Metro/Randstadrail netwerk rondom Rotterdam
Metro/Randstadrail netwerk rondom Rotterdam
De Hoekse Lijn, daar heb je als NS personeel geen last meer van. Dat wordt RR na 2013
Edit Daantje: Berichten zijn afgesplitst uit het topic NS is een geldverslindend staatsbedrijf
Edit Daantje: Berichten zijn afgesplitst uit het topic NS is een geldverslindend staatsbedrijf
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Waarom is die hoekse lijn zo berucht? Ik was in september in Maassluis en dat zag eruit als een heel aardig stadje, niet het idee dat daar meer tuig woont dan elders...
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
@Vinny: "Geen last meer van" is niet bepaald de manier waarop ik het zou omschrijven, ik ben heus niet blij dat we die lijn straks kwijt zijn hoor. Het is de invulling van de diensten en dat je de hele dag op zo'n lijn rondjes rijdt, wat het niet leuk meer maakt. (Dat gebeurt overigens met zowat alle lijnen die in de aanbesteding komen, het lijkt wel alsof de diensten met opzet zodanig worden samengesteld dat je bijna wel een hekel aan zo'n lijn moet krijgen.)Vinny schreef:De Hoekse Lijn, daar heb je als NS personeel geen last meer van. Dat wordt RR na 2013
Ook toen we de Zoetermeer Stadslijn, de Hofpleinlijn en de Merwede-Lingelijn uit ons werkpakket verloren vondt iedereen bij NS dat jammer. Ook hierop reden we ons hele diensten scheel, maar de lijnen op zich waren leuk om te rijden. En je krijgt er zowat alleen maar stoptreinen voor terug, want er blijft in de zuidelijke Randstad langzaam maar zeker zowat alleen een kernnet over.
Overigens wordt de Hoekse Lijn geen RR, maar een onderdeel van het RET-metronet. Naar RR-model, dat wel.
@Iljitsch: Dan ben jij vast in de idylische binnenstad van Maassluis geweest en niet in een van de flatwijken. Ik heb nog nooit zoveel tuig in de treinen zien stappen als in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. (En Almere) Ik heb 5 jaar geleden ooit eens een baksteen door m'n cabineruit gehad op station Vdg. En waarom? Om niks. RET, suc6 ermee!
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Is een keertje een dagje naar Maassluis gaan, lijkt mij nou niet echt representatief om te ervaren hoe het er op "de lijn" regelmatig aan toe gaat.iljitsch schreef:Waarom is die hoekse lijn zo berucht? Ik was in september in Maassluis en dat zag eruit als een heel aardig stadje, niet het idee dat daar meer tuig woont dan elders...
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
De Hoekse Lijn wordt gewoon RR ze noemen het alleen niet zo. De Hofpleinlijn wordt ook onderdeel van het RET-metronet, en er rijden (afgezien van de kleurstelling) precies dezelfde voertuigen die ook op de Hoekse Lijn gaan rijden.Dexter schreef:Overigens wordt de Hoekse Lijn geen RR, maar een onderdeel van het RET-metronet. Naar RR-model, dat wel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Wat betekent "wordt RR" dan??
De situatie voor de ex-hofpleinlijn is wat anders omdat hier de Rotterdamse metro een paar haltes gelijk op gaat met de Haagse tram in de stadsregio haaglanden geregeld door de verkeersleiding van de HTM.
Maar sowieso is de kreet "randstadrail" niet erg nuttig, omdat het bij de RET iets heel anders betekent dan bij de HTM met aanzienlijke verwarring voor de meer incidentele reiziger.
De situatie voor de ex-hofpleinlijn is wat anders omdat hier de Rotterdamse metro een paar haltes gelijk op gaat met de Haagse tram in de stadsregio haaglanden geregeld door de verkeersleiding van de HTM.
Maar sowieso is de kreet "randstadrail" niet erg nuttig, omdat het bij de RET iets heel anders betekent dan bij de HTM met aanzienlijke verwarring voor de meer incidentele reiziger.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Behalve een logo op de voertuigen wordt het bij de RET gewoon metrolijn E genoemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Randstadrail is een concept. Ik dacht dat het vooral een smoesje was om miljarden belastinggeld over de balk te smijten voor het ombouwen van treinsporen tot metro- en sneltramlijnen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
1,2 miljard gulden = 544,5 miljoen + 400 miljoen = €944,5 miljoen. Helaas, nog geen miljard voor RandstadRail vanuit het ministerie.Vinny schreef:Randstadrail is een concept. Ik dacht dat het vooral een smoesje was om miljarden belastinggeld over de balk te smijten voor het ombouwen van treinsporen tot metro- en sneltramlijnen.
Bovendien is het aantal reizigers tussen Den Haag en Zoetermeer per dag met 10.000 toegenomen van 17.000 naar 27.000 in 2008, op een totale bevolking van 121.000 is dat een aardig aantal Het kost wat, maar je krijgt er wel wat voor terug :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Ah, dat is dus € 94.450,- per extra reiziger dus. Het mag inderdaad wat kosten :)
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Als je er van uit gaat dat de reizigers na 2008 weer gezakt zijn naar het NS-aantal wel ja. Maar dat geloof ik niet.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Droog bekeken is het voor de reizigers een verbetering, door hogere frequenties en directe verbindingen met de stadscentra van Rotterdam en Den Haag. Dat zou het voor de mensen langs de Hoekse Lijn ook moeten zijn.
Maar vandaag hoorde ik weer een verhaal dat de ombouw van de Hoekse Lijn weer op losse schroeven staat, omdat de betrokken gemeenten zich niet kunnen vinden in de geplande 9 maanden durende buitendienststelling.
Maar vandaag hoorde ik weer een verhaal dat de ombouw van de Hoekse Lijn weer op losse schroeven staat, omdat de betrokken gemeenten zich niet kunnen vinden in de geplande 9 maanden durende buitendienststelling.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Negen maanden is ook wel belachelijk veel. Het is net zo eenvoudiger als RandstadRail Erasmus en dat reed ook binnen drie maanden tussen Rotterdam en Nootdorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
plus het feit dat er vanuit Hoek van Holland, Maassluis, en Vlaardingen na een overgang naar RR geen directe verbinding meer is met Rotterdam CS.Dexter schreef:Droog bekeken is het voor de reizigers een verbetering, door hogere frequenties en directe verbindingen met de stadscentra van Rotterdam en Den Haag. Dat zou het voor de mensen langs de Hoekse Lijn ook moeten zijn.
Maar vandaag hoorde ik weer een verhaal dat de ombouw van de Hoekse Lijn weer op losse schroeven staat, omdat de betrokken gemeenten zich niet kunnen vinden in de geplande 9 maanden durende buitendienststelling.
(en ja, ik weet dat je ook op Sdm kan overstappen)
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Er is inmiddels vast ook niet al een oplossing gevonden voor de goederentreinen over deze lijn?
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Voorlopig heeft die pijpenboer nog steeds een contract!Geert schreef:Er is inmiddels vast ook niet al een oplossing gevonden voor de goederentreinen over deze lijn?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
@Ennes: Ja maar dat loopt in 2012 af. Over het verliezen van de directe verbinding met Rtd zegt 'men' dat het geen al te groot bezwaar moet zijn omdat Sdm in 2012 de IC-status moet hebben en reizigers richting Gd en Ut wordt aangeraden in Rta over te stappen. Maar het lijkt mij verschrikkelijk tijdrovend om eerst de hele stad door te moeten, al is het ondergronds.
@Bee: Oorspronkelijk dachten ze dat de ombouw van de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn wel in 3 maanden klaar zou zijn. Voor (een gedeelte van) de Hofpleinlijn klopte dat ook wel, maar de mensen uit Zoetermeer hebben het alles bij elkaar meer dan een jaar met treinvervangend busvervoer (en treinvervangend treinvervoer) moeten doen.
Daar zijn ze vast zo van geschrokken dat ze er dit keer maar ruimschoots de tijd ervoor nemen.
@Bee: Oorspronkelijk dachten ze dat de ombouw van de Hofpleinlijn en de Zoetermeer Stadslijn wel in 3 maanden klaar zou zijn. Voor (een gedeelte van) de Hofpleinlijn klopte dat ook wel, maar de mensen uit Zoetermeer hebben het alles bij elkaar meer dan een jaar met treinvervangend busvervoer (en treinvervangend treinvervoer) moeten doen.
Daar zijn ze vast zo van geschrokken dat ze er dit keer maar ruimschoots de tijd ervoor nemen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Ja, maar je hebt ruimschoots en je hebt overdrijven, en negen maanden voor die spoorlijn is ruimschoots overdreven
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Jezus, het houdt ook nooit op. Er stoppen al vier sneltreinen per uur op Schiedam, is het echt nodig de mensen die bijvoorbeeld van Den Haag naar Eindhoven reizen lastig te vallen met een stop in dit gehucht?Dexter schreef:omdat Sdm in 2012 de IC-status moet hebben
(Niks ten nadele van mijn zus die er woont.)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Kennelijk niet want de s1900 zou er niet gaan stoppen, alleen de s2100 en de s2200 die ook IC gaat heten. (Overigens stoppen er maar twee sneltreinen per uur in Schiedam per richting, dat worden er dus vier)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Voor Utrecht moet je dus in Alexander overstappen of én in Schiedam én in Rotterdam. Dat laatste is waarschijnlijk sneller. Vroeger had je int. treinen Hoek van Holland - Schiedam - Utrecht. Dat waren nog eens tijden...(en ja, ik weet dat je ook op Sdm kan overstappen)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Ja, maar die reed dan twee keer per dag of zoiets.
Ik moet zeggen dat het straks wel aardig armoedig wordt als je met de boot aankomt in Hoek van Holland en dan met de metro verder moet.
Maar ik kwam er onlangs achter dat er ook een bus van Hoek van Holland Haven naar Den Haag rijdt dus waarschijnlijk blijft dit lot me bespaard. :-)
Re: vier sneltreinen: klopt dat het er maar twee zijn, ik had dit natuurlijk even op moeten zoeken in plaats van gelijk roepen. Ik herinner me als ik naar m'n moeder in Schiedam ging ik 1 x per kwartier de trein terug naar Den Haag kon nemen, maar dan zal de helft daarvan wel stoptreinen geweest zijn.
Ik moet zeggen dat het straks wel aardig armoedig wordt als je met de boot aankomt in Hoek van Holland en dan met de metro verder moet.
Maar ik kwam er onlangs achter dat er ook een bus van Hoek van Holland Haven naar Den Haag rijdt dus waarschijnlijk blijft dit lot me bespaard. :-)
Re: vier sneltreinen: klopt dat het er maar twee zijn, ik had dit natuurlijk even op moeten zoeken in plaats van gelijk roepen. Ik herinner me als ik naar m'n moeder in Schiedam ging ik 1 x per kwartier de trein terug naar Den Haag kon nemen, maar dan zal de helft daarvan wel stoptreinen geweest zijn.
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
De metro's die naar Hoek van Holland gaan rijden is geen materieel om je voor te schamen, het zijn hypermoderne comfortabele en doodstille metro's :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Dan mag je alsnog armoedig verder met RandstadRail vanaf Den Haag Leyenburgiljitsch schreef:Ik moet zeggen dat het straks wel aardig armoedig wordt als je met de boot aankomt in Hoek van Holland en dan met de metro verder moet.
Maar ik kwam er onlangs achter dat er ook een bus van Hoek van Holland Haven naar Den Haag rijdt dus waarschijnlijk blijft dit lot me bespaard. :-)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 'NS is een geldverslindend staatsbedrijf'
Schiedam Centrum - Rotterdam Alexander duurt met deVinny schreef:Voor Utrecht moet je dus in Alexander overstappen of én in Schiedam én in Rotterdam. Dat laatste is(en ja, ik weet dat je ook op Sdm kan overstappen)waarschijnlijksneller.
Trein (inlcusief overstap): 19 minuten
Metro (zonder overstap): 27 minuten
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten