Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Dat laatste kan ik me voorstellen. Mijn opmerking was ook niet als waardeoordeel bedoeld, meer als observatie dat standaardforenzen die puur naar minimum reistijd kijken niet bestaan.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ieder heeft eigen standaarden daarin. Ik kies nu ook overwegend de auto naar het werk ondanks files. Het openbaar vervoer is eigenlijk alleen maar langzamer door de relatief grote omweg en de omstandigheid dat het station 6 km van kantoor ligt. Qua frequentie niet te klagen.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik heb makkelijk praten. Ik woon in de grote stad en werk hoofdzakelijk in een provinciestad, in een kantoor in het stationsgebouw, dus reis in de tegenspits met meestal voldoende zitplaats, ik hoef zelden naast iemand te zitten. Mijn beste reismogelijkheid is 2xpu mogelijk: 6mn vanuit mijn voordeur tot op de fiets zitten (flat met moeilijke fietsenstalling), 12mn fietsen, 2 mn fiets wegzetten, 16mn in de IC en dan nog 1mn lopen tot de voordeur van kantoor.
Daarnaast zijn er nog een aantal andere reismogelijkheden die allen rond een uur totale reistijd liggen.

Voor Corona had ik geen toegang tot de privé-parkeergarage onder het kantoor en was de reis in de ochtend per auto zo'n 6mn tot wegrijden met de auto, 28 mn of meer met de auto en dan nog 8mn lopen van de (commerciële) parkeergarage. De weg terug was ±8mn sneller omdat ik niet de lange en drukke eenrichtingsverkeer-centrumring hoefde te nemen.

Naar andere locaties was het vanwege een rare reiskostenvergoeding financieel extreem ongunstig om de auto te nemen t.o.v. het OV. Ook privé gebruikte ik hem niet vaak (wel veel kilometers), en toen er een grote reparatie aankwam heb ik de auto weggedaan en gewoon nog geen nieuwe gekocht. Soms is het jammer dat ik geen auto meer heb, vaak ben ik er blij om.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik reis eigenlijk ook altijd per OV en ondanks dat ik in de spits reis, heb ik bijna altijd een zitplaats. Wel zijn er soms vertragingen, maar meestal hebben die niet zo'n grote impact.
Nú zou ik er met de auto ongeveer een half uur korter over doen dan per OV, maar vanuit de trein zie ik vaak genoeg files staan, dus dat zou betekenen dat het verschil nihil is. Daarnaast vind ik het, net zoals IIVQ, heel erg ontspannen om met de trein te reizen: gewoon een filmpje kijken, lezen of naar buiten kijken en soms alvast beginnen met werken.
Af en toe reis ik op de terugweg met iemand mee met de auto, maar dat is dan meestal 's avonds laat omdat we dan na werk nog iets anders gedaan hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

Vanmiddag lag het treinverkeer tussen Rtd en Ddr / Bd 3 uur plat door een storing in de tunnel. Inmiddels ligt het zaakje opnieuw plat door een brandmelding. Prognose is nu 23.15 uur.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Bij het werkzaamhedenoverzicht op de website van NS en in de reisplanners staat dat er morgen (straks) van 01:00 tot 13;00 bussen in plaats van treinen rijden tussen Eindhoven en Helmond, vanwege een overwegstoring.

Hoe weet men nu al dat die overweg(en) morgen in storing gaat/gaan raken? Of wordt er juist al aanwezig me storing verholpen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Hainje

Bericht door Hainje »

heb even in mijn glazen bol gekeken en ze gewaarschuwd.

Ik denk dat er gewoon een verkeerde reden is aangeklikt in het systeem.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Tochjo
Donateur

Bericht door Tochjo »

Volgens de buren gaat het om herstelwerkzaamheden na een spoorstaafbreuk eerder deze week.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Het spoor tussen Gn en Gne is tot zeker 18:00 versperd wegens een tijdens werkzaamheden ontdekte verzakking. Kennelijk is het zo ernstig dat ook de onderliggende N7 ook gesloten is. Zo te zien beginnen/eindigen alle treinen naar/van Assen op Gne.
Treintje1989

Gerp, niet Gne ;) 😉

Maar klopt inderdaad. Vanaf station Gerp zag ik al een paar poppetjes in geel vestje thv de zuidelijke ringweg.

Aanvankelijk was ik al verbaasd dat ik vanaf ring oost niet de zuidelijke ringweg kon oprijden vanochtend. Er waren wel werkzaamheden maar alleen richting oost was dicht. Maar nu dus beide richtingen dicht door de verzakking.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Storing Groningen in ieder geval nog tot dinsdag 2 uur. Morgen alleen in de spits treinen tussen Assen en Groningen Europapark.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

In Venlo moesten reizigers van de 32248 vanmiddag overstappen op een ander treinstel richting Nijmegen; dit was duidelijk twee keer omgeroepen door de machinist. Eén reiziger was echter druk in z'n laptop gedoken met koptelefoon op en had dat dus gemist en die mistte dus de trein naar Nijmegen. :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Treintje1989

Dennenboom schreef: zo 24 nov 2024, 14:01 Storing Groningen in ieder geval nog tot dinsdag 2 uur. Morgen alleen in de spits treinen tussen Assen en Groningen Europapark.
De treinen alsnog door naar Gerp, niet alleen in de spits. De spits pendel Gn-Asn (serie 6200) wordt wel opgeheven.

Edit: stremming is verlengd tot en met donderdag 15.00 uur *O*
gpvos

Bericht door gpvos »

gpvos schreef: do 17 okt 2024, 12:47Heeft iemand hier al zo'n uitnodiging gekregen? Volgens dit artikeltje krijg je die via een mail één dag van tevoren.
Nou, de uitnodigingsmails voor de snelle testtreinen van Amsterdam naar Brussel v.v. blijken toch te bestaan, want ik heb er twee gekregen voor ritjes op verschillende dagen komende week. *O* Die mailtjes kwamen ongeveer tegelijk binnen, dus ik denk dat ze niet 100% geautomatiseerd worden verstuurd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Het glibber & glij seizoen blijkt dan toch aangebroken, ik kan anders niet verklaren waarom gisteren Arnhem - Utrecht Centraal een grote vertragingsregen was en vanochtend elke trein uit Zeeland diep in de rode cijfers is gedoken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Dat niet alleen; ook op de Veluwelijn en de Gooilijn loopt het in de rode cijfers. Vertragingen van +20 zijn geen uitzondering.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Jelle

Bericht door Jelle »

IC Berlijn 141 staat al een hele tijd gestrand op spoor 1 te Amersfoort Centraal, dat draagt ook niet bij aan de vertragingsregen.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Dat zal juist WEL bijdragen aan de vertragingen toch? :lol:
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Het viel mij inderdaad al op dat mijn 6020 met name bij aankomst in én vertrek uit Houten Castellum wat moeite had met gladde rails. Aan de andere kant: daar staan nou niet echt veel bomen in de buurt van het spoor...
F.k.a. Bollenstad
Jultar

Bericht door Jultar »

Bomen/blaadjes zijn slechts één van de vele oorzaken van gladde sporen.
Overigens staan er daar wel degelijk bomen in de buurt en zelfs enkele bomen kunnen al meer dan genoeg zijn om het plaatselijk glad te maken, naast uiteraard nog alle andere oorzaken die er zijn.
TommyBoy

Bericht door TommyBoy »

Etienne schreef: ma 25 nov 2024, 08:32 Dat niet alleen; ook op de Veluwelijn en de Gooilijn loopt het in de rode cijfers. Vertragingen van +20 zijn geen uitzondering.
De afhandeling op de Veluwelijn liet wel te wensen over:
  • Trein 5621 werd opgeheven. Dus besloot ik een trein later te pakken.
  • De 5623 volgde met +20 en werd opgeheven in Hde. Geen probleem de 5625 zit 10 minuten achter ons.
  • De 5625 wordt in Hde over spoor 3 (geen perron) gestuurd. De stop voor deze trein in Hde vervalt. Trein was zo goed als leeg, want iedereen van de 5621, 5623 en een deel van de 5625 stonden op het perron in Hde.
  • De 5627 is met +10 de 1e trein die vanuit Hde weer doorgaat naar Zl.
Mijn totale vertraging deze ochtend: 1,5 uur *O*
Leest mee, maar reageert zelden
Negen

Bericht door Negen »

TommyBoy schreef: ma 25 nov 2024, 11:42
Etienne schreef: ma 25 nov 2024, 08:32 Dat niet alleen; ook op de Veluwelijn en de Gooilijn loopt het in de rode cijfers. Vertragingen van +20 zijn geen uitzondering.
De afhandeling op de Veluwelijn liet wel te wensen over:
  • Trein 5621 werd opgeheven. Dus besloot ik een trein later te pakken.
  • De 5623 volgde met +20 en werd opgeheven in Hde. Geen probleem de 5625 zit 10 minuten achter ons.
  • De 5625 wordt in Hde over spoor 3 (geen perron) gestuurd. De stop voor deze trein in Hde vervalt. Trein was zo goed als leeg, want iedereen van de 5621, 5623 en een deel van de 5625 stonden op het perron in Hde.
  • De 5627 is met +10 de 1e trein die vanuit Hde weer doorgaat naar Zl.
Mijn totale vertraging deze ochtend: 1,5 uur *O*
Utrecht - Den Dolder was ook al een chaos qua vertraging.
Mijn 5520 viel gelukkig wel mee hoewel we bij Den Dolder over middenspoor reden. (heb echter geen intercity gezien)
In tegenrichting was er wel een file aan het aantal treinen: Er passeerde een Intercity richting Amf, vervolgens stond er een vertraagde sprinter naar Zwolle op Bilthoven en reed vervolgens de daardoor vertraagde 5500 er weer achter aan.
Uiteindelijk zijn er 3 treinen met +5 aangekomen op Baarn waarvan 1 met +10 zelfs.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Van Apeldoorn naar Delft vanochtend regende het ook plusjes op een schaal die ik niet gewend ben: +6 voor de 1532 naar Amersfoort, +13 voor de 630 naar Rotterdam waardoor ik daar de 5134 naar Delft miste (die met +3 vertrok, wat al gauw opliep tot +7). Ik moest eigenlijk bij Delft Campus eruit, maar de volgende sprinter was de 5034 die met +10 rondreed. Zodoende de 3743 met liefst +17 genomen naar Delft, en van daaruit maar een stuk verder gaan lopen.

Terug had ik ook last van de aanrijding op Amersfoort-Apeldoorn, mijn 1755 stond al uren consequent aangekondigd als de tweede trein (na de 1553) die weer erdoorheen zou mogen maar werd vlak voor Amersfoort alsnog opgeheven. De prognose ging toen ineens jojo'en van 15:45 naar 16:00 naar 15:30 ("beperkingen voorbij") naar 18:30(!) toen ineens een melding van vandalisme verscheen, die binnen vijf minuten weer opgelost raakte met een prognose terug op 16:15. Ik had er weinig vertrouwen in dat de treinen dan ook daadwerkelijk weer zouden gaan rijden, en gezien de lengte van de eerste treinen die door zouden mogen (drie bakjes voor de 1555 en vier voor de 11757 gevolgd door een volledig opgeheven 241) vreesde ik voor sardienenvervoer. Zodoende voor de zekerheid maar via Zwolle gereisd met de weliswaar ook volle 555 (+5) met ICM-7; mijn mooie rustige lege balkon werd direct na vertrek bevolkt door luid schel kakelende HC's die heel verheugd reageerden toen ik uit irritatie vertrok, want nu hadden zij een extra klapstoeltje. Ga toch in de lege achterste machinistencabine zitten :s

Het gegein in Deventer met de spoorfases op spoor 4 is nog altijd een gedoe. De 3654 (+5) naar Zwolle zou volgens reisinfo op spoor 4 halteren (wat volgens mij eigenlijk 4a moet zijn om de fases nut te laten hebben), maar eerst stond nog op 4b de 1562 naar Amsterdam aangekondigd. De 3654 kwam alsnog eerst, recht binnen midden op spoor 4, maar de borden op 4b gaven nog Amsterdam aan toen de deuren open gingen; ik vraag me af hoeveel mensen daardoor verkeerd zijn ingestapt. Omdat 4b niet vrij was, liep de 1562 ook +5 op, maar die kwam eveneens recht binnen en reed eveneens door tot midden op spoor 4 voor het stationnement.
VIRM

Bericht door VIRM »

Suus schreef: ma 25 nov 2024, 07:59 Het glibber & glij seizoen blijkt dan toch aangebroken, ik kan anders niet verklaren waarom gisteren Arnhem - Utrecht Centraal een grote vertragingsregen was en vanochtend elke trein uit Zeeland diep in de rode cijfers is gedoken.

Vrijdagavond glibberde mijn 3600 er ook al op los tussen Deventer en Zwolle.
Beul van de blindegeleidelijn
Peperbus

Bericht door Peperbus »

DDietzen schreef: ma 25 nov 2024, 19:00 Het gegein in Deventer met de spoorfases op spoor 4 is nog altijd een gedoe. De 3654 (+5) naar Zwolle zou volgens reisinfo op spoor 4 halteren (wat volgens mij eigenlijk 4a moet zijn om de fases nut te laten hebben), maar eerst stond nog op 4b de 1562 naar Amsterdam aangekondigd. De 3654 kwam alsnog eerst, recht binnen midden op spoor 4, maar de borden op 4b gaven nog Amsterdam aan toen de deuren open gingen; ik vraag me af hoeveel mensen daardoor verkeerd zijn ingestapt.
Deze trein stopt sinds een aantal maanden weer altijd op heel spoor 4 en de trein richting Amsterdam schijnt daarna normaal gesproken echt op 4b aan te komen. Eerder was dit een stuk chaotischer toen de treinen richting Zutphen en Zwolle samen op spoor 4 stonden, maar dat gebeurt nu volgens mij niet meer planmatig. Vandaag zat ik ook in de 3654 en ik kan bevestigen dat er meerdere mensen inzaten die naar Apeldoorn moesten. De conducteur zei dat hij het niet had gezien en anders wel had omgeroepen dat het een andere trein was. Hij heeft daarna wel uitgebreid de alternatieve routes omgeroepen voor Apeldoorn en Amsterdam.
Plaats reactie