Zijn die deuren wel Chinees? Als ik de foto's op Busposities van de BYD's bekijk vermoed ik dat het de inward gliding door van Ventura is? Zie ook deze foto van een ex-Keolis BYD: https://busposities.nl/foto/187664The Greyhound schreef: ↑ma 30 dec 2024, 16:58 Dat een bedrijf dat duizenden bussen per jaar bouwt geen bussen kan afleveren met fatsoenlijke deuren vind ik verontrustend.
Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
-
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
- Lijn 45
- Contacteer:
In hoeverre zijn de Ebusco 3's van Qbuzz GD nog beschikbaar als vervanging? Ik heb een foto gezien van een van die bussen in Nederland die gereed was voor aflevering, het lijkt me dat dat niet de enige was die (bijna) klaar is.
-
Ik meen een tijd terug ergens gelezen te hebben dat er al een Duitse klant was die die bussen zou gaan overnemen.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
-
BYD Europe staat op hun referentielijst. Maar ja..welke busbouwer staat daar niet op?Nicketick schreef: ↑ma 30 dec 2024, 17:23Zijn die deuren wel Chinees? Als ik de foto's op Busposities van de BYD's bekijk vermoed ik dat het de inward gliding door van Ventura is? Zie ook deze foto van een ex-Keolis BYD: https://busposities.nl/foto/187664The Greyhound schreef: ↑ma 30 dec 2024, 16:58 Dat een bedrijf dat duizenden bussen per jaar bouwt geen bussen kan afleveren met fatsoenlijke deuren vind ik verontrustend.
https://www.venturasystems.com/references/
-
Dat is 1 bus geweest, maar gelijk denkt iedereen dat het om alle bussen gaat.The Greyhound schreef: ↑ma 30 dec 2024, 16:58 Bij de Youtongs waaien de deuren ook open met hoge snelheden heb ik gemerkt. Dat een bedrijf dat duizenden bussen per jaar bouwt geen bussen kan afleveren met fatsoenlijke deuren vind ik verontrustend.
En de reden is heel simpel, en heeft al op Facebook gestaan: door een onfortuinlijke klap van een lage bus op een hoge stoep is de deur ontzet en zit de deur er scheef in. Je ziet ook duidelijk dat de haak die de deur vasthoudt niet meer vergrendeld. Dit heb ik bij veel meer merken gezien.
Het probleem is dat de verhoogde bushalte maar een paar millimeter lager liggen dan de vloer van de bus. Als de bus dan bij het aanrijden toevallig door een kuil gaat klapt hij op de stoep. En dan maakt het merk niet uit: Mercedes, Hess, MAN, Iveco, Solaris. En dus blijkbaar ook Yutong.
En als inderdaad meerdere bussen dat hebben, dan hebben we het nog altijd over een montagefout van de deur. Ik heb liever een openwaaiende deur dan een chauffeursstoelen die 4 jaar later nog scheef staat. Het gaat er in deze dan om hoe snel Yutong dit probleem oplost. Hoe lang heeft het wel niet geduurd voordat Mercedes er achter kwam dat de plek van een slang in de motor de oorzaak was van het uitbranden van tientallen Citaro’s.
Dus voordat je een merk direct veroordeeld eerst maar eens kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Precies. Ik vind sowieso dat BYD al vanaf het begin van de concessie de schijn al behoorlijk tegen heeft omdat het Chinees. Ik geloof best dat er problemen zijn met die bussen maar het werd keer op keer behoorlijk breed uitgemeten in de media
-
Nou, de verhalen van de BYD’s kloppen wel. Maar het ergste daarvan vind ik wel dat het na 4 jaar niet opgelost is, terwijl alle bussen al 2x een revisie hebben gehad.
- Meltrain
- Donateur
Ik heb in de afgelopen dagen ongeveer 10x een bus op lijn 304 gezien en slechts 2x was het een ComfortRRReis bus. Zijn veel van die bussen defect of worden ze (veel) op andere lijnen ingezet?
Hie staat het trouwens ervoor met de bestelde Ebusco's voor deze concessie?
Had EBS niet alvast de bussen van Qbuzz kunnen krijgen?
Hie staat het trouwens ervoor met de bestelde Ebusco's voor deze concessie?
Had EBS niet alvast de bussen van Qbuzz kunnen krijgen?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De ComfortRRReis-bussen worden veelal op de drie lijnen ingezet waarvoor ze bedoeld zijn, maar rijden gezien hun lengte (13,5m) ook geregeld op andere lijnen waar wat extra capaciteit gewenst is.
De Ebusco's zouden per april komen, maar er gaan alweer verhalen rond dat dit doorschuift naar de zomer. Komt uiteraard door de perikelen bij Ebusco. De Ebusco's bestemd voor Qbuzz worden dacht ik al deels doorgeschoven naar NIAG en een pachter in België en hebben dus al een eigenaar.
De Ebusco's zouden per april komen, maar er gaan alweer verhalen rond dat dit doorschuift naar de zomer. Komt uiteraard door de perikelen bij Ebusco. De Ebusco's bestemd voor Qbuzz worden dacht ik al deels doorgeschoven naar NIAG en een pachter in België en hebben dus al een eigenaar.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
- ovVeluwe
De reden dat er zo weinig HOV bussen op lijn 304 rijden heeft niks met capaciteit te maken. De route door de dorpen is niet volledig geschikt voor een 13m bus, waardoor dat kan zorgen voor extra vertraging. Aan de andere kant rijden deze bussen wel weer fijner op de snelweg. Daarom heeft stalling Apeldoorn er voor gekozen om op de 304 standaard 12m bussen in te zetten en de overgebleven 13m bussen op de omlopen van lijn 210 en 201.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Chauffeur bij Syntus Utrecht
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Gaat er uiteindelijk nog geschoven worden tussen de huidige wagens/deelseries (stad/streek, snelRRReis en ComfortRRReis) als de Ebusco’s er eenmaal zijn? Of blijft men straks bijvoorbeeld de 23xx allemaal gebruiken voor ComfortRRReis?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Updates:
Updates:
- Meltrain
- Donateur
Maar er hebben jarenlang gelede bussen op die route gereden. Ging dat dan beter dan het rijden met bussen van 13 meter?
Maar het inzetten van de "gewone" bussen doet geen recht aan de naam ComfortRRReis. Dan kunnen ze die lijn beter vernummeren en weer gewoon RRReis noemen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 02 jan 2025, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
- ovVeluwe
13m rijdt net wat lastiger dan 18m (uiteraard niet onmogelijk, maar bepaalde bochten hebben iets meer tijd nodig). Qua productformules is het toch al een zooitje, want alle snelRRReis bussen worden ook gewoon als "normale" 12m bus gezien, waardoor ze niet allemaal op hun speciale omloop ingezet worden (27xx serie heeft ook nergens een eigen baan op de stallingen, dus ze staan gemengd met de andere 12m bussen).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
-
NintendoC schreef: ↑ma 30 dec 2024, 16:06 Waarmee je eigenlijk niet meer spreekt over een bus die geschikt is voor het OV. Je mag bepaalde kwaliteiten en eisen verwachten van een bus.
Het zegt ook al genoeg dat de K7U's van Connexxion volledig uit de dienst genomen zijn, omdat géén één hetzelfde was. Het is troep. Het blijft aanmodderen en die 2035 gaan die bussen nooit halen.
Grote vraag blijft wie die ambtenaar met Keolis-aandelen was die wilde dat de bussen overgenomen werden bij de heraanbesteding![]()
Tja, de vraag is: hoe erg zijn de problemen daadwerkelijk? Als er twee revisies zijn geweest en het rammelt nog...MichOV schreef: ↑ma 30 dec 2024, 16:35 Tsja je kan beter die byd's eruit gooien en een nieuwe order bussen de deur uit doen en tot die tijd dat de nieuwe bussen beschikbaar zijn dan maar even het doen met materieel die wel betrouwbaar is voor chauffeur en passagiers. En ja ik weet dat dit makkelijk gezegd is dan gedaan en wellicht moeilijk uitvoerbaar is maar dit is wel hoe je er op gegeven moment tegenaan gaat kijken want het blijven aanmodderen houdt een keer op zou je denken.
Daarnaast maak men mij niet wijs dat er geen goed alternatief
(al dan niet tijdelijk) is om deze BYD's te vervangen maar goed de 'milieupolitie' wil daar niet aan.
Pappen en nathouden is naar mijn mening niet de oplossing maar goed de hoge heren van de provincie zijn meer van goedkope oplossingen wat uiteindelijk duurkoop blijkt te zijn in het geval met die BYD's.
Laat sprak ik nog een chauffeur die bij EBS rijdt en erkende dat er nog best wel wat problemen zijn waar hij zich zorgen over maakt, toen gaf hij aan dat hij nog liever met een gasbus of dieselbus van een paar jaar oud wil rijden dan een bus die alsmaar mankementen heeft. Dat zegt ook wel genoeg en uiteraard zijn er ook heus wel BYD's die wel in orde zijn.
Daarnaast vraag ik mij af of je de BYD's zomaar terzijde kan doen. De NS heeft vrij snel de V250 retour Italië gestuurd, maar kan dat met deze bussen na vier jaar? En kun je zo even het hele wagenpark vervangen met reservebussen?
Beul van de blindegeleidelijn
-
Het per direct vervangen van de BYD’s met reservebussen wordt heel lastig. Wat Qbuzz in Zuid-Holland noord in korte tijd voor elkaar heeft gekregen vind ik wel indrukwekkend, maar de aantallen daar liggen lager dan het aantal BYD’s wat nu rond rijdt. 2035 gaan die bussen waarschijnlijk inderdaad niet halen, als het zo door gaat geef ik die bussen nog maximaal 3 jaar voordat ze echt de deur uit zijn.
-
Ik ben er destijds heel enthousiast op begonnen, maar het vrij snel en overtuigend op alle fronten absolute bagger gebleken. Al wil ik toch nuanceren, want de Ambassador was in de eerste jaren ook om te janken. Maar die problemen waren, in ieder geval voor mij als chauffeur, een stuk minder ingrijpend.Stan_Bronstring schreef: ↑di 31 dec 2024, 08:56 Precies. Ik vind sowieso dat BYD al vanaf het begin van de concessie de schijn al behoorlijk tegen heeft omdat het Chinees. Ik geloof best dat er problemen zijn met die bussen maar het werd keer op keer behoorlijk breed uitgemeten in de media
Chauffeur Syntus Utrecht.
-
Het maakt nogal een verschil of de bus goed in elkaar wordt gezet met goedkope onderdelen of slecht in elkaar met duurdere onderdelen.
Daarnaast werd Berkhof min of meer gedwongen de bus eerder te bouwen dan gepland terwijl BYD had bewezen bagger te zijn bij de eerste series waardoor niemand begreep waarom hiervoor gekozen is. Daarnaast weten we allemaal van de illegale afspraken in 2019.
Daarnaast werd Berkhof min of meer gedwongen de bus eerder te bouwen dan gepland terwijl BYD had bewezen bagger te zijn bij de eerste series waardoor niemand begreep waarom hiervoor gekozen is. Daarnaast weten we allemaal van de illegale afspraken in 2019.
-
Denken EBS en de provincie daar ook zo over? Als ze nog drie jaar mee kunnen, lijkt mij dat er binnenkort gestart moet worden met een aanbestedingsprocedure voor nieuwe bussen, en een procedure tegen BYD om een deel van de kosten terug te vorderen.Stan_Bronstring schreef: ↑do 02 jan 2025, 19:01 Het per direct vervangen van de BYD’s met reservebussen wordt heel lastig. Wat Qbuzz in Zuid-Holland noord in korte tijd voor elkaar heeft gekregen vind ik wel indrukwekkend, maar de aantallen daar liggen lager dan het aantal BYD’s wat nu rond rijdt. 2035 gaan die bussen waarschijnlijk inderdaad niet halen, als het zo door gaat geef ik die bussen nog maximaal 3 jaar voordat ze echt de deur uit zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Keolis heeft de bussen gekocht. En heeft ze verkocht aan EBS. Dus beide kunnen niets bij BYD vorderen.
Gr BasG
-
Hoezo niet? Dat Keolis niks meer kan vorderen snap ik wel, maar EBS kan toch wel iets nu de problemen blijven aanhouden? Is BYD ook verantwoordelijk voor het onderhoud of wordt dat door een ander bedrijf uitgevoerd?
-
Keolis heeft ze niet verkocht aan EBS, EBS was verplicht ze over te nemen. In deze kan EBS een claim bij de opdrachtgever neerleggen omdat het contractueel verplicht is geweest bussen over te nemen die niet voldoen aan de Nederlandse maatstaven.
Dit is uiteraard voer voor juristen. Alleen de opdrachtgever en EBS weten onder welke voorwaarden de bussen zijn overgenomen:
Zijn die bussen ter goede trouw overgenomen dat de revisie het gewenste resultaat heeft opgeleverd?
Zit er een clausule in het contract dat wanneer de leverancier van de bus het laat afweten EBS onder de verplichte overname uit kan komen?
Was EBS echt op de hoogte van het feit dat de bussen NOOIT zouden kunnen voldoen en is dat aan te tonen?
Op basis van de overnamevoorwaarden heeft EBS mogelijk een onderhandelingspositie om onder eventuele boetes uit te kunnen komen. Maar helaas kennen we de overnamevoorwaarden niet en dus is het speculeren wat wel of niet mogelijk is met deze bussen.
Wat wel duidelijk is, is dat het contract met de side letter van Keolis niet van toepassing kan zijn op EBS. Alleen ben ik, dankzij mijn ex, wel alle informatie kwijt over de aanschaf van de bussen in 2020 en dus ook het frauduleuze contract.
- marvinkok
De fraude had niks (direct) te maken met BYD.
Dat had te maken met de buurtbussen van het (Nederlandse) Ginaf.
Wel had dat tot gevolg dat BYD kostte wat kost wilde leveren en, doordat er mensen bij Keolis niet meer waren..., de kwaliteitscontrole vanuit Keolis er niet meer was.
Dat had te maken met de buurtbussen van het (Nederlandse) Ginaf.
Wel had dat tot gevolg dat BYD kostte wat kost wilde leveren en, doordat er mensen bij Keolis niet meer waren..., de kwaliteitscontrole vanuit Keolis er niet meer was.
-
Gisteren toevallig in een BYD gezeten waarvan jawel typisch met dit weer de verwarming het liet afweten ijskoude bus(zelfs de stoelen) als gevolg. Het is mij een raadsel waarom de chauffeur er dan toch voor heeft gekozen om zijn dienst te rijden met zo'n onverwarmde bus wat voor hemzelf maar ook de passagiers niet echt prettig is. Ik ga er maar vanuit dat er op dat moment geen vervangende bus voorhanden was. Ik heb hiervan ook een melding gemaakt bij EBS zodat me op de hoogte is. Maar dat is al een voorbeeld van een nog veel voorkomend probleem al zijn er nog wel meer dingen maar die zijn bii velen hier ook wel bekend.
- The Greyhound
Het was al algemeen bekend dat bij Keolis de BYDs niet naar wens functioneerde. EBS heft willens en wetens inschreven met de verplichting de BYDs over te nemen daar waar Transdev en Arriva vriendelijk bedankte voor de eer om met de BYDs te gaan rijden. EBS gaf aan dat ze in Israël goede ervaringen hadden met de BYDs en dat alles goed zou komen.gkw1969 schreef: ↑zo 05 jan 2025, 12:32Keolis heeft ze niet verkocht aan EBS, EBS was verplicht ze over te nemen. In deze kan EBS een claim bij de opdrachtgever neerleggen omdat het contractueel verplicht is geweest bussen over te nemen die niet voldoen aan de Nederlandse maatstaven.
Dit is uiteraard voer voor juristen. Alleen de opdrachtgever en EBS weten onder welke voorwaarden de bussen zijn overgenomen:
Zijn die bussen ter goede trouw overgenomen dat de revisie het gewenste resultaat heeft opgeleverd?
Zit er een clausule in het contract dat wanneer de leverancier van de bus het laat afweten EBS onder de verplichte overname uit kan komen?
Was EBS echt op de hoogte van het feit dat de bussen NOOIT zouden kunnen voldoen en is dat aan te tonen?
Op basis van de overnamevoorwaarden heeft EBS mogelijk een onderhandelingspositie om onder eventuele boetes uit te kunnen komen. Maar helaas kennen we de overnamevoorwaarden niet en dus is het speculeren wat wel of niet mogelijk is met deze bussen.
Wat wel duidelijk is, is dat het contract met de side letter van Keolis niet van toepassing kan zijn op EBS. Alleen ben ik, dankzij mijn ex, wel alle informatie kwijt over de aanschaf van de bussen in 2020 en dus ook het frauduleuze contract.
-
Ter verdediging van BYD; het kan ook een bedieningsfout van de chauffeur zijn. Bij de meeste busmerken wordt de temperatuur in de bus automatisch geregeld, daar kan een chauffeur helemaal niks aan veranderen; alleen de temperatuur van de chauffeurscabine kan hij naar wens aanpassen. Bij de BYD werkt het echter anders (uiteraard...). Boven de chauffeur zit een luikje waar een bedieningskastje zit die precies goed ingesteld moet worden om zomers een koele bus te krijgen en in de winter een warme bus. En daarnaast zijn er nog meer knopjes die ingesteld moeten worden (onder het zijraampje) dus het is ook niet heel erg overzichtelijk. Veel chauffeurs kiezen bewust/onbewust totaal verkeerde instellingen waardoor de temperatuur in de bus niet goed is. Aan de andere kant; als je als chauffeur in een dienst soms wel 8 verschillende bussen hebt, heb je ook niet altijd zin/tijd om voor elke bus dat weer te controleren en te wijzigen.MichOV schreef: ↑zo 05 jan 2025, 13:00 Gisteren toevallig in een BYD gezeten waarvan jawel typisch met dit weer de verwarming het liet afweten ijskoude bus(zelfs de stoelen) als gevolg. Het is mij een raadsel waarom de chauffeur er dan toch voor heeft gekozen om zijn dienst te rijden met zo'n onverwarmde bus wat voor hemzelf maar ook de passagiers niet echt prettig is. Ik ga er maar vanuit dat er op dat moment geen vervangende bus voorhanden was. Ik heb hiervan ook een melding gemaakt bij EBS zodat me op de hoogte is. Maar dat is al een voorbeeld van een nog veel voorkomend probleem al zijn er nog wel meer dingen maar die zijn bii velen hier ook wel bekend.
In de plafonds van de BYD zit infraroodverwarming ingebouwd; echter is die nooit in gebruik genomen omdat daar uiteindelijk ook weer verschillende problemen mee geconstateerd waren (heb verschillende verhalen gehoord maar heb nooit kunnen toetsen wat er nu van klopt, dus wat er nou precies mee mis was laat ik daarom in het midden). Dus daardoor is de temperatuur in die bussen ook lastiger egaal te krijgen.