Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Djeez

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Djeez »

waldo79 schreef: zo 26 jan 2025, 08:47
rvcnl schreef: zo 26 jan 2025, 08:04 Afbeelding

Deze lag op tafel in de kantine van Nijmegen.

In nederland alleen Nijmegen CS en rijd oa via Weeze Airport naar Kevelaer.
Rijdt wel dag en nacht elke 2 uur. Geeft inderdaad Nijmegen een betaalbare verbinding met Weeze Airport.
Met de auto zou het zo'n 50 minuten zijn richting Weeze Airport. Ik zou niet echt lekker in de bus zitten richting het vliegveld gezien de vertragingen in het ov en Duitsland de laatste tijd, kan zo 1,5 - 2 uur gaan duren. Duitsland heeft ook grenscontroles, kan aardig oplopen als ze de hele bus controleren. Ondanks kleine omvang van het vliegveld zou het zuur zijn als je door ov-perikelen je vlucht mist en een rit (2 uur eerder vetrekken) zit ook niet iedereen op te wachten.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ik weet niet of je nu de vertragingen van de trein verwart met de vertragingen van de bus, maar bij de NIAG vrij weinig problemen over het algemeen. Laatst 5 minuten vertraging op de SB42 door grenscontroles.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Hainje

Bericht door Hainje »

Daniel schreef: zo 26 jan 2025, 12:14 Nouja, iets minder breed dan als we van jouw post die ik ook vond uitgaan. Die had het zelfs al over december 2023. Kennelijk duurt dat jaar best lang :mrgreen:
Nou ja, 2020 duurde dan ook 36 maanden, dus op zich niet heel raar. :p
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Het lijkt me absoluut een verbetering voor de bereikbaarheid van het vliegveld Weeze. Ik heb ooit 1 keer vanaf Weeze gevlogen toen ik nog in Nijmegen woonde en moest toen met de SB58 naar Kleve, de trein naar Weeze, daar een half uur wachten omdat de uurdiensten niet aansloten (waarin ik het hele dorp gezien heb omdat er verder niks te doen was :mrgreen: ) en vervolgens met een klein busje van lijn SW1 naar het vliegveld. Dat duurde echt eeuwen.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

De SW1 sluit in Weeze aan op de trein vanuit Düsseldorf. De 73 in Kevelaer sluit in beide richtingen matig aan. Vanuit Kleve zelfs 57 minuten wachttijd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
rvcnl

Bericht door rvcnl »

Ondertussen al weer uitgesteld die sb46, volgende lag nu op tafel:
Afbeelding

Begreep nu ook van collega's dat de eerder getoonde vertrekstaat in Nijmegen is neergelegd door duitse collega's die op lijnverkenning waren voor deze sb46.
Of ze daarbij nog iets gevonden hebben waardoor er nu uitstel is of dat ze iets te enthousiast wat hebben neergelegd, geen idee.
michiel71

Bericht door michiel71 »

In hoeverre is onderstaand bericht uit 2022 nog actueel?

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/re ... ~a7c855ac/

Rechtstreekse busverbinding tussen Nijmegen en Airport Weeze

Reizigers kunnen binnenkort rechtstreeks met de bus van Nijmegen naar Airport Weeze en terug. Het regiobestuur van Kreis Kleve is daarmee akkoord gegaan. De verbinding moet volgend jaar worden gerealiseerd.

Thed Maas 27-06-22, 23:13
(Bron 23.05.2022: https://www.nrz.de/lokales/kleve-und-um ... rkehr.html)

De bus rijdt straks van Nijmegen, via Kranenburg en Goch naar de luchthaven Weeze. Hij stopt onderweg bij zeven haltes en gaat dan nog door naar de populaire bedevaartsplaats Kevelaer. Op dit moment rijdt er grensoverschrijdend in de regio Nijmegen alleen een bus naar Kleef (en door naar Emmerik). Dat is de SB58 (Schnellbus 58), ook wel de ‘Duitse bus’ genoemd.

Naast de SB58 van Nijmegen naar Kleef rijdt vanaf volgend jaar de SB99 van Nijmegen naar Weeze, een afstand van zo’n 50 kilometer. De SB99 zal doordeweeks negen keer per dag rijden, op zaterdag acht en op zondag zeven keer. Overigens is ook het doortrekken van de SB58 van Emmerik naar Doetinchem een wens van Kreis Kleve. Dan zouden de inwoners van de Achterhoek naar Kranenburg kunnen – waar een knooppunt komt – en daar op de SB99 naar Weeze overstappen.

De SB58 rijdt in de spits al elk half uur om de honderden studenten die in de regio Kleef op kamers wonen naar de universiteit en HAN in Nijmegen te brengen. Naar verluidt is dit de drukst bezette lijndienst van vervoerder Niag. Voor deze bus is de Nederlandse OV-chipkaart te gebruiken. Of dat straks ook geldt voor de bus naar Weeze, is nog niet bekend.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door michiel71 op do 30 jan 2025, 02:08, 2 keer totaal gewijzigd.
michiel71

Bericht door michiel71 »

De bus (SB99) die in de toekomst tussen Nijmegen en Weeze zal gaan rijden,
krijgt dezelfde tarievenopbouw als bus SB58 die nu al tussen Nijmegen, Emmerich en Kleve rijdt

Bron:
https://www.kreis-kleve.de/system/files ... v_2024.pdf

Anlage 2 zur Allgemeinen Vorschrift Kreis Kleve

Die Zuordnung interkommunaler Verkehre erfolgt durch eine Abstimmung zwischen den
beteiligten OPNV-Aufgabenträgern. Hierzu gehören Bedarfsabstimmungen mit den
angrenzenden Kreisen und kreisfreien Städten zu treffen. Die nächste Tabelle bietet
einen Blick über die Linien, die den Kreis Kleve überqueren, jedoch in die federführende
Zustndigkeit benachbarter OPNV-Aufgabentrager gefallen:

Linienbundel Kreis Kleve II[/i]
Liniennummer Linienverlauf
44 Xanten - Kalkar ñ Kleve und zur¸ck
74 Goch - Weeze ñ Uedem und zur¸ck
87 Rees Schwarzer Weg - Rees Schulzentrum und zur¸ck
077 Krefeld - Kempen ñ Rheurdt und zur¸ck
078 Geldern - Kerken ñ Kempen und zur¸ck
079 Krefeld - Kempen - Kerken ñ Aldekerk und zur¸ck
70 Kleve Bf. - Goch Bf. und zur¸ck

Linien
Liniennummer Linienverlauf
76 Appeldorn/Vynener Strafle ñ Appeldorn/Grundschule
X32 Kleve ñ Kalkar ñ Rees ñ Empel-Rees zur¸ck
SB Expr. 30 Uni Standorte (Kleve -) Geldern ñ Kamp-Lintfort
SB 33 Straelen ñ Nieukerk
SB 58 Nijmegen ñ Kranenburg ñ Kleve ñ Emmerich am Rhein
SB 11 Neukirchen-Vluyn ñ Rheurt-Schaephuysen ñ Aldekerk Bahnhof
SB 70 Kamp-Lintfort ñ Rheurdt ñ Aldekerk Bahnhof
SB 34 Venlo ñ Herongen ñ Wankum ñ Wachtendonk ñ Aldekerk Bahnhof
SB 99 Nijmegen ñ Kranenburg ñ Goch ñ Airport Weeze ñ Kevelaer

SB 63/69 Venlo ñ Straelen ñ Geldern
SB 98 Kevelaer ñ Sonsbeck ñ Xanten (- Wesel)
SB7 Geldern ñ Issum ñ Alpen - Wesel
Stefan

Bericht door Stefan »

Als ik het allemaal goed begrepen heb van een NIAG collega is dat de lijn door Look voorgelegd is bij Kreis Kleve. Rheinlandbus is (ineens?) begonnen met lijnverkenning, terwijl er nog niet eens een vergunning (of iets dergelijks) is afgegeven voor deze verbinding.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Stijngeluk

Bericht door Stijngeluk »

Een mooi vraagje voor hier. Het viel me al eerder eens op, maar lette er eens op, dat alle 352's uit Wageningen op de accus binnen komen te Arnhem centraal, daar de stroomafnemers omhoog doen voor laden, en dan weer de stroomafnemers naar beneden en dan naar Wageningen vertrekken. Dit is sinds de nieuwe dienstregeling zo.
Is er een specifieke reden dat de bussen niet aan de draad Arnhem centraal binnen komen rijden vanuit Wageningen?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

De bussen kunnen vanuit westelijke richting niet onder de draad rijden, dus wordt er aan- en afgekoppeld een halte verderop bij het Museum.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik weet dat je vanaf Arnhem Centraal naar Wageningen het eerste stuk geen stroom kunt krijgen met de trolleystang, maar naar Arnhem Centraal lijkt de bovenleiding gewoon tot in het busstation door te gaan.
Zie hier: https://www.google.nl/maps/@51.9835944, ... FQAw%3D%3D
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Het is slecht te zien op de Streetview-beelden, maar zo te zien heeft de bovenleiding die vanaf Oosterbeek het busstation binnenkomt geen wissel richting perron C waar de 352 vertrekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stijngeluk

De bovenleiding vanuit Oosterbeek is altijd direct op C geweest, en heeft geen wissels naar de andere perrons. En vorig jaar, toen de bus nog doorging naar velperplein ging de bus gewoon onder de draad naar binnen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

En dan nu het juiste antwoord:
Omdat het in de 10-minuten dienst voor kan komen dat je voorganger nog niet weg is als je binnenkomt moet je vanaf Museum Arnhem beugelen. Als je voorganger er dan nog staat moet je via de uitstaphalte rijden en het is niet handig om midden in de ingang van de hal te gaan beugelen, vandaar Museum Arnhem want dat is de laatste veilige plek. En om
Te voorkomen dat chauffeurs in de war raken (dom idee, maar goed) moeten we dat met alle ritten doen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Wat is beugelen? :oops: (Ervan uitgaande dat je niet de sport bedoelt.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Beugelen is het laten zakken van de trolleystangen en zorgen dat ze onder de beugels komen zodat we op de accu of het aggregaat kunnen rijden.
Vroeger moest dat handmatig, tegenwoordig kunnen we ze automatisch laten zakken. Bij de Hess trolleys moeten we dat nog controleren door uit te stappen. Bij de Solaris kunnen we het hele proces via de camera op het dak volgen.

Poten moeten goed onder de haak zitten want als ze los schieten vliegen ze omhoog de bovenleiding in met alle mogelijke schade van dien.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Stijngeluk

Er was ergens een verklaring voor te vinden voor het binnen rijden. Dank voor de uitleg GKW!
En ik snap de mening wel ja ;)
albertjan96

Bericht door albertjan96 »

en beugelen kan niet al rijdend zeker.

Zijn er plannen om de bovenleiding infra aan te passen zodat er wél vanuit de bunker rechtstreeks naar Oosterbeek onder de draad gereden kan worden? Zodat er eventueel op de halte op CS al wat opgeladen kan worden terwijl de vertrektijd afgewacht wordt?
En heeft het eigenlijk veel impact dat er nu minder lang onder de draad wordt gereden, niet alleen het stukje Museum - Centraal Station maar bedoel ook het niet meer rijden via Velperplein
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Met rijdend beugelen is het risico op vlambogen erg groot bij het aan de draad hangen van de bus. Treinmachinisten moeten niet voor niets ook tractie loslaten op stroomloze bruggen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dat is alleen als je gas geeft of elektrisch remt tijdens het beugelen. En dat zou de bus natuurlijk kunnen afkappen voordat de beugels aangestuurd worden, al heb ik geen idee of dat nu al gebeurt.

edit: cursieve tekst toegevoegd
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op di 18 feb 2025, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
ge88

Bericht door ge88 »

albertjan96 schreef: di 18 feb 2025, 17:28 Zijn er plannen om de bovenleiding infra aan te passen zodat er wél vanuit de bunker rechtstreeks naar Oosterbeek onder de draad gereden kan worden? Zodat er eventueel op de halte op CS al wat opgeladen kan worden terwijl de vertrektijd afgewacht wordt?
Dat laatste gebeurt nu al. De bus komt met de poten op het dak (of niet) vanaf Museum Arnhem naar het station, blijft of gaat daar aan de draad en vlak voor vertrek er weer af.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Dionysusnu schreef: di 18 feb 2025, 18:45 Dat is alleen als je gas geeft of remt tijdens het beugelen. En dat zou de bus natuurlijk kunnen afkappen voordat de beugels aangestuurd worden, al heb ik geen idee of dat nu al gebeurt.
De remwerking eruit gooien lijkt mij dan weer gevaarlijk in het wegverkeer. Wat mij betreft is het dus terecht dat beugelen alleen bij stilstand kan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

En bij een ontsporing dan? Daarvoor heb je natuurlijk klassieke remblokken.
Caferacer026

Bericht door Caferacer026 »

Rijdend beugelen gebeurd al met trollino 24 in Praag. Dit gebeurd echter op een vrij rechte busbaan. Mij lijkt de Utrechtseweg daar niet geschikt voor en veels te druk. Het lijkt mij dat dit nu een tussen oplossing is totdat de bus verder rijdt naar de HAN.
Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe de chauffeurs de trollino ervaren. Als rijziger vind ik hem in ieder geval prettig. En hoe is de energie consumptie wanneer er op de batterij gereden wordt?
Plaats reactie