Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
gpvos

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Alleen t/m 3 maart toch? Het was maar 2,50 euro want ik had erop gerekend een Standard Multi tot Ndkp te gebruiken, en in NL toch Weekend Vrij.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
en-es

Bericht door en-es »

Dat werd bij mij in de mail ook zo uitgelegd. Wel kon je kosteloos naar een andere datum boeken.
mave94

Bericht door mave94 »

Als je de terugreis tegelijk met de heenreis had geboekt (in dezelfde boeking dus), dan heb je ook recht op terugbetaling van de terugreis.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: ma 24 feb 2025, 15:48 Alleen t/m 3 maart toch?
en-es schreef: ma 24 feb 2025, 16:12 Dat werd bij mij in de mail ook zo uitgelegd. Wel kon je kosteloos naar een andere datum boeken.
Als de te verwachten vertraging op je eindbestemming minstens een uur is, mag je altijd kiezen uit:
1. De eerstvolgende verbinding gebruiken.
2. Volledige terugbetaling.
3. Je reis verplaatsen naar een datum in de toekomst, naar jouw keuze.
Dit volgt uit EU-verordening 2021/782 en is (onder de voorganger van die verordening) al van kracht sinds 2009.

Dat tickets nu flexibel zijn en op elke dag t/m 3 maart kunnen worden gebruikt is extra bovenop de wat de EU-verordening voorschrijft. T/m 3 maart is er dus geen te verwachten vertraging van min. 1 uur nodig.
Was die mail van NS? Wat stond er precies in? Ze zijn immers verplicht om je over je opties te informeren. Alleen uitleg geven over de extra's boven de wettelijke verplichtingen is da natuurlijk niet voldoende, en is een inbreuk op EU-verordening 2021/782.
gpvos

Bericht door gpvos »

Matt schreef: ma 24 feb 2025, 17:04Als je de terugreis tegelijk met de heenreis had geboekt (in dezelfde boeking dus), dan heb je ook recht op terugbetaling van de terugreis.
Dat was de terugreis. De heenreis, op vrijdag 21 februari, heb ik gewoon gebruikt. En vanwege het verschil in kortingstarief waren het verschillende boekingen bij NMBS Internationaal.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
mave94

Bericht door mave94 »

Als de terugreis niet op een stakingsdag valt, dan heb je in dit geval geen recht op een kosteloze wijziging of terugbetaling van de terugreis.
gpvos

Bericht door gpvos »

rvdborgt schreef: ma 24 feb 2025, 17:26 3. Je reis verplaatsen naar een datum in de toekomst, naar jouw keuze.
Hoe werkt dat in de praktijk? Als ik over een paar maanden weet op welke datum ik dezelfde reis wil maken, is er dan een handige webpagina van de NMBS waar ik dat kan doen? Het was zo'n goedkoop kaartje (zie boven) dat ik het teveel moeite vind als ik daarvoor contact op moet nemen met de klantenservice.
rvdborgt schreef: ma 24 feb 2025, 17:26 Was die mail van NS? Wat stond er precies in? Ze zijn immers verplicht om je over je opties te informeren. Alleen uitleg geven over de extra's boven de wettelijke verplichtingen is da natuurlijk niet voldoende, en is een inbreuk op EU-verordening 2021/782.
Ik kreeg een mail van de NMBS:
NMBS schreef: Op 20/02/2025 kocht je tickets voor een internationale treinreis vanuit of naar België op 23/02/2025. Je dossierreferentie is XXXXXXX.

Door vakbondsactie zal het treinaanbod op het Belgische spoor beperkt zijn vanaf vrijdag 21 februari om 22u t.e.m. zondag 2 maart 2025.

Op basis van het beschikbare treinpersoneel heeft NMBS een alternatieve treindienst opgesteld. Meer details over deze alternatieve treindienst zijn beschikbaar op www.nmbs.be.

Voor internationale treinen (Eurostar, TGV INOUI, EuroCity, Eurocity Direct, ICE, OUIGO enz...) raden we aan om regelmatig de updates op onze website te raadplegen.

Jouw rechten bij verstoord treinverkeer >
Mijn informatie over de verplaatsbaarheid t/m 3 maart had ik van de NS- of NMBS-website.
en-es

Bericht door en-es »

rvdborgt schreef: ma 24 feb 2025, 17:26 Was die mail van NS? Wat stond er precies in?
NS Internationaal, waar ik de tickets geboekt hebt. Er stond o.a. in dat mijn tickets tussen 21 februari en 3 maart geldig zijn. Treinbinding op tickets met Saver tarief vervalt. Voor reizen na 3 maart dient het ticket kosteloos geannuleerd te worden en een nieuw ticket aangeschaft te worden.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

en-es schreef: ma 24 feb 2025, 18:45
rvdborgt schreef: ma 24 feb 2025, 17:26 Was die mail van NS? Wat stond er precies in?
NS Internationaal, waar ik de tickets geboekt hebt. Er stond o.a. in dat mijn tickets tussen 21 februari en 3 maart geldig zijn. Treinbinding op tickets met Saver tarief vervalt. Voor reizen na 3 maart dient het ticket kosteloos geannuleerd te worden en een nieuw ticket aangeschaft te worden.
Dank je. Die laatste zin is een inbreuk op de EU-verordening, want daardoor kunnen extra kosten ontstaan. Zou je mail die mail kunnen doorsturen?
Edit: ik zie dat die tekst inmiddels ook op de NSI-pagina staat. Dan heb ik die mail niet nodig.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op ma 24 feb 2025, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: ma 24 feb 2025, 18:35
rvdborgt schreef: ma 24 feb 2025, 17:26 3. Je reis verplaatsen naar een datum in de toekomst, naar jouw keuze.
Hoe werkt dat in de praktijk? Als ik over een paar maanden weet op welke datum ik dezelfde reis wil maken, is er dan een handige webpagina van de NMBS waar ik dat kan doen? Het was zo'n goedkoop kaartje (zie boven) dat ik het teveel moeite vind als ik daarvoor contact op moet nemen met de klantenservice.
Het is aan de ticketverkoper om dat duidelijk te maken. Ik weet niet hoe NS en NMBS dat gedacht hadden. Daar zijn ze niet zo duidelijk over. Als ik mijn reis zou willen verplaatsen, dan zou ik dat via de Facebook-chat vragen denk ik. Dat kost me niet zoveel tijd.
gpvos schreef: ma 24 feb 2025, 18:35
rvdborgt schreef: ma 24 feb 2025, 17:26 Was die mail van NS? Wat stond er precies in? Ze zijn immers verplicht om je over je opties te informeren. Alleen uitleg geven over de extra's boven de wettelijke verplichtingen is da natuurlijk niet voldoende, en is een inbreuk op EU-verordening 2021/782.
Ik kreeg een mail van de NMBS:
Mijn informatie over de verplaatsbaarheid t/m 3 maart had ik van de NS- of NMBS-website.
Die laatste link legt (met iets meer woorden) de 3 opties uit die ik had genoemd. Dat lijkt me verder in orde.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Klopt mijn conclusie dat er vandaag maar drie omlopen met ICR actief zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM

Bericht door VIRM »

Gisteren 150% controle bij treinen van NS (622 en 559). En de machinist van de 559 had er zin in: aankomst in Zwolle was met -2.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zit in ICNG 3132 met witte binnenverlichting, ipv de partykleuren. Ook in de voorste 3138 had wit binnen. Ik vind dat veel prettiger.
VIRM

Bericht door VIRM »

Houd jij dan niet van een feestje op de dinsdagochtend?
jelmerrr

Bericht door jelmerrr »

Nu weet ik weer waarom ik normaal met auto ga tegenwoordig: ik mag lekker stuk staan tussen Utrecht en Amsterdam
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Want een auto gaat nooit defect?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
T-hijs

Bericht door T-hijs »

En er staat nooit file?
F.k.a. Bollenstad
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Je hoeft in een auto nooit te staan :Y
VIRM

Bericht door VIRM »

Je staat wel in de file. Op de A2. Of in de rij voor de parkeergarage bij de Bijenkorf.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Ja, je auto. Maar jij zit. Verwarminkje aan - of aircootje tijdens hete dagen - radiootje aan, frikandellen op schoot...

Én er zijn geen vreemde mensen die in je oor zitten te ruften.

Kan geen OV tegenop.
en-es

Bericht door en-es »

"Ja maar je hebt geen recht op een zitplaats, je betaalt om vervoerd te worden" *O*
Michael

Bericht door Michael »

IIVQ schreef: di 25 feb 2025, 08:39 Ik zit in ICNG 3132 met witte binnenverlichting, ipv de partykleuren. Ook in de voorste 3138 had wit binnen. Ik vind dat veel prettiger.
Afgelopen zaterdag zat ik in de 3138 en toen stond de verlichting in de hele trein in koningsdagstand (oranje verlichting).
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

en-es schreef: di 25 feb 2025, 11:52 "Ja maar je hebt geen recht op een zitplaats, je betaalt om vervoerd te worden" *O*
Precies, en met die attitude geef ik iedere automobilist groot gelijk de eigen auto boven het OV te verkiezen.

Doe ik ook.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Er wordt aardig creatief gespeeld met materieel in de kop van Noord-Holland vandaag. Allereerst werd de 4839 geknipt op Amr. Als vervanging hiervoor werd ook de 4830 geknipt op Amr, zodat het materieel van de 4830 de t304839 kon rijden, terwijl het oorspronkelijke materieel van de 4839 kort keerde op de 4830.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

VIRM schreef: di 25 feb 2025, 08:40 Houd jij dan niet van een feestje op de dinsdagochtend?
Ik hou überhaupt niet van ochtenden.

1860 wordt gesplitst te rtd in een stel voor Breda en een stel dat in rtd blijft. Ik had dat nog niet eerder gezien in deze serie. Voorste stel had geen reisinfo buiten, achterste "Rotterdam via Schiphol".
Plaats reactie