Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Volgens mij is dat laatste al het geval. Als je een ticket Frankfurt - Bonn probeert te boeken krijg je in ieder geval geen waarschuwing dat je slechts een deelticket koopt.u
- ArrivaBas
- Contacteer:
Ik krijg reisadviezen met tramlijn 66 vanaf Siegburg/Bonn uit de reisplanner van de Deutsche Bahn en kan dus ook een ticket boeken voor de hele reis, inclusief de tram. Deze heeft zelfs een eigen tabel in het spoorboekje (Tabel 467).
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Twee jaar geleden naar Frankfurt waarin ook een busreis Mainz Hbf-Mainz Kastel met stadsbus inbegrepen was.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Ik kom ook eens in Stuttgart. Staking bij de SSB 

Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Daar had ik de laatste week van het jaar geen last van.
Is het nog steeds een puinhoop op het centraal station?

- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
-
Herkenbaar. Ik moest ook een flink eind lopen om van de kopsporen naar de ondergrondse sporen te komen. 

- ICE11
Dergelijke tickets krijg je voor alle grote steden, maar daar moet je wel oppassen want soms is dat duurder dan twee aparte tickets. Bij voorbeeld als ik voor morgen ochtend een Flexpreis van Hannover Hbf. naar Aachen, bushalte Vaals Grenze wil hebben, dan kost dat bij DB vanaf 91,59 Euro. Naar Aachen Hbf. kost het maar vanaf 85,99 Euro, en een ticket in de bus is 3,60 Euro, dus totaal twee Euro minder dan het doorgaande ticket.
- Suus
- Contacteer:
Ik deel op dit vlak graag de volgende meme met jullie:

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
Ik denk niet dat de dag ooit zal aanbreken dat ik de Duitse "humor" ga begrijpen.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Ik heb het geklokt. 4:15 minuten lopen van de ingang tot je bij de sporen komt, op normaal wandeltempo.
De wand van de wandelpassage hangt vol met infographics over Stuttgart21, en hier en daar "nog zoveel minuten lopen!" En dan hebben mensen met stift dingen er bij gezet als "Maar wel vol gas!" of "Als je geluk hebt!"
De wand van de wandelpassage hangt vol met infographics over Stuttgart21, en hier en daar "nog zoveel minuten lopen!" En dan hebben mensen met stift dingen er bij gezet als "Maar wel vol gas!" of "Als je geluk hebt!"

-
De laatste keer dat ik er was hingen de wanden vol met reclame van Westbahn.
-
Is het erger dan de Baustelle bij München Hbf? Daar probeerde ik een paar weken geleden ook omheen te lopen (van de noorduitgang naar de zuiduitgang via de Bahnhofsplatz), maar dat duurde ook een kwartier en ik kwam op plekken waar voetgangers niet echt horen te komen.
-
-
Ja, in Stuttgart is het een kwartier lopen van het kopstation naar het S-Bahnstation en het Stadtbahnstation. In München is het alleen een kwartier lopen van het S-Bahn en U-Bahnstation als je naar de perronsporen 5 tot 10 moet. Maar ja, welk groot station in Duitsland is op dit moment niet in verbouwing? Ik heb zo'n gevoel dat bijna alle grote Duitse stations in verbouwing zijn: met name de twee interessantste stations: München Hbf en Stuttgart Hbf.MaartenD schreef: ↑vr 14 mar 2025, 08:42Is het erger dan de Baustelle bij München Hbf? Daar probeerde ik een paar weken geleden ook omheen te lopen (van de noorduitgang naar de zuiduitgang via de Bahnhofsplatz), maar dat duurde ook een kwartier en ik kwam op plekken waar voetgangers niet echt horen te komen.
-
-
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
-
Ulm Hbf is ook een baustelle dacht ik.
-
Ja, niet zo erg gelukkig, maar naar buiten of naar sporen 1 en 25-29 kom je alleen via een hele hoge loopbrug. En dat is vooral vervelend omdat er wel eens vrij krappe overstappen van vertragingsgevoelige treinen op de ICEs naar het noorden zijn.
-
- OVNL-beheerder
Stuttgart, Ulm, Augsburg, München Hbf zijn allemaal een Baustelle. 

- ICE11
Nog niet al te lang geleden was bijna elk grote station in Nederland een bouwput...Nitein-Repart schreef: ↑vr 14 mar 2025, 08:59 Maar ja, welk groot station in Duitsland is op dit moment niet in verbouwing?

- trolly
Amsterdam Centraal is sinds 1881 een Baustelle. Maar het lag enkel in de jaren veertig in het buitenland, dus weet niet of dit helemaal OT is.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Formeel is Nederland nooit ingelijfd geweest door de Duitsers (slechts bezet) in WO2, met uitzondering van een klein strookje tussen Gennep en Linne/Maasbracht tussen september 1944 en maart 1945, dat werd ondergebracht bij Gau Düsseldorf en onder directe aanvoering van de NSDAP stond. [nerdmodus uit] 

Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
-
Beuh, het was weer eens k met p in Duitsland. Het probleem tussen Mönchengladbach en Rheydt is weer terug. Wat is het probleem? Ik weet het niet, maar er was een probleem in februari, daarna was het weer weg en zaterdag was het er weer. Er is daar iets goed stuk.
Zaterdag zorgde dat ervoor dat ik in Keulen de rode lichtjes van mijn ICE naar München kon fotograferen. Gisteren op de terugreis dus maar eens op tijd kijken wat er wel en niet reed. Nou, veel RB27's die veel vertraging hebben (een half uur in Rheydt-Odenkirchen worden opgehouden) of niet in Mönchengladbach aankomen. RB42 leek ook een probleem te hebben want ik kreeg daar geen fatsoenlijke reisadviezen voor, wel een bus. Dus de zure appel maar doorgebeten en gehoopt dat het goed zou gaan.
Nee dus.
Uiteraard kun je niet verwachten om op tijd in Keulen aan te komen om zo een 2-minuten overstap op de RE6 naar Neuss te krijgen dus was er een currywurst in Keulen om me aan te sterken. Mijn RB27 begon redelijk goed, maar een paar minuten vertraagd. Helaas werd mijn aansluitende RE13 in Wuppertal-Oberbarmen 20 minuten opgehouden vanwege een andere trein die prioriteit had (waarom dat nodig moet zijn op een dubbelsporig traject is me niet helemaal duidelijk en als dat Fernverkehr is dan gaat die bij Gruiten toch linksaf). Dus maar beginnen plannen op de RB33 uit Aachen. In Rheydt-Odenkirchen werden we ook weer een kwartier opgehouden omdat er een trein van Rheydt zou komen. Dat bleek de RB27 te zijn, maar die kwam 10 minuten na onze haltering voorbij. Dan kun je dus ook al lang in Rheydt Hbf zijn, dus waarom dat dan weer nodig moet zijn?
Gelukkig dan nog wel 5 minuten voor de RB 33 in Rheydt, want de RE13 (de 2-uursdienst die wel reed) was inmiddels opgeheven vanaf Mönchengladbach. Maar oeps, De RB33 kreeg opeens 1,5 uur vertraging voorspeld! Medizinischer notfall auf der Strecke. Ja, daar is natuurlijk niks aan te doen.
Mönchengladbach was prettig druk, uiteraard kon de RE4 ook niet naar Aken.
Wat nu. Eh, de reisplanner gaf een van de RE13 vervangbussen. Maar waar komt die? Ja, er zijn wel paarse Ersatzverkehrstickers hoog aan de muur geplakt, maar als je daar niet op let dan zie je die niet. Dus ik stond op het voorplein een beetje om me heen te kijken, word ik door in Indiër aangesproken of ik ook de vervangbus zoek. Ja, maar waar komt die. Na wat gezoek de info gekregen dat die ACHTER het Hbf vertrekt. Ja, dat moet je maar weten. Het staat niet in de bus-pdf, daar is wel een QR code, maar hoe scan je die op je telefoon als je de pdf aan het kijken bent.
Die Indiër moest naar Eindhoven. Oh, oeps. je komt om 23:09 aan in Venlo en de (laatste) IC naar Eindhoven vertrekt om 23:03. Dan moet je via Roermond en ben je nog weer een uur later thuis.
Inmiddels de vervangbussen gevonden, Poolse chauffeur met beperkte kennis van Duits (Gehst du nach Boisheim? Neuss? Nein ich nicht Neuss!) en een Duitse mutti die beter wist hoe je in Viersen kwam (gehen sie wirklich nach Viersen? JA VIERSEN 10 MINUTEN) en laservision (ik zweer dat hij de hele tijd met stadslicht reed) en de schade bleef beperkt tot 50 minuten vertraging.
Omdat ik mijn auto in Viersen had staan en ik toch langs Venlo kom heb ik die Indiër nog een lift naar het station van Venlo aangeboden zodat hij de trein van 23:03 ook nog haalde. Hij had een half gegeten broodje döner maar geen geld om me aan te bieden, daarom kreeg ik goede karma toegewenst. Daar ben ik heel blij mee want ik ga nog vaker met de trein door Duitsland.
Ik kreeg een klein deel van zijn problemen te horen, hij woont in de USA, werkt nu in Eindhoven (nou ja, Veldhoven), wilde een dagje Keulen doen en was die morgen ook al 4 uur onderweg geweest (wat normaal 2:16 is) om in Keulen te komen. En de terugweg dus weer. Goede indruk van ons goede OV!
Hmm, heb hem niet gewezen dat hij waarschijnlijk zijn geld wel terug kon krijgen. Daar gaat mijn karma weer.
Zaterdag zorgde dat ervoor dat ik in Keulen de rode lichtjes van mijn ICE naar München kon fotograferen. Gisteren op de terugreis dus maar eens op tijd kijken wat er wel en niet reed. Nou, veel RB27's die veel vertraging hebben (een half uur in Rheydt-Odenkirchen worden opgehouden) of niet in Mönchengladbach aankomen. RB42 leek ook een probleem te hebben want ik kreeg daar geen fatsoenlijke reisadviezen voor, wel een bus. Dus de zure appel maar doorgebeten en gehoopt dat het goed zou gaan.
Nee dus.
Uiteraard kun je niet verwachten om op tijd in Keulen aan te komen om zo een 2-minuten overstap op de RE6 naar Neuss te krijgen dus was er een currywurst in Keulen om me aan te sterken. Mijn RB27 begon redelijk goed, maar een paar minuten vertraagd. Helaas werd mijn aansluitende RE13 in Wuppertal-Oberbarmen 20 minuten opgehouden vanwege een andere trein die prioriteit had (waarom dat nodig moet zijn op een dubbelsporig traject is me niet helemaal duidelijk en als dat Fernverkehr is dan gaat die bij Gruiten toch linksaf). Dus maar beginnen plannen op de RB33 uit Aachen. In Rheydt-Odenkirchen werden we ook weer een kwartier opgehouden omdat er een trein van Rheydt zou komen. Dat bleek de RB27 te zijn, maar die kwam 10 minuten na onze haltering voorbij. Dan kun je dus ook al lang in Rheydt Hbf zijn, dus waarom dat dan weer nodig moet zijn?
Gelukkig dan nog wel 5 minuten voor de RB 33 in Rheydt, want de RE13 (de 2-uursdienst die wel reed) was inmiddels opgeheven vanaf Mönchengladbach. Maar oeps, De RB33 kreeg opeens 1,5 uur vertraging voorspeld! Medizinischer notfall auf der Strecke. Ja, daar is natuurlijk niks aan te doen.
Mönchengladbach was prettig druk, uiteraard kon de RE4 ook niet naar Aken.
Wat nu. Eh, de reisplanner gaf een van de RE13 vervangbussen. Maar waar komt die? Ja, er zijn wel paarse Ersatzverkehrstickers hoog aan de muur geplakt, maar als je daar niet op let dan zie je die niet. Dus ik stond op het voorplein een beetje om me heen te kijken, word ik door in Indiër aangesproken of ik ook de vervangbus zoek. Ja, maar waar komt die. Na wat gezoek de info gekregen dat die ACHTER het Hbf vertrekt. Ja, dat moet je maar weten. Het staat niet in de bus-pdf, daar is wel een QR code, maar hoe scan je die op je telefoon als je de pdf aan het kijken bent.
Die Indiër moest naar Eindhoven. Oh, oeps. je komt om 23:09 aan in Venlo en de (laatste) IC naar Eindhoven vertrekt om 23:03. Dan moet je via Roermond en ben je nog weer een uur later thuis.
Inmiddels de vervangbussen gevonden, Poolse chauffeur met beperkte kennis van Duits (Gehst du nach Boisheim? Neuss? Nein ich nicht Neuss!) en een Duitse mutti die beter wist hoe je in Viersen kwam (gehen sie wirklich nach Viersen? JA VIERSEN 10 MINUTEN) en laservision (ik zweer dat hij de hele tijd met stadslicht reed) en de schade bleef beperkt tot 50 minuten vertraging.
Omdat ik mijn auto in Viersen had staan en ik toch langs Venlo kom heb ik die Indiër nog een lift naar het station van Venlo aangeboden zodat hij de trein van 23:03 ook nog haalde. Hij had een half gegeten broodje döner maar geen geld om me aan te bieden, daarom kreeg ik goede karma toegewenst. Daar ben ik heel blij mee want ik ga nog vaker met de trein door Duitsland.

Ik kreeg een klein deel van zijn problemen te horen, hij woont in de USA, werkt nu in Eindhoven (nou ja, Veldhoven), wilde een dagje Keulen doen en was die morgen ook al 4 uur onderweg geweest (wat normaal 2:16 is) om in Keulen te komen. En de terugweg dus weer. Goede indruk van ons goede OV!
Hmm, heb hem niet gewezen dat hij waarschijnlijk zijn geld wel terug kon krijgen. Daar gaat mijn karma weer.

-
Ik had zaterdag geen zin in ongein van Duisburg Hbf naar Den Bosch. Via Dülmen Enschede Hengelo Zutphen teruggereden. Zo alle onzin met bussen omzeild. En in Mönchengladbach Hbf stoppen de vervangbussen niet op het busstation had ik je kunnen vertellen 

-
Het valt mij op dat de aankondigingen en bewegwijzering in Mönchengladbach vaker niet in orde zijn bij werkzaamheden of grote uitval. Je ziet ook nergens meer personeel op dat station rondlopen, ondanks dat Mönchengladbach een Großstadt is. Waarschijnlijk mokken ze bij DB nog steeds dat het VRR haar kaartverkoop naar Transdev toen heeft gedaan en resoluut alle dienstverlening heeft weggehaald.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.