Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

Omdat de gemeente het smalle deel van de Nieuwe Binnenweg wil ombouwen tot fietsstraat en tramrails passen daar niet in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jesse-cruzu
Berichten: 485
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

"Omdat de straat onveilig is voor fietsers vanwege de tram". Kuch kuch. Leidsestraat in Amsterdam gaat overigens prima. In Rotterdam is de tram als gevaarlijk bestempeld. Gewoon pure bezuinigingen zijn het.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

De auto's zijn zoals wel vaker in Rotterdam het probleem. De Leidsestraat in Amsterdam is verboden voor auto's en fietsers, en dus niet vergelijkbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
HSG3
Berichten: 180
Lid geworden op: do 24 jun 2021, 13:32

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 »

atroffa010 schreef: wo 12 mar 2025, 14:27
Wijzigingen metro:
- Extra ritten tijdens de spits die voorheen reden op lijn A tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West & lijn D tussen Slinge en De Akkers keren niet meer terug
- Extra spitsritten tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid worden gereden door lijn E i.p.v. lijn D
- De stranddienstregeling 2026 gaat voortaan na de meivakantie in i.p.v. vanaf Hemelvaart
Tijd om alle kaarten in de metrovoertuigen weer te vervangen… :Y
Julius
Berichten: 875
Lid geworden op: za 01 okt 2022, 01:33
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Julius »

Hopelijk vergeten ze niet om na te gaan of ze niks hebben gemist.
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
atroffa010
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
Locatie: Rotterdam Bloemhof

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door atroffa010 »

:!:
Meltrain schreef: za 15 mar 2025, 09:18
Chollo schreef: vr 14 mar 2025, 20:25 Valt me op dat in het vervoerplan lijn 72 tot aan de punt van de Sluisjesdijk is ingetekend, waardoor het lijk dat de haltes Van Kamphofstraat en Willem Egmondstraat weer in gebruik genomen zullen worden.
Op de huidige lijnennetkaart staan die haltes ook weer ingetekend.
Ik meende ook gehoord te hebben dat die haltes inderdaad weer in gebruik zullen worden genomen als de dienstregeling van de bussen wijzigt.

Ik snap trouwens ook niet waarom men de lijnen 4 en 6 via de Mathenesserlaan wil laten rijden. Op de Nieuwe Binnenweg is veel meer klandizie. :s
De RET had er ook voor kunnen kiezen om lijn 4 gewoon via de Nieuwe Binnenweg te laten rijden en lijn 6 via de Mathenesserlaan.
BusFreakRotterdam
Berichten: 1026
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

dylanwild94 schreef: vr 21 feb 2025, 09:54
BusFreakRotterdam schreef: do 20 feb 2025, 13:21 Lijn 69 kan je ook beter verlengen via Gadering/Tussenwater naar Hoogvliet Metro ipv Pernis. Daar zou een buurtbus een goede optie zijn. Lijn 69 rijdt vaak een omleiding omdat je niet meer door het dorp Pernis heen kan manoeuvreren.
Dit is trouwens de reinste onzin. Lijn 69 rijdt niet bijna nooit een omleiding in Pernis. Er is op het moment 1 omleiding in pernis omdat de Ring te smal zou zijn. daarom rijden zowel de Ochtend als de middag route in beide richtingen langs de boonstraat.

En waarom zou je een spitsbuslijn parallel laten lopen naast een hoogfrequente metrolijn?
Mooi dat het nu in het vervoerplan 2026 staat... ;) Infrastructuur in Pernis dorp is niet geschikt voor OV en de bus loopt er vertraging op. Daarnaast zijn 10 tot 20 instappers wel erg weinig. Rest nu de vraag welke van de 2 voorgestelde route opties uit het vervoerplan 2026 het beste is :)
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

Er zit een snelheidsbeperking van 30km/u in beide metrosporen tussen Capelsebrug en Schenkel ter hoogte van de overwegen 's-Gravenweg en Prins Alexanderlaan.
Chollo
Berichten: 192
Lid geworden op: di 27 feb 2018, 19:59
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Chollo »

BusFreakRotterdam schreef: za 15 mar 2025, 16:52
dylanwild94 schreef: vr 21 feb 2025, 09:54
BusFreakRotterdam schreef: do 20 feb 2025, 13:21 Lijn 69 kan je ook beter verlengen via Gadering/Tussenwater naar Hoogvliet Metro ipv Pernis. Daar zou een buurtbus een goede optie zijn. Lijn 69 rijdt vaak een omleiding omdat je niet meer door het dorp Pernis heen kan manoeuvreren.
Dit is trouwens de reinste onzin. Lijn 69 rijdt niet bijna nooit een omleiding in Pernis. Er is op het moment 1 omleiding in pernis omdat de Ring te smal zou zijn. daarom rijden zowel de Ochtend als de middag route in beide richtingen langs de boonstraat.

En waarom zou je een spitsbuslijn parallel laten lopen naast een hoogfrequente metrolijn?
Mooi dat het nu in het vervoerplan 2026 staat... ;) Infrastructuur in Pernis dorp is niet geschikt voor OV en de bus loopt er vertraging op. Daarnaast zijn 10 tot 20 instappers wel erg weinig. Rest nu de vraag welke van de 2 voorgestelde route opties uit het vervoerplan 2026 het beste is :)
Ik vind jouw idee via de Gadering wel mooi, als echt niet meer via Pernis dorp gereden kan worden. Stuur het in naar de RET en gemeente Rotterdam zou ik zeggen. Het ligt er vooral aan in welke richting de forensen op lijn 69 doorreizen na overstap bij Pernis metro.
Let op: links uitstappen!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Suus »

atroffa010 schreef: za 15 mar 2025, 16:41
Meltrain schreef: za 15 mar 2025, 09:18Ik snap trouwens ook niet waarom men de lijnen 4 en 6 via de Mathenesserlaan wil laten rijden. Op de Nieuwe Binnenweg is veel meer klandizie. :s
De RET had er ook voor kunnen kiezen om lijn 4 gewoon via de Nieuwe Binnenweg te laten rijden en lijn 6 via de Mathenesserlaan.
De gemeente wil de tram weg uit het smalle deel van de Nieuwe Binnenweg, en het spoor op het Heemsraadsplein van de Mathenesserlaan naar de Nieuwe Binnenweg gaat vanaf oktober dit jaar een jaar uit dienst vanwege de vervanging van het gemaal, dus de route vanaf oktober is de enige mogelijke route voor een jaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
krispinl
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 13:07
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door krispinl »

atroffa010 schreef: za 15 mar 2025, 16:41 :!:
Meltrain schreef: za 15 mar 2025, 09:18
Chollo schreef: vr 14 mar 2025, 20:25 Valt me op dat in het vervoerplan lijn 72 tot aan de punt van de Sluisjesdijk is ingetekend, waardoor het lijk dat de haltes Van Kamphofstraat en Willem Egmondstraat weer in gebruik genomen zullen worden.
Op de huidige lijnennetkaart staan die haltes ook weer ingetekend.
Ik meende ook gehoord te hebben dat die haltes inderdaad weer in gebruik zullen worden genomen als de dienstregeling van de bussen wijzigt.

Ik snap trouwens ook niet waarom men de lijnen 4 en 6 via de Mathenesserlaan wil laten rijden. Op de Nieuwe Binnenweg is veel meer klandizie. :s
De RET had er ook voor kunnen kiezen om lijn 4 gewoon via de Nieuwe Binnenweg te laten rijden en lijn 6 via de Mathenesserlaan.
Dit heeft volgens mij niets met de RET te maken, maar wel met de wens van de gemeente Rotterdam om de tram van de Nieuwe Binnenweg (en trouwens ook van de Zaagmolenstraat) te laten verdwijnen. De gemeente wil daar de verkeersveiligheid verbeteren door onder andere drempels aan te leggen. Op termijn wordt er ook gesproken over de invoering van eenrichtingsverkeer.

Persoonlijk vind ik dit een slecht plan – het openbaar vervoer moet niet voor de auto wijken, maar juist andersom. Toch wil Rotterdam dit. Als het aan de RET lag, zouden ze vermoedelijk graag met lijn 4 en 6 over de Nieuwe Binnenweg blijven rijden en verder door naar het Marconiplein.
schrijf ik iets niet helamaal correct? don't hate, laat me weten, zo kan ik steeds beter nl spreken
atroffa010
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
Locatie: Rotterdam Bloemhof

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door atroffa010 »

Voordelen van het nieuwe Rotterdamse tramnet:
- De punctualiteit op lijn 3 en 5 (voorheen 23/25) is verbeterd
- Frequentie lijn 3 en 5 naar 9x/uur tijdens de spitsuren, in de toekomst nog meer trams.
- Lijnnummers zijn logischer en overzichtelijker geworden

Nadelen van het nieuwe Rotterdamse tramnet:
- Zuid is zijn rechtstreekse tramlijnen naar Noord en West verloren.
- Geen trams meer op het Willemsplein/Scheepvaartkwartier en Zaagmolenstraat/Benthuizerstraat. Binnenkort ook bij de Nieuwe Binnenweg en Oud-Kralingen.
- Op sommige trajecten waar het niet behoorlijk druk, rijdt er nu een overschot aan trams (lijn 4/6 Nieuwe Binnenweg/Bergweg & lijn 7 Kralingen/Crooswijk).
- Op sommige drukke lijnen als lijn 2 en 8 rijden er o.a. in het weekend en avonduren op dit moment minder trams, terwijl er op de veel rustigere lijnen 4, 6 en 7 op deze tijdstippen veel meer trams rijden.

(Lijn 4/6 Nieuwe Binnenweg/Bergweg
6x/uur tijdens de avonduren en vroege ochtenden in het weekend)

4x/uur tussen het Heemraadsplein en Kootsekade en 2x/uur naar Kleiweg/Molenlaan tijdens de avonduren en vroege ochtenden in het weekend is voldoende.

(Lijn 7 Kralingen/Crooswijk
4x/uur avonduren/vroege ochtenden en 8x/uur doordeweeks overdag)

Hier is 3x/uur tijdens de avonduren/vroege ochtenden en 6x/uur doordeweeks overdag zoals huidig voldoende.
Op de zondag overdag is 4x/uur ook voldoende.

(Lijnen 2 en 8 gehele route maar 3x/uur tijdens de avonduren en vroege ochtend,
Lijn 2 zaterdag overdag als enige tramlijn maar 4x/uur).

Het overschot wat nu rijdt op de lijnen 4, 6 en 7 zou beter op deze lijnen ingezet kunnen worden.
Lijn 2 tijdens de avonduren/vroege ochtenden naar 4x/uur en zaterdag overdag naar 6x/uur
Lijn 8 eventueel naar 8x/uur doordeweeks overdag, zodat hetzelfde frequentie naar Schiebroek wordt aangehouden als de oude lijn 25.
Avonduren/vroege ochtenden net als lijn 2 naar 4x/uur.
Zondag overdag eventueel 6x/uur (net als de oude lijn 25)
Vrokky
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 10:17

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Vrokky »

Bemined schreef: za 15 mar 2025, 17:57 Er zit een snelheidsbeperking van 30km/u in beide metrosporen tussen Capelsebrug en Schenkel ter hoogte van de overwegen 's-Gravenweg en Prins Alexanderlaan.
Vandaag lijken ze er wel met 10 km/u te gaan... wat zou daar aan de hand zijn?
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6585
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dylanwild94 »

Volgens interne dienstmededeling is het volgende aan de hand.
Op overwegen ’s-Gravenweg en Prins Alexanderlaan zijn twee spoorstaafbreuken geconstateerd.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
BusFreakRotterdam
Berichten: 1026
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door BusFreakRotterdam »

Mooi dat de nachtbus na 5 jaar eindelijk lijkt terug te keren in de regio.

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1983471/ ... -en-horeca
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Meltrain »

In de vroege ochtendspits (tot 7:30) vertrekt lijn 2 naar Charlois elke 20 minuten vanaf Keizerswaard, met tussendoor een tram vanaf remise Beverwaard, die bij de halte Bredenoord begint.
Laatstgenoemde trams rijden echter 5 minuten na de trams vanaf Keizerswaard, waardoor een 5/15 verdeling ontstaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6585
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door dylanwild94 »

van 24 Maart tot 19 April doen de lijnen 84 en 283 station Barendrecht niet meer aan ivm aanleg van een plateau op de Binnenlandse Baan.
Lijn 84 Rijdt via de Lindehoevelaan via de halte de Kolk en dan verder de eigen route.
Lijn 283 Gaat na de halte driesprong rechtdoor naar de halte de kolk.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
atroffa010
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
Locatie: Rotterdam Bloemhof

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door atroffa010 »

Meltrain schreef: do 20 mar 2025, 07:35 In de vroege ochtendspits (tot 7:30) vertrekt lijn 2 naar Charlois elke 20 minuten vanaf Keizerswaard, met tussendoor een tram vanaf remise Beverwaard, die bij de halte Bredenoord begint.
Laatstgenoemde trams rijden echter 5 minuten na de trams vanaf Keizerswaard, waardoor een 5/15 verdeling ontstaat.
Klopt, ik reis elke donderdag met de tram van 07:37 uur van Hillevliet naar Maashaven richting school en die tram zit vaak aardig vol. Vroeger tot de afgelopen dienstregeling vertrok deze tram om 07:33 uur en was er een betere verdeling.

Zijn er weer een tekort aan hybride bussen? Ik heb zojuist weer 2x een Citaro gezien op buslijn 66.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

Op dit moment is er inderdaad een tekort aan hybridebussen, maar wat ook niet meehelpt is dat er op de garage Sluisjesdijk ook nog een tekort is aan bussen uit de 1100 serie
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

dylanwild94 schreef: ma 17 mar 2025, 14:50 Volgens interne dienstmededeling is het volgende aan de hand.
Op overwegen ’s-Gravenweg en Prins Alexanderlaan zijn twee spoorstaafbreuken geconstateerd.
Breuk op de 's-Gravenweg is goed te zien vanaf het voetpad:
Afbeelding

Toplaag van het wegdek is hier overigens al jaren kapot, wordt tijd om deze overweg in z'n geheel te vernieuwen.
HSG3 5722
Berichten: 58
Lid geworden op: di 12 jul 2022, 14:26

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door HSG3 5722 »

Busseninportland schreef: do 20 mar 2025, 17:13 Op dit moment is er inderdaad een tekort aan hybridebussen, maar wat ook niet meehelpt is dat er op de garage Sluisjesdijk ook nog een tekort is aan bussen uit de 1100 serie
Waar heb je dit vandaan?

Er zijn nog steeds 8 citaro's planmatig voor de dienst. Voir veel chauffeurs is de keuze zo gemaakt tussen 1100 of 300 serie.
atroffa010
Berichten: 279
Lid geworden op: wo 03 jul 2024, 22:47
Locatie: Rotterdam Bloemhof

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door atroffa010 »

Zo te zien rijdt tramlijn 5 van maandag 31 maart t/m vrijdag 4 april een omleiding via Stadhuis vanwege werkzaamheden aan de Van Oldenbarneveldtstraat, waardoor de doorkoppeling met tramlijn 3 richting Beverwaard op Rotterdam Centraal bij perron D gaat i.p.v. perron C :')

Perron D gaat tijdens deze dagen dus erg druk worden.
Waarom kiest de RET er niet beter voor om tijdelijk tijdens deze dagen lijn 3 richting Beverwaard op perron B te halteren :N
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Bemined »

De doorkoppeling is zo te zien op perron E.
Matt
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Matt »

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1984954/ ... d-opgepakt
RTV Rijnmond schreef:Schot gelost in metro, nog niemand opgepakt

In een metrostel op station Schiedam Centrum is vrijdagmiddag een schot gelost. Hierbij is mogelijk een gewonde gevallen. [...] Nadat de politie werd gealarmeerd, is op het station een bloedspoor aangetroffen. Of het bloedspoor te maken heeft met het gehoorde schot is niet duidelijk.
Gebruikersavatar
Busseninportland
Berichten: 412
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
Locatie: Rhoon Portland
Contacteer:

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Busseninportland »

HSG3 5722 schreef: vr 21 mar 2025, 19:25
Busseninportland schreef: do 20 mar 2025, 17:13 Op dit moment is er inderdaad een tekort aan hybridebussen, maar wat ook niet meehelpt is dat er op de garage Sluisjesdijk ook nog een tekort is aan bussen uit de 1100 serie
Waar heb je dit vandaan?

Er zijn nog steeds 8 citaro's planmatig voor de dienst. Voir veel chauffeurs is de keuze zo gemaakt tussen 1100 of 300 serie.
Van deze site:
https://busposities.nl/materieel/RET/CiteaLLE120
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten