Vroeger, als ik (school)ziek was en op de bank naar behang-TV aan het kijken was, kwam daar nog wel eens langs Rail Away langs. Een reis die altijd bij mij bleef (of gewoon heel vaak werd herhaald) is die naar de HSB in de Harz. Ik had al gelezen dat het D-ticket geldig was, dus laten we daar maar eens heen gaan.
De planning was daarom in het tweede weekend van maart
- donderdag van IJsselstein naar Nordhausen,
- vrijdag van Nordhausen naar de Brocken en daar een rondje lopen,
- zaterdag naar Quedlinburg en daar een rondje lopen,
- zondag weer terug naar Wernigerode,
- maandag weer terug naar IJsselstein.
Donderdag: Naar Nordhausen
Als eerste met de tram naar Utrecht Centraal, een reisje dat ik wel vaker maak. Door een spoorstaafbreuk bij De Haar en een brand in het centrum van Arnhem waren potentiële storingen, maar kwamen we keurig doorheen. Trein 3227 en de RE19 bleven gewoon rijden, maar de overstapjes waren te kort voor fatsoenlijke koffie.
De heenreis ging via Arnhem-Duisburg, Hamm, Kassel, Leinefelde met de RE19, RE1, RE11, RE2 en RE8 naar Nordhausen alwaar ik zou overnachten. Het is en blijft Duitsland, dus had al wel enige vertraging verwacht.
Hier staat de RE19 in Arnhem al te wachten op vertrek naar Duisburg.

In de trein zag ik inmiddels dat er een melding van een ongeval was bij Dinslaken, maar de treindienst zou alweer opgestart worden. Uiteindelijk in Emmerich ging er een goederentrein vooruit weg, nog voor Wesel Feldmark behoorlijk lang gewacht, in Wesel ging er nog gecombineerd worden en zag ik bij vertrek (inmiddels +35) dat er behoorlijk geslingerd werd over de oorspronkelijke sporen naar het enkelspoor dat die week weer in dienst was. Het tweede spoor is ook echt verdwenen.
Na ook enige tijd in Oberhausen Sterkrade gewacht te hebben werd mijn overstap in Duisburg wel erg kort: Ondanks dat de RE1 +25 had, zou mijn oorspronkelijke 30 minuten overstap inmiddels nog maar 2 minuten zijn, en dan nog dwars door het station rennen… Nah, ik koos voor een overstap in Oberhausen voor koffie en met de RE3 naar Dortmund voor een lunch en dan vanuit daar de RE11 naar Kassel. OK, weliswaar +60 vanaf daar, maar vanuit Kassel heb je dan de rechtstreeksere RE9 naar die wel doorrijdt via o.a. Nordhausen naar Halle.
Dat klonk als een goed plan, en dat ging zowaar goed! Hier het treinstel dat mij als RE9 achterliet in Nordhausen. Blijkbaar is Abellio toch niet geheel failliet en zijn de vishaken van het logo van NS nog steeds in het buitenland te zien.

De stoomtrein vanaf de Brocken zou in beperkte tijd nog aankomen, dus toch maar even gekeken op het station naar de trein die ik de dag erna zou nemen. Stoomloc 99 7237 verzorgt alweer een tijdje (begrijp ik van het internet) de stoomtreinen met standplaats Nordhausen: Trein 8920 naar Drei Annen Hohne, dan trein 8903 naar Eisfelder Talmuhle, trein 8904 naar Drei Annen Hohne en dan weer trein 8929 naar de Brocken.

Na inchecken zocht ik een plekje voor avondeten en liep ik de toeristische route terug naar het hotel.
Straatje 1

Straatje 2

En een trappetje

Vrijdag naar Drei Annen Hohne
De volgende dag begon de stoomtreinritjes pas echt: Ik zou trein 8920 nemen naar Drei Annen Hohne. Hier dezelfde loc als gisteren en hebben ze deze in Nordhausen gedraaid (dus weer een donkere voorkant…)

Gereed voor vertrek voor de armseinen ter plaatse

Onderweg kon je nog wat wildlife spotten…

Gingen we bij Ilfeld nog wat klimmen

En kwamen we aan in Eisfelder Talmuhle. Hier begint de Selketalbahn, maar die nemen we zaterdag en zondag pas. Als voorbereiding heb ik regelmatig de dienstregeling gecheckt, zeker in deze winter was de materieelsituatie wat problematisch. Twee van de vier ‘standaard’ railbusjes hebben verlopen revisietermijnen en rijden niet. Als de dienstregeling tenminste 4 bedrijfsvaardige railbusjes verwacht, lukt dat niet. Half januari kwam een ouder treinstel terug van revisie en wordt deze dagelijks weer ingezet. Hier reed het treinstel 187 011 trein 8913 naar Nordhausen.

Aan de andere kant van mijn trein stond railbus 187 016 klaar voor trein 8952 naar Quedlinburg.

En de Harzkameel 199.872 met een korte goederentrein met crew te wachten tot het vertrek van alle treinen.

Bij vertrek gaat berg op…

Een mooi stukje naar Drei Annen Hohne, hier ter hoogte van Elend.

Iets verderop

En kwam ik aan in Drei Annen Hohne; het overstap station richting Brocken en Wernigerode. Er moet hier worden kopgemaakt en wordt er van de gelegenheid gebruik gemaakt dat er van locomotief gewisseld kon worden en is de stop relatief lang. Ik ging daarom alvast proberen of ik in het hotel naast het station mijn koffertje kon achterlaten en ook al kon inchecken. Dat lukte en haalde dezelfde trein nog.
Inmiddels rijdt locomotief 99 (7)236 de trein de berg op en is de eerste sneeuw al te zien.

Bij aankomst stond een vrij grote groep weer klaar om de trein terug te pakken. Dit was ook direct de grootste drukte dat ik gezien heb in de hele reis in de Harz. Op de Brocken staan wat gebouwen vanuit de koude oorlog om vanuit Oost Duitsland naar West Duitsland te kunnen kijken. O.a. de rood/grijze toren is goed te zien vanuit de omgeving.

Bij vertrek van de trein (8922) naar Drei Annen Hohne kun je ook nog iets van het uitzicht gezien.

Het station zonder treinen; er staat een krol (maar dan op smalspoorlorries) standby voor het eventuele sneeuwruimen. Dit weekend niet nodig, er werden ook boven temperaturen boven de 10 graden verwacht.

Het pad dat leidt naar verderop met uitzicht

Met het uitzicht…

Kwam de laatste trein vanuit Drei Annen Hohne aan. Loc 99 222, de oudste van de smalspoorlocomotieven waarop de 99 (7)23x en 99 (7)24x op gebaseerd zijn, trok trein 8945 naar boven

Klaar voor vertrek met trein 8946 naar Wernigerode

Onderweg de berg op -maar de foto’s waren wat minder- was al te zien dat de natuur hier te leiden heeft. Op de terugweg op het voorste balkon is dat ook goed te zien

En bij vertrek in Drei Annen Hohne

Trein 8905 had hier volgens dienstregeling ook moeten staan voor aansluiting naar Nordhausen. Een van de maatregelen van te weinig dienstvaardige railbusjes is het dagelijks vervangen vervoer. Een treinstel dat alleen trein 8902 en 8905 rijdt op een dag wordt hierop uitgespaard. Dit is het treinstel dat overdag in Wernigerode zou stil staan.
Trein 8902 rijdt zo ver mogelijk tot deze trein 8901 tegen zou komen (dus tot Benneckenstein) en trein 8905 rijdt tot Elend om daar te keren op trein 8906.
Zaterdag Naar Quedlinburg
Op zaterdag begon de dag al vroeg, met het uitzicht vanuit de hotelkamer:

Uitzicht op het perron richting Brocken en Elend in alle rust.

Vervolgens met de treinvervangende bus naar Benneckenstein:

En dan overstappen op de railbus naar Eisfelder Talmuhle

En aldaar overgestapt op de volgende railbus naar Alexisbad. In Stiege wordt er kopgemaakt…

De trein kwam vanaf het meest rechtse spoor; rangeert over het kruis naar achter het wissel, wissel wordt omgezet en rijdt iets verder door naar bij het stationsgebouw…

Zodat trein 89152 vanuit Hasselfelde naar Eisfelder Talmuhle kan aankomen op het middelste spoor. Dit was weer treinstel 187011 die we eerder al tegen zijn gekomen.
In Alexisbad stapte ik over op de stoomtrein naar Quedlinburg

Met veel stoom de berg op bij Magdesprung

En bij aankomst in Quedlinburg werd er omgelopen, klaar voor vertrek naar Gernrode

Ik ging echter de stad in, eerst maar even inchecken in het hotel en dan het stadje bezoeken.

Een straatje in het centrum

En op het centrale plein in het centrum . Het stadbuis is overgroeid, maar vroeg in maart zie je er nog geen groen blad aan.

Een zoek-de-kat in een straatje net achter het klooster op de berg

En aan de andere kant was er weer een ander leuk straatje

Toen was het tijd om te eten en in de hotelkamer de finale van Wie Is De Mol te gaan kijken.
Zondag Naar Wernigerode
Op zondag zou ik weer door het Selketal reizen naar Wernigerode. Om ook het laatste stuk spoor mee te pakken, was het plan om een retourtje Harzgerode te doen. Ik zou daarom al de ‘vroege’ stoomtrein naar Alexisbad nemen en daar overstappen op het de trein naar Harzgerode, toevallig de trein die ik dan op zaterdag had de andere kant op. Vervolgens zou ik in 2,5 uur een rondje door de natuur lopen en dan met de stoomtrein via Hasselfelde naar Eisfelder Talmuhle nemen.
Terwijl ik in de stoomtrein naar Alexisbad zat kwam de conductrice melden dat er geen treinen tussen Alexisbad en Harzgerode zouden rijden door een landafschuiving. Dat werd dus een 3,5 uur durende stop in een vrij klein dorp. We gaan het wel weer zien…
Eerst nog de toeristische route naar het station om nog wat plaatsjes van het stadje te maken zonder dat er mensen in de weg lopen. Zoals dit huisje ingeklemd tussen 3 straatjes.

De Selke met de stoomtrein bij Sternhaus

De Selke met de stoomtrein bij Dahtzug.

Bij aankomst in Alexisbad stond er wat leuks op een zijspoortje: de aloude 187 001 die met een groep trein-enthousiastelingen een rondje aan het rijden was. Ondanks dat ik niet zo van de fotoshoots ben, toch maar iets achteraan gelopen. Ik heb toch maar 3,5 uur hier…
Hier naast de stoomtrein

En naast de aangekomen railbus vanuit Nordhausen. Door de landafschuiving werd er niet verder gereden naar Harzgerode, maar werd er naar het middenspoor gerangeerd.

De 187 001 ging vervolgens via het spoor voor het stationsgebouw rangerend richting Sternhaus om daar op de foto gezet te worden. Hier voor het stationsgebouw

En weer terug naar Alexisbad net voor het bloksein.

Het stationsgebouw heeft wel eens betere tijden gekend.

Na een tijdje lekker in het zonnetje op een bankje gezeten te hebben was het weer tijd voor de stoomtrein. Eerst naar Stiege…

Daar waren we eerder; op deze foto zie je rechts een spoor dat onderdeel is van een keerlus. Zo hoeft een stoomtrein niet perse kop te maken maar kan ook een rondje gereden worden door de keerlus. Dat gaat in de zomerdienstregeling, die verder vrij uitgekleed is in het Selketal, twee keer per dag gebeuren.

Ineens was het een ander uitzicht; namelijk een open groen grasveld.

In het laatste zonlicht richting Eisfelder Talmuhle.

Tijdens het kopmaken aldaar

En stapte ik over op de railbus naar

Onder toezicht van de railbus vertrok de stoomtrein door het Selketal naar Quedlinburg.

In Elend stapte ik weer over op de treinvervangende bus naar Wernigerode…

Inmiddels werd het donker, was ik moe en wilde ik eten. Dan maar de volgende ochtend in het daglicht nog even een rondje Wernigerode gelopen voor de reis naar Nederland.
Maandag Terug naar IJsselstein
Ik kreeg de tip om nog even langs het kasteel te gaan (dank Ardan), dus onderweg daarheen langs een oud straatje.
[url=https://flic.kr/p/2qTE7or]

Lag het kasteel nog een beetje in de ochtendmist

De kant zonder steigers

Het uitzicht van boven

Nadat ik weer terug naar beneden liep, toch nog een leuk straatje

Nog even langs het centrale plein

Langs het hotel voor de koffer, op via het HSB-station van Wernigerode en door naar het hauptbahnhof was dit de het laatste stoomtreintje van de trip.

Toen de reis naar huis… Het idee was om via Goslar-Hannover-Herford-Hengelo-Utrecht te reizen via de RE4-RE10-RE70 en RB61, echter…
De RE4 werd aangekondigd met 10. Gezien de spoorwijziging op een verder enkelsporig baanvak naar Vienenburg is het duidelijk: verschoven kruising en werd het uiteindelijk +20. De overstap van 12 minuten in Goslar zou niet gaan lukken.
Helemaal niet omdat de trein uiteindelijk in Vrienenburg werd opgeheven om daar al te keren. Geluk bij een ongeluk: De RB42 naar Braunschweig bleef wachten en zou daar over kunnen stappen op de RE70. Een iets kleinere lunchpauze, maar verder zonder vertraging.
Twee linten als RB42 in Braunschweig.

Uiteindelijk met een eerdere RE70 (die tot Hannover zou rijden) gestapt om daar te gaan eten zodat ik iets meer keuze had. Het KISS-treinstel dat mij naar Herford bracht, naast het KISS-treinstel dat mij naar Hannover bracht.

Uiteindelijk was de RB61 keurig op tijd, en het avondeten in Hengelo bracht mij weer in Utrecht.
Een mooi reisje, het alleen reizen is me redelijk bevallen, maar de volgende keer weer met gezelschap