Meltrain schreef: ↑vr 28 mar 2025, 18:25
Ik raak een beetje in de war van alle namen

:
- Blue Amigo is een dochter van Aqualiner en Swets.
- Aqualiner is een dochter van Aquabus.
- Aquabus is een dochter van Arriva en Koninklijke Doeksen.
Volgens
Wikipedia zijn trouwens Damen Shipyards en Purus Marine de eigenaren van Waterbus.
Aquabus is inderdaad een samenwerking tussen Arriva en Doeksen. Arriva voor het OV gedeelte, Doeksen voor het vaar aspect.
Blue Amigo is de nieuwe naam voor Swets aangezien zij binnen de markt nou niet de beste naam meer hadden.. niet dat ze dat nu nog wel hebben, maar goed..
Aqualiner is géén dochter van Aquabus maar een aparte naam voor een bedrijf dat onder andere veerdiensten tussen Almere en Huizen heeft uitgevoerd. Daarna is ook lijn 18/19 door Aqualiner uitgevoerd voordat deze zich bij Waterbus toegevoegd hebben. Onder de merknaam Aqualiner is ook de Waterbus in Antwerpen opgestart.
“Vroeger” werd Aqualiner gerund door Gerbrand Schutten en Maurice Swets. Vanwege diverse problemen zijn vanaf 2023 zoals genoemd Damen en Purus als aandeelhouders bij Aqualiner bijgekomen. Gerbrand Schutten en Blue Amigo/ (Maurice) Swets hebben dan juist hun aandelen weer verkocht.
Overigens klopt er ook vrij weinig van het vlootoverzicht van Waterbus in busposities;
Elektrische schepen zijn de Blue Venice, Blue Vienna en Blue Vigo.
Hybride schepen zijn de Blue Rotterdam, Blue Antwerp, Blue Hamburg, Blue Sydney, Blue London en Blue
Paris.
De Blue Barcelona, Blue Singapore en Blue Willemstad zijn “gewone” dieselschepen, zusjes van de schepen in Antwerpen. Enkel met een ander interieur.
Daarnaast vaart uit de oude vloot van Aquabus nog een hoop mee; Witte de With, Piet Hein, Aqua Runner, Wantij, Devel, Alblas, Schie, Vlij, Merwedam en Aqua Cat.