Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen
-
Re: Noord-Holland: Alledaagse gebeurtenissen
Ik heb de indruk dat vooral toeristen ritkaartjes in de bus kopen en frequente reizigers zullen in- en uitchecken of een abonnement hebben.
Dat neemt niet weg van het feit dat 6,50 een absurde prijs is voor een enkele rit.
Dat neemt niet weg van het feit dat 6,50 een absurde prijs is voor een enkele rit.
-
Tsja Citea de portemonnee's van de hoge heren moeten dikgevuld worden maar de trein is idem dito ook niet echt betaalbaar meer voor de gewone reiziger. Grotendeels maken studenten er gebruik van die lekker voor niets kunnen reizen en dan mensen die via de zaak een business ov krijgen. 

-
Ik begrijp niets van je betoog. Voor de incidenteel gebruiker is de trein prijzig, maar er zijn voldoende budgetvriendelijke abonnementen en kortingsacties.
-
Ik ben ook benieuwd wie je precies met "de hoge heren" bedoelt en hoe hun portemonnaies dikgevuld worden, door alleen studenten "die voor niets reizen" en mensen die van de zaak een business ov krijgen er gebruik van maken.
Overigens reis ik voor gemiddeld zo'n €300-400 per maand per OV, waarvan ongeveer ⅔ door de baas en ⅓ door mij betaald.
Overigens reis ik voor gemiddeld zo'n €300-400 per maand per OV, waarvan ongeveer ⅔ door de baas en ⅓ door mij betaald.
-
Laten we eerst even voorop stellen: de concessiehouder bepaald te prijs niet dat doet de concessieverlener, in dit geval de provincie Noord Holland.
Daarnaast reizen studenten en mensen met een businesskaart niet gratis. Studenten betalen wel degelijk voor hun kaart alleen dat wordt verrekend met de studiefinancieren.
Mensen met een business kaart betalen niet zelf, maar hun werkgever wel. Vaak bevat de business kaart een reisproduct. Het bedrag van dit reisproduct wordt gezien als inkomen door de belastingdienst en er komt dan ook bijtelling bij je salaris. Dus hoe je het wendt of keert, iedereen betaald, alleen niet altijd rechtstreeks. De enige die echt gratis reist is NS- en ProRail personeel in de trein en personeel van busbedrijven op hun eigen lijn of hun eigen regio.
Dat ritkaarten zo duur worden komt omdat zowel de concessiehouder als de concessieverlener wil dat iedereen een OV-chipkaart neemt of via OV-pay betaald. Het tarievenhuis in regio Oost (Flevoland/Gelderland/Overijssel) is zodanig opgebouwd dat je voor een los kaartje 2x zoveel geld kwijt bent als OV-chipkaart of OV-pay.
En wat toeristen betreft.... m.u.v. de Duitsers reizen de meesten met creditcard welke gewoon werkt in onze bussen.
Daarnaast reizen studenten en mensen met een businesskaart niet gratis. Studenten betalen wel degelijk voor hun kaart alleen dat wordt verrekend met de studiefinancieren.
Mensen met een business kaart betalen niet zelf, maar hun werkgever wel. Vaak bevat de business kaart een reisproduct. Het bedrag van dit reisproduct wordt gezien als inkomen door de belastingdienst en er komt dan ook bijtelling bij je salaris. Dus hoe je het wendt of keert, iedereen betaald, alleen niet altijd rechtstreeks. De enige die echt gratis reist is NS- en ProRail personeel in de trein en personeel van busbedrijven op hun eigen lijn of hun eigen regio.
Dat ritkaarten zo duur worden komt omdat zowel de concessiehouder als de concessieverlener wil dat iedereen een OV-chipkaart neemt of via OV-pay betaald. Het tarievenhuis in regio Oost (Flevoland/Gelderland/Overijssel) is zodanig opgebouwd dat je voor een los kaartje 2x zoveel geld kwijt bent als OV-chipkaart of OV-pay.
En wat toeristen betreft.... m.u.v. de Duitsers reizen de meesten met creditcard welke gewoon werkt in onze bussen.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Voor studenten wordt het niet "verrekend" met je stufi op persoonlijke basis. Je betaalt een vast bedrag per maand dat je te lang in bezit bent geweest van vrij rijzen (week/weeken) op je OVC, afhankelijk van of je afgestudeerd bent en welke studie je deed, en nog een boeteregeling als je teveel verdiende.
Ik heb een jaar OVC gehad terwijl ik te veel verdiende, dat kostte mij destijds €160 per maand. Maar ik verreisde voor €320 als ik het zelf had moeten betalen, dus dat was voor mij een goede deal.
De vervoerder krijgt voor studenten uitbetaald naar rato van de reizen in dat gebied, maar dat is maar een schijntje (ik dacht 10%) t.o.v. normale reizigers. En de aantallen reizen worden eens per 5 jaar berekend, dus stijgende studentaantallen zijn altijd vervelend voor een vervoerder: wel extra bussen in moeten zetten en geen extra inkomsten. Zeker in concessies als voorheen IJsselmond waarin veel spitsvervoer naar de Hogeschool Windesheim (en leerlingen naar Pieter Zand etc.) is, kan dat een behoorlijk deel van het reizigersvervoer zijn.
Maar ook de lijn 660 naar de Hogeschool Alkmaar was geen winstmaker.
Ik kwam met die 6 zones niet eens tot aan mijn standplaats, daarom heb ik geen vrijvervoer genomen.
Ik heb een jaar OVC gehad terwijl ik te veel verdiende, dat kostte mij destijds €160 per maand. Maar ik verreisde voor €320 als ik het zelf had moeten betalen, dus dat was voor mij een goede deal.
De vervoerder krijgt voor studenten uitbetaald naar rato van de reizen in dat gebied, maar dat is maar een schijntje (ik dacht 10%) t.o.v. normale reizigers. En de aantallen reizen worden eens per 5 jaar berekend, dus stijgende studentaantallen zijn altijd vervelend voor een vervoerder: wel extra bussen in moeten zetten en geen extra inkomsten. Zeker in concessies als voorheen IJsselmond waarin veel spitsvervoer naar de Hogeschool Windesheim (en leerlingen naar Pieter Zand etc.) is, kan dat een behoorlijk deel van het reizigersvervoer zijn.
Maar ook de lijn 660 naar de Hogeschool Alkmaar was geen winstmaker.
Zelfs dat niet bij CXX. Je kán als werknemer kiezen voor een vrijvervoer, maar slechts in de 6 zones rond je huis (je mag zelf je centrumzone niet kiezen) én je moet er minstens 40 wk per jaar zakelijk gebruik van maken.
Ik kwam met die 6 zones niet eens tot aan mijn standplaats, daarom heb ik geen vrijvervoer genomen.
-
Maar het is toch ook geen vrij vervoer bij CXX? Moet je er niet alsnog een bijdragen voor leveren?
- ThatPCDude
- Donateur
Bij Arriva mag er overigens wél door geheel Nederland in eender welk vervoermiddel gratis gereisd worden door werknemers. Bij Qbuzz mag je binnen je concessie gratis reizen, maar je hebt er een pas voor nodig en met die pas lever je 10% van je gemaakte reiskosten in.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Nee, gratis onder voorwaarden (min 40wk per jaar minimaal 1x per week zakelijk gebruik) voor werknemers, alleen familieleden betalen een kleine bijdrage.hauptbahnhof schreef: ↑do 06 feb 2025, 15:01 Maar het is toch ook geen vrij vervoer bij CXX? Moet je er niet alsnog een bijdragen voor leveren?
-
Wat hebben de andere vervoerders in NL nog qua vrij vervoer?
We hebben:
HTM
GVB
RET
NS
Voor de rest niks meer toch? Die hebben volgens mij wel gewoon volledig vrij vervoer?
We hebben:
HTM
GVB
RET
NS
Voor de rest niks meer toch? Die hebben volgens mij wel gewoon volledig vrij vervoer?
-
Misschien meer een onderwerp voor een algemeen topique zoals Korte Vragen.
-
Mevrouw bij het Haarlemmermeerstation: "Mag ik met jou mee tot in Amstelveen? (...) Dankjewel." Ze stapt in, gaat zitten en stapte uiteindelijk bij Amstelveen Busstation uit met "Dankjewel!" als groet.
Ik wist niet dat chauffeurs zo coulant kunnen zijn met gratis reizen.
Ik wist niet dat chauffeurs zo coulant kunnen zijn met gratis reizen.
-
Sja, mensen blijven het proberen omdat ze weten dat ze wel ja kunnen krijgen.
En waarschijnlijk zal die chauffeur wel denken... ik ben chauffeur, geen controleur
En waarschijnlijk zal die chauffeur wel denken... ik ben chauffeur, geen controleur

-
Krijgen de chauffeurs dan geen reprimande bij gesloten instaplijnen als de mobiele controleurs iemand betrappen op zwartrijden?
-
-
Is het trouwens al opgevallen dat, in ieder geval in de gemeente Haarlemmermeer, de blauwe mini DRISjes van de haltepalen zijn verwijderd? Ik sta hier echter nu pas bij stil, maar heb het idee dat ze al bij het begin van de nieuwe dienstregeling zijn verwijderd.
- Frank93
Nabij Heerhugowaard heeft een vrachtwagen 2 keer kort na elkaar schade aangericht aan een spoorviaduct:
https://streekstadcentraal.nl/60188751- ... -inspectie
https://streekstadcentraal.nl/60188751- ... -inspectie
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Oké. Wat een lul 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Van 12 t/m 21 april kun je bij Connexxion/Transdev in Noord-Holland een 'autoluwe dalurendagkaart' kopen en deze dien je tezamen met je autosleutel aan de chauffeur te tonen: https://www.connexxion.nl/nl/shop/e-tic ... endagkaart
Updates:
Updates:
- ThatPCDude
- Donateur
Verlate 1-aprilgrap? 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
-
Neen. Is echt. Ik vind het een beetje discriminerend naar niet-autobezitters.
Ik heb geen auto, maar gelukkig wel 2 autosleutels (een reservesleutel van een van mijn vorige auto's die ik laatst terugvond, de betreffende auto had ik na een total-loss-ongeval verkocht aan een buurman en is inmiddels gesloopt, en een die ik toevallig vorige week op de grond vond.)
Ik heb geen auto, maar gelukkig wel 2 autosleutels (een reservesleutel van een van mijn vorige auto's die ik laatst terugvond, de betreffende auto had ik na een total-loss-ongeval verkocht aan een buurman en is inmiddels gesloopt, en een die ik toevallig vorige week op de grond vond.)
-
Het is inderdaad een beetje een rare implicatie dat je eerst een auto moet hebben om autoluw te kunnen zijn.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Jij werkt toch bij Transdev, of betreft dit dan een andere afdeling o.i.d.?IIVQ schreef: ↑do 10 apr 2025, 20:02 Neen. Is echt. Ik vind het een beetje discriminerend naar niet-autobezitters.
Updates:
Updates:
-
Ja, ik werk bij Connexxion, maar ben in mijn vrije tijd ook gewoon reiziger. Ik snap denk ik je vraag niet?
Laatst gewijzigd door IIVQ op do 10 apr 2025, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Als je bij Connexxion werkt zou je toch alles moeten weten en kunnen?????? 

"Tuduu tuduu" van CBTC is mijn favoriete nummer.