Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Schijnbaar is de 1500 verlengd naar Utrecht en rijdt daar als 2000 verder naar Rotterdam en omgekeerd.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Klopt dit omdat er vanuit Weesp niet via Amsterdam Muiderpoort naar Amsterdam Centraal gereden kan worden. Om toch voldoende capaciteit te bieden voor omreizigers rijdt de 1500 naar Utrecht waar de reizigers kunnen overstappen voor Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Alessandro schreef: ma 31 mar 2025, 23:33 Volgensmij wel. De paar keren dat op Rai was moest ik altijd een stapje omhoog doen om op het perron te lopen als ik uit de sprinter kwam. Snap niet dat ze dat nogsteeds niet hebben aangepast.
Op het oude gedeelte van Amsterdam RAI is er een vaste spoorbodem en een betonnen perron , waardoor aanpassen heel lastig is. Ze hebben het in het verleden wel overwogen, maar dan zou de bovenleiding weer te dicht bij de trein komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Amsterdam RAI was toch al een keer aangepast? Of is dat weer teruggedraaid want ik herinner me iets met een snelheidsbeperking omdat treinen te dicht bij de overkapping van het station bleken te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alessandro

Bericht door Alessandro »

Suus schreef: di 01 apr 2025, 21:21
Alessandro schreef: ma 31 mar 2025, 23:33 Volgensmij wel. De paar keren dat op Rai was moest ik altijd een stapje omhoog doen om op het perron te lopen als ik uit de sprinter kwam. Snap niet dat ze dat nogsteeds niet hebben aangepast.
Op het oude gedeelte van Amsterdam RAI is er een vaste spoorbodem en een betonnen perron , waardoor aanpassen heel lastig is. Ze hebben het in het verleden wel overwogen, maar dan zou de bovenleiding weer te dicht bij de trein komen.
Maar je moet toch aleen een stukje van het perron weg hakken om het iets lager te maken? Hoe lastig kan dat zijn?
Excuses voor eventuele spelfouten. Dyslexie maakt het leven niet makkelijker
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dan komen de roltrappen en de lift weer 8 centimeter te hoog uit, dat is ook weer niet helemaal de bedoeling (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined

Bericht door Bemined »

ProRail publiceert regelmatig een lijst over de toegankelijkheid van perrons. Meest recente staat hier, voor Rai staat er en opleverdatum van eind 2027:
https://data.ndovloket.nl/prorail/Analy ... 02024.xlsx
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Let wel dat dat alleen de perronhoogte betreft, zo staat Eindhoven Strijp-S er bijvoorbeeld als toegankelijk in.
VIRM

Bericht door VIRM »

Suus schreef: di 01 apr 2025, 22:27 Dan komen de roltrappen en de lift weer 8 centimeter te hoog uit, dat is ook weer niet helemaal de bedoeling (A)
Dat hoogteverschil kun je dan weer overbruggen met een hele kleine hellingbaan, zoals op de lage perrons van Amsterdam Sloterdijk is gedaan.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Suus schreef: di 01 apr 2025, 22:27 Dan komen de roltrappen en de lift weer 8 centimeter te hoog uit, dat is ook weer niet helemaal de bedoeling (A)
Dat verschil kan je relatief makkelijk weer goedmaken met een kleine helling. Volgens mij hebben ze die op station Asdz (zuidelijke perron) ook.
Maar, is er iets verkeerds gebouwd aan RAI of zijn de normen intussen gewijzigd?
trolly

Bericht door trolly »

Dat laatste dus. En "even acht centimeter beton weghakken" is makkelijker gezegd dan gedaan. Station RAI is een brugconstructie over de Europaboulevard. Zoiets bestaat uit liggers waar de sporen op rusten, en betonplaten tussen die liggers in: het perron. Die platen zijn hooguit 20 cm dik en er zit stalen wapening in. Als je daar de helft vanaf haalt kan je ze weggooien. Er zal vast wel een plannetje in de maak zijn om het perron te verlagen of het spoor te verhogen, maar heel simpel is het niet
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De Nederlandse norm was 84 centimeter boven de bovenkant rails, de Europese norm is 76 centimeter.

Vanochtend maakte de 5229 een ongeplande extra stop op Schiedam Centrum. Kwam goed uit, daardoor haalde ik de 2829 nog op Rotterdam Centraal, en daardoor weer de 1731 in Gouda en daardoor weer de 590 naar Okkenbroek in Deventer *O*
cassie127

Bericht door cassie127 »

Okkenbroek in de gemeente Deventer bedoel je...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
T-hijs

Bericht door T-hijs »

Vanmorgen miste ik in Cl op een haar na trein 6924 om op Utvr te komen. Niet zo erg, dacht ik, want dat was maar één SLT-6 in plaats van de normaal ingezette 6+4-combi. Helaas vielen daarna zowel de 8824 als de 6926 uit. Dat betekende dat ik in plaats van de geplande vertrektijd van 8:19 pas om 8:59 weg had gekund. Toen heb ik maar de auto gepakt om op tijd op mijn werk in Utrecht Rijnsweerd te zijn; ik kreeg om 9:30 bezoek en de marge werd anders wel heel erg klein. Voorziet de regeling "Geld terug bij vertraging" daar ook in?
F.k.a. Bollenstad
Durashift

Bericht door Durashift »

Wat was de reden van het missen van die SLT-4?

Te laat vertrokken van huis?
(A)
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:Okkenbroek in de gemeente Deventer bedoel je...
Jazeker. Ik heb het wandelen op het Marskramerpad richting Bad Bentheim weer opgepakt, maar in stukjes van circa 10 kilometer waardoor ik vanaf Deventer al drie etappes nodig heb gehad daar te komen :')
Dionysusnu

Alledaags: een los ICNG-vijfje in de hyperspits *O*
RobertT

Bericht door RobertT »

in de 1100 is het de laatste dagen regelmatig losse vijfjes,ook in de drukke 1163!
VIRM

Bericht door VIRM »

Op Zwolle zag ik vanochtend op de actuele vertrektijden de Blauwnettrein naar Kampen van 07:17 met +10 staan. Aan de hand van de actuele vertrektijden zag ik dat de vertraging telkens meeging naar de volgende rit, en elke keer een paar minuten afnam.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland

Bericht door Roeland »

Dat betekent dus 30 minuten vertraging voor reizigers uit Kampen die in Zwolle op de halfuurs IC-knoop willen overstappen.
Blijft de 141 op Kampen trouwens wachten, als de trein uit Zwolle vertraagd aankomt?
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Altijd fijn als er weer eens een verstoring is op Ut-Ah. De 3200 rijdt dan als eerste niet. Als de reiziger geluk heeft dan heeft de 3000 een vervangende stop op Klp...
Die 3000 rijdt 20 minuten na de 3200 in de richting Ah en 10 minuten na de 3200 ri Ut. Als je dan op Klp stopt zijn ongeveer alle bus aansluitingen net weg.
Waarom stopt de 3100 niet? Die komen in beide richtingen rond -,00 en -,30 door Klp en de reiziger heeft aansluitingen op de bus (50, 80 en 87) en vrijwel alle richtingen.
En begrijp me niet verkeerd he? Fijn dat er überhaupt een vervangende stop is maar het kan beter denk ik.
Dionysusnu

Eigenlijk dezelfde reden dat het in de normale dienstregeling niet de 3100 is: Past niet, althans niet makkelijk.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ dit was een week of wat geleden toch ook al besproken (d8 in het Utrecht draadje) :?:
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Iemand probeert 17:50 een hele zware e-bike (geen fatbike, maar gezien de bouw en formaat accu vermoedelijk zeker weten een plaatloze en dus illegale speed pedelec*) in de fietsgoot omhoog naar spoor 4-5 te duwen. Hij valt bijna, drie keer. Ik zeg "Doe geen moeite, je mag toch niet met de trein mee.", wat overduidelijk wel gehoord maar genegeerd wordt. De trein is vol, dus ik ga op een klapzitje op het balkon met fietsplaatsen zitten, en ik moet zeggen dat die klapzitjes op ICNG heel confortabel zitten, nog fijner dan dat 4-zitsbankje.
Fietsmeneer komt binnen en staat naast z'n fiets op het balkon, ernstig alle mensen die door de trein lopen hinderend.

De HC zegt wel dat het niet mag, maar laat hem zonder boete verder reizen (en zegt de spitstijden ook nog eens verkeerd, "van vijf tot half zeven").

In dit stel ICNG 3212 staan alle binnendeuren, behalve die naar de 1e klas, permanent open.

*Riese&Müller Supercharger 2 van €6119.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Zijn fietsen zo prijzig?
Plaats reactie