Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
IIVQ
Berichten: 1898
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door IIVQ »

katvis schreef: wo 30 apr 2025, 20:51 Bizar dat er niet ergens nog een SGM of DM'90 was en dat Plan V is gekozen
Zijn er niet nog ergens ETR700 (voormalige Fyra's) over?
Of de NS 1200 met ICR?
*O*
Durashift
Berichten: 6078
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Durashift »

^^ ja, volgens mij zag ik vorige week vrijdag op Arnhem Goederen nog twee stammen met stuurstandkoppen naar de weg koekeloeren.
gkw1969
Berichten: 2353
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door gkw1969 »

katvis schreef: wo 30 apr 2025, 20:51 Bizar dat er niet ergens nog een SGM of DM'90 was en dat Plan V is gekozen
Waarschijnlijk omdat de plan V toch al rijvaardig was en de rest niet. Zomaar een ideetje.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
TomSteyl
Berichten: 672
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door TomSteyl »

Misschien een gekke vraag, maar hoe staat het eigenlijk met de automaten op deze lijn? Connexxion heeft altijd NS-automaten gehuurd (nooit eigen automaten), terwijl Keolis juist op haar lijnen die blauwe CCV-automaten in gebruik heeft.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
katvis
Berichten: 834
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door katvis »

srmeijer95 schreef: wo 30 apr 2025, 22:37 Moeten we dan maar niks rijden?
Waar heb ik dat gezegd of gesuggereerd? Dacht ik al.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Meltrain »

TomSteyl schreef: do 01 mei 2025, 06:52 Misschien een gekke vraag, maar hoe staat het eigenlijk met de automaten op deze lijn? Connexxion heeft altijd NS-automaten gehuurd (nooit eigen automaten), terwijl Keolis juist op haar lijnen die blauwe CCV-automaten in gebruik heeft.
Welke automaten bedoel je?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10196
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Milco »

Om een vervoerbewijs te kopen?

Hier is de inzet van de Plan V te zien: https://treinposities.nl/treinseries/31400
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Bemined »

Bemined schreef: do 24 apr 2025, 17:45 Omloop zou dan 31425 31426 31429 31430 31433 31434 31437 31438 31441 31442 zijn.
De laatste twee ritten zijn geschrapt, Plan V gaat nu na trein 31438 terug naar de Bokkeduinen.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 664
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Visgraatmodel »

Waarschijnlijk val ik hiermee de toegewijde Apekop-fans aan maar het is toch bizar dat een Plan V terug in de dienst moet omdat er oprecht niks anders (contractueel) te lenen/leasen viel. :’)
En dan nog de dubbeldekkers waarvan niemand lijkt te weten wat het plan wordt.

Apekop-fans: come at me. Jullie kunnen allemaal [*iets wat niet meer gezegd mag worden omdat ik al eens ben gewaarschuwd door een admin*]
IIVQ
Berichten: 1898
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door IIVQ »

Bekijk het even uit het standpunt van de niet-treinenfan-reiziger.

De achteruitgang van plan V t.o.v. Protos zit hem vooral in de ongelijkvloerse instap. Wat dat betreft zal SGM, ICM, DM'90, VIRM en DD[AR/M/Z] je ook niet verder helpen.
Vziw zijn van NS alleen SLT/SNG/FFF en ICNG gelijkvloers, en de regionale vervoerders zitten ook niet ruim in hun materieel.

Voor de rest: Dat het er wat gedateerd uit ziet, geen airco en iets langzamer optrekken zijn luxeproblemen. En ik denk dat velen de banken van plan V kunnen waarderen over zeg een SNG.
T-hijs
Berichten: 534
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door T-hijs »

Visgraatmodel schreef: vr 02 mei 2025, 04:44 Waarschijnlijk val ik hiermee de toegewijde Apekop-fans aan maar het is toch bizar dat een Plan V terug in de dienst moet omdat er oprecht niks anders (contractueel) te lenen/leasen viel. :’)
En dan nog de dubbeldekkers waarvan niemand lijkt te weten wat het plan wordt.

Apekop-fans: come at me. Jullie kunnen allemaal [*iets wat niet meer gezegd mag worden omdat ik al eens ben gewaarschuwd door een admin*]
Waarvoor die laatste alinea? Die tekst voegt niets toe, of je moet bewust de boel op scherp willen zetten.

Voor het overige: ergens even een treinstel leasen is niet zomaar geregeld (kijk naar de lijn van Venlo naar Mönchengladbach, waar nu stokoude N-wagens worden ingezet bij gebrek aan beter); ik vind dat Keolis dit zo prima heeft opgelost.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat de inzet van een Mat'64 laat zien wat de aanbestedingen doen met het aanhouden van voldoende reserve in het materieelpark. Vaak kan een treindienst in een kleine concessie als deze precies uit met het aantal beschikbare treinstellen, en wanneer er dan een treinstel niet inzetbaar is vanwege onderhoud, schade of iets anders, is er direct nul reserve. Het gebrek aan geschikt reservematerieel is ook de grootste achterliggende reden voor de gebrekkige betrouwbaarheid van de RB61 en RE19.

Bij de RE13 is de materieelinzet wat minder complex dankzij de schakelbare bovenleiding in Venlo (je hebt geen materieel nodig dat verschillende bovenleidingsspanningen moet kunnen verwerken), maar er is elders in de organisatie van Eurobahn krapte die alleen de inhuur van een extern bedrijf kon oplossen. En zo'n kleine speler heeft niet direct genoeg geld om hagelnieuwe treinen te bestellen. Wel ben ik van mening dat we die bedrijfjes zoals TCS en Train Rental International dankbaar moeten zijn dat ze in de gaten willen springen die ontstaan door bijvoorbeeld terugroepacties of kinderziektes aan modern materieel.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1235
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door ThatPCDude »

ThatPCDude waardeert dit bericht van ArrivaBas
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
T-hijs
Berichten: 534
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door T-hijs »

ArrivaBas schreef: vr 02 mei 2025, 08:23 Ik denk dat de inzet van een Mat'64 laat zien wat de aanbestedingen doen met het aanhouden van voldoende reserve in het materieelpark. Vaak kan een treindienst in een kleine concessie als deze precies uit met het aantal beschikbare treinstellen, en wanneer er dan een treinstel niet inzetbaar is vanwege onderhoud, schade of iets anders, is er direct nul reserve. Het gebrek aan geschikt reservematerieel is ook de grootste achterliggende reden voor de gebrekkige betrouwbaarheid van de RB61 en RE19.

Bij de RE13 is de materieelinzet wat minder complex dankzij de schakelbare bovenleiding in Venlo (je hebt geen materieel nodig dat verschillende bovenleidingsspanningen moet kunnen verwerken), maar er is elders in de organisatie van Eurobahn krapte die alleen de inhuur van een extern bedrijf kon oplossen. En zo'n kleine speler heeft niet direct genoeg geld om hagelnieuwe treinen te bestellen. Wel ben ik van mening dat we die bedrijfjes zoals TCS en Train Rental International dankbaar moeten zijn dat ze in de gaten willen springen die ontstaan door bijvoorbeeld terugroepacties of kinderziektes aan modern materieel.
Hear hear! :trein: :trein: :trein:
F.k.a. Bollenstad
waldo79
Berichten: 8477
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door waldo79 »

ik waardeer de 3 posts hierboven

Bovendien is er elk half uur een gelijkvloerse trein beschikbaar. Alleen een aantal slagen naar Barneveld Zuid worden met de V gereden.
Dionysusnu
Berichten: 1993
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Dionysusnu »

Het is blijkbaar nog niet genoemd in dit topic, maar de mat '64 krijgt standaard een servicemedewerker met instapplank aan boord. Het grootste toegankelijkheidverlies zit 'm denk ik in het gebrek aan (vooral visuele) reisinformatie onderweg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Daniel »

waldo79 schreef: vr 02 mei 2025, 09:52 Bovendien is er elk half uur een gelijkvloerse trein beschikbaar. Alleen een aantal slagen naar Barneveld Zuid worden met de V gereden.
Drie keer per uur toch zelfs? De pendel naar Barneveld Zuid bestaat immers uit twee omlopen bij mijn weten.

Wat dat betreft heel netjes geregeld dan dat ze ook voor die ene niet gelijkvloerse trein per uur hebben gezorgd dat iedereen gewoon mee kan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gkw1969
Berichten: 2353
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Arnhem

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door gkw1969 »

Visgraatmodel schreef: vr 02 mei 2025, 04:44
En dan nog de dubbeldekkers waarvan niemand lijkt te weten wat het plan wordt.
Dat plan was op de 1e van afgelopen maand al bereikt. (voor diegenen die nu de hint nog niet snappen: HET WAS EEN 1 APRIL GRAP)
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
MichOV
Berichten: 499
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door MichOV »

Dionysusnu schreef: vr 02 mei 2025, 11:17 Het is blijkbaar nog niet genoemd in dit topic, maar de mat '64 krijgt standaard een servicemedewerker met instapplank aan boord. Het grootste toegankelijkheidverlies zit 'm denk ik in het gebrek aan (vooral visuele) reisinformatie onderweg.
Als bijvoorbeeld de technologie wel eens hapert dan heb je ook gewoon te doen met de old school reisinfo ipv visueel en daar is niks mis mee (beter iets dan niets) net als bijv. betaalautomaten het niet doen is het handig dat je nog een backup plan hebt door met cash te betalen) alleen sommige generaties zijn het niet gewend want die zijn opgegroeid met technologie. :D
Laatst gewijzigd door MichOV op vr 02 mei 2025, 13:10, 4 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 8477
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door waldo79 »

Dionysusnu schreef: vr 02 mei 2025, 11:17 Het is blijkbaar nog niet genoemd in dit topic, maar de mat '64 krijgt standaard een servicemedewerker met instapplank aan boord. Het grootste toegankelijkheidverlies zit 'm denk ik in het gebrek aan (vooral visuele) reisinformatie onderweg.
Dan zie ik totaal geen bezwaar in de inzet van mat64.
Gydo
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Gydo »

gkw1969 schreef: vr 02 mei 2025, 12:36
Visgraatmodel schreef: vr 02 mei 2025, 04:44
En dan nog de dubbeldekkers waarvan niemand lijkt te weten wat het plan wordt.
Dat plan was op de 1e van afgelopen maand al bereikt. (voor diegenen die nu de hint nog niet snappen: HET WAS EEN 1 APRIL GRAP)
Die twee DDAR rijtuigen die Keolis heeft overgenomen zijn geen 1 april, ze hebben een Keolis logo ontvangen en zijn begin maart al overgenomen, dus dat was geen 1 april grap...
Laatst gewijzigd door Gydo op za 03 mei 2025, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 12082
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Michael »

Die stickers kunnen ook gewoon onderdeel zijn van die 1 april grap ;) en een 1 april grap hoeft ook niet perse op 1 april te gebeuren. Je kan ook gewoon van te voren al iets de wereld in slingeren om vervolgens op 1 april bekend te maken dat het een grap was. En om heel eerlijk te zijn kon het toch niet heel serieus genomen worden dat Keolis ook daadwerkelijk iets met die 2 rijtuigen ging doen?
Dionysusnu
Berichten: 1993
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Dionysusnu »

Je kan ook gewoon misinformatie verspreiden. Grappig hè?
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat Keolis daarvoor 2 rijtuigen zou kopen, én bestickeren, én een maand daarna nog steeds in beheer zou hebben. Kan aan mij liggen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Lijn 45 »

En dat DCT een extra 1700 zou kopen en ze die alleen nog hebben gebruikt met die twee rijtuigen.
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door en-es »

Ze hebben die rijtuigen toch niet voor de lol gekocht? Maar zonder geschikte locomotief heb je er weinig aan.
Laatst gewijzigd door en-es op za 03 mei 2025, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten