Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
maaslynx
Berichten: 136
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Het was even zoeken, maar de informatie komt kennelijk hier vandaan: https://raad.gemeentemaastricht.nl/vji/ ... bussen.pdf .

Het is mij overigens volledig onduidelijk of men met "de nieuwe lijn 11" refereert aan de huidige lijn 11 (wat een relatief recente aanwinst is van het stadsnet, rijdt sinds 2021), of dat er een hele nieuwe lijn gaat komen. Ik heb niet de indruk dat de huidige lijn 11 bepaalt veel gebruikt wordt...
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Ik ben sowieso benieuwd of er voor het einde van de concessie zich nog wat beweegt op het elektrische vlak. Er zijn nog twee hubs zonder laadpalen: Weert en Roermond. En dan is de vraag of je alles elektrisch kunt rijden als je die invult. Waarschijnlijk moet er in Horst-Sevenum ook iets komen (o.a. voor lijn 79 die niet naar Venray of Venlo gaat)
Falcon
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Falcon »

Als ik me goed kan herinneren, is ook afgesproken dat in 2026 (of dat dan december 2026 is, kan) de concessie volledig elektrisch zou gaan rijden. In dat geval zullen ze nog wat moeten regelen.

De aanpassingen voor de dienstregeling in Maastricht klinken heel logisch. Al had de Maastrichtse politiek bij meer lijnen vraagtekens gezet of de huidige capaciteit toereikend is, lijken dit al flinke stappen om de grootste pijnpunten op te pakken. Al had ik persoonlijk meer wijzigingen verwacht bij een geheel nieuw vervoersplan.
umbusko
Donateur
Berichten: 6004
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door umbusko »

Milco schreef: di 13 mei 2025, 13:05 Ik ben ook benieuwd naar het nieuwe Maastrichtse stadsnet wat eind vorig jaar bekend werd gemaakt, gelijk met de aankondiging voor de nieuwe dienstregeling per 5 januari 2025. Die plannen zouden in voorjaar 2025 bekend worden en in of na de zomer ingaan.
In het document hierboven wordt 24 augustus genoemd als ingangsdatum en “in de loop van mei” voor vaststelling door de provincie.
Roel043
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Roel043 »

Dat is de dag dat de Wilhelminabrug weer begaanbaar moet zijn na de werkzaamheden dus dat klinkt logisch qua ingangsdatum :pos:
maaslynx
Berichten: 136
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Volgens RTV Maastricht wordt de naam van station Maastricht Randwyck eind 2026 gewijzigd naar... Maastricht Brightlands _O- .
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Milco »

En dan een foto erbij van een (inmiddels zelfs buiten dienst zijnde) trein van NS :')
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Dionysusnu »

En hier een artikel van de Limburger, wat wat meer context geeft over waar deze door RTV Maastricht als spontane, onverklaard gebrachte wijziging vandaan komt.
maaslynx
Berichten: 136
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk dat het toevoegen van het woord 'Campus' (Maastricht Brightlands Campus als stationsnaam dus) al een hele boel onduidelijkheid zou schelen
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door waldo79 »

Vooral marketing dus :X
teun
Berichten: 1764
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door teun »

Maastricht kan natuurlijk niet achterblijven op de kennisparken science parks universiteiten en campussen van dit land. :Y
waldo79
Berichten: 8475
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door waldo79 »

Uiteraard, maar met de naam Randwijck kan ik het station geografisch nog plaatsen binnen de stad. Brightlands is nogal onherkenbaar.
en-es
Berichten: 5393
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door en-es »

Serieus? Brightlands i.p.v. Randwijck? Klinkt meer als een 1 april grap. :ugeek:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40629
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Daniel »

Ook geen handige naam: er zijn immers vier Brightlands campussen in Limburg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MaartenD
Berichten: 1129
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door MaartenD »

Ja. Noem het dan Maastricht UMC. Brightlands, wie gaat er over de naamgeving van stations, is dat niet Prorail dan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13636
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Hainje »

Uiteindelijk de overheid die voor de naamswijziging betaalt.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
maaslynx
Berichten: 136
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Vervoerplan 2026: https://limburg.bestuurlijkeinformatie. ... c51409aee5 . Best wel een hoop om doorheen te lezen :)
Commendatore
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Commendatore »

en-es schreef: za 24 mei 2025, 09:14 Serieus? Brightlands i.p.v. Randwijck? Klinkt meer als een 1 april grap. :ugeek:
Dat dacht ik ook. Wat een belachelijke naam voor een treinstation.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10190
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Milco »

maaslynx schreef: di 27 mei 2025, 16:24 Vervoerplan 2026: https://limburg.bestuurlijkeinformatie. ... c51409aee5 . Best wel een hoop om doorheen te lezen :)
Aantal wijzigingen valt op zich mee, het zijn vooral langdurige omleidingen die er aan komen. Wijzigingen gaan overigens 24 augustus 2025 al in!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Dionysusnu »

Voor de niet-documentlezers:
  • Maastricht
    • Lijn 11 en het ringgedeelte van lijn 9 worden opgeheven vanwege lage reizigersaantallen.
    • Nieuwe lijn 11, van station via route lijn 8 naar Bemelergrubbe, dan naar Burgemeester Kessensingel, en doorkoppeling aan lijn 10 bij Forum MECC. Inzet gelede bussen
    • Lijn 650 wordt verlegd via Bemelergrubbe (rest van de route rond Maastricht onduidelijk)
    • Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen Daalhof station Maastricht en Randwyck (keren na halte Kapittellaan)
    • Lijn 3 verlegd via Prins Bisschopsingel en Kennedybrug (deels ter vervanging van 9 en 11)
  • Parkstad
    • Lijn 652 wordt ingekort tot Zuyd Hogeschool en hernummerd naar 611, frequentie 6x/uur maar wel alleen in de spits. Inzet gelede bussen
    • Traject van lijn 7 naar Zuyderland MC wordt overgeheveld naar lijn 8, en doorgetrokken naar Voerendaal ter vervanging van 652
    • Lijn 7 vakantie spitsfrequentie wordt verlaagd van 2 naar 1x/uur, o.a. voor betere samenloop en aansluitingen van lijn 8
  • Eijsden: Lusje lijn 15 wordt iets ingekort om rijtijden te blijven halen
  • Sittard: Werkzaamheden centrum. Lijn 2 opgeheven, lijn 4 kleine omleiding, streeklijnen uit het zuiden omleiding via Bergerweg.
  • Aachen: Werkzaamheden spoorbrug Richterich. Extra rijtijd voor omleiding op lijn 44, hierdoor verlegd naar Kaiserplatz ipv Hbf.
De aanpassingen voor de twee werkzaamheden gaan bij het begin van dienstregeling al in.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op do 29 mei 2025, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plutona
Berichten: 587
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Plutona »

Op zich is het goed dat de hele kern Voerendaal weer de hele week een busverbinding krijgt i.p.v. alleen de rand van het dorp, maar ik snap niet waarom ze lijn 8 niet even het rondje via de Hogeschool ook hadden kunnen laten doen, kost je hooguit een minuut extra.

Verder hoop ik dat lijn 9 alleen tussen het centrum en het station opgeheven wordt, maar wel gewoon naar Bunde blijft rijden.
maaslynx
Berichten: 136
Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door maaslynx »

Ik neem aan dat wat betreft lijn 9 dat dit wel het geval is.

Ik verbaas me ook overigens enigzins over de keuze om lijn 3 over de Kennedybrug te laten rijden ter vervanging van de 9 & 11, dat betekent dat Wolder als enige wijk in Maastricht-West geen verbinding meer heeft met de Markt. Dan zou het wat mij betreft toch logischer zijn geweest om dat lijnen 4 & 7 te laten doen (en 3 door de binnenstad te sturen), deze rijdt immers voor een groot deel al door gebied waar er ook andere reismogelijkheden zijn om in de binnenstad te komen. Je zou ook kunnen overwegen de oude ongebruikte bushalte bij Tongerseweg/Cannerweg te heractiveren, aangezien beide lijnen in de huidige dienstregeling die plek op dezelfde tijd passeren, perfect voor een overstap :)
Seat Ibiza
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Seat Ibiza »

Dionysusnu schreef: di 27 mei 2025, 19:56 [*]Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen Daalhof en MUMC (onduidelijk of lus door Heugem ook 4x/uur wordt, mogelijk keren na Kapittellaan)
Volgens de info die ik heb uit document en beantwoording van politieke vragen (zie mijn eerdere post) wordt lijn 5 enkel versterkt tot kwartierdienst tussen station en Randwyck. De bussen keren dan inderdaad bij de rotonde aan de Oeslingerbaan.
Dionysusnu
Berichten: 1988
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Limburg (2017-2031)

Bericht door Dionysusnu »

Hm, ja, het vervoerplan zegt ook "vanuit Daalhof en station Maastricht". Ik had dat als routebeschrijving gelezen, maar dat het het beginpunt aangeeft is inderdaad logisch.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten