Concessie Limburg (2017-2031)
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Het was even zoeken, maar de informatie komt kennelijk hier vandaan: https://raad.gemeentemaastricht.nl/vji/ ... bussen.pdf .
Het is mij overigens volledig onduidelijk of men met "de nieuwe lijn 11" refereert aan de huidige lijn 11 (wat een relatief recente aanwinst is van het stadsnet, rijdt sinds 2021), of dat er een hele nieuwe lijn gaat komen. Ik heb niet de indruk dat de huidige lijn 11 bepaalt veel gebruikt wordt...
Het is mij overigens volledig onduidelijk of men met "de nieuwe lijn 11" refereert aan de huidige lijn 11 (wat een relatief recente aanwinst is van het stadsnet, rijdt sinds 2021), of dat er een hele nieuwe lijn gaat komen. Ik heb niet de indruk dat de huidige lijn 11 bepaalt veel gebruikt wordt...
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ik ben sowieso benieuwd of er voor het einde van de concessie zich nog wat beweegt op het elektrische vlak. Er zijn nog twee hubs zonder laadpalen: Weert en Roermond. En dan is de vraag of je alles elektrisch kunt rijden als je die invult. Waarschijnlijk moet er in Horst-Sevenum ook iets komen (o.a. voor lijn 79 die niet naar Venray of Venlo gaat)
-
- Berichten: 58
- Lid geworden op: zo 10 dec 2017, 19:09
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Als ik me goed kan herinneren, is ook afgesproken dat in 2026 (of dat dan december 2026 is, kan) de concessie volledig elektrisch zou gaan rijden. In dat geval zullen ze nog wat moeten regelen.
De aanpassingen voor de dienstregeling in Maastricht klinken heel logisch. Al had de Maastrichtse politiek bij meer lijnen vraagtekens gezet of de huidige capaciteit toereikend is, lijken dit al flinke stappen om de grootste pijnpunten op te pakken. Al had ik persoonlijk meer wijzigingen verwacht bij een geheel nieuw vervoersplan.
De aanpassingen voor de dienstregeling in Maastricht klinken heel logisch. Al had de Maastrichtse politiek bij meer lijnen vraagtekens gezet of de huidige capaciteit toereikend is, lijken dit al flinke stappen om de grootste pijnpunten op te pakken. Al had ik persoonlijk meer wijzigingen verwacht bij een geheel nieuw vervoersplan.
-
- Donateur
- Berichten: 6004
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
In het document hierboven wordt 24 augustus genoemd als ingangsdatum en “in de loop van mei” voor vaststelling door de provincie.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za 22 aug 2015, 23:59
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Dat is de dag dat de Wilhelminabrug weer begaanbaar moet zijn na de werkzaamheden dus dat klinkt logisch qua ingangsdatum 

-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Volgens RTV Maastricht wordt de naam van station Maastricht Randwyck eind 2026 gewijzigd naar... Maastricht Brightlands
.

-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
En dan een foto erbij van een (inmiddels zelfs buiten dienst zijnde) trein van NS 

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
En hier een artikel van de Limburger, wat wat meer context geeft over waar deze door RTV Maastricht als spontane, onverklaard gebrachte wijziging vandaan komt.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Het zal wel aan mij liggen, maar ik denk dat het toevoegen van het woord 'Campus' (Maastricht Brightlands Campus als stationsnaam dus) al een hele boel onduidelijkheid zou schelen
-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Vooral marketing dus 

-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
- Locatie: Helmond
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Maastricht kan natuurlijk niet achterblijven op de kennisparken science parks universiteiten en campussen van dit land. 

-
- Berichten: 8475
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Uiteraard, maar met de naam Randwijck kan ik het station geografisch nog plaatsen binnen de stad. Brightlands is nogal onherkenbaar.
-
- Berichten: 5393
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Serieus? Brightlands i.p.v. Randwijck? Klinkt meer als een 1 april grap. 

- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40629
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ook geen handige naam: er zijn immers vier Brightlands campussen in Limburg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1129
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ja. Noem het dan Maastricht UMC. Brightlands, wie gaat er over de naamgeving van stations, is dat niet Prorail dan?
- Hainje
- Berichten: 13636
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Uiteindelijk de overheid die voor de naamswijziging betaalt.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Vervoerplan 2026: https://limburg.bestuurlijkeinformatie. ... c51409aee5 . Best wel een hoop om doorheen te lezen 

-
- Berichten: 309
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10190
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Aantal wijzigingen valt op zich mee, het zijn vooral langdurige omleidingen die er aan komen. Wijzigingen gaan overigens 24 augustus 2025 al in!maaslynx schreef: ↑di 27 mei 2025, 16:24 Vervoerplan 2026: https://limburg.bestuurlijkeinformatie. ... c51409aee5 . Best wel een hoop om doorheen te lezen![]()
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Voor de niet-documentlezers:
- Maastricht
- Lijn 11 en het ringgedeelte van lijn 9 worden opgeheven vanwege lage reizigersaantallen.
- Nieuwe lijn 11, van station via route lijn 8 naar Bemelergrubbe, dan naar Burgemeester Kessensingel, en doorkoppeling aan lijn 10 bij Forum MECC. Inzet gelede bussen
- Lijn 650 wordt verlegd via Bemelergrubbe (rest van de route rond Maastricht onduidelijk)
- Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen
Daalhofstation Maastricht en Randwyck (keren na halte Kapittellaan) - Lijn 3 verlegd via Prins Bisschopsingel en Kennedybrug (deels ter vervanging van 9 en 11)
- Parkstad
- Lijn 652 wordt ingekort tot Zuyd Hogeschool en hernummerd naar 611, frequentie 6x/uur maar wel alleen in de spits. Inzet gelede bussen
- Traject van lijn 7 naar Zuyderland MC wordt overgeheveld naar lijn 8, en doorgetrokken naar Voerendaal ter vervanging van 652
- Lijn 7 vakantie spitsfrequentie wordt verlaagd van 2 naar 1x/uur, o.a. voor betere samenloop en aansluitingen van lijn 8
- Eijsden: Lusje lijn 15 wordt iets ingekort om rijtijden te blijven halen
- Sittard: Werkzaamheden centrum. Lijn 2 opgeheven, lijn 4 kleine omleiding, streeklijnen uit het zuiden omleiding via Bergerweg.
- Aachen: Werkzaamheden spoorbrug Richterich. Extra rijtijd voor omleiding op lijn 44, hierdoor verlegd naar Kaiserplatz ipv Hbf.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op do 29 mei 2025, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Op zich is het goed dat de hele kern Voerendaal weer de hele week een busverbinding krijgt i.p.v. alleen de rand van het dorp, maar ik snap niet waarom ze lijn 8 niet even het rondje via de Hogeschool ook hadden kunnen laten doen, kost je hooguit een minuut extra.
Verder hoop ik dat lijn 9 alleen tussen het centrum en het station opgeheven wordt, maar wel gewoon naar Bunde blijft rijden.
Verder hoop ik dat lijn 9 alleen tussen het centrum en het station opgeheven wordt, maar wel gewoon naar Bunde blijft rijden.
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 29 sep 2016, 23:34
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Ik neem aan dat wat betreft lijn 9 dat dit wel het geval is.
Ik verbaas me ook overigens enigzins over de keuze om lijn 3 over de Kennedybrug te laten rijden ter vervanging van de 9 & 11, dat betekent dat Wolder als enige wijk in Maastricht-West geen verbinding meer heeft met de Markt. Dan zou het wat mij betreft toch logischer zijn geweest om dat lijnen 4 & 7 te laten doen (en 3 door de binnenstad te sturen), deze rijdt immers voor een groot deel al door gebied waar er ook andere reismogelijkheden zijn om in de binnenstad te komen. Je zou ook kunnen overwegen de oude ongebruikte bushalte bij Tongerseweg/Cannerweg te heractiveren, aangezien beide lijnen in de huidige dienstregeling die plek op dezelfde tijd passeren, perfect voor een overstap
Ik verbaas me ook overigens enigzins over de keuze om lijn 3 over de Kennedybrug te laten rijden ter vervanging van de 9 & 11, dat betekent dat Wolder als enige wijk in Maastricht-West geen verbinding meer heeft met de Markt. Dan zou het wat mij betreft toch logischer zijn geweest om dat lijnen 4 & 7 te laten doen (en 3 door de binnenstad te sturen), deze rijdt immers voor een groot deel al door gebied waar er ook andere reismogelijkheden zijn om in de binnenstad te komen. Je zou ook kunnen overwegen de oude ongebruikte bushalte bij Tongerseweg/Cannerweg te heractiveren, aangezien beide lijnen in de huidige dienstregeling die plek op dezelfde tijd passeren, perfect voor een overstap

-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Volgens de info die ik heb uit document en beantwoording van politieke vragen (zie mijn eerdere post) wordt lijn 5 enkel versterkt tot kwartierdienst tussen station en Randwyck. De bussen keren dan inderdaad bij de rotonde aan de Oeslingerbaan.Dionysusnu schreef: ↑di 27 mei 2025, 19:56 [*]Lijn 5 van 2 naar 4x/uur overdag tussen Daalhof en MUMC (onduidelijk of lus door Heugem ook 4x/uur wordt, mogelijk keren na Kapittellaan)
-
- Berichten: 1988
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Concessie Limburg (2017-2031)
Hm, ja, het vervoerplan zegt ook "vanuit Daalhof en station Maastricht". Ik had dat als routebeschrijving gelezen, maar dat het het beginpunt aangeeft is inderdaad logisch.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten