CAO onderhandelingen NS
-
Re: CAO onderhandelingen NS
het stakingsrecht is een groot goed, maar dient wel afgewogen te worden ten opzichte van de omstandigheden. Het stakingsrecht van de onderwijsbonden wordt nu bijvoorbeeld met voeten getreden. En het recht om deel te nemen aan de samenleving voor het niet-keuzereizigers deel ook. Ik mis dus de nodige nuance als het gaat om "staken mag, mond houden".
Ik zie de reiziger niet winnen zonder fundamentele veranderingen, en die zie ik weer niet gebeuren binnen de huidige NS. Ik ben bang dat het downhill is totdat NS exit is.
Ik zie de reiziger niet winnen zonder fundamentele veranderingen, en die zie ik weer niet gebeuren binnen de huidige NS. Ik ben bang dat het downhill is totdat NS exit is.
- AppleMoose
Het hoger onderwijs kan gewoon staken. Er is alleen geen centrale plek waar iedereen naartoe kan.
VVMC is een onafhankelijke vakbond en is de initiatiefnemer om de staking uit te breiden. Ik kan me voorstellen dat zij geen weet hadden van de onderwijsstaking omdat ze daar niet bij betrokken zijn.
VVMC is een onafhankelijke vakbond en is de initiatiefnemer om de staking uit te breiden. Ik kan me voorstellen dat zij geen weet hadden van de onderwijsstaking omdat ze daar niet bij betrokken zijn.
En blandning av sött och salt.
-
Wat dat betreft is het wel positief. Hoe wereldvreemder de eisen van de vakbonden, hoe eerder de NS kapot is. Uiteindelijk is de beste NS geen NS.
Overigens is wat mij betreft het stakingsrecht in sectoren die zichzelf essentieel vinden aan een grondige herziening toe.
Overigens is wat mij betreft het stakingsrecht in sectoren die zichzelf essentieel vinden aan een grondige herziening toe.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
-
Er wordt écht geen stakingsrecht van onderwijsbonden met voeten getreden hoor! Ze kunnen prima staken, alleen kan niet iedereen naar de demonstratie toe komen.
Er bestaat geen plicht voor niet-overheden om demonstraties te faciliteren.
----
Wellicht kan NS wat olie op het vuur gooien en een lock-out organiseren :-p
Er bestaat geen plicht voor niet-overheden om demonstraties te faciliteren.
----
Wellicht kan NS wat olie op het vuur gooien en een lock-out organiseren :-p
- AppleMoose
Wereldvreemd omdat je niet van alle stakingen op de hoogte bent? eerlijk gezegd wist ik ook niet dat dinsdag het hoger onderwijs ging staken... En ik werk nog wel in het onderwijs... (alleen dan in het mbo).
En blandning av sött och salt.
-
Moet overigens wel bijgezegd worden dat op de manier hoe NS de boodschap naar de reizigers communiceert alsof de landelijke uitval opnieuw de schuld van de vakbonden is, terwijl NS zelf besloten heeft om op basis van de extra regio waarin VVMC zal gaan staken het treinverkeer in het hele land stil te leggen.
Er is zover ik begrepen heb daarbij geen eens exact/nauwkeurig gekeken naar de exacte impact op de treindienst die deze extra stakingsregio zou veroorzaken. Op sommige treinseries zal deze impact zo klein geweest zijn dat je je oprecht kunt afvragen waarom NS de treindienst landelijk staakt. Denk hierbij aan treinseries waar de kans dat er iemand van standplaats Noord-west op ingepland was vrijwel nihil geweest was (zoals een 500, 600, 3600, 1700, 6600 7000, 7500, 7600). Van regio West had je al geen last want dat personeel was dinsdag niet voor de treindienst ingepland. En voor regio Noord-West was de kans voornamelijk heel klein dat je dat personeel aan zou treffen op treinseries die met FLIRT rijden. De meeste machinisten in regio Noord-West zijn namelijk niet bevoegd voor dit materieel.
Er is zover ik begrepen heb daarbij geen eens exact/nauwkeurig gekeken naar de exacte impact op de treindienst die deze extra stakingsregio zou veroorzaken. Op sommige treinseries zal deze impact zo klein geweest zijn dat je je oprecht kunt afvragen waarom NS de treindienst landelijk staakt. Denk hierbij aan treinseries waar de kans dat er iemand van standplaats Noord-west op ingepland was vrijwel nihil geweest was (zoals een 500, 600, 3600, 1700, 6600 7000, 7500, 7600). Van regio West had je al geen last want dat personeel was dinsdag niet voor de treindienst ingepland. En voor regio Noord-West was de kans voornamelijk heel klein dat je dat personeel aan zou treffen op treinseries die met FLIRT rijden. De meeste machinisten in regio Noord-West zijn namelijk niet bevoegd voor dit materieel.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Ik geloof wel dat VVMC dit juist gedaan heeft om FNV een hak te zetten. De laatste was druk bezig om vervoer naar de Dam te regelen voor Zuidwest, om nog een beetje goodwill te kweken. FNV staat nu voor schut omdat ze de kool en de geit wilden sparen en vervolgens bedrogen uitkomen. VVMC heeft geen relatie met onderwijsmensen, dus dat zal hun een zorg zijn. En NS draaide vervolgens de demo helemaal de nek om, om de polarisatie binnen FNV en tussen de bonden onderling nog even verder aan te wakkeren.
Edit: Ik zie op de site van FNV overigens staan dat acties 36 uur van te voren moeten worden aangekondigd.Die hebben dit niet zien aankomen denk ik.
Edit: Ik zie op de site van FNV overigens staan dat acties 36 uur van te voren moeten worden aangekondigd.Die hebben dit niet zien aankomen denk ik.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op zo 08 jun 2025, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Suus
- Contacteer:
Ik moet eerlijk zeggen dat het wel een beetje doet voorkomen als een machtsstrijd tussen VVMC en FNV.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
FNV is ook heel stil.
-
Staat Arriva niet te popelen om aanstaande dinsdag open-access te rijden tussen bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen, Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Zwolle? Gewoon 2x per uur een GTW en ticketverkoop via Glimble.
-
-
Of de NS het nou uit onwil, wraak of incompetentie doet maakt me niet uit, maar de blamage dat ze de dienst in het hele land stilleggen dient naar mijn mening consequenties te hebben. In elk geval is de maximering tot 25 euro voor opgelopen kosten van vervangend vervoer hopeloos ontoereikend en zou in de regio's waar niet gestaakt wordt onbeperkt vergoed moeten worden (en als het onderscheid niet gemaakt kan worden: overal). Verder zou dit stilleggen van overheidswege verboden moeten worden, via wet of concessievoorwaarden. Een uitgeklede dienst kan wel. Het excuus dat volledige uitval betrouwbaarder zou zijn is onzin.
De VVMC kondigde kort van tevoren aan, dus daar ligt een deel van de blaam. Maar de NS moet gewoon een terugvalmogelijkheid hebben op regionale planning, bijsturing en storingsdiensten als het landelijk niet meer lukt. Dat is ook nuttig bij systeemuitval zoals die recent ook vaker voorkomt. De rationalisatie en centralisatie is duidelijk doorgeschoten.
De VVMC kondigde kort van tevoren aan, dus daar ligt een deel van de blaam. Maar de NS moet gewoon een terugvalmogelijkheid hebben op regionale planning, bijsturing en storingsdiensten als het landelijk niet meer lukt. Dat is ook nuttig bij systeemuitval zoals die recent ook vaker voorkomt. De rationalisatie en centralisatie is duidelijk doorgeschoten.
Laatst gewijzigd door gpvos op zo 08 jun 2025, 22:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Wacht, kan je kosten vergoed krijgen?
Die kende ik nog niet.
---
Ik vraag dit voor een vriend, maar hoe zit het met de ECD? Wordt die in z'n geheel door NSI gereden? Is er goede kans dat die donderdag nog wel rijdt (hij moet naar Brussel, dus daadwerkelijk internationale reis)?
Die kende ik nog niet.
---
Ik vraag dit voor een vriend, maar hoe zit het met de ECD? Wordt die in z'n geheel door NSI gereden? Is er goede kans dat die donderdag nog wel rijdt (hij moet naar Brussel, dus daadwerkelijk internationale reis)?
-
De ECD is tussen Rotterdam en Hazeldonk Grens v.v. de verantwoordelijkheid van NS International. Tussen Rotterdam en Lelystad v.v. is het op papier NS Reizigers. In de praktijk wordt een groot deel echter door NS International/NMBS personeel gereden op het NSR deel en slechts een klein gedeelte door NS Reizigers personeel.
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 08 jun 2025, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
-
Precies, dus is sec. een hoog salaris of toeslagen niet zaligmakend. Wil je wel werken waar er vaak 'gedoe' is over arbeidsvoorwaarden?Re.tep schreef: ↑zo 08 jun 2025, 18:18Dat is natuurlijk simpel, wil je werken in de wereld van "Het Spoor" en je woont in een gebied met regionale vervoerders, dan rijdt er maar weinig NS en is de arbeidskeuze beperkt.
Niet iedereen woont nu eenmaal in een straal van ongeveer 25 km rondom een NS standplaats of kan zich het veroorloven te verhuizen.
-
- Donateur
Het stakingsrecht is dringend aan een wijziging type. Het stakingsrecht zou eigenlijk sowieso verboden moeten worden in heel veel sectoren, waarbij ook de NS. Ze staken maar op een andere manier. Bezet het hoofdkantoor of controleer geen kaartjes en laat zoiets in het stakingsrecht vastleggen.Thriller schreef: ↑zo 08 jun 2025, 20:49 het stakingsrecht is een groot goed, maar dient wel afgewogen te worden ten opzichte van de omstandigheden. Het stakingsrecht van de onderwijsbonden wordt nu bijvoorbeeld met voeten getreden. En het recht om deel te nemen aan de samenleving voor het niet-keuzereizigers deel ook. Ik mis dus de nodige nuance als het gaat om "staken mag, mond houden".
Daarnaast is deze staking reden verkeerd en dat schreef ik al eerder. Trek het breder bij alle sectoren. Ga naar de overheid en staak om de belasting op loon te verlagen.
Hogere lonen versterkt de inflatie. De arbeidsvoorwaarden bij NS zijn prima volgensmij. Daarnaast je kan ook andere werk doeken als je het niet aanstaat....
Overigens is het heel platleggen van al het treinverkeer echt schandalig als meer in een beperkt gebied wordt gestaakt. Er is toch nog steeds een LUD (bij weersomstandigheden) die kan toch uit de kast worden gehaald.
Dus ook een forse boete naar NS...
-
Voor de vakbonden dit wel een effectieve manier om het land al tweemaal plat te leggen. Maar een deel hoeft uitbetaald te worden en de gevolgen zijn inmens. Zo kan het nog wel even doorgaan.
-
Tsja, interresante vraag. Als je het financieel en qua arbeidsomstandigheden bekijkt denk ik wel. Werknemers worden in de regel niet slechter van een nieuwe CAO na acties.
In dit specifieke geval hebben veel werknemers door de beslissing van NS om ook buiten de stakingsgebieden niet te rijden nu een rustige dag. Wat ze zo'n dag gaan doen, geen idee. Beetje bijpraten, wat drinken ?
In de gebieden waar wel gestaakt wordt zal er heus geen veldslag op het stationsplein plaatsvinden tussen personeel denk ik zo.
Anderzijds NSers zijn 24/7 vol continue 365 dagen aan het werk, 2 á 3 dagen staken stelt dan procentueel eigenlijk weinig voor. Het zijn nog lang geen 24 dagen zoals in België.
Voor de internationale reizigers is nu hier https://www.nsinternational.com/nl/actu ... eQCH1UAa9a alle info per treinproduct te vinden.
- isadora
Schijt aan de klant, servicekosten......welke service?Als u uw ticket wilt annuleren via NS International Klantenservice, worden er servicekosten gerekend.

I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
Precies dat, het lijkt nu een doelbewuste poging van VVMC om de onderwijsstaking van FNV (ahum) in de wielen te rijden. En gaat dit dus allemaal niet om de CAO met de werkgever, maar eigenlijk om vast te stellen wie nu de machtigste vakbond op het spoor is?
-
Eehm... Het is geen onderwijsstaking maar een onderwijsdemonstratie, en in het onderwijs heeft AOb een veel groter marktaandeel dan de echte FNV'ers (AOb is aangesloten bij FNV maar opereert als aparte vakbond).
Het lijkt me wat al te cynisch als de VVMC dit puur doet om de FNV dwars te zitten op een ander terrein. Aan de andere kant kan de machtspolitiek tussen vakbonden onderling echt wel heel vuil zijn.
Anyway: Ik zal die vriend zeggem dat 'ie maar aan z'n Eurostar-ticket Asd-London vast moet houden (hij moet later door naar Londen, de vergadering in Brussel was ingelast).
Het lijkt me wat al te cynisch als de VVMC dit puur doet om de FNV dwars te zitten op een ander terrein. Aan de andere kant kan de machtspolitiek tussen vakbonden onderling echt wel heel vuil zijn.
Anyway: Ik zal die vriend zeggem dat 'ie maar aan z'n Eurostar-ticket Asd-London vast moet houden (hij moet later door naar Londen, de vergadering in Brussel was ingelast).
-
Hoe bedenk je het. VVMC en FNV trekken in deze CAO onderhandelingen zo op het oog gezamenlijk op.
Schat zo in dat de Amsterdamse VVMC leden toch een beetje te veel besmet werk op haar bordje geschoven kregen, en geheel naar Amsterdamse traditie niet als stakingsbrekers de historie in wilde gaan.
En zoals andere al aangaven, het was geen onderwijsstaking.
-
Mij is de actie voor het hoger onderwijs in Amsterdam gepresenteerd als een demonstratie tijdens een staking, want de demonstratie zou onder werktijd plaatsvinden.
- Suus
- Contacteer:
Het onderwijsprotest is officieel een staking, want de AOb heeft een staking uitgeroepen en niet ingetrokken. Docenten mogen dus dinsdag het werk neerleggen zonder consequenties van de werkgever.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
De vraag is dan, moeten die leerkrachten allemaal massaal vanuit het hele land naar Amsterdam komen daarvoor.
De stakende NSers trekken toch ook niet op naar Utrecht ? (Zou wel grappig zijn, met hun eigen treinen).
Eigenlijk vanuit milieu oogpunt ook prima, al die walmende FNV dieselbussen blijven nu in de remise.
De stakende NSers trekken toch ook niet op naar Utrecht ? (Zou wel grappig zijn, met hun eigen treinen).
Eigenlijk vanuit milieu oogpunt ook prima, al die walmende FNV dieselbussen blijven nu in de remise.
- Meltrain
- Donateur
Ervan uitgaande dat je "zoeken" bedoelt in plaats van "doeken", is dat juist een deel van het probleem: veel personeel is al vertrokken, waardoor er een personeelstekort is. Hierdoor staat het resterende personeel heel sterk.
Overigens heb ik de lonen van machinisten en conducteurs gezien en verdienen zij aan het eind van hun schaal nog een paar 100 euro minder dan ik nu doe.
Zo fantastisch is het salaris dus ook niet (en voor mij best een reden om niet over te stappen).
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.