Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
Jiskdurus

Re: Korte vragen

Bericht door Jiskdurus »

Maar wel gek dat ze die voelsprieten niet op alle camerabussen hebben geplaatst.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Misschien gebeurt dat nog.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
gpvos

Bericht door gpvos »

Tom024 schreef: vr 06 jun 2025, 22:08Ik vind dat het erg slecht aangegeven dat je feitelijk geen ticket boekt maar een klasseovergang.
Ik heb even gecheckt hoe je daar in het boekingsproces terecht kan komen, en inderdaad: een waarschuwingsicoon of rode tekst was wel op zijn plaats geweest, het lijkt nu wel erg op een gewoon kaartje, zeker omdat als je taal op Nederlands staat de naam van het kaartje nog steeds in het Duits wordt getoond.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Nouja, er staat toch een aardige aanwijzing bij de voorwaarden...
bahn.de schreef: Ik bevestig dat ik een ticket 2e klas heb (bijv. Normalpreis, Normalpreis Europa, BahnCard 100, week-, maand- of jaarkaart, Deutschlandticket) voor dezelfde verbinding
Die half vertaalde pagina is wel slordig ja. Ik zag ook dat er sommige tekst in het Duits staat als je Nederlands kiest terwijl diezelfde tekst wel naar Engels vertaald wordt als je Engels kiest (de naam van de kaartsoort is altijd Duits inderdaad).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

gpvos schreef: zo 08 jun 2025, 22:42
Tom024 schreef: vr 06 jun 2025, 22:08Ik vind dat het erg slecht aangegeven dat je feitelijk geen ticket boekt maar een klasseovergang.
Ik heb even gecheckt hoe je daar in het boekingsproces terecht kan komen, en inderdaad: een waarschuwingsicoon of rode tekst was wel op zijn plaats geweest, het lijkt nu wel erg op een gewoon kaartje, zeker omdat als je taal op Nederlands staat de naam van het kaartje nog steeds in het Duits wordt getoond.
Ik heb de taal weliswaar op Duits staan, maar het viel me pas op door de omschrijving bij het ticket in de app. Het kan haast niet anders of dat gaat vaker fout.

Anyway, de trein van 05:16 was nog verrassend druk. Inmiddels al kort voor Keulen en vooralsnog alles volgens plan.
Boosdorp

Bericht door Boosdorp »

Rijdt de trein Gouda en Alphen morgen? Op de reisplanner is dat de enige NS trein die er nog wel in staat
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Die rijdt morgen zoals gepland, net als wat Airportsprinters en een paar ex-Thalys Eurostars en een paar ICE's.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Boosdorp

Bericht door Boosdorp »

Dat is fijn, dat scheelt dan weer een half uur reizen
cassie127

Bericht door cassie127 »

NS International:
Eurocity Direct valt uit
Spoiler: show
Tijdens de staking zal Eurocity Direct niet rijden. Er zullen wel een aantal EuroCity treinen rijden.

Tijdens de staking rijden er geen binnenlandse NS treinen. Hierdoor zal het niet mogelijk zijn om met de trein naar een EuroCity opstapstation te reizen.
Eurocity rijdt maar zeer beperkt
De onderstaande EuroCity treinen zullen zeker niet rijden op 10 juni.

EuroCity 9212 vertrek Rotterdam Centraal 07:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 09:17
EuroCity 9216 vertrek Rotterdam Centraal 08:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 10:17
EuroCity 9236 vertrek Rotterdam Centraal 13:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 15:17
EuroCity 9240 vertrek Rotterdam Centraal 14:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 16:17
EuroCity 9244 vertrek Rotterdam Centraal 15:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 17:17
EuroCity 9248 vertrek Rotterdam Centraal 16:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 18:17
EuroCity 9260 vertrek Rotterdam Centraal 19:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 21:17
EuroCity 9264 vertrek Rotterdam Centraal 20:09 aankomst Brussel-Zuid/Midi 22:17

EuroCity 9227 vertrek Brussel-Zuid/Midi 09:44 aankomst Rotterdam Centraal 11:50
EuroCity 9231 vertrek Brussel-Zuid/Midi 10:44 aankomst Rotterdam Centraal 12:50
EuroCity 9235 vertrek Brussel-Zuid/Midi 11:44 aankomst Rotterdam Centraal 13:50
EuroCity 9251 vertrek Brussel-Zuid/Midi 15:44 aankomst Rotterdam Centraal 17:50
EuroCity 9255 vertrek Brussel-Zuid/Midi 16:44 aankomst Rotterdam Centraal 18:50
EuroCity 9263 vertrek Brussel-Zuid/Midi 18:44 aankomst Rotterdam Centraal 20:50
EuroCity 9267 vertrek Brussel-Zuid/Midi 19:44 aankomst Rotterdam Centraal 21:50
EuroCity 9271 vertrek Brussel-Zuid/Midi 20:44 aankomst Rotterdam Centraal 22:50

Tijdens de staking rijden er geen binnenlandse NS treinen. Hierdoor zal het niet mogelijk zijn om met de trein naar een EuroCity opstapstation te reizen.
Intercity Berlijn valt volledig uit
Tijdens de staking zal Intercity Berlijn niet rijden.
Eurostar Blue biedt geen directe treinen Amsterdam - Londen v.v. aan
Op 9 juni rijdt Eurostar 9152, vertrek London St Pancras 18:04, niet verder dan Brussel-Zuid/Midi.

Op 10 juni rijdt er geen enkele direct Eurostar trein tussen Amsterdam Centraal en Londen St Pancras en vice versa.
Eurostar Red rijdt een beperkt aantal ritten
Als gevolg van de staking rijden de volgende treinen niet:

9 juni
- Eurostar 9977 rijdt niet tussen Marne-la-Vallée Chessy en Amsterdam centraal
- Eurostar 9375 rijdt niet tussen Brussel-Zuid/Midi en Amsterdam Centraal

10 juni
- Eurostar 9315, 9321, 9369, 9375 en 9381 rijden niet tussen Brussel-Zuid/Midi en Amsterdam Centraal
- Eurostar 9316, 9322, 9364 en 9376 rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid/Midi
- Eurostar 9310, 9370 en 9398 rijden niet tussen Amsterdam Centraal en Paris Nord
- Eurostar 9327 rijdt niet tussen Paris Nord en Amsterdam Centraal

11 juni
- Eurostar 9316 rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid/Midi
Nightjet valt volledig uit
9 juni
Nightjet 403 rijdt niet van Amsterdam Centraal naar Zürich Hb

10 juni
Nightjet 403 rijdt niet van Amsterdam Centraal naar Zürich Hb
Nightjet (40)421 rijdt niet van Amsterdam Centraal naar Innsbrück en Wenen
Nightjet 402 rijdt niet van Zürich Hb naar Amsterdam Centraal
Nightjet 420/40490 rijdt niet van Innsbrück en Wenen naar Amsterdam Centraal
ICE rijdt enkele ritten
Als gevolg van de staking kunnen de volgende treinen niet rijden:

ICE 121 rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Frankfurt(Main) Hbf
ICE 127 rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Frankfurt(Main) Hbf
ICE 129 rijdt niet tussen Amsterdam Centraal en Frankfurt(Main) Hbf
ICE 128 rijdt niet tussen Frankfurt en Amsterdam Centraal
ICE 124 rijdt niet tussen Frankfurt(Main) Hbf en Amsterdam Centraal
ICE 122 rijdt niet tussen Frankfurt(Main) Hbf en Amsterdam Centraal
ICE 120 rijdt niet tussen Frankfurt(Main) Hbf en Amsterdam Centraal
ICE 224 rijdt niet tussen München Hbf en Amsterdam Centraal
Al deze informatie is te vinden op de NS International website. Helaas is de informatie op de NS International website niet volledig/of zijn de trajecten waarop de treinen zijn opgeheven niet overeenkomend met de praktijk
Zo rijdt de 402 vanavond van Zürich tot Mannheim en de 403 van Mannheim naar Zürich (en valt dus van Amsterdam tot Mannheim uit terwijl dat niet in de lijst staat)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruiker

Bericht door Gebruiker »

Goedemiddag,
Is er iemand die weet of de ‘probeerdagkaart’ van Qbuzz ZHN ook geldig is in een bus van Syntus op lijn 295 Rotterdam-Utrecht?
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

De Probeerdagkaart is alleen geldig in bussen van Qbuzz in Zuid-Holland Noord, dus niet bij Syntus. Hij is wel geldig op de ritten van lijn 295 gereden door Qbuzz.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
VIRM

Bericht door VIRM »

Even een vraagje omdat ik niks op de website van GVB kan vinden: klopt het dat Mokum Flex nog bestaat voor OV-ritten naar landelijk Noord, en dat die via staxi moeten worden besteld?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es

Bericht door en-es »

Ook niet via mokumflex.nl?
gpvos

Bericht door gpvos »

NS Internationaal zegt dat je met een internationaal kaartje richting Duitsland voor op een stakingsdag ook op de dag ervoor mag reizen. Geldt dit ook voor kaartjes gekocht via DB?
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

gpvos schreef: wo 11 jun 2025, 18:10 NS Internationaal zegt dat je met een internationaal kaartje richting Duitsland voor op een stakingsdag ook op de dag ervoor mag reizen. Geldt dit ook voor kaartjes gekocht via DB?
NS noemt geen beperking wat dat betreft, dus ik zou zeggen: ja dat mag. Ik zou wel de betreffende pagina paraat houden om in de trein te laten zien.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Wat maakt het uit waar je het kaartje gekocht hebt? Alleen voor restitutie is dat belangrijk. Voor de rest, zelfde voorwaarden als alle andere.

Ik koop principieel geen tickets bij NS International (tenzij het niet anders kan of als het een stuk duurder is als ik het niet doe) maar mij weigeren omdat mijn kaartje niet bij hun gekocht is... _O- Gaat m niet worden.
gpvos

Bericht door gpvos »

Nou ja, het is een kaartje Amsterdam-Warschau via Duisburg. In de eerste ICE zullen ze bekend zijn met de regeling, maar die staat niet op de site van DB, dus of die in de rest van de treinen geldt, is de vraag.

(Overigens is voor mijn reisdag nog geen staking aangekondigd, maar met de kortetermijnverschuivingen van de laatste tijd weet je maar nooit of dit relevant gaat worden.)
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik zag dinsdag in het NOS-journaal een item over de staking met een verslaggever in station Rotterdam, die op het perron stond. Achter haar zag ik o.a. een VIRM en een koploper staan. Is het gebruikelijk dat die aan het perron overnachten of zijn die ondanks de staking toch daar neergezet?
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

gpvos schreef: wo 11 jun 2025, 22:50 Nou ja, het is een kaartje Amsterdam-Warschau via Duisburg. In de eerste ICE zullen ze bekend zijn met de regeling, maar die staat niet op de site van DB, dus of die in de rest van de treinen geldt, is de vraag.

(Overigens is voor mijn reisdag nog geen staking aangekondigd, maar met de kortetermijnverschuivingen van de laatste tijd weet je maar nooit of dit relevant gaat worden.)
Ik zou wat @rvdborgt zegt, zorgen dat je kunt bewijzen wat NS International zegt. Sla de webpagina's op maar voor de zekerheid maak screenshots van de regeling en dat er op jouw gekozen reisdatum een staking is. Moet het goedkomen :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Even voor de zekerheid: klopt het dat het momenteel inderdaad niet is toegestaan binnen Nederland te reizen met de iC Berlijn? Wanneer ik een reis plan voor komende woensdagochtend vroeg van Almere naar Amersfoort komt er geen advies met trein 141 uit terwijl hij wel rijdt...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
jjasloot
Donateur
Contacteer:

Bericht door jjasloot »

"Ontmoedigingsbeleid" was het NS codewoord toch? Mag wel maar we maken het zo moeilijk en onprettig mogelijk
Youri
Contacteer:

Bericht door Youri »

Youri schreef: do 05 jun 2025, 11:23 Ik zie in de reisplanners dat de EuroCity tussen Rotterdam en Brussel morgen wel rijdt. Mag je hier ook binnenlandse reizen mee maken, naar bijv. Breda?
Ik moet voor een afspraak in Breda zijn, en mijn studentenreisproduct is morgen gewoon geldig, dus ik zou het zonde vinden om deze reis met de auto te maken.
Youri schreef: wo 11 jun 2025, 21:34 Afgelopen vrijdag riepen ze ook dat het niet toegestaan was om binnenlands te reizen met de EC, er stond zelfs dat de EC niet zou stoppen op Breda. Wat uiteindelijk wel gebeurde, er is niemand geweest die heeft gevraagd waar ik naar toe ging, of iemand die überhaupt mijn kaartje heeft gecontroleerd.
Busschauffeur i.o. Qbuzz ZHN
en-es

Bericht door en-es »

Volgens iemand hier zouden deuren afgesloten worden en zouden bewakers erop toezien. Dat blijkt reuze mee te vallen. *O*
Matt

Bericht door Matt »

De vertrekborden geven voor de IC Berlijn aan "stopt tot Bad Bentheim niet op tussengelegen stations". Ik zat vorige week nog in de IC Berlijn naast een aantal reizigers naar Apeldoorn. De conducteur vond het helemaal prima, maar "ze moesten wel voor de grens uitstappen". De trein stopte uiteraard wel op tussengelegen stations. "Ontmoedigingsbeleid" inderdaad
Bemined

Bericht door Bemined »

Richting Duitsland zijn alle stopt alleen opgenomen in de reisinformatie voor instappende reizigers, maar ik heb geen idee of het ook juridisch geregeld is dat je geweigerd kan worden. Reserveren is alleen verplicht voor grensoverschrijdende reizen, en ik kan niet zo snel iets vinden in de voorwaarden over dat je niet mag uitstappen op stations die niet als bestemming getoond worden in de reisplanner.
Plaats reactie