Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
omaylie schreef: ↑vr 09 mei 2025, 19:53
Dat een deel van de ZOB Crossway's helemaal gelijk aan die in VZ komt dus omdat al die Crossway's oorspronkelijk in IJsselmond werden ingezet. Daarna ging de ene helft van de 39 bussen naar ZOB en de andere helft naar VZ.
Ja, daar ben ik van op de hoogte. Mijn opmerking was meer omdat er in VZ natuurlijk ook 13 meter crossways ex r-net zijn.
Lees ik het goed dat deze laatste vertrekken uit VZ?
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
iamthedutchdude schreef: ↑di 08 okt 2024, 22:14Op lijn 86 blijven we de omleidingsroute rijden, omdat er gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan als andere verkeersdeelnemers zich niet aan de verkeersregels houden
Nou, dat deel snap ik wel. Die inrichting is echt wachten op een ongeluk. Dat wordt niet anders door de omstandigheid dat een fietser een verkeersfout maakt. Dat is menselijk.
Zoals Hermes beschrijft gaat het ook niet over het algemene risico, maar om het gebrek aan uitwijkplekken, en dat de inrichting de fout makkelijk uitlokt.
[] De laatste stand van zaken is dat de inrichting rondom de haltes Dolderstraat en Geertjesweg wordt aangepast waardoor lijn 86 de reguliere route weer kan hervatten als de Beatrixlaan wordt opgelevert.
Hoe staat het nu met de omleiding op lijn 86? De Beatrixlaan is als het goed is alweer open, maar de omleiding wordt nog gereden. Op de site van Transdev staat 19 juli als einddatum. Klopt dat, of is dat een placeholder voor "tot nader order"? (Ik zie namelijk niet zo snel iets wat rond 19 juli zou veranderen)
Jurre schreef: ↑wo 09 okt 2024, 13:39
De laatste stand van zaken is dat de inrichting rondom de haltes Dolderstraat en Geertjesweg wordt aangepast waardoor lijn 86 de reguliere route weer kan hervatten als de Beatrixlaan wordt opgelevert.
Behalve dat er bij één van de twee haltes een spiegel is geplaatst, is er tot op heden niks aan de inrichting rondom de haltes veranderd.
Jurre schreef: ↑vr 09 mei 2025, 08:25
Haarlem-IJmond heeft hier niks mee te maken. Ik zie trouwens dat ik een typefout maakte. Er komen zes Citea's 13m voor zes Crossways 13m.
@Jurre, komen die in december pas of misschien zelfs eerder?
Ahh geen kickdowns met die bus dus zoals je met die voith bakken duidelijker hebt. maar prima bus die VDL uit Eindhoven. Iemand er al mee gereden? Hoe zit die qua comfort?
Ik heb er wel eens mee gereisd in Brabant. Zijn prima bussen zeker met de (of: enkele?) stoelen achterin die in ligstand kunnen. Moet je niemand achter je hebben zitten uiteraard.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Ze zijn inderdaad erg fijn, rijden heel soepel. De enige kritiekpuntjes die ik heb, zijn dat de armleuningen in ingeklapte toestand een beetje uitsteken, en dat de stoplamp niet te zien is vanaf de stoelen die links aan het raam zitten.
Ik vind het wel bijzonder dat (wat ik in ieder geval kan opmaken uit eerdere berichten) de 13mtr Iveco’s weer weg gaan. Kunnen ze niet beter die Citaro’s weg doen? Die dingen vallen bijna uit elkaar van ellende, lijkt t wel.
Overigens begreep ik ook dat men mogelijk iets wil doen aan de piep van de stopknop in de Solarissen
Als ik het goed heb is het lijstje met aantal Brabantse Citea's die de 13mtr Crossways vervangen bijna rond:
Het zijn dan de onderstaande busnummers:
1222 (Inmiddels in dienst op de veluwe)
1225 (Inmiddels in dienst op de veluwe)
1229 (Inmiddels in dienst op de veluwe)
1233 (onderweg naar Nijmegen voor de Veluwe-Zuid kleurstelling)
1236 (inmiddels in dienst op de Veluwe)
1264 (is onderweg? Corrigeer mij als ik het verkeerd heb!)
We hebben weer een Breng bus in Veluwe-Zuid. Dit keer is het echter een buurtbus, namelijk de Tribus Civitas 7232. Deze heeft sinds vandaag voornamelijk op lijn 511 gereden. Ik weet alleen niet of deze nog een andere huisstijl krijgt en of deze überhaupt in Veluwe-Zuid blijft (misschien blijft deze slechts tijdelijk hier).
Kan iemand uitleggen wat soms de reden kan zijn dat bussen op 1 dag meerdere omlopen rijdt ipv regulier 1? Wellicht is deze vraag al eens eerder door iemand gesteld hoor maar kan het voor zover niet vinden.
Dat zijn vaak gebroken omlopen, dus een omloop die tussendoor naar de stalling gaat. De middag uitruk is niet gepland, dus neemt de chauffeur de voorste bus vaak mee. De Capacity’s worden tussendoor getankt en komen dan nog wel eens op de andere omloop terug.
Dat gebeurt ook in Arnhem. Vaak gaan de bussen van het ochtenddeel naar de TD.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Een paar redenen die ik kan bedenken:
- Ochtend- en middagspitsomloop
- Klein defect/ander probleem waardoor de bus kort niet ingezet kan worden
- Grote vertraging of uitval van een aansluitende bus waardoor het handiger is om op de andere omloop verder te rijden
Er zijn er vast nog meer, maar daar kom ik zo snel niet op.
Toen we in ZHN nog arriva hadden, was het net zoals gkw1969 zegt. Bussen komen overdag binnen op omloop x en worden ergens op een mooi plekje in de stalling neergezet. De late diensten hebben vervolgens vrije keuze en rijden met diezelfde bus uit op omloop y. Gezien er geen gezeur was met de actieradius van de bussen (lees: dieselbussen) kon dat makkelijk.
Sinds dat we overgegaan zijn door Qbuzz is het veel meer gereguleerd. We hebben nu uitrijchauffeurs zitten van half 5 's ochtends tot 1 uur 's nachts (verspreid in drie shifts uiteraard) die ervoor zorgen dat een bus die 's ochtends weggaat in omloop X ook de hele dag in omloop X blijft. Wel kan het voorkomen dat de bus 's ochtends een korte omloop X rijdt, terugkomt op de garage en 's middags nog een korte omloop Y erbij rijdt.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
MetroRET schreef: ↑do 12 jun 2025, 16:31
Als er dan (altijd) gewisseld wordt op de stalling tussen een ochtend- & middagomloop, waarom is het dan überhaupt 1 omloop.
Dat is om te bepalen hoeveel bussen je nodig hebt en op sommige stallingen neem je wel ‘s middags dezelfde bus, zoals in Bemmel.
Er wordt dus niet altijd gewisseld op de stalling. Voor Veluwe Zuid wisselen ze wel in Apeldoorn en Ede, maar niet in Wageningen (muv tanken capacity)
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you