CAO onderhandelingen NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
UtrechtOV

Re: CAO onderhandelingen NS

Bericht door UtrechtOV »

Indien er morgen niet een gesprek is naar tevredenheid:

https://www.ad.nl/binnenland/mogelijk-w ... ~af1f51bc/
isadora

Bericht door isadora »

VVMC blijkt dat niet af te willen wachten, staken.......gewoon omdat het kan.
https://nos.nl/artikel/2571243-spoorvak ... eer-staken
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Treintje1989

Bericht door Treintje1989 »

Wanneer is die stakingskas eigenlijk leeg? :mrgreen:
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

hauptbahnhof schreef: zo 15 jun 2025, 12:49 In de zorg zul je meestal toch wel vaste blokken hebben. Deze week 4 dagen van 7 tot 15, 1 dag vrij, dan 3 dagen 15 tot 11.
In het OV zal het zijn:
maandag 11:15 - 20:00
dinsdag 8:00 - 17:00
woensdag: 07:30 - 16:30
donderdag: 05:15 - 12:30
vrijdag: vrij
zaterdag en zondag: 14:00 - 22:00
maandag: 17:00 - 24:30
Nee. Ook zulke dingen. Maar FNV kiest voor sectoren wat ze mee in het nieuws komen en de zorg kan stikken met 0,67% koopkrachtverlies.
Gr BasG
IIVQ

Bericht door IIVQ »

West schreef: zo 15 jun 2025, 11:46
IIVQ schreef: zo 15 jun 2025, 08:41
West schreef: za 14 jun 2025, 22:58 Als ik uitga van mijn eigen situatie is 0.5% ongeveer 15 euro. Ik reken dan netto, inclusief ort.
Het maakt het er niet duidelijker op als de een het over maand- en de ander over jaarbedragen heeft, en niet iedereen er netto of bruto en in- of exclusief ORT bij vermeldt :-p
Ik reken altijd vanaf wat ik daadwerkelijk krijg overgemaakt :p Welke info wil je nog meer hebben?
Of je per maand of jaar (of week, of 4 wekem, of 2 weken) bedoelt. Maar het is gebruikelijk om brutomaandlonen te gebruiken in dit soort discussies.
Durashift

Bericht door Durashift »

Thriller schreef: za 14 jun 2025, 14:44
AppleMoose schreef: za 14 jun 2025, 12:19 En in corona-tijd is het OV niet door de bonden, maar door de overheid als cruciaal bestempeld. Dus die grijze plaat kan nu ook eindelijk de kast weer in.
Ik heb een duidelijk herinnering van een statement in die richting vanuit een van de vakbonden. Helaas kan ik het niet terugvinden.
(..)
Wellicht heb je dit vanuit het perspectief van een vakbond op die manier onthouden. Toevallig kom ik op het internet een trekhaak (magazine van de VVMC) uit 2022 tegen die het zo stelt:
(..)Want voor de cruciale beroepen moesten treinen blijven rijden. Er werd afgeschaald, maar treinen moesten blijven rijden. (..)
Waardering? Waar :6
(..)Als je terugkijkt kun je stellen dat het bijzonder zware jaren zijn geweest. Dit geldt vooral voor iedereen die gewoon naar het werk moest komen. Helaas merkten we ook dat ondanks een grote vermindering van reizigers de agressie hoger was dan normaal. De directies: waar waren die? Hebben die meegeholpen tijdens die verschrikkelijke twee jaar? Jazeker. De directieleden zijn druk bezig geweest om te onderhandelen met de vakbonden. Onderhandelen over hoe personeel dient te handelen in die besmettelijke coronatijd. Onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Onderhandelen over het reorganiseren van de organisaties.

De directie was duidelijk over de inzet van het personeel op de trein en stations, want treinen moesten blijven rijden. Ze wisten exact duidelijk te maken hoe slecht het financieel ging met het bedrijf, want treinen moesten blijven rijden. De directie wist precies waar er bezuinigd moest worden, want ondanks dat de treinen bleven rijden moest alles nog goedkoper. (..)
https://vvmc.nl/wp-content/uploads/2024 ... gitaal.pdf

Ik vrees dat men op de burelen van de VVMC in de jaren erna niet anders is gaan denken over de NS directies..
ICNG

Bericht door ICNG »

isadora schreef: zo 15 jun 2025, 14:11 VVMC blijkt dat niet af te willen wachten, staken.......gewoon omdat het kan.
https://nos.nl/artikel/2571243-spoorvak ... eer-staken
Zo neemt VVMC alle reden weg voor de NS om morgen een akkoord te sluiten, als er ook gestaakt wordt als een akkoord wordt bereikt. Tuurlijk mag dat dan geen staking heten maar de treinuitval, waarschijnlijk landelijk, blijft.
Ik vind het allemaal heel erg slim /s
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Ook al komt er een akkoord tussen bonden en NS, dan moeten eerst de vakbondsleden hiermee instemmen.
Wordt er dinsdag gestaakt dan kan je inschatten hoe de leden er over denken.
Een bod van drie tientjes per maand meer dan eerdere bod is natuurlijk eigenlijk geen verschil.
West

Bericht door West »

IIVQ schreef: zo 15 jun 2025, 14:40
West schreef: zo 15 jun 2025, 11:46
IIVQ schreef: zo 15 jun 2025, 08:41
West schreef: za 14 jun 2025, 22:58 Als ik uitga van mijn eigen situatie is 0.5% ongeveer 15 euro. Ik reken dan netto, inclusief ort.
Het maakt het er niet duidelijker op als de een het over maand- en de ander over jaarbedragen heeft, en niet iedereen er netto of bruto en in- of exclusief ORT bij vermeldt :-p
Ik reken altijd vanaf wat ik daadwerkelijk krijg overgemaakt :p Welke info wil je nog meer hebben?
Of je per maand of jaar (of week, of 4 wekem, of 2 weken) bedoelt. Maar het is gebruikelijk om brutomaandlonen te gebruiken in dit soort discussies.
O sorry hoor, maar een brutobedrag heb ik persoonlijk niet zoveel aan. Vind het vele malen interessanter om te weten wat er daadwerkelijk op m'n rekening gestort wordt. Snap die obsessie met bruto-lonen nooit zo goed. Afijn: het brutoloon wat op m'n meest recente loonstrookje staat is €4241. Dit wordt per volledige maand berekend.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

€ 4241,- bruto. Nou dat is ook geen vetpot voor zo'n bijzonder verantwoordelijke functie. Gelukkig verdien ik wel wat meer.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Welke bijzondere functie hangt er aan het genoemde salaris dan?
Gr BasG
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Re.tep schreef: zo 15 jun 2025, 22:19 € 4241,- bruto. Nou dat is ook geen vetpot voor zo'n bijzonder verantwoordelijke functie. Gelukkig verdien ik wel wat meer.
Dat geloof ik; FNV zorgt goed voor zichzelf.
Gr BasG
West

Bericht door West »

BasGeluk schreef: zo 15 jun 2025, 22:29 Welke bijzondere functie hangt er aan het genoemde salaris dan?
Machinist
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

En het genoemde bedrag is bij een fulltime dienstverband en nog zonder onregelmatigheidstoeslag?
Gr BasG
West

Bericht door West »

Ik werk 32 uur, het bedrag is inclusief ORT.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Dat is dus geen vetpot... :N
Selivio

Bericht door Selivio »

Hoezo geen vetpot voor 32 uur? Als ik even naar mijn eigen loonstrook kijk als full-time machinist infra (dus 40 uur), wat toch even het makkelijkst te vergelijken is voor mijzelf, zit ik op ongeveer hetzelfde bruto (berekend per 4 weken), maar met 8 uur meer werk per week (en nee, dat is niet omdat ik vind dat @west teveel verdient of ik te weinig).
Grt. Stefan
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ als 4200 euro bruto, exclusief toeslagen (neem ik aan?) geen vetpot is.. dan zit ik aan de bedelstaf, denk ik.. :X

Service route chauffeur (CE) in de verhuur/afvalbranche, 40 uur per week, net aan 3 mille bruto voor 40 uur in de week, exclusief vakantiegeld. (in werkelijkheid tijdens het 'seizoen' wel zo'n 10 uur meer per week en soms een dagje in het weekend of op een feestdag, dus dan wordt het dubbel. Wél elke werkdag een half uurtje reservering voor de tijd voor tijd regeling als het winter is en weinig drukte. Geen CAO waar het bedrijf bij aangesloten is

(..)Gemiddeld of modaal inkomen 2025?

Voor een goede vergelijking kun je beter kijken naar het modaal inkomen 2025 in Nederland. Het gemiddelde inkomen levert namelijk een vertekend beeld op door extreme uitschieters en topinkomens. Vandaar dat het modaal inkomen van 2025 in Nederland een betere graadmeter is.

(..)

Het modaal inkomen is het meest voorkomende inkomen, dus het inkomen dat het vaakst voorkomt in Nederland. Iets anders dus dan het gemiddelde salaris. Het modaal inkomen - overigens hetzelfde als het modaal salaris - wordt meestal uitgedrukt in een bruto bedrag, waarbij het vakantiegeld (8%) al is meegerekend.

Hoe hoog is het modaal inkomen in 2025?

Het modaal jaarinkomen in Nederland voor 2025 is vastgesteld op € 46.500 bruto per jaar, inclusief vakantiegeld. Dit komt neer op een bruto maandsalaris van ongeveer € 3.875 of € 3.587,96 exclusief vakantiegeld. Dit komt mede door verhogingen in het minimumloon en cao-loonstijgingen. Het modaal inkomen wordt door het Centraal Planbureau (CPB) berekend als 79% van het gemiddelde inkomen per arbeidsjaar.
(..)
(..)Ontwikkeling modaal inkomen Nederland

Sinds 2018 is het modale inkomen met 27,5% gestegen, een percentage dat vrijwel gelijkloopt met de inflatie over deze periode, die 27,9% bedroeg. Dit geeft aan dat de inkomensgroei over de afgelopen jaren in grote lijnen gelijkloopt met de stijgende kosten van levensonderhoud. (..)
https://www.mkbservicedesk.nl/personeel ... -overzicht

Geld is niet alles, denk ik. Ik zou graag een extra dag vrij in de week hebben om thuis wat te kunnen doen, het weekend is maar kort.
West

Bericht door West »

Nee, het bedrag is inclusief de ORT (Onregelmatigheidstoeslag).
En, er staan nog steeds regelmatig vacatures open voor zowel machinisten als conducteurs. Dus mocht je wat makkelijker aan die extra vrije dag per week willen komen @Durashift dan zou ik zeggen solliciteer gerust een keertje :p Als we sommige reacties hier moeten geloven is het toch allemaal ongeschoold werk dus een ieder kan binnenkomen.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Och, ik ben oorspronkelijk HBO geschoold ;) Tja, een mens neemt weleens afslagen in zijn leven..

Machinist wordt niks, dat heeft de schooldokter mij destijds al verteld: ik ben namelijk kleurenblind. De kleur groen van een sein is dat voor mij alleen in de boekjes, in werkelijkheid vind ik het grijs gekleurd. Zoals ook bij een verkeerslicht. Tintverschil tussen oranje en rood zie ik ook niet in een verkeerslicht, ik weet dat rood bovenaan zit. ;)

De onregelmatigheid spreekt mij juist wel aan, heb dat in het verleden ook wel gehad. Probleem is alleen dat je niet makkelijk dagen kan 'blokken' waarop je van te voren al weet dat je niet kan werken (omgangsregeling bij ouderschap). Ik zag nu weer wervingsposters hangen voor buschauffeur bij Keolis / U-OV en dat blijft mij toch ook wel trekken maar zit dus met dat roosteraspect.
West

Bericht door West »

Als voormalig VWO'er herken ik je verhaal wel een beetje vwb de afslagen.

Qua vaste vrije dagen zit je idd bij de meeste OV organisaties niet op de juiste plek. Hoewel ik wel verhalen ken van collega's die het voorelkaar hebben gekregen om een vaste vrije dag te regelen. Maar dat zijn uitzonderingen waar vaak lang om gezeurd moest worden. Bij NS is het wel zo dat je in een vast rooster gewoon voor de rest van t jaar (het jaar begint bij de start van de nieuwe dienstregeling in december) de dagen weet waarop je moet werken en wanneer je vrij bent.
Gorott

Bericht door Gorott »

Ik weet niet hoe serieus ik dit artikel moet nemen (niet), maar ik moest zeker gniffelen.
https://nieuwspaal.nl/ns-personeel-drei ... an-werken/
Gorott

Bericht door Gorott »

De reisplanner voor vandaag ziet er trouwens ook heel leuk uit, alle treinen op bijvoorbeeld Den Bosch worden getoond als extra trein.

Je kunt dus in principe nog steeds zien waar officieel geen treinen zouden rijden.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Durashift schreef: ma 16 jun 2025, 00:04 Geld is niet alles, denk ik
Met zo'n E 6300,- bruto zit ik net wat hoger, geld is niet alleen prettig maar ook handig *O*
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Gorott schreef: ma 16 jun 2025, 06:56 Ik weet niet hoe serieus ik dit artikel moet nemen (niet), maar ik moest zeker gniffelen.
https://nieuwspaal.nl/ns-personeel-drei ... an-werken/
Nieuwspaal is een satirische websits, beetje hetzelfde als De Speld dat ook is.
Serieus is het dus allerminst, maar ze weten meestal wel een positieve leuke draai aan het nieuws te geven. :D
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Plaats reactie