Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
gkw1969 schreef: ↑ma 07 apr 2025, 11:01
Het gebeurt steeds vaker dat het lijkt dat het bestek geschreven is op de zittende vervoerder. In de marktconsultatie, en later in de nota van inlichtingen, worden dan vragen gesteld over het level playingfield. De huidige concessie ZHO was ook bijna volledig geschreven op Keolis en toch is Arriva het geworden met ouder materieel dan waar Syntus mee reed. Dus alles is mogelijk.
De eerste zho-concessie was ook al op Syntus geschreven
Maar Arriva heeft de huidige concessie Twente gekregen doordat de pluspunten bij het busdeel de minpunten bij de trein ruimschoots compenseerden.
Overigens waren de Keolis-Linten sowieso toe aan revisie, dus al zouden ze die toch weer terughalen gaat het sowieso een bult kosten ...
iamthedutchdude schreef: ↑ma 07 apr 2025, 12:18
Ik vermoed dat het in dit geval gewoon een gevalletje niet goed doorhebben wat je nu eigenlijk eist is.
Provincie Overijssel heeft te horen gekregen dat de elektrificatie niet op tijd klaar zou zijn, dus hebben ze nog wat langer dieselmaterieel nodig. Het bestaande materieel (van zowel Keolis destijds als Arriva nu) is niet heel modern, dus mogelijk hoopt de provincie op ander (lees: moderner) materieel. Daarbij hebben ze vermoedelijk echter niet gekeken of er überhaupt bij enig vervoerder geschikt materieel in het materieelbestand zit (is alleen bij Arriva het geval, namelijk het huidige materieel) en daarnaast hebben ze onvoldoende beseft dat nieuw (of tweedehands) materieel voor een vierjarige concessie bijna niet terug te verdienen is.
Ik begreep in de vorige concessie al niet dat er geen (vrijwillige) overnameregeling op de Keolis-LINT's zat, gezien de kortlopende concessie. Nu snap ik dat opnieuw niet voor de Arriva-LINT's en GTW-D's (tenzij er met de concessieverleners in Limburg en op de Noordelijke Nevenlijnen terugkeer is afgesproken).
De GTW’s gaan zoiezo terug richting het noorden zodat ern etrms kan worden ingebouwd in de huidige stellen
Provincie Overijssel geeft nu ook aan dat op z'n vroegst in 2030 elektrische treinen gaan rijden op de ZHO en mogelijk pas in 2032. Hou dus maar 2032 aan... Tot die tijd blijven de dieseltreinen, ik neem aan dat de Lintjes wel een keer met pensioen gaan en misschien op korte termijn al geheel door GTW's vervangen gaan worden.
Almelo-Marienberg in 2028 en Enschede-Gronau batterijtreinen vanaf 2030. Die laatste (RB51) wordt ook vaak als S-bahn van Munster genoemd, de S4. Gezien de nieuwste plannen voor de bouw van 10.000 woningen in de spoorzone Hengelo-Enschede is een S-Bahn tot aan Hengelo een mooie oplossing met diverse extra stops tussen/in beide steden. Die kan dan in Hengelo mooi naast de RB61 staan op het zakspoor. Ze hebben het ook al over een tramverbinding maar dat lijkt me aanmerkelijk duurder.
Volgens mij waren die baterijtreinen voor Emschede-Gronau nog niet definitief. De concessie die uitgeschreven is (bekendmaking laag nog op zich wachten) is voor 6 jaar.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS schreef: ↑ma 16 jun 2025, 08:42
Provincie Overijssel geeft nu ook aan dat op z'n vroegst in 2030 elektrische treinen gaan rijden op de ZHO en mogelijk pas in 2032. Hou dus maar 2032 aan... Tot die tijd blijven de dieseltreinen, ik neem aan dat de Lintjes wel een keer met pensioen gaan en misschien op korte termijn al geheel door GTW's vervangen gaan worden.
Almelo-Marienberg in 2028 en Enschede-Gronau batterijtreinen vanaf 2030. Die laatste (RB51) wordt ook vaak als S-bahn van Munster genoemd, de S4. Gezien de nieuwste plannen voor de bouw van 10.000 woningen in de spoorzone Hengelo-Enschede is een S-Bahn tot aan Hengelo een mooie oplossing met diverse extra stops tussen/in beide steden. Die kan dan in Hengelo mooi naast de RB61 staan op het zakspoor. Ze hebben het ook al over een tramverbinding maar dat lijkt me aanmerkelijk duurder.
Waar moeten de GTW's vandaan komen? Niet van Gelderland, want die 33 treinstellen zijn hard nodig voor de Gelderse lijnen nodig. Misschien als de Maaslijn geëlektrificeerd is, dat een aantal Maaslijn GTW's naar Zutphen-Hengelo-Oldenzaal kunnen, maar ook de Maaslijn GTW's zijn redelijk aan het eind van hun Latijn.
Verder is het niet handig om de treindiensten Münster-Enschede en Dortmund-Enschede door te trekken naar Hengelo, vanwege de technische complicaties bij station Enschede, de verminderde betrouwbaarheid doordat de treinen uit Duitsland die toch niet altijd even punctueel zijn op Enschede-Hengelo het baanvak moeten delen met de treinen van NS en Keolis, waardoor ook de kans bestaat dat NS- en Keolis-treinen vertraging op lopen door een vertraagde trein uit Duitsland en tevens is de meerwaarde van doorrijden naar Hengelo vanuit Duitsland beperkt, aangezien de overstap vanuit de RB51 en RB64 op de RS23 naar Zwolle in Enschede gelijkvloers is.
Nitein-Repart schreef: ↑ma 16 jun 2025, 12:59
Verder is het niet handig om de treindiensten Münster-Enschede en Dortmund-Enschede door te trekken naar Hengelo, vanwege de technische complicaties bij station Enschede, de verminderde betrouwbaarheid doordat de treinen uit Duitsland die toch niet altijd even punctueel zijn op Enschede-Hengelo het baanvak moeten delen met de treinen van NS en Keolis, waardoor ook de kans bestaat dat NS- en Keolis-treinen vertraging op lopen door een vertraagde trein uit Duitsland en tevens is de meerwaarde van doorrijden naar Hengelo vanuit Duitsland beperkt, aangezien de overstap vanuit de RB51 en RB64 op de RS23 naar Zwolle in Enschede gelijkvloers is.
Kun je wel zeggen maar de trein uit Munster willen ze zelfs door laten rijden tot Zwolle! Dat ze de treinen van NS of Keolis in de weg kunnen zitten lijkt me nauwelijks van toepassing, dat traject is aardig overzichtelijk en weinig tot geen kruisend verkeer. Meerwaarde van doorrijden naar Hengelo is er wel degelijk, denk alleen al aan de vele Duitse studenten die aan de UT studeren, die kunnen dan rechtsreeks doorrijden zonder overstap naar Kennispark. En in Hengelo zelf heb je flink meer aansluitende treinen dan in Enschede en dat zal in de toekomst alleen maar meer worden.
Enschede - Gronau is nu een Duits baanvak, gaat wat voeten in de aarde hebben qua beveiliging. Als je die treinen doortrekt vraag ik me af of het past op het enkelspoor Wdn - Zl.
Dat zou dan aan elkaar doorgekoppekd gaan worden was het plan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ik denk dat er technisch ook heel wat verbeterd is ten opzichte van 2001, zodat zo'n harde onderbreking van de sporen in Enschede niet meer nodig zal zijn.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Het probleem is niet de beveiliging en techniek op zich, maar door de scheiding in Enschede hoeven de Duitse machinisten nu geen Nederlandse opleiding te doen.