Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
en-es schreef: ↑wo 18 jun 2025, 11:41
Dat gaat wat kosten.
Dit gaat zonder meer heel wat kosten voor NS. Het kan haast niet anders dat het bedrijf nu moet gaan inzetten op een veel strenger controle beleid op de trein en bij de poortjes, waarbij het stellen van controle doelen voor controlerend personeel niet geschuwd mag worden.
Elke dag wordt er voor enorme bedragen grijs en zwart gereisd door een grote groep reizigers, waardoor een enorme inkomstenderving ontstaat.
Anderzijds, een paar keer wat chaos heeft een mooi bod opgeleverd voor het NS personeel.
Dat komt toch echt omdat de conducteur zich meestal opsluit in de afgesloten cabine.
Je kunt ook eens constructief bijdragen in plaats van dit soort gebral. Ik erger me groen en geel
UtrechtOV schreef: ↑wo 18 jun 2025, 19:36
Nou, Re.tep goed loonbod, rood weekend verandert amper (slechts twee uur) voor iets wat vroeger volgens mij alleen op zondag bestond?!
Een belangrijke regel, want die nachtelijke uren vallen dus wel in het weekend.
Die uren zijn toch praktisch gewoon vrijdag. Onzettend veel vrijdagse treinen eindigen pas na de daggrens.
Ik schat zo in dat rijdend personeel, welke veelal twee weekenden werkt, en daarna maar één vrij, het prettig vind om wat privé te kunnen doen in dat weekend.
Het lijkt dan misschien vrijdagavond, maar als personeel dan werkt tot rond 02.00 uur, 02.30 uur thuis is en dan nog 8 uurtje moet slapen, dat de zaterdag al grotendeels voorbij is.
^^ ik heb laatst nog gehoord, op de radio, van een slaapdeskundige dat je dus in blokken van 2 uur moeten denken, dan maak je een volledige slaapcyslus door (is ongeveer 90 minuten maar je moet wat rekening houden met inslaaptijd.
Het werkt voor je lichaam (in principe) dus niet om een oneven aantal uur te slapen. 8 uur is wenselijk maar sommigen kunnen ook met 6 uurtjes wel aan de zaterdag beginnen en dan kan men 'altijd' voor etenstijd nog even twee uurtjes slaap bijtanken. Kan men tussendoor naar de stad of langs het sportveld staan.
West schreef: ↑wo 18 jun 2025, 19:34Het wordt uitgerekend over een terugkijkperiode van 5 jaar lees ik, hoe wordt het nu dan berekend en waarom is dat een 'adder' ?
Dat is redelijk simpel. Als een werknemer in onregelmatige dienst 55 jaar wordt kijkt NS naar gemiddelde loon 50 t/m 54 jaar en dit geld voor de rest van je GIOW /tot pensioen.
Nu gaat deze terugkijkperiode meeschuiven, dus op bv je 58 geld dan het gemiddelde van 53 t/m 57. Dat pakt altijd slechter uit als je bv al wat eerder wat minder bent gaan werken. Het gemiddelde bedrag is dus actueler, maar lager.
En juist boven de 55 jaar is het GIOW heel belangrijk voor een stabiel inkomen.
En hoe zit dat met jullie roosters? Elke 3 weekenden vrij?
Bij Transdev zijn bijna alle roosters op basis van veelvouden van 2. Op veel plaatsen om het weekend of iig om de zondag vrij, maar waar dat niet kan, dan toch 2 van de 6 wel (maar dan vrij-werk-vrij-werk-werk-werk). Heel veel andere onregelmatige sectoren hebben ook "veelvoud-van-2-roosters", als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!
Als ik het mij goed herinner, heeft treinpersoneel bij NS een keer in de drie weken minstens een weekend (zaterdag+zondag) waarbij men 60 aaneengesloten uren vrij is. Dat is een rood weekend, en als daar inbreuk op wordt gemaakt krijgt personeel een toeslag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ schreef: ↑do 19 jun 2025, 07:35
als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!
Tsja, er wordt hier wel eens "makkelijk" gedaan over onregelmatig of dubbelonregelmatig werken, maar dit geeft buiten een 40 jaar lang verstoord bioritme, mooi de nadelen aan.
Ruzie maken met je partner kan dan lekker via de WhatsApp
IIVQ schreef: ↑do 19 jun 2025, 07:35
als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!
Of je zorgt dat je in dezelfde reeks zit.
Bestaat er in het OV niet zoiets als zelfroosteren? Dat werkt in de zorg heel erg goed, je kan zelf plannen, de medewerkerstevredenheid neemt enorm toe.
In de brief van NS met daarin het eindbod schrijft NS dat zij expliciet hebben aangegeven dat er ruimte zou zijn geweest om aanvullende afspraken te maken bovenop het integrale voorstel van NS van 8 mei jl. én bovenop het verbeterde bod op loon, looptijd en zwaar werk. Deze ruimte had, zo schrijft NS in haar eindbod, in overleg kunnen worden ingezet om verdergaande loonafspraken te maken, om aanvullende inhoudelijke afspraken te maken of om een combinatie daarvan af te spreken. Dat is onjuist. Afgelopen maandag hebben wij, in een poging pratend uit de stakingen te geraken, van NS klip en klaar gehoord dat ze ruimte hadden, het loon voor 2025 met +/- 4% te verhogen, maar dat we dan wel alle andere eisen zouden moeten loslaten.
Teleurstellende inhoud
De FNV Spoor cao-commissie heeft het eindbod van NS beoordeeld. Hierin geen vierdaagse werkweek op 50-jarige leeftijd voor iedereen opgenomen, zoals nu wel het geval is voor managers en kantoorpersoneel. Er zijn geen verbeteringen van de wachtdienstregeling, geen vuilwerktoeslag voor de monteurs die de toiletten in de trein moeten repareren, en NS heeft in hun eindbod geen perspectief geboden voor de mensen die nu, in tegenstelling tot rijdend personeel, tot hun pensioenleeftijd ‘s nachts moeten blijven werken.
Nieuw loonbod
NS heeft een verbeterd loonbod gedaan. Voor 2025 zullen de lonen en SAV-tarieven, als er een akkoord komt, met 4% stijgen. Voor 2026 biedt NS 2,75%. Als de inflatie dan hoger uitpakt dan de geraamde inflatie voor 2026 van 2,6%, wil NS deze compenseren met eenmalige vergoedingen. Eenmalige vergoedingen lossen koopkrachtverlies niet op en zetten dus geen zoden aan de dijk. NS weigert nog steeds met ons de APC (automatische prijscompensatie) af te spreken.
Zwaarwerkregeling
NS heeft verbeteringen in de Zwaarwerkregeling gebracht. Volgens het eindbod krijgen werknemers die 30 jaar in een of meerdere functies onder bezwarende werkomstandigheden voor de werkgever hebben gewerkt en op basis van het puntensysteem minimaal de ondergrens hebben opgebouwd, recht op de volledige uitkering van de regeling. Wel hanteert NS nog steeds een ondergrens. Met deze ondergrens sluit NS alle werknemers die op basis van het aantal punten recht hebben op 11,88 maanden of minder van de regeling, van de regeling uit. Dat vinden wij een slechte zaak.
NS wil verschillen tussen oude en nieuwe werknemers
NS heeft in haar eindbod opgenomen dat er onderzoek moet komen naar de mogelijkheid voor kortere diensten (5x4 uur). Deze zouden dan voor nieuw te werven personeel moeten gelden. Kortere diensten vinden wij sowieso geen goed idee, en een verschil tussen huidige en nieuwe werknemers vinden wij een slechte zaak. Deze ruimte tot kortere diensten zorgt er ook voor dat mensen in een week een paar korte en vervolgens absurd lange diensten voor hun kiezen krijgen. In plaats van een verbetering van de balans tussen werk en privé, is dit weer een verslechtering.
Hoe nu verder?
De komende weken zullen de bestuurders en de cao-commissie het land doorgaan en digitale bijpraatsessies organiseren. Daarna zullen wij onze leden digitaal gaan raadplegen. Afhankelijk van het oordeel van onze leden wordt dit eindbod een akkoord of gaan de stakingen verder.
Stakingen opgeschort
Het ultimatum blijft dus van kracht, wel schorten we de stakingen, lopende locatiebezoeken, digitale bijpraatsessies en ledenraadpleging op.Tot wanneer, wordt binnenkort duidelijk.
IIVQ schreef: ↑do 19 jun 2025, 07:35
En hoe zit dat met jullie roosters? Elke 3 weekenden vrij?
Bij Transdev zijn bijna alle roosters op basis van veelvouden van 2. Op veel plaatsen om het weekend of iig om de zondag vrij, maar waar dat niet kan, dan toch 2 van de 6 wel (maar dan vrij-werk-vrij-werk-werk-werk). Heel veel andere onregelmatige sectoren hebben ook "veelvoud-van-2-roosters", als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!
In mijn geval is het 3 weekenden vrij, weekend late diensten, weekend vroege/dagdiensten en dan weer 3 weekenden vrij etc. Maar dat kan per rooster waar iemand in zit of zelfs per vestiging verschillen.
Verschilt idd per standplaats. Ik werk gewoon om en om de weekenden. 1 x per rooster-ronde komt het voor dat ik 2 weekenden op rij werk, daarna ben ik 2 weekenden op rij vrij. Dan volgt er weer een aantal weken om en om. Het kan ook per seizoen schelen, ik weet dat ze op sommige standplaatsen in het winterseizoen 2 weekenden vrij - 1 weekend werken en dan in het zomerseizoen 2 weekenden werken - 1 weekend vrij hebben.
Ook een nieuwe ontwikkeling in de diensten rijdend personeel, slechts 8 uur rust tussen twee diensten wordt mogelijk, ook in combinatie met de nieuwe heel korte diensten van slechts 4 uurtjes.
Dan kan een conducteur / machinist dus werken van 22.00 uur tot 02.00 uur, 8 uur rust (wat slaap je daarvan ?) en dan weer beginnen om 10.00 tot 14.00 uur.
Wie durft er nog mee in een trein waarbij het personeel ruim geschat 6 uurtjes heeft geslapen ?
Re.tep schreef: ↑do 19 jun 2025, 13:01
Ook een nieuwe ontwikkeling in de diensten rijdend personeel, slechts 8 uur rust tussen twee diensten wordt mogelijk, ook in combinatie met de nieuwe heel korte diensten van slechts 4 uurtjes.
Dan kan een conducteur / machinist dus werken van 22.00 uur tot 02.00 uur, 8 uur rust (wat slaap je daarvan ?) en dan weer beginnen om 10.00 tot 14.00 uur.
Wie durft er nog mee in een trein waarbij het personeel ruim geschat 6 uurtjes heeft geslapen ?
Die 8 uur rust tussen twee diensten is nu ook al mogelijk. Planmatig mag het echter nooit zo op je rooster staan. Alleen in overleg.
Dat van die 4 uurtjes is wel een vreemde ontwikkeling, aansturen op gebroken diensten is een slechte zaak. Hoop niet dat de gedachte erachter moet zijn...
Wellicht trek je met kortere diensten ook nieuw personeel aan die dan wel interesse hebben. Bijvoorbeeld ivm jonge kinderen oid. Nergens staat dat fulltimers vijf dagen per week achter elkaar werken in vijf diensten van vier uur. Heb je ook een bron bij je suggestieve en opruiende ‘informatie’?
NS zegt zelf in de brief bij het eindbod:
Deze mogelijkheid geldt zowel voor nieuw te werven collega’s als voor de huidige Mcn en Hc’s in de contractvorm van bijvoorbeeld 5x4 uur.
Je boort zo juist een nieuwe markt potentiële collega's aan. NS gaat niet allemaal rare diensten en roosters maken die medewerkers de NS doen verlaten.
Als er een weekend is waarin je niet zou moeten staken, dan is het wel in het Grand Prix-weekend. Superveel potentiële klanten (die de salarisverhoging kunnen bekostigen ).
UtrechtOV schreef: ↑do 19 jun 2025, 16:11
huidige Mcn en Hc’s in de contractvorm van bijvoorbeeld 5x4 uur.
Inderdaad BasGeluk, dat was de bron.
En aangezien veel mensen niet kunnen rondkomen bij 20 uurtjes werk in de week, zal er elders gecompenseerd moeten worden tot wat een normaal aantal werkuren is in Nederland.
Dus geen suggestieve en opruiende info BasGeluk, maar gewoon een roostervoorbeeld wat dus mogelijk wordt.
Vergeet verder ook niet dat er plannen zijn tot een geheel andere roosteropzet voor het rijdende personeel, waarbij binnen blokken diensten worden geplaatst. Echter die blokken zijn veel ruimer dan de eigenlijke dienst wordt, dus veel onbetaalde uren eromheen, waar personeel uiteindelijk niets aan heeft.
Zo abnormaal is een 20-urige werkweek niet hoor. Volgens het CBS werkt de gemiddelde werknemer in Nederland 29,5 uur per week (https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diver ... epage=true). 33% werkt minder dan 28 uur per week en 18% minder dan 20 uur.
Als alleenstaande is 20 uur per week inderdaad te weinig om rond te komen, maar zodra je gaat samenwonen is dat anders. Er zijn maar weinig stellen waarbij beide partners voltijd moeten werken om rond te komen. Zeker met kinderen wordt er vaak gekozen dat een of beide partners parttime gaat werken. Door als optie kortere diensten en werkweken aan te bieden, vergroot NS de pool van mogelijke werknemers en verminderen ze het personeelstekort.
Als kennelijk "veel mensen" niet kunnen rondkomen van 20 uur per week werken, waarom willen die mensen dan wel 20 uur per week werken? Ze zouden immers nu al fulltime aan de slag kunnen gaan bij NS, de vacatures zijn er al. Dat doen ze kennelijk niet omdat ze graag een baan willen waarvan ze niet rond kunnen komen?
De bijstandsuitkering is echt lager dan het salaris van NS, en toch kunnen er mensen van rondkomen.
Die laatste bewering is op z'n minst twijfelachtig, gezien de toenemende vraag bij voedselbanken. Verder zijn er uiteraard allerlei persoonlijke redenen waarom mensen minder dan veertig uur willen werken. Kinderen bijvoorbeeld, maar ook mantelzorg, hobbies, fysieke of mentale beperkingen en ga zo maar door.