Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Heel_Holland_Spot

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley (2026-2036)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ja, dat klopt inderdaad. De 331 gaat vanaf CS naar Heijendaal in plaats van richting Dukenburg.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Gartlin9

Bericht door Gartlin9 »

Ik denk dat het misschien niet gek is dat ze de hele vloot trolly mogelijk bestellen zo heb je een vrij flexibele vloot en kan je ook relatief makkelijk opportunity charging te hebben. Maar ik zou “streek” batterij bussen en stad/hov trolly bussen ook niet raar vinden
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Michael 1988

Bericht door Michael 1988 »

Sergej1969 schreef: di 01 jul 2025, 16:59 Nu dat de Transdev de concessie heeft gewonnen verwacht ik dat het trolley materieel dat er offertes ingediend zullen worden bij Solaris Skoda en heel misschien HESS van de nieuwste generatie. Voor de elektrische bussen verwacht ik VDL Volvo Solaris Urbino en heel misschien MAN en/of Mercedes.
Qua 25m bussen heb je alleen de Solaris Urbino, Hess Lightram en Volvo 7800 (wordt vooral in Mexico geproduceerd). Voor trolleybussen heb je alleen de Solaris Trollino en de Hess Lightram (in 24 tot 25meter). Mogelijk dat er wel deelorders gemaakt worden; 25meter bussen bij een van de 2 a 3 genoemde fabrikanten, trolleybussen bij Solaris, Skoda of Hess en de rest van de bussen bij MAN, VDL, Solaris of Mercedes, maar qua 25m elektrische bussen heb je helaas niet veel keuze. Vooral nu Van Hool failliet is en VDL het productengamma van hun niet had overgenomen (Exquicity bijvoorbeeld) en ook o.a. Göppel Bus niet verder is gekomen dan alleen een prototype.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Laten we niet vergeten onze nieuwe Chinese vrienden. Yutong bouwt ook trolleybussen van 12 tot 25 meter. Op dit moment bezig met een grote order voor Mexico.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
Michael 1988

Bericht door Michael 1988 »

Vreemd, ik kreeg die niet op hun website gevonden 🤔
MichOV

Bericht door MichOV »

Heel_Holland_Spot schreef: di 01 jul 2025, 17:01 Welke vier stadslijnen zouden dit zijn? Qua huidige nummers en routes denk ik sowieso lijn 9 en 11. Lijn 4 kan als de bovenleiding op de rotonde Huissensestraat/Sint Gangulphusplein wordt aangepast. De 8, 10 en 12 zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren.

Dus Schaarsbergen en Vredenburg lijken mij trolleys te krijgen, ook Het Duifje - Kronenburg (door naar Station Zuid/Schuytgraaf?) zou kunnen en verder nog een wijk/stadsdeel?
Wat betreft Vredenburg is dat best apart dan want een tijdje geleden hebben ze daar juist al die bovenleidingen weggehaald.
Heel_Holland_Spot

Maar wanneer je naar de huidige lijn 11 kijkt, heeft deze vanaf CS tot Rijnhal bovenleiding en bij station Zuid kan denk ik vrij makkelijk opgeladen worden aangezien daar ook bovenleiding is. Ik weet niet of lijn 11 blijft rijden zoals hij nu doet, want lijn 4 door naar station Zuid kan ook goed kunnen. Gezien dit eerder ook al benoemd is. Dan zou er een lijn CS - Vredenburg komen lijkt mij, die prima met een trolleybus kan rijden.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Als er wordt gesproken over vier stadslijnen erbij met trolleybussen dan denk ik aan de lijnen 8, 9, 11 en 12. 10 juist niet omdat deze al vrij minimaal onder de bovenleiding rijdt met de huidige route.

Ik vraag mij trouwens af of alle trolleybussen geleed worden of dat er ook gewerkt gaat worden met 12m trolleybussen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Heel_Holland_Spot

Ik denk ook wel 12 meter bussen, omdat er ook gesproken wordt over trolleybussen naar Heteren, Duiven en Westervoort en hier zou ik echt geen 18 meter bussen verwachten.

Lijn 8 rijdt toch ook vrij minimaal onder de bovenleiding? Tussen CS en Bothaplein, even bij Rijnstate en op de Cattepoelseweg na CS en nog door Geitenkamp, maar dat zijn allemaal maar minimale stukjes.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

gkw1969 schreef: wo 02 jul 2025, 13:41 Laten we niet vergeten onze nieuwe Chinese vrienden. Yutong bouwt ook trolleybussen van 12 tot 25 meter. Op dit moment bezig met een grote order voor Mexico.
Ik heb ze eens opgezocht en het ziet er op het eerste oog niet verkeerd uit: https://www.sustainable-bus.com/trolley ... xico-city/

Het design doet me wel erg denken aan de BRT-Citea's
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
MichOV

Bericht door MichOV »

En het is ook nog eens deels in het Arnhems blauw ook 😛👌
Wageningen1998

Bericht door Wageningen1998 »

Ik weet overigens nog niet of er specifiek in de streek (Nijmegen, Wageningen, Ede, Duiven, Westervoort etc) geen bovenleiding wordt aangelegd of ook verder in de hele stad Arnhem niet. Anders bestaat de kans dat voor de huidige CNG stadslijnen er wel extra bovenleiding wordt aangebracht. Continu aan- en afkoppelen lijkt me ook niet ideaal namelijk.
Durashift

Bericht door Durashift »

Remco1989 schreef: di 01 jul 2025, 16:09 Ben wel benieuwd waarom jullie het Keolis gunnen en niet Transdev?
Jammer dat je niet direct een antwoord op je vraag kreeg.
Het zal met perceptie te maken hebben, denk ik.

Ik heb zelf geen voorkeur maar denk wel dat het voor de operatie goed is als de zittende vervoerder door mag.
Dat lijkt mij toch een boel werk schelen in de voorbereiding en Transdev heeft immers slechts een half jaar eerder de introductie van Utrecht Binnen. Geen geringe klus, lijkt mij.

Natuurlijk, Keolis heeft hetzelfde met Utrecht Buiten, een gebied waar ze nu rijden en natuurlijk mooi oostwaarts zou aansluiten als ze de aanbesteding hadden gewonnen.
Plaats reactie