Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Milco schreef: ↑do 03 jul 2025, 13:57
Of niet-ZE wel of niet is toegestaan op de Waddeneilanden weet ik zo niet uit het hoofd. De reden van inzet dieselbus is mij ook onbekend, mogelijk betreft het een tijdelijke inzet o.i.d.? Wellicht wordt diesel tijdelijk toegestaan; dat is iets wat we immers niet weten.
Het is alleen tijdelijk en met goedkeuring toegestaan volgens het PvE:
3.11.28 Het Materieel op de Waddeneilanden, inclusief Materieel dat ingezet wordt voor Versterkingsritten voldoet aan de eisen van ZE. Incidenteel en pas na overleg en goedkeuring van de Concessieverlener mag hiervan afgeweken worden. Daarnaast informeert de Concessiehouder de gemeente tijdig indien er sprake is van een afwijking, waarbij wordt aangegeven wat de reden en duur van de afwijking is.
Na pak hem beet 8 jaar vol elektrisch busvervoer zetten we een stap terug in de ontwikkeling: diesel keert terug op de reguliere dienst op Ameland..
Had niet verwacht te zien dat ze die Citaro's naar Ameland zouden sturen gezien ze daar zoveel mogelijk ZE willen rijden, maar kan best zijn dat er een uitzondering is gemaakt.
In 2023 had Arriva ook tijdelijk een diesel bus naar Vlieland gestuurd (Citea LLE 120) ivm defecte oplaad infra, maar deze situatie dat Qbuzz diesels naar de eilanden stuurt is natuurlijk anders.
Zie ook dat de 3449 een laatste locatie op Ameland heeft, maar met lijn nummer 66.
Toen Arriva incidenteel wel eens een dieselbus liet rijden op de Waddeneilanden schreeuwde Qbuzz gelijk moord en brand en eisten ze ingrijpen van de provincie tot het intrekken van de concessie aan toe. Zouden ze nu uit eigen beweging de concessie inleveren bij de provincie
Het ligt toch ietsje anders. Er zijn inderdaad tijdelijk twee Citaro's op Ameland, maar die worden niet op reguliere lijndiensten ingezet; dat moet inderdaad elektrisch. Het lijkt erop dat de 3453 wel een tijdje aangemeld was op lijn 2, maar die rit uiteindelijk gewoon gereden is door de 1301.
Voor zover ik begrepen heb zijn de Citaro's zijn op Ameland voor MadNes. Kennelijk valt dat onder besloten vervoer en mag dat dan wel met diesel worden gereden.