Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Alles is prut in Frankfurt. Aankondiging voor Flughafen (wij zijn +84... 85... 86... staan nu weer stil in de tunnel voor Flughafen)
ICE 157 19:27 ipv 18:19
ICE 727 19:39 ipv 18:35
ICE 514 19:44 ipv 19:10
ICE 620 19:33 ipv 19:23
S8 19:39 ipv 19:01
ICE 157 19:27 ipv 18:19
ICE 727 19:39 ipv 18:35
ICE 514 19:44 ipv 19:10
ICE 620 19:33 ipv 19:23
S8 19:39 ipv 19:01
- ICE11
- Berichten: 3444
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nou ja, het is weer een van de vier natuurlijke vijanden van de Deutsche Bahn: Zomer. 

-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De andere drie zijn herfst, winter en lente? 

-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
We staan nu alweer voor de tweede keer in korte successie 5 minuten stil op de NBS tussen Frankfurt en Keulen. Dat heeft tenminste als voordeel dat mijn hoop op een 2 minuten overstap die ik zowel in Düsseldorf als Duisburg had vervlogen is.
De omroeper (zal wel de hoofdconducteur zijn) meldt dat er wel een stellwerkstörung was, maar dat hij nu niet begrijpt waarom we nog niet verder mogen want alles zou vrij zijn.
Blijkbaar toch niet of de storing is toch niet opgelost.
Siegburg/Bonn werd net nog met 20:11 aangekondigd, nu is het net naar 20:31 gegaan en daarmee exact 2 uur vertraging.
Ah, weer een update, er is toch een storing, er is enkelspoorverkeer, er moeten eerst nog 3 treinen door voordat wij mogen.
De omroeper (zal wel de hoofdconducteur zijn) meldt dat er wel een stellwerkstörung was, maar dat hij nu niet begrijpt waarom we nog niet verder mogen want alles zou vrij zijn.
Blijkbaar toch niet of de storing is toch niet opgelost.
Siegburg/Bonn werd net nog met 20:11 aangekondigd, nu is het net naar 20:31 gegaan en daarmee exact 2 uur vertraging.
Ah, weer een update, er is toch een storing, er is enkelspoorverkeer, er moeten eerst nog 3 treinen door voordat wij mogen.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dat wordt compensatie aanvragen! 

-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Helaas interrail, dus dat wordt 2 uur vergoeding, 24 euro.
En na een derde keer stilstaan rijden we weer.
Oh, we remmen weer af. En we staan weer stil.
Het lijkt er een beetje op alsof er elke keer een trein voor ons door het stuk enkelspoor gelaten wordt want dan komt er weer eens een tegentrein op volle snelheid door en mogen we weer een kilometer verder. Waarom ze dan niet even allemaal die treinen achter elkaar door dat enkelspoor sturen, het zal wel duitse logica zijn.
En na een derde keer stilstaan rijden we weer.
Oh, we remmen weer af. En we staan weer stil.
Het lijkt er een beetje op alsof er elke keer een trein voor ons door het stuk enkelspoor gelaten wordt want dan komt er weer eens een tegentrein op volle snelheid door en mogen we weer een kilometer verder. Waarom ze dan niet even allemaal die treinen achter elkaar door dat enkelspoor sturen, het zal wel duitse logica zijn.
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
We rijden weer. Het was weer goed te horen, eerst de bonk van de luchtinlaten die dicht gaan, dan een tegentrein op volle snelheid door en wij mogen gaan.
En we gaan nu 120 km/h, goede snelheid om een wissel over te gaan lijkt me.
Nee, we remmen weer af.
En we staan weer stil. 1400 meter verder.
Het is toch te gek, elke 15 minuten een trein door laten.
En we gaan nu 120 km/h, goede snelheid om een wissel over te gaan lijkt me.
Nee, we remmen weer af.
En we staan weer stil. 1400 meter verder.
Het is toch te gek, elke 15 minuten een trein door laten.
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Omroepbericht, volgens de machinist zijn wij nu de eerste in de rij. Of wij dan eerst nog moeten wachten op een tegentrein die nog 15 minuten duurt, dat is er niet bij gezegd.
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ja! Tegentrein! En direkt beginnen we weer te rijden. Ik ben benieuwd.
We rijden al een paar km met een gemoedelijke 140 km/h.
[edit]
We zijn een dikke 40 km met 140 km/h over het rechterspoor naar Siegburg/Bonn gereden. Schade is nu officieel +169.
En op het perron voor de andere richting rijdt nu net ICE 159 voorbij en op het doorrijdspoor voor de andere richting staat ICE 823 te wachten.
We rijden al een paar km met een gemoedelijke 140 km/h.
[edit]
We zijn een dikke 40 km met 140 km/h over het rechterspoor naar Siegburg/Bonn gereden. Schade is nu officieel +169.
En op het perron voor de andere richting rijdt nu net ICE 159 voorbij en op het doorrijdspoor voor de andere richting staat ICE 823 te wachten.
-
- Berichten: 6993
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Trein 254 heeft het zelfs voor elkaar gekregen +340 op te lopen
Kwam met +200 de grens over en toen was het geplande nachtelijk onderhoud reeds begonnen en moest in Eindhoven gewacht worden tot dat afgerond was.
https://treinposities.nl/ritinfo/20250629/254

https://treinposities.nl/ritinfo/20250629/254
-
- Berichten: 8203
- Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12
- trolly
- Berichten: 11479
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In dat eerste heb je gelijk, maar als je nog kortere nachten wil kan je beter richting noorden gaan.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik vraag mij af hoe het zit met de diensten van het treinpersoneel. Die kunnen toch niet zomaar uren langer doorwerken?Bemined schreef: ↑ma 30 jun 2025, 10:05 Trein 254 heeft het zelfs voor elkaar gekregen +340 op te lopenKwam met +200 de grens over en toen was het geplande nachtelijk onderhoud reeds begonnen en moest in Eindhoven gewacht worden tot dat afgerond was.
https://treinposities.nl/ritinfo/20250629/254
Verder hoop ik dat de reizigers ter plekke ook iets van compensatie hebben gekregen, bijvoorbeeld een fles water of een lichte snack.
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Die hebben ze toch niet serieus gewoon gestopt met reizigers erin?
Water krijg je altijd bij dat soort vertragingen, kregen wij ook. Ze hebben daar van zo'n lichtblauwe vierkante kartonnen pakken voor.
Ik stond voor de keuze welke trein te nemen naar Viersen, dat kan via Keulen RB27, Düsseldorf RE13 en Duisburg RE42/RB33.
Keulen viel af omdat de RB27 net weg was, Duisburg viel af omdat er al het hele weekend werkzaamheden waren met SEV tussen Rheinhausen en Duisburg, dus ik heb in Düsseldorf de RE10 richting Kleve genomen tot Krefeld en daar een half uur gewacht op de RB33. Een verbinding die niet standaard uit de DB app komt want 1 minuut later vertrekt een tram naar Krefeld waar je die overstap ook mee haalt.
Niet handig dat je dat dan niet te zien krijgt.
De overstap in Düsseldorf werd ook nog spannend, in eerste instantie werd in Keulen een 18-minuten overstap georakeld, na vertrek was dat opeens 12 minuten en toen begonnen we te boemelen, 11, 10, 9, 8, tot 4. Bleek dat een RRX voor ons zat die we in Leverkusen of zo konden inhalen. Op Keulen - Düsseldorf is normaal veel speling (heb ik met alle treinen wel meegemaakt), dus die vertraging liep weer een beetje af, maar uiteindelijk toch weer in 3 minuten van spoor 18 naar spoor 5 moeten hollen.

Water krijg je altijd bij dat soort vertragingen, kregen wij ook. Ze hebben daar van zo'n lichtblauwe vierkante kartonnen pakken voor.
Ik stond voor de keuze welke trein te nemen naar Viersen, dat kan via Keulen RB27, Düsseldorf RE13 en Duisburg RE42/RB33.
Keulen viel af omdat de RB27 net weg was, Duisburg viel af omdat er al het hele weekend werkzaamheden waren met SEV tussen Rheinhausen en Duisburg, dus ik heb in Düsseldorf de RE10 richting Kleve genomen tot Krefeld en daar een half uur gewacht op de RB33. Een verbinding die niet standaard uit de DB app komt want 1 minuut later vertrekt een tram naar Krefeld waar je die overstap ook mee haalt.

Niet handig dat je dat dan niet te zien krijgt.
De overstap in Düsseldorf werd ook nog spannend, in eerste instantie werd in Keulen een 18-minuten overstap georakeld, na vertrek was dat opeens 12 minuten en toen begonnen we te boemelen, 11, 10, 9, 8, tot 4. Bleek dat een RRX voor ons zat die we in Leverkusen of zo konden inhalen. Op Keulen - Düsseldorf is normaal veel speling (heb ik met alle treinen wel meegemaakt), dus die vertraging liep weer een beetje af, maar uiteindelijk toch weer in 3 minuten van spoor 18 naar spoor 5 moeten hollen.
-
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ook nog een vreemde. Zaterdag op de heenweg had ik de RE42 Viersen - Duisburg - Münster die niet zou stoppen in Duisburg, Mülheim en Essen Hbf, wel in Essen-Altenessen wat niet op de normale route ligt, maar als je dan rechtdoor rijdt kom je in Gelsenkirchen, de eerste reguliere stop na Essen Hbf.
Dus ik dacht, die zal na Duisburg-Hochfeld wel rechtdoor gaan en dan de goederenlijn op via Oberhausen West naar Essen-Altenessen, maar nee. We reden gewoon door Duisburg Hbf, langs het perron, waar ook mensen stonden, door Oberhausen Hbf en dan lijn 2650 naar Gelsenkirchen op.
Waar die actie dan voor nodig was? Dan kun je ook gewoon stoppen in Duisburg en Oberhausen.
Dus ik dacht, die zal na Duisburg-Hochfeld wel rechtdoor gaan en dan de goederenlijn op via Oberhausen West naar Essen-Altenessen, maar nee. We reden gewoon door Duisburg Hbf, langs het perron, waar ook mensen stonden, door Oberhausen Hbf en dan lijn 2650 naar Gelsenkirchen op.
Waar die actie dan voor nodig was? Dan kun je ook gewoon stoppen in Duisburg en Oberhausen.
-
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Wat een avontuur weer. 

-
- Berichten: 7311
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Na een modderstroom in de Alpen tussen St michel de Maurienne en Modane rijden er de komende dagen geen directe treinen Parijs - Milaan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 40683
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Op Visp - Zermatt is ook weer een stremming trouwens met nog onbekende duur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 475
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Op dit moment is de voorspelling dat er zaterdagochtend weer treinen rijden. Er zijn geen vervangende bussen.
Het SNCF-personeel in Parijs zou geen enkele hulp bieden, zelfs geen alternatieve routes voorstellen, laat staan reizigers daarnaar omboeken.
Edit: zaterdag verwacht de SNCF een gedeeltelijk herstel van het verkeer. Volledig herstel pas midden juli.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op di 01 jul 2025, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De oude route via Lausanne. Of via Basel.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13803
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ook toen de Maurienne-lijn 1,5 jaar dicht was ging dat niet, de stellen die Parijs - Milaan rijden kunnen niet op het Zwitserse spoor rijden (TGV's voor ritten naar Milaan lusten geen 15kV, de Frecciarossa is niet toegelaten).
- Suus
- Berichten: 52171
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
38 kilometer wandelroute tussen de stations Mévergnies-Attre en Harchies is voor mij nog te veel. In eerste instantie dacht ik eraan de route mooi in het midden, in Aubechies te knippen, maar de dienstregeling van lijn 86c kwam mij eigenlijk net niet goed uit en dat bleek, de bus vertrok 10 minuten voordat ik in het dorp aankwam, of anderhalf uur later. Als ik de route wat onevenwichtiger opknip, op de 26 kilometer, kan ik in Belœil echter kiezen uit twee buslijnen richting Ath: 81 en E40, beide met een redelijk aantrekkelijke dienstregeling.
Ik kwam dus in de E40 terecht. Express, dus dan verwacht ik sjieke bussen van een (onderaannemer van) TEC, zoals ik op eerdere express-lijnen zoals de E69 en E22 ervaren heb. Nee dus, de E40 wordt gereden met een 16-persoons Mercedes-Benz Sprinter-busjes, heel comfortabel ook op topsnelheid over de betonbaan. Daar betaal je dan € 1,18 express-toeslag voor
Ik kwam dus in de E40 terecht. Express, dus dan verwacht ik sjieke bussen van een (onderaannemer van) TEC, zoals ik op eerdere express-lijnen zoals de E69 en E22 ervaren heb. Nee dus, de E40 wordt gereden met een 16-persoons Mercedes-Benz Sprinter-busjes, heel comfortabel ook op topsnelheid over de betonbaan. Daar betaal je dan € 1,18 express-toeslag voor

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 436
- Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
- Locatie: Randstad
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Die toeslag betaal je natuurlijk omdat het een Mercedes is 

-
- Berichten: 8505
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dat express zal enkel inhouden dat een snellere route wordt gereden, als TEC daar geen comfortniveau bij de onderaannemers aan koppelt krijg je zoiets 

-
- Berichten: 116
- Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
- Locatie: Groningen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Post niet zo vaak iets maar dit dagje DB moet ik ook wel even delen. We schrijven 1 juli, het is ook in Duitsland ruim over de 30 graden en ik moet van Kopenhagen naar Groningen. De rechtstreekse Eurocity Kopenhagen-Hamburg met reserveringsplicht in de zomer is volgeboekt. De Navigator geeft mij een alternatieve verbinding via Fredericia en Flensburg naar Hamburg die rond 08:00 vertrekt uit Kopenhagen en uiteindelijk rond 17:15 in Leer is, en met de snelbus daarna rond 18:30 in Groningen. Tot zover de theorie
Het is warm en het is Duitsland. Ergo, dat gaat natuurlijk niet goed. Er was ook nog een verbinding die rond 06:00 uit Kopenhagen vertrekt en in theorie dus ook 2 uur eerder aankomt. Die genomen, dan meer marge overdag. In Denemarken ging alles goed. Niks aan het handje. Of het moet de wel hele ruime overstap in Fredericia van ruim 50 minuten zijn. Je bent daar zonder Eurocity echter wel op aangewezen want de trein Fredericia-Flensburg rijdt maar 1x per 2 uur. Maar goed, netjes op tijd in Flensburg.
Bij Flensburg was er een trein kapot gegaan waardoor onze RE trein naar Hamburg met +25 vertrok. Vervolgens een seinstoring op station Schleswig waardoor we naar +45 gingen en niet meer naar Hamburg maar slechts tot Neumünster. En daar met een andere RE verder. In Hamburg kwam deze RE op Dammtor tot stilstand vanwege geen capaciteit op Hbf. Dus iedereen overstappen op de S-Bahn naar Hbf.
Op Hamburg Hbf was het een totale chaos. Alle Fernverkehr reed met enorme vertragingen. Oorzaak was een bovenleidingbreuk bij Hannover. Oorspronkelijk wilde ik met een IC of ICE naar Bremen, beide echter hadden meer dan 1 uur vertraging. Ondertussen veranderde een ICE naar München nog van vertrekspoor uit Hamburg op het laatste moment waardoor honderden mensen op de roltrap moesten. In het gedrang kwam een oudere man ernstig ten val, zag er niet goed uit. Ik hoop maar dat het met hem goed is afgelopen.
Toen ben ik met de Metronom naar Bremen gegaan. Die vertrok opvallend netjes op tijd. Bij Buchholz kwam ook deze trein helaas tot stilstand. Want bermbrand. Na een oponthoud van een kwartier gingen we weer verder, kwamen langs de brand die nog volop woekerde. Even voor Rotenbürg kwamen we weer tot stilstand. Wat nu weer? Wisselstoring bij Rotenbürg. De trein heeft hier bijna drie kwartier stilgestaan. Gelukkig deed de airco het wel. Uiteindelijk besloot men de trein terug te rijden naar het vorige station. Toen deze eindelijk in beweging kwam reed hij echter niet achteruit, maar vooruit. Wisselstoring blijkbaar spontaan genezen. Rond 16u was ik dan eindelijk in Bremen en had op papier een fraaie overstap op de IC naar Emden. Die keurig op tijd aankwam maar uiteindelijk met +20 vertrok uit Bremen vanwege een kapotte deur. In Leer had ik een overstap van 16 minuten op de snelbus naar Groningen. Ik wist niet zeker of die wacht op de trein, en om nou 2 uur in Leer te gaan wachten...alternatief is met de stopbus naar Nieuweschans en dan verder maar daar had ik na zo'n lange dag geen zin meer in. Dus werd spannend of ik die ging halen. Maar om positief te eindigen: jawel. 3 minuten marge in Leer en uiteindelijk ca 12,5 uur na vertrek dan in Groningen aangekomen, ruim 2 uur vertraging. Wat eigenlijk nog wel meeviel ook:
1. Kapotte trein Flensburg
2. Seinstoring Schleswig
3. Trein opgeheven vanaf Neumünster
4. Geen capaciteit op Hamburg Hbf vanwege bovenleidingbreuk Hannover
5. Bermbrand Buchholz
6. Wisselstoring Rotenbürg
7. Kapotte deur Bremen
Alledaags dagje DB

Bij Flensburg was er een trein kapot gegaan waardoor onze RE trein naar Hamburg met +25 vertrok. Vervolgens een seinstoring op station Schleswig waardoor we naar +45 gingen en niet meer naar Hamburg maar slechts tot Neumünster. En daar met een andere RE verder. In Hamburg kwam deze RE op Dammtor tot stilstand vanwege geen capaciteit op Hbf. Dus iedereen overstappen op de S-Bahn naar Hbf.
Op Hamburg Hbf was het een totale chaos. Alle Fernverkehr reed met enorme vertragingen. Oorzaak was een bovenleidingbreuk bij Hannover. Oorspronkelijk wilde ik met een IC of ICE naar Bremen, beide echter hadden meer dan 1 uur vertraging. Ondertussen veranderde een ICE naar München nog van vertrekspoor uit Hamburg op het laatste moment waardoor honderden mensen op de roltrap moesten. In het gedrang kwam een oudere man ernstig ten val, zag er niet goed uit. Ik hoop maar dat het met hem goed is afgelopen.
Toen ben ik met de Metronom naar Bremen gegaan. Die vertrok opvallend netjes op tijd. Bij Buchholz kwam ook deze trein helaas tot stilstand. Want bermbrand. Na een oponthoud van een kwartier gingen we weer verder, kwamen langs de brand die nog volop woekerde. Even voor Rotenbürg kwamen we weer tot stilstand. Wat nu weer? Wisselstoring bij Rotenbürg. De trein heeft hier bijna drie kwartier stilgestaan. Gelukkig deed de airco het wel. Uiteindelijk besloot men de trein terug te rijden naar het vorige station. Toen deze eindelijk in beweging kwam reed hij echter niet achteruit, maar vooruit. Wisselstoring blijkbaar spontaan genezen. Rond 16u was ik dan eindelijk in Bremen en had op papier een fraaie overstap op de IC naar Emden. Die keurig op tijd aankwam maar uiteindelijk met +20 vertrok uit Bremen vanwege een kapotte deur. In Leer had ik een overstap van 16 minuten op de snelbus naar Groningen. Ik wist niet zeker of die wacht op de trein, en om nou 2 uur in Leer te gaan wachten...alternatief is met de stopbus naar Nieuweschans en dan verder maar daar had ik na zo'n lange dag geen zin meer in. Dus werd spannend of ik die ging halen. Maar om positief te eindigen: jawel. 3 minuten marge in Leer en uiteindelijk ca 12,5 uur na vertrek dan in Groningen aangekomen, ruim 2 uur vertraging. Wat eigenlijk nog wel meeviel ook:
1. Kapotte trein Flensburg
2. Seinstoring Schleswig
3. Trein opgeheven vanaf Neumünster
4. Geen capaciteit op Hamburg Hbf vanwege bovenleidingbreuk Hannover
5. Bermbrand Buchholz
6. Wisselstoring Rotenbürg
7. Kapotte deur Bremen
Alledaags dagje DB

Laatst gewijzigd door erka op vr 04 jul 2025, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Google [Bot] en 0 gasten