verfmeer schreef: ↑vr 04 jul 2025, 20:44
Nitein-Repart schreef: ↑vr 04 jul 2025, 19:13
En verder vraag ik mij af of het niet mogelijk is om tussen Arnhem en Düsseldorf met de nieuwe ICNG ook in Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen te stoppen (en verder richting Köln in Leverkusen Mitte en Köln Messe/Deutz), als je het ICE-stoppatroon gaat kopiëren voor de ICNG, dan krijg je met de ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) een kloon van de ICE, terwijl de grotere plaatsen op de lijn tussen Arnhem en Duisburg nog steeds met enkel de RE19 zitten die bij iedere boomstronk stopt, 15 haltes tussen Arnhem en Duisburg.
Maar is dat ook niet juist het idee? Dat je een strakke uurdienst op Amsterdam - Keulen kan gaan rijden. Dan zorg je ervoor dat de aansluitingen van de ICE op uurdiensten in Duisburg, Düsseldorf en Keulen ook met de IC gehaald kunnen worden, waardoor je voor die reizigers een extra reismogelijkheid biedt en de ICE kan ontlasten. De ICE heeft dan meer ruimte voor reizigers die verder Duitsland in gaan.
Ik vraag me ook af hoeveel reizigers onderweg extra stoppen oplevert. Binnen Duitsland zullen het er weinig zijn, omdat IC's niet onder het Deutschlandticket vallen en de reistijdwinst te klein is om er extra voor te betalen. En de reizigersvraag tussen die plaatsen en Nederland zal m.u.v. Düsseldorf Flughafen ook beperkt zijn. Als het je om reistijdwinst op dit traject te doen is kan je beter gewoon van de RE19 een echte RegionalExpress maken door een RB tussen Oberhausen en Emmerich te laten rijden.
MetroRET schreef: ↑vr 04 jul 2025, 20:12
Dit is juist bedoelt als "echte" IC Eindhoven-Düsseldorf.
De RE13 kan je absoluut geen IC noemen.
Datzelfde geld ook hier. Voor Duitse maatstaven is jouw voorstel ook geen echte IC. Wat je eigenlijk zoekt is het versnellen van de RE13 door bijv. RB27 vanuit Keulen door te laten rijden naar Venlo en daarbij de tussengelegen stops van de RE13 over te nemen. Maar daarvoor zal je inderdaad dubbelspoor nodig hebben.
Als je een ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) laat rijden met enkel stops in Utrecht, Arnhem en Duisburg krijg je, naar mijn inziens, toch meer van hetzelfde, vooral als de prijzen voor de ICNG net zo hoog liggen als die van de ICE, met wat enkele stops erbij heb je toch verschillende producten die verschillende reizigersgroepen bedienen. De langzame maar goedkope RE19 met 15 stops tussen Arnhem en Duisburg, de semi-snelle ICNG met 5 stops tussen Arnhem en Duisburg en een snelle, maar dure ICE met 1 stop tussen Arnhem en Duisburg.
Maar wat mij het meest stoort aan de RE19 is vooral de slechte aansluitingen in Duisburg op de belangrijkste ICE-Lijnen: Lijn 10 naar Berlin, Lijn 41 naar Nürnberg en München en Lijn 42/43 naar Mannheim en München/Basel waarbij de wachttijd zo'n 40 tot 50 minuten bedraagt. Voor een redelijk korte afstand van zo'n 90 kilometer ben je al gauw minstens 2 uur kwijt, wat op een gegeven moment vervelend gaat worden. Alleen richting Hamburg is de aansluiting beter, maar nu vanaf december ICE's gaan rijden via Hengelo en de RB61 iets betrouwbaarder is geworden, is deze ICE-aansluiting in Duisburg het minst relevante.
Meltrain schreef: ↑vr 04 jul 2025, 20:36
MetroRET schreef: ↑vr 04 jul 2025, 18:56
en-es schreef: ↑vr 04 jul 2025, 18:33
Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:
Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29
Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Kun je de afko's van de Duitse stations alsjeblieft voluit schrijven?
Of gebruik de districtcodes van autokentekens als je afkortingen wil gebruiken: D Hbf, K Messe/Deutz, K Hbf, NE Hbf en MG Hbf kan iedereen wel begrijpen. Districtcodes van autokentekens zijn ook in de spoorwereld redelijk ingeburgerd.