Ideeën inzet ICNG-D

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
MetroRET
Berichten: 4109
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

en-es schreef: vr 04 jul 2025, 18:33 Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:

Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29

Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
tjoektjoek
Berichten: 468
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door tjoektjoek »

Die extra ritten worden nu ook al gedaan wanneer de ICE omgeleid is via Venlo. Dus qua capaciteit op het spoor kan het al. Of het dienstregelingtechnisch allemaal past, ik verwacht het niet met het volle spoor in Duitsland.
MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 18:56
en-es schreef: vr 04 jul 2025, 18:33 Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:

Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29

Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Leuk gevonden, maar ik zie graag een relatie Eindhoven - Keulen via Grevenbroich (dat scheelt kopmaken), want binnenkort is er al een directe verbinding Eindhoven - Düsseldorf.
Laatst gewijzigd door tjoektjoek op vr 04 jul 2025, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer
Berichten: 986
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

Daarvoor wordt op die momenten wel de RE13 tussen Mönchengladbach en Venlo opgeheven. Ik denk niet dat je dat moet willen.
MetroRET
Berichten: 4109
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

Dat is enkel doordeweeks, wanneer er maar vraag naar goederencapaciteit is.
tjoektjoek schreef: vr 04 jul 2025, 20:02 Die extra ritten worden nu ook al gedaan wanneer de ICE omgeleid is via Venlo. Dus qua capaciteit op het spoor kan het al. Of het dienstregelingtechnisch allemaal past, ik verwacht het niet met het volle spoor in Duitsland.
MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 18:56
en-es schreef: vr 04 jul 2025, 18:33 Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:

Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29

Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Leuk gevonden, maar ik zie graag een relatie Eindhoven - Keulen via Grevenbroich (dat scheelt kopmaken), want binnenkort is er al een directe verbinding Eindhoven - Düsseldorf.
Dit is juist bedoelt als "echte" IC Eindhoven-Düsseldorf.
De RE13 kan je absoluut geen IC noemen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22884
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 18:56
en-es schreef: vr 04 jul 2025, 18:33 Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:

Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29

Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Kun je de afko's van de Duitse stations alsjeblieft voluit schrijven?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
verfmeer
Berichten: 986
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

Nitein-Repart schreef: vr 04 jul 2025, 19:13 En verder vraag ik mij af of het niet mogelijk is om tussen Arnhem en Düsseldorf met de nieuwe ICNG ook in Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen te stoppen (en verder richting Köln in Leverkusen Mitte en Köln Messe/Deutz), als je het ICE-stoppatroon gaat kopiëren voor de ICNG, dan krijg je met de ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) een kloon van de ICE, terwijl de grotere plaatsen op de lijn tussen Arnhem en Duisburg nog steeds met enkel de RE19 zitten die bij iedere boomstronk stopt, 15 haltes tussen Arnhem en Duisburg.
Maar is dat ook niet juist het idee? Dat je een strakke uurdienst op Amsterdam - Keulen kan gaan rijden. Dan zorg je ervoor dat de aansluitingen van de ICE op uurdiensten in Duisburg, Düsseldorf en Keulen ook met de IC gehaald kunnen worden, waardoor je voor die reizigers een extra reismogelijkheid biedt en de ICE kan ontlasten. De ICE heeft dan meer ruimte voor reizigers die verder Duitsland in gaan.

Ik vraag me ook af hoeveel reizigers onderweg extra stoppen oplevert. Binnen Duitsland zullen het er weinig zijn, omdat IC's niet onder het Deutschlandticket vallen en de reistijdwinst te klein is om er extra voor te betalen. En de reizigersvraag tussen die plaatsen en Nederland zal m.u.v. Düsseldorf Flughafen ook beperkt zijn. Als het je om reistijdwinst op dit traject te doen is kan je beter gewoon van de RE19 een echte RegionalExpress maken door een RB tussen Oberhausen en Emmerich te laten rijden.
MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 20:12 Dit is juist bedoelt als "echte" IC Eindhoven-Düsseldorf.
De RE13 kan je absoluut geen IC noemen.
Datzelfde geld ook hier. Voor Duitse maatstaven is jouw voorstel ook geen echte IC. Wat je eigenlijk zoekt is het versnellen van de RE13 door bijv. RB27 vanuit Keulen door te laten rijden naar Venlo en daarbij de tussengelegen stops van de RE13 over te nemen. Maar daarvoor zal je inderdaad dubbelspoor nodig hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40741
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Daniel »

verfmeer schreef: vr 04 jul 2025, 20:44 Maar is dat ook niet juist het idee? Dat je een strakke uurdienst op Amsterdam - Keulen kan gaan rijden. Dan zorg je ervoor dat de aansluitingen van de ICE op uurdiensten in Duisburg, Düsseldorf en Keulen ook met de IC gehaald kunnen worden, waardoor je voor die reizigers een extra reismogelijkheid biedt en de ICE kan ontlasten.
Maar is een strakke uursdienst om aansluitingen te bieden nou wel de handigste optie... je ziet bijvoorbeeld nu met de strakke tweeuursdienst van de ICEs uit Amsterdam juist dat sommige aansluitingen wel heel krap worden, met overstaps van 7 minuten ofzo.
Dat is in Duitsland nou niet persé ideaal, dus zou je aan een scheve uurdienst wellicht meer hebben om zo ook naar meer verschillende richtingen betrouwbare aansluitingen te kunnen bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 4197
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Nitein-Repart »

verfmeer schreef: vr 04 jul 2025, 20:44
Nitein-Repart schreef: vr 04 jul 2025, 19:13 En verder vraag ik mij af of het niet mogelijk is om tussen Arnhem en Düsseldorf met de nieuwe ICNG ook in Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf Flughafen te stoppen (en verder richting Köln in Leverkusen Mitte en Köln Messe/Deutz), als je het ICE-stoppatroon gaat kopiëren voor de ICNG, dan krijg je met de ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) een kloon van de ICE, terwijl de grotere plaatsen op de lijn tussen Arnhem en Duisburg nog steeds met enkel de RE19 zitten die bij iedere boomstronk stopt, 15 haltes tussen Arnhem en Duisburg.
Maar is dat ook niet juist het idee? Dat je een strakke uurdienst op Amsterdam - Keulen kan gaan rijden. Dan zorg je ervoor dat de aansluitingen van de ICE op uurdiensten in Duisburg, Düsseldorf en Keulen ook met de IC gehaald kunnen worden, waardoor je voor die reizigers een extra reismogelijkheid biedt en de ICE kan ontlasten. De ICE heeft dan meer ruimte voor reizigers die verder Duitsland in gaan.

Ik vraag me ook af hoeveel reizigers onderweg extra stoppen oplevert. Binnen Duitsland zullen het er weinig zijn, omdat IC's niet onder het Deutschlandticket vallen en de reistijdwinst te klein is om er extra voor te betalen. En de reizigersvraag tussen die plaatsen en Nederland zal m.u.v. Düsseldorf Flughafen ook beperkt zijn. Als het je om reistijdwinst op dit traject te doen is kan je beter gewoon van de RE19 een echte RegionalExpress maken door een RB tussen Oberhausen en Emmerich te laten rijden.
MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 20:12 Dit is juist bedoelt als "echte" IC Eindhoven-Düsseldorf.
De RE13 kan je absoluut geen IC noemen.
Datzelfde geld ook hier. Voor Duitse maatstaven is jouw voorstel ook geen echte IC. Wat je eigenlijk zoekt is het versnellen van de RE13 door bijv. RB27 vanuit Keulen door te laten rijden naar Venlo en daarbij de tussengelegen stops van de RE13 over te nemen. Maar daarvoor zal je inderdaad dubbelspoor nodig hebben.
Als je een ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) laat rijden met enkel stops in Utrecht, Arnhem en Duisburg krijg je, naar mijn inziens, toch meer van hetzelfde, vooral als de prijzen voor de ICNG net zo hoog liggen als die van de ICE, met wat enkele stops erbij heb je toch verschillende producten die verschillende reizigersgroepen bedienen. De langzame maar goedkope RE19 met 15 stops tussen Arnhem en Duisburg, de semi-snelle ICNG met 5 stops tussen Arnhem en Duisburg en een snelle, maar dure ICE met 1 stop tussen Arnhem en Duisburg.

Maar wat mij het meest stoort aan de RE19 is vooral de slechte aansluitingen in Duisburg op de belangrijkste ICE-Lijnen: Lijn 10 naar Berlin, Lijn 41 naar Nürnberg en München en Lijn 42/43 naar Mannheim en München/Basel waarbij de wachttijd zo'n 40 tot 50 minuten bedraagt. Voor een redelijk korte afstand van zo'n 90 kilometer ben je al gauw minstens 2 uur kwijt, wat op een gegeven moment vervelend gaat worden. Alleen richting Hamburg is de aansluiting beter, maar nu vanaf december ICE's gaan rijden via Hengelo en de RB61 iets betrouwbaarder is geworden, is deze ICE-aansluiting in Duisburg het minst relevante.
Meltrain schreef: vr 04 jul 2025, 20:36
MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 18:56
en-es schreef: vr 04 jul 2025, 18:33 Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:

Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29

Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Kun je de afko's van de Duitse stations alsjeblieft voluit schrijven?
Of gebruik de districtcodes van autokentekens als je afkortingen wil gebruiken: D Hbf, K Messe/Deutz, K Hbf, NE Hbf en MG Hbf kan iedereen wel begrijpen. Districtcodes van autokentekens zijn ook in de spoorwereld redelijk ingeburgerd.
Laatst gewijzigd door Nitein-Repart op vr 04 jul 2025, 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
-
cassie127
Berichten: 7336
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door cassie127 »

Autokentekens _O-

Dit zijn gewoon de officiële Duitse afkortingen voor stations. Tik de genoemde afkortingen hier maar eens in in de zoekbalk: https://bahn.expert/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
verfmeer
Berichten: 986
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door verfmeer »

Nitein-Repart schreef: vr 04 jul 2025, 21:01 Als je een ICNG Amsterdam-Düsseldorf(-Köln) laat rijden met enkel stops in Utrecht, Arnhem en Duisburg krijg je, naar mijn inziens, toch meer van hetzelfde, vooral als de prijzen voor de ICNG net zo hoog liggen als die van de ICE, met wat enkele stops erbij heb je toch verschillende producten die verschillende reizigersgroepen bedienen. De langzame maar goedkope RE19 met 15 stops tussen Arnhem en Duisburg, de semi-snelle ICNG met 5 stops tussen Arnhem en Duisburg en een snelle, maar dure ICE met 1 stop tussen Arnhem en Duisburg.

Maar wat mij het meest stoort aan de RE19 is vooral de slechte aansluitingen in Duisburg op de belangrijkste ICE-Lijnen: Lijn 10 naar Berlin, Lijn 41 naar Nürnberg en München en Lijn 42/43 naar Mannheim en München/Basel waarbij de wachttijd zo'n 40 tot 50 minuten bedraagt. Voor een redelijk korte afstand van zo'n 90 kilometer ben je al gauw minstens 2 uur kwijt, wat op een gegeven moment vervelend gaat worden. Alleen richting Hamburg is de aansluiting beter, maar nu vanaf december ICE's gaan rijden via Hengelo en de RB61 iets betrouwbaarder is geworden, is deze ICE-aansluiting in Duisburg het minst relevante.
Is meer van hetzelfde nu echt een probleem? In Nederland rijden we op sommige trajecten iedere 10 minuten exact dezelfde route met exact dezelfde stops en dat vindt niemand een probleem. Ook in Duitsland zijn ze met het Deutschlandtakt onderweg naar een regelmatigere dienstregeling. Daarin lijkt mij een strakke uurdienst van/naar Amsterdam prima in te passen.
Je hebt hier nu een niche bedacht van een fernverkehrtrein die goedkoper is, vaker stopt en daarbij mogelijk extra passagiers aantrekt. Dat laatste is echter nog maar de vraag. Op de meeste trajecten is DB dat soort treinen juist aan het schrappen omdat ze onrendabel zijn. Mensen zijn liever een half uurtje langer onderweg met een RE dan dat ze extra betalen voor een IC. Bedenk je dat vanaf Wesel ook de RE5 en de RE49 naar Oberhausen rijden, waardoor reizigers vanaf Wesel en Dinslaken geen last hebben van die lange overstappen.

Als er met minder stops een pad in de dienstregeling bestaat waarbij de aansluitingen in Duisburg beter zijn, kan je ook de RE19 in dat pad leggen. In het huidige pad kan je dan een RB leggen. Dan hebben ook de dagelijkse reizigers er iets aan. Daarvoor zullen we sowieso moeten wachten tot het einde van de werkzaamheden op dit traject, waarna de dienstregeling sowieso overhoop zal gaan door de ingebruikname van het derde spoor en de hogere maximumsnelheid.
iamthedutchdude
Berichten: 1815
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door iamthedutchdude »

Meltrain schreef: vr 04 jul 2025, 20:36
MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 18:56 Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:

Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
Düsseldorf Hbf 09:52
-------‐--------------------
Düsseldorf Hbf 10:03
Neuss Hbf 10:13-10:15
Mönchengladbach Hbf 10:27-10:34
Viersen 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
Viersen 17:19
Mönchengladbach Hbf 17:26-17:32
Neuss Hbf 17:44-17:46
Düsseldorf Hbf 17:57
-----------------------------
Düsseldorf Hbf 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29

Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
Kun je de afko's van de Duitse stations alsjeblieft voluit schrijven?
Alstu ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13788
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

In 11 minuten keren van een langeafstandsverbinding in Duitsland lijkt me vragen om problemen. Uitgaande van losse stellen de grens over zul je voor Gvc-Vl ook nog ergens een extra stel bij moeten plaatsen. Dat lijkt alleen in Venlo te kunnen in deze dienstregeling.

En je moet Venlo nog verbouwen om 2x Maaslijn + RE13 + 2x die trein Gvc-Düsseldorf langs een perron kwijt te kunnen.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
Bemined
Berichten: 7023
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Bemined »

Kunnen jullie deze speculaasjes hier verder opeten? viewforum.php?f=57
MaartenD
Berichten: 1180
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MaartenD »

verfmeer schreef: vr 04 jul 2025, 20:44
Wat je eigenlijk zoekt is het versnellen van de RE13 door bijv. RB27 vanuit Keulen door te laten rijden naar Venlo en daarbij de tussengelegen stops van de RE13 over te nemen. Maar daarvoor zal je inderdaad dubbelspoor nodig hebben.
Dat is ook wel het idee van het VRR, een snelle en een langzame trein tussen Venlo en Mönchengladbach. En vanwege de doortrekking van de S6 naar Grevenbroich/Mönchengladbach hoeft die tussen Mönchengladbach en Keulen ook niet vaak te stoppen. Grevenbroich en misschien Ehrenfeld.
Dan krijg je de RE13 Eindhoven - Düsseldorf als sneltrein en RE8 als Venlo - Mönchengladbach als stoptrein en dan sneltrein tot Keulen.

Ik hoop het nog mee te maken 8-)

Daar is geen plaats voor de ICNG-D. Laat ze daar alsjeblieft Amsterdam - Keulen mee rijden.

En die verbouwing van Venlo had ik allang voorzien, inclusief opruimen van het goederenemplacement en daarmee de oplossing voor de elektrificatie van de Maaslijn.

Afbeelding
MetroRET
Berichten: 4109
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door MetroRET »

MetroRET schreef: vr 04 jul 2025, 18:56
en-es schreef: vr 04 jul 2025, 18:33 Veel ruimte hebben ze niet in Keulen, nee. Toch wil men inderdaad een IC Amsterdam-Keulen tussen de ICE's hebben. Een ICNG aanschaffen voor Eindhoven-Aken lijkt me nogal overkill.
Naar Düsseldorf zou men een heel end moeten komen:

Asd 07:38
Ah 08:35-08:37
KD 09:52
-------‐--------------------
KD 10:03
KN 10:13-10:15
KM 10:27-10:34
KV 10:42
Vl 10:59-11:03
Gvc 13:12
-----------------------------
Gvc 14:48
Vl 16:57-17:01
KV 17:19
KM 17:26-17:32
KN 17:44-17:46
KD 17:57
-----------------------------
KD 18:08
Ah 19:27-19:29
Asd 20:29

Niet alle tussenstations benoemd; totale omloop 14 uur; hiervoor benodigd 7 stellen.
https://drive.google.com/file/d/1xL_NsY ... sp=sharing
Ik heb de boel eens in kaart gebracht, in de voorgestelde stops voor Amsterdam-Düsseldorf.
Dionysusnu
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Dionysusnu »

MaartenD schreef: vr 04 jul 2025, 22:03 En die verbouwing van Venlo had ik allang voorzien, inclusief opruimen van het goederenemplacement en daarmee de oplossing voor de elektrificatie van de Maaslijn.
Wat is daar het punt van? Dan gooi je geheid de Nederlandse punctualiteit overhoop als Duitsland weer eens een vertraagde goederentrein stuurt die aan de Nederlandse kant geen pad heeft.
ITF
Berichten: 1172
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door ITF »

Zo te zien zijn spoor 2, 3 en met wat aanpassingen spoor 4 ook als wachtspoor te gebruiken. Met zelfs nog een perron of een verschuiving van het nieuwe perron naar nog verder van de bestaande perrons, is er nog meer ruimte voor wachtsporen in het midden van het station voor goederentreinen die moeten wachten op hun pad en/of van spanning moeten wisselen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13810
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Z2N »

In Venlo komen ze nu al regelmatig ruimte tekort voor goederentreinen, dus tenzij je ergens voor 20 x 500 meter aan wachtsporen ingepland krijgt ergens tussen Deurne en Kaldenkirchen kan dat sporenplan terug naar de tekentafel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13788
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door Wubbo »

500 meter is niet genoeg, dat moet 740 meter zijn. En je moet ook met goederentreinen uit Duitsland in Sittard kunnen komen.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
en-es
Berichten: 5500
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Diverse materieelprojecten bij NS

Bericht door en-es »

Volgens mij gaan we behoorlijk of toppik. (A)
tjoektjoek
Berichten: 468
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door tjoektjoek »

Met de komst van de eerste van de twaalf ICNG's die ook geschikt zijn voor Duitsland, rijst de vraag op welke trajecten deze trein het handigst ingezet kunnen worden. In het materieelontwikkelingentopic werd al uitgebreid gesproken. De meest logische oplossing is als eerste de verbinding: uursverdichting ICE Amsterdam - Keulen (- Frankfurt). De ICNG zou dan in de uren waarop de ICE niet rijdt het tot een uursdienst kunnen brengen:

Dan krijg je IC Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal - Arnhem Centraal - Oberhausen Hbf - Duisburg Hbf - Düsseldorf Hbf - Köln Hbf.

Een eventuele extra stop zou nog Düsseldorf Flughafen zijn, zodat dit vliegveld ook bediend wordt door een snelle trein uit Nederland.

Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.

Deze route is al bekend voor machinisten van NS International en in Venlo kan de machinist rusten om erna via Keulen weer naar Amsterdam te rijden. ICNG maakt hiermee ook kilometers op routes waar 160 km/h gereden kan worden, zoals tussen Amsterdam en Utrecht en Eindhoven - Venlo (na invoering van ERTMS?).
waldo79
Berichten: 8539
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door waldo79 »

Laat me even helpen: op Köln - Venlo ligt de baanvaksnelheid op grote delen op 120. Daar komt ICNG niet tot zijn recht.
en-es
Berichten: 5500
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door en-es »

Maar gaan ze in Duitsland dat stukje enkelspoor aanpakken om zodoende een ICNG-D te faciliteren? Ik begreep dat ze qua aanpassingen al een stapje terug doen. En is er ruimte in Keulen?
verfmeer
Berichten: 986
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door verfmeer »

tjoektjoek schreef: za 05 jul 2025, 14:02 Als tweede stap zou je de trein vanuit Keulen door kunnen trekken naar Venlo, waarbij de trein alleen stopt in Mönchengladbach. In Venlo koppelt deze trein aan een gereedstaande ICNG (binnenland) richting Den Haag. Dus je zou dan een keer per twee uur een verbinding krijgen tussen Den Haag en Keulen en krijg je een nieuwe verbinding vanuit de zuidelijk Randstad en Brainport Brabant naar Keulen. Bij vertraging van de ICNG uit Duitsland kan de trein gekoppeld worden aan de volgende ICNG een half uur later. Vereist is wel dat dan de Venlo - Viersen in zijn geheel tweesporig wordt.
Voor de zuidelijke randstad kan je beter kijken of je de ICE Keulen - Antwerpen zou kunnen doortrekken naar Rotterdam. Dat zal sneller zijn dan de route via Venlo.
Vanuit Eindhoven heb je vanaf volgend jaar al een directe verbinding met Düsseldorf. Als je in Keulen zelf moet zijn kan je eenvoudig in Mönchengladbach overstappen, als je verder moet richting Frankfurt kan je in Düsseldorf op de ICE stappen.
MaartenD
Berichten: 1180
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Ideeën inzet ICNG-D

Bericht door MaartenD »

en-es schreef: za 05 jul 2025, 14:10 Maar gaan ze in Duitsland dat stukje enkelspoor aanpakken om zodoende een ICNG-D te faciliteren? Ik begreep dat ze qua aanpassingen al een stapje terug doen. En is er ruimte in Keulen?
Daar zijn geen direkte plannen voor en het is een wens die het VRR al langer heeft, zij willen een snelle RE en langzame RB naar Venlo.
Wat mij betreft zou een snelle RE8 die tussen Venlo en Viersen stoptrein speelt dit ook goed op kunnen pakken.

Voor mij zijn er maar twee logische inzetgebieden: verdubbeling van de takt op Amsterdam - Keulen en op Amsterdam - Osnabrück (- Hannover).
Laatst gewijzigd door MaartenD op ma 07 jul 2025, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten