Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
BasGeluk
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door BasGeluk »

NS-klantenservice verwijst zelf vaak naar de site rijdendetreinen.nl. (Garandeert is trouwens met een T).
Gr BasG
Dionysusnu
Berichten: 2186
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Re.tep schreef: za 12 jul 2025, 22:10 Bij tegen de rijrichting in rijden verlies je inderdaad bijna alle capaciteit, niet alleen door het afgeven en rijden met EI, maar ook door het type beveiliging op het linkerspoor. Nu valt dat toevallig op dit traject wel mee, omdat het dubbelenkelspoor beveiliging is.
Nou ja, sowieso maakt dat alleen uit bij opvolgende treinen; bij een uitdunning zoals hier zou dat geen rol spelen. En hoezo zou dat een EI zijn voor linkerspoor? Het is meer dat je voor 4 minuten lang het hele traject bezet houdt, en er in die tijd geen treinen uit Ht naar Ehv kunnen (tenzij die ook weer linkerspoor rijden, wat overigens wel eens gebeurt bij een creatieve trdl)
verfmeer
Berichten: 983
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door verfmeer »

Re.tep schreef: za 12 jul 2025, 22:10 Bij tegen de rijrichting in rijden verlies je inderdaad bijna alle capaciteit, niet alleen door het afgeven en rijden met EI (voor zeker 8 overwegen), maar ook door het type beveiliging op het linkerspoor. Nu valt dat toevallig op dit traject wel mee, omdat het dubbelenkelspoor beveiliging is.
Ligt er inmiddels niet zo goed als overal in Nederland dubbelenkelspoorbeveiliging? Ik dacht dat ik een tijdje terug nog een artikel had gezien over de aanpassing van het laatste traject.
Dionysusnu
Berichten: 2186
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Nee, niet overal ligt dubbel-enkelspoorbeveiliging. Wel is zo goed als overal (ik denk nu alleen uitgezonderd grenstrajecten) sprake van beveiligd rijden in beide richtingen. Dat kan ook de vorm hebben van dubbelspoor met beveiligd links rijden. Voor wat meer info is https://sporenplan.nl/html_nl/blokbevei ... start.html een goede uitleg.

Even simpel gezegd is meestal het verschil of je bij links rijden evenveel seinen tegenkomt als rechts, of alleen een voorsein en hoofdsein aan het einde. Let wel dat dit voor zover ik weet vooral het verschil in standaardontwerp was, maar niet inherent aan de twee beveiligingen; het verschil daartussen zit in de manier van instellen van de rijrichting.
Bemined
Berichten: 7007
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

verfmeer schreef: za 12 jul 2025, 22:17 Ligt er inmiddels niet zo goed als overal in Nederland dubbelenkelspoorbeveiliging? Ik dacht dat ik een tijdje terug nog een artikel had gezien over de aanpassing van het laatste traject.
Ik denk dat je in de wat bent met Zwolle - Olst waar nog helemaal geen linkerspoorbeveiliging was tot enkele jaren terug. Dat is nu omgebouwd zodat je beveiligd links kan rijden, maar dubbel-enkelspoor legt men volgens mij niet meer aan, de spoorverdubbeling naar Doetinchem krijgt straks ook beveiligd linksrijden met rijrichtingkering. Maakt verder overigens niet heel veel uit, ook met beveiligd linkerspoor kun je tussenseinen hebben in beide richtingen, alleen moet de rijrichting handmatig gekeerd worden als je links wil rijden en bij keren op de vrije baan reageren de overwegen anders.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40713
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: za 12 jul 2025, 22:04 Mwoah, het is nou niet dat ze tien minuten lang naar die tekst zitten te staren om zeker te weten dat die klopt. Eerder dat ze na 10 minuten iets gingen aanpassen en doorhadden "oeps, verkeerde traject".
De aanpassing na 10 minuten was alleen het traject...
Volgens mij juist andersom, maar in beide gevallen geldt dat Ht-Ehv nog normaal rijdt. Tegen de richting in rijden vreet capaciteit, dus ik twijfel dan echt of het past tussen Vga en Ht.
Ik doelde op jouw opmerking over het noordelijke spoor. Dan lukt de 6600 in uursdienst laten pendelen niet omdat die elkaar dan juist tussen Ht en Vga moeten kruisen en dat gaat niet als ze beide over hetzelfde spoor heen moeten. De 3600 heeft dan wat meer ruimte tussen de beide richtingen, maar zit wel ongelukkiger met andere treinseries inderdaad. Al zou die deels van het gat van een niet rijdende 6600 kunnen profiteren.
cassie127 schreef: za 12 jul 2025, 22:09 De trein (6661) stond defect ter hoogte van kilometrering 18.0 waarbij alle overwegen tussen 13.0 en 18.8 in de storing lagen en daar liggen nog relatief veel overwegen op dat stuk van bijna 6 kilometer.
Da's middenin Vught als ik 't goed zie, zit je inderdaad wel met een hoop overwegen ja.
Aangezien de goederen trein nogal lang en zwaar beladen was en langzaam opgang kwam raakten daardoor sommige overwegen opnieuw in de storing omdat deze door de geringe snelheid van de goederentrein te lang dicht hebben gelegen.
Als dat de goederentrein was die in Tilburg de 6660 nog passeerde kan ik me daar wel wat bij voorstellen ja, dat was een vrij lang ding met erts-achtige wagens (dus zwaar).
Bij defect materieel probeert men vaak ook treinen in de andere richting op te heffen, dit zodat mocht een evactuatie nodig zijn er snel gehandeld kan worden voor een trein - trein evacuatie (denk aan situaties waarbij het klimaat in de trein ook uitvalt)
Heb je niet juist die treinen in de tegenrichting nodig voor de evacuatie? (Na uit laten stappen van de reizigers aan één kant van de storing). Immers staan er in die omgeving ook niet bepaald veel treinen aan de kant om mee te evacueren (het emplacement in 's-Hertogenbosch is toch vaak wel vrij leeg overdag).
Een storingsmelding met "minder treinen" suggereert overigens wel een andere keuze. Maar dat is net het lastige: "minder treinen" kan bij NS ook betekenen dat er niks rijdt, daar wordt juist geen onderscheid in gemaakt.
Re.tep schreef: za 12 jul 2025, 22:10 Wie garandeerd mij dat een tijdlijn op een derdensite precies de juiste info geeft ?
De NS app gaf hetzelfde aan, maar die heeft geen tijdlijn waarnaar je kunt linken ;)
Bij tegen de rijrichting in rijden verlies je inderdaad bijna alle capaciteit, niet alleen door het afgeven en rijden met EI (voor zeker 8 overwegen), maar ook door het type beveiliging op het linkerspoor. Nu valt dat toevallig op dit traject wel mee, omdat het dubbelenkelspoor beveiliging is.
Daarom schreef ik dus ook linkerspoor rijden met minder treinen. Waarbij het dan ook wel handig is expliciet te communiceren welke treinen wel rijden, want nu is het vooral gokken wat er wel of niet opgeheven wordt.
Dionysusnu schreef: za 12 jul 2025, 22:15 Het is meer dat je voor 4 minuten lang het hele traject bezet houdt, en er in die tijd geen treinen uit Ht naar Ehv kunnen (tenzij die ook weer linkerspoor rijden, wat overigens wel eens gebeurt bij een creatieve trdl)
Wat dat betreft is het jammer dat er vrij veel infra opgeruimd is want "weinig gebruikt" waardoor er ook nog maar heel weinig ruimte is voor creativiteit. In het verleden zag je dat toch wel vaker als opheffen ermee te voorkomen was. (De mooiste die ik ooit heb gehad was van het toenmalig tijdelijke spoor 2 in Breda via een kopspoor aan de oostzijde naar Dordrecht om een wisselstoring te omzeilen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re.tep
Berichten: 172
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Dionysusnu schreef: za 12 jul 2025, 22:15En hoezo zou dat een EI zijn voor linkerspoor?
Geen EI voor het linkerspoor rijden natuurlijk, (dat komt buiten de grenstrajecten nergens meer voor) wel voor minimaal 8 overwegen welke in de storing lagen. En dat is in de praktijk denk ik wat te veel van het goede.
Dionysusnu
Berichten: 2186
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

De gestoorde overwegen lagen niet op het traject Ht-Vga, dus voor de capaciteit linksrijden is dat niet relevant.
Re.tep
Berichten: 172
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Daniel schreef: za 12 jul 2025, 22:42
Heb je niet juist die treinen in de tegenrichting nodig voor de evacuatie?
Men vordert, soms in overleg met het rijdende personeel, een evacuatietrein. Die kan op het naastgelegen spoor rijden, maar vaak geeft men de voorkeur aan een evacuatie trein op hetzelfde spoor als de defecte trein omdat dat veiliger en minder risicovol voor de reizigers is.
Re.tep
Berichten: 172
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Re.tep »

Dionysusnu schreef: za 12 jul 2025, 22:51 De gestoorde overwegen lagen niet op het traject Ht-Vga, dus voor de capaciteit linksrijden is dat niet relevant.
Klopt, daar zijn geen overwegen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40713
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Re.tep schreef: za 12 jul 2025, 22:56Men vordert, soms in overleg met het rijdende personeel, een evacuatietrein. Die kan op het naastgelegen spoor rijden, maar vaak geeft men de voorkeur aan een evacuatie trein op hetzelfde spoor als de defecte trein omdat dat veiliger en minder risicovol voor de reizigers is.
Die snap ik niet helemaal. Ik ben zelf een keer geëvacueerd en dat ging toen per loopplank naar een trein op het naastgelegen spoor. Dat lijkt mij juist minder risicovol dan een trappetje af en over het schouwpad naar een evacuatietrein op hetzelfde spoor moeten lopen?

(En bij een evacuatietrein op hetzelfde spoor hoef je niet direct het nevenspoor buiten dienst te nemen zoals cassie127 benoemd, dan is er toch zat personeel aanwezig wat de reizigers aan de veilige kant van de trein houdt. Mits de defecte trein natuurlijk niet op het middelste van een meersporige lijn staat, maar dat was hier niet het geval)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 2186
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: za 12 jul 2025, 22:42 Een storingsmelding met "minder treinen" suggereert overigens wel een andere keuze. Maar dat is net het lastige: "minder treinen" kan bij NS ook betekenen dat er niks rijdt, daar wordt juist geen onderscheid in gemaakt.
Er wordt wel onderscheid gemaakt, er staat vaak genoeg "rijden er geen treinen". Dat de melding bij deze storing niet overeenkwam met de werkelijkheid, is iets anders.
Daniel schreef: za 12 jul 2025, 22:42 Daarom schreef ik dus ook linkerspoor rijden met minder treinen. Waarbij het dan ook wel handig is expliciet te communiceren welke treinen wel rijden, want nu is het vooral gokken wat er wel of niet opgeheven wordt.
Dat wordt normaal ook goed gedaan; op rijdendetreinen staat vaak een lijstje met de precieze aanpassingen aan treinseries.
Re.tep schreef: za 12 jul 2025, 22:57
Dionysusnu schreef: za 12 jul 2025, 22:51 De gestoorde overwegen lagen niet op het traject Ht-Vga, dus voor de capaciteit linksrijden is dat niet relevant.
Klopt, daar zijn geen overwegen.
Loonsebaan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40713
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Dionysusnu schreef: za 12 jul 2025, 23:20 Er wordt wel onderscheid gemaakt, er staat vaak genoeg "rijden er geen treinen". Dat de melding bij deze storing niet overeenkwam met de werkelijkheid, is iets anders.
Dat "geen treinen" ook gebruikt wordt is niet het probleem, dat is juist dat de melding "minder treinen" nog best geregeld ten onrechte wordt gebruikt als er in werkelijkheid niks rijdt.
Dat wordt normaal ook goed gedaan; op rijdendetreinen staat vaak een lijstje met de precieze aanpassingen aan treinseries
Wel vaak pas als de storing langer duurt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 2186
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Daniel schreef: za 12 jul 2025, 23:43 dat de melding "minder treinen" nog best geregeld ten onrechte wordt gebruikt als er in werkelijkheid niks rijdt
Bron? Anders dan enkele anekdotes zie ik hier geen veelvoorkomend patroon in.
Daniel schreef: za 12 jul 2025, 23:43
Dat wordt normaal ook goed gedaan; op rijdendetreinen staat vaak een lijstje met de precieze aanpassingen aan treinseries
Wel vaak pas als de storing langer duurt.
Ja, maar dat is logisch. In het begin komt de informatieketen nog op gang, dan weet je nog niet precies wat je wil gaan opheffen. Je kan natuurlijk meteen zeggen dat alleen de 6600 in een uursdienst blijft rijden, maar dan krijg je een klacht van NietDaniel die ziet dat er uiteindelijk maar één 3600 opgeheven werd voordat de defecte trein weer opgelost was.
Treintje1989
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

De 6181 had vandaag de eer om als eerste reizigerstrein aan te komen in het vernieuwde Groningen. Mooi stationnetje hoor, ben benieuwd naar het eindresultaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten