Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Vandaag zijn op busposities (https://busposities.nl/materieel/KEO/MANLionCityG) de eerste foto's opgedoken van de ex-Zweedse Lion's City G
In U-Liner blauwe kleuren maar met Syntus Utrecht logo's.
Ben benieuwd wanneer ze de dienst op mogen!
Zegt de ene bus tegen de andere... "Hé e-bussie, is je accuutje alwéér leeg?"
- "Ja, d'r is haast geen zonne-energie vandaag!"
[start de motor] Ah, nou, succes d'r mee en tot kijk maar weer!" [kickdown schakelt in] Vvrrrroemmm!
Tenzij ze de vakantie willen gebruiken om de bussen die vooralsnog blijven in U-OV kleuren te brengen natuurlijk. Dan komen die bussen mooi van pas om wat extra materieel daarvoor te onttrekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
OVinspecteur schreef: ↑di 18 mar 2025, 09:49
Wanneer wordt de nieuwe halte Thomas à Kempisplantsoen in Utrecht in gebruik gesteld?
ITF schreef: ↑di 18 mar 2025, 09:59
Ik gok zodra de haltes Majellapark en Van Koetsveldstraat samengevoegd zijn. Het aantal bushaltes op Vleutenseweg mag namelijk niet toenemen.
Dat vermoeden lijkt deels correct: Per 12 juli stopt lijn 120 niet meer bij de halte Van Koetsveldstraat. Ook is de halte Thomas à Kempisplantsoen voor de Qbuzz-lijnen aan de dienstregeling toegevoegd, maar hij wordt nog niet bediend. De Qbuzz-lijnen stoppen volgens dienstregeling nog wel bij zowel Majellapark als Van Koetsveldstraat - wellicht dat dat later verandert als de nieuwe halte werkelijk in gebruik genomen wordt. De locatie van de halte Majellapark is in de reisinfo alvast verplaatst naar de Groeneweg.
Kleinigheidje: de zomerdienst van Syntus ging per 13 juli in. Op 12 juli stond de Van Koetsveldstraat nog gewoon in de dienstregeling.
Die zomerdienst is trouwens wel heel strak gepland qua diensten (wat natuurlijk wel personeel scheelt): mijn rit op 80 die als laatste in afwijkend patroon rijdt om op de 3000 aan te sluiten komt om 7.09 uur op De Klomp aan en keert daar nu op de bus van 7.12 terug naar Amersfoort.
Tot vorige week ging 'ie pas een half uur later terug, maar dat betekende wel een extra opstartende rit voor de krap bezette stalling Ede.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Een zo efficiënte inzet van middelen, de natte droom van elke vervoerder.
Drie minuten leertijd is toch in principe niet krap? In de concessie waar ik werk is dat echt de uitzondering, doorgaans 0 of 1 minuut.
Drie of zelfs 2 minuten keertijd is in veel concessies inderdaad heel gebruikelijk. De grote hoeveelheid 0 en 1 minuten keringen in sommige concessies vind ik dan weer een beetje te efficiënt.
Tom024 schreef: ↑ma 14 jul 2025, 10:00
Drie minuten leertijd is toch in principe niet krap? In de concessie waar ik werk is dat echt de uitzondering, doorgaans 0 of 1 minuut.
Als je lijn 80 een beetje kent is dat wel kort hoor, hoef je in het najaar niet te proberen. Nu in de zomer is het rustig en gaat het prima doordat de aankomst ook iets te vroeg is doorgaans.
Keolis zit doorgaans toch net wat ruimer met de keringen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Daniel schreef: ↑ma 14 jul 2025, 07:39
Kleinigheidje: de zomerdienst van Syntus ging per 13 juli in. Op 12 juli stond de Van Koetsveldstraat nog gewoon in de dienstregeling.
Je hebt gelijk, foutje van mij. Overigens kwam ik er daarna achter dat de halte vanaf 7 juli al vervallen was met een verstoringsbericht.
Ah, de westelijke stallingen rijden nu ook weer op de 80. Vanmiddag een chauffeur die aangaf hem voor het eerst te rijden. Gelukkig vroeg 'ie het op tijd, anders had die bus nu ergens in Leusden-Zuid vast gestaan na een afslag te vroeg op de Hekkerdreef
Apart omloopje ook weer zo te zien: bus leeg uit de stalling die op De Klomp al weer afgelost wordt (aankomende chauffeur ging 50 rijden, chauffeur die met de 50 aan kwam op 80 verder).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Lijn 45 schreef: ↑zo 13 jul 2025, 18:53
Ik denk dat het op zijn vroegst pas na de vakantie wordt.
Klopt. Ze staan gepland om in te stromen met de nieuwe winterdienst. Ondanks dat er andere verhalen rond gaan, is het de bedoeling is dat ze alleen op de 202 gaan rijden.
Rariteiten in de zomerdienst: de 85 loopt niet altijd meer door op de 83 (en andersom). Komt meerdere keren per dag voor dat passagier op Veenendaal Centrum moeten overstappen op een andere bus om hun rit te vervolgen. Dus dat is wennen
Niwa ter Els schreef: ↑ma 14 jul 2025, 22:01
Rariteiten in de zomerdienst: de 85 loopt niet altijd meer door op de 83 (en andersom). Komt meerdere keren per dag voor dat passagier op Veenendaal Centrum moeten overstappen op een andere bus om hun rit te vervolgen. Dus dat is wennen
Daar lijkt inderdaad vooral op "efficiënt" materieelgebruik gestuurd te worden. Ik zit net eens op busposities de omlopen te bekijken en kom daar gevallen tegen als een bus die leeg vanuit Amersfoort naar Veenendaal rijdt om één ritje 85 te rijden, maar in een andere omloop ook weer hetzelfde andersom. En daar zijn er meerdere van.
Er zit ook ergens een bus tussen die op Veenendaal-De Klomp aankomt en dan leeg naar Veenendaal Centrum rijdt om 10 minuten later de 85 te rijden.
Kan zijn dat daar overigens nog wel ritjes tussen zitten, want zie dat busposities niet van elke rit de omloop meer vastlegt dus dat zoet wat lastiger terug. Qua materieel ging nog niet alles helemaal volgens plan lijkt het trouwens ook, want zie ook omlopen waar gedurende de dag tot wel drie bussen op gereden hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Nee ik bedoel dat de ritten wel bij gereden ritten staan maar zonder omloop erbij. Terwijl je aan de opeenvolgende ritten (en het incidenteel verschijnende omloopnummer) wel kunt zien dat het een doorgaande omloop is.
Voorbeeld: op 280 heeft rond 16.45 uur de aankomende rit op Veenendaal Centrum geen omloop, maar de rit terug van dezelfde bus (1054) wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Valt lijn 85 straks (na december) ook nog onder twee concessies (Veluwe Zuid en Utrecht-Buiten)? Dan is er eentje tussen de dubbellijnnummeringvoorkomhernummering tussen UBI en UBU heen geglipt.
Niwa ter Els schreef: ↑ma 14 jul 2025, 22:01
Rariteiten in de zomerdienst: de 85 loopt niet altijd meer door op de 83 (en andersom). Komt meerdere keren per dag voor dat passagier op Veenendaal Centrum moeten overstappen op een andere bus om hun rit te vervolgen. Dus dat is wennen
Er zit ook ergens een bus tussen die op Veenendaal-De Klomp aankomt en dan leeg naar Veenendaal Centrum rijdt om 10 minuten later de 85 te rijden.
Dat zit in een aantal diensten/omlopen. Had het vandaag zelf twee keer.