CAO onderhandelingen NS
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: do 12 jun 2025, 02:39
Re: CAO onderhandelingen NS
Trein Alphen Gouda, wat daar rijd onder de formule R-Net en met eenmansbediening werkt. Het traject wordt voornamelijk gebruikt voor opleidingsdoeleinden, waar jonge machinisten die net geslaagd zijn via het STC/ROC ervaring op kunnen doen. Idd goedkoper omdat daar dus geen vaste conducteur op de lijn aanwezig is.
@BasGeluk Met goedkoper bedoelde ik in mijn eerdere bericht met name goedkoper voor de reiziger, dat zit er niet in zelfs als je een deel van het personeel wegbezuinigd.
@BasGeluk Met goedkoper bedoelde ik in mijn eerdere bericht met name goedkoper voor de reiziger, dat zit er niet in zelfs als je een deel van het personeel wegbezuinigd.
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Is dat niet buiten de NS CAO om? eenmansbediening enzo?
edit: sorry West, ik zag je antwoord in eerste instantie niet.
goedkoper voor de reiziger zal inderdaad niet bestaan. Maar de hoeveelheid belastinggeld wat er nodig is, is zeker niet irrelevant.
edit: sorry West, ik zag je antwoord in eerste instantie niet.
goedkoper voor de reiziger zal inderdaad niet bestaan. Maar de hoeveelheid belastinggeld wat er nodig is, is zeker niet irrelevant.
- Suus
- Berichten: 52222
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Goedkoper voor de NS is alleen niet altijd beter voor de klant.
Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit
Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Notabene de lijn met het inzetmodel wat je hier continue promoot: goedkoop personeel, simpele treinen, lijnsgewijze inzet, weinig overhead en geen conducteurs en amper NS.
Of ben je gewoon anti NS, anti NS personeel, anti vakbonden, anti een goede CAO maar zonder enige diepgang of kennis der materie ?
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Omdat ik een afkorting niet ken? Rustig aan joh 

-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Kan iemand trouwens uitleggen waarom KLM niet mag staken maar NS wel? Is de terminal op Schiphol de factor met verschil?
-
- Berichten: 5500
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: CAO onderhandelingen NS
Die vraag kan je pas beantwoorden als NS net als KLM naar de rechter stapt.
-
- Berichten: 2221
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
-
- Berichten: 576
- Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37
Re: CAO onderhandelingen NS
Dat is toch vooral het gevolg van te weinig controle, niet van de eenmansbediening. Of van op de verkeerde manier uitgevoerde controle. Met vier man zou je een treinstel tussen Waddinxveen Triangel en Gouda helemaal door moeten kunnen gaan.Suus schreef: ↑wo 16 jul 2025, 13:06 Goedkoper voor de NS is alleen niet altijd beter voor de klant.
Het gebrek aan meerijdend personeel op de trein tussen Alphen en Gouda is dat (bij mij in ieder geval) de indruk bestaat dat er relatief veel mensen zonder vervoersbewijs reizen, zelden zie ik zoveel mensen zonder enige interactie met de paaltjes op het perron lopen als in Boskoop. Het gratis meenemen van fietsen buiten de daluren zorgt er al snel voor dat de trein wordt gevuld met fietsen, die mensen ook zonder blikken of blozen direct op het balkon parkeren in plaats van er een plekje voor te zoeken. Als er dan eens controle is, is de trein opeens een stuk leger of stappen er in Gouda allemaal mensen niet uit![]()
-
- Berichten: 4197
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: CAO onderhandelingen NS
Als je het treinvervoer in de toekomst betaalbaar wil gaan houden, dan zou je toch deze richting in moeten slaan, zeker voor de Sprinters.Re.tep schreef: ↑wo 16 jul 2025, 13:14Notabene de lijn met het inzetmodel wat je hier continue promoot: goedkoop personeel, simpele treinen, lijnsgewijze inzet, weinig overhead en geen conducteurs en amper NS.
Of ben je gewoon anti NS, anti NS personeel, anti vakbonden, anti een goede CAO maar zonder enige diepgang of kennis der materie ?
-
-
- Berichten: 8333
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: CAO onderhandelingen NS
En hoe erg gaat het zwartrijden dan toenemen? Ik heb het idee dat er een groep mensen in Nederland bestaat die alleen zin hebben om regels na te leven als er een handhaver met vuurwapen en/of taser naast ze staat. Of het nu om treinkaartjes of om verkeerslichten gaat.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 4197
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: CAO onderhandelingen NS
Op de lijnen van Arriva, Keolis en QBuzz gaat het ook goed met vliegende controleteams. Waarom zou dat niet bij NS-Sprinters kunnen?
-
-
- Berichten: 206
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: CAO onderhandelingen NS
Bij deze kleinere vervoerders gaat het om relatief weinig treinen, en nog minder en kortere baanvakken en reismogelijkheden.
Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.
Vergeet daarbij ook niet dat V&S vaak langdurig van de trein moet na agressie of aanhouding en dan zou er helemaal geen controle zijn.
De functie van machinist zo dan uitgebreid worden met bv de vertrekprocedure, info bij ontregelingen en EHBO. Dat wordt zeker een taakgroep (€€) erbij.
Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.
Vergeet daarbij ook niet dat V&S vaak langdurig van de trein moet na agressie of aanhouding en dan zou er helemaal geen controle zijn.
De functie van machinist zo dan uitgebreid worden met bv de vertrekprocedure, info bij ontregelingen en EHBO. Dat wordt zeker een taakgroep (€€) erbij.
-
- Berichten: 5500
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: CAO onderhandelingen NS
Als conducteurs om te beginnen zelf kaartcontroles gaan doen en aanwezig zijn.
-
- Berichten: 106
- Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49
Re: CAO onderhandelingen NS
Uiteindelijk wordt meer aanbesteden dan toch de enige oplossing denk ik omdat de uitvoering efficiënter is en NS minder kosten zal hebben. Particuliere vervoerders staan te springen om NS sprinterlijnen over te nemen. Sprinters tussen Zl-Lw/Gn, Ah-Ed of Apd-Es kunnen prima worden aanbesteed.
Overigens doen machinisten bij particuliere vervoerders ook allerlei neventaken naast het rijden van de trein: Vertrekprocedure, reisinfo verzorgen en zij hebben EHBO/BHV. Daarnaast doen zij ook de technische controles (24/48/72 uurs controles) wat ze bij NS ook niet hoeven doen.
Overigens doen machinisten bij particuliere vervoerders ook allerlei neventaken naast het rijden van de trein: Vertrekprocedure, reisinfo verzorgen en zij hebben EHBO/BHV. Daarnaast doen zij ook de technische controles (24/48/72 uurs controles) wat ze bij NS ook niet hoeven doen.
-
- Berichten: 380
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: CAO onderhandelingen NS
Dat maakt de functie meer zichtbaar en zal het publiek meer begrip en waardering voor de NS gaan krijgen.
Gr BasG
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: CAO onderhandelingen NS
Maar dan kan je ze toch net zo goed afschaffen wat dat is voor de Bühne
-
- Berichten: 68
- Lid geworden op: do 29 mei 2025, 08:42
Re: CAO onderhandelingen NS
Ik snap niet helemaal waarom een schaling van het aantal vliegende controle ploegen niet lineair is met het aantal ritten of kilometers. Kun je dat uitleggen?Re.tep schreef: ↑do 17 jul 2025, 10:56 Bij deze kleinere vervoerders gaat het om relatief weinig treinen, en nog minder en kortere baanvakken en reismogelijkheden.
Bij NS heb je dan zo veel V&S nodig, een functie waar nu al grote tekorten zijn, en dan ook nog in groepjes, dat je uiteindelijk, wil je echt goed controleren, er net zo veel V&S nodig is als nu conducteurs.
Vergeet daarbij ook niet dat V&S vaak langdurig van de trein moet na agressie of aanhouding en dan zou er helemaal geen controle zijn.
De functie van machinist zo dan uitgebreid worden met bv de vertrekprocedure, info bij ontregelingen en EHBO. Dat wordt zeker een taakgroep (€€) erbij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: verfmeer en 11 gasten