Het Flexnet

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 6036
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Flexnet

Bericht door umbusko »

Maar daar hebben we wel al een oplossing voor in de vorm van de sjablonen RouteRijHStation en RouteRijHPlaats.
huibf
Donateur
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Hoe kunnen we in een net overzicht GRENSoverschrijdende Flexnetten rankgschikken.
Ik heb ze nu in een apart stukje geplaatst.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Gren ... ervoerders
Etienne
Donateur
Berichten: 8548
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Het Flexnet

Bericht door Etienne »

Er blijkt in West-Vlaanderen zelfs nachtflex te bestaan, in aansluiting op de nachtbussen vanaf een bepaalde vast bediende halte.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibf
Donateur
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Zijn de huidige vlinders in Limburg geen flexlijn inmiddels ? Sinds dit jaar kan je namelijk Kris-Kras reizen.

De haltetijden zijn namelijk als 'voorbeeld' weergegeven en er kan kris-kras worden gereist (tussen de vlinderhalte in) er is ook geen 'freqeuntie'
Ik wil ze deze week wijzingen naar het Flexnet principe en ze dan Vlinder Venlo, Vlinder Sittard en Vlinder Venray te noemen.

De andere vlinders (en de voormalige vlinders in Venlo) zijn wel volgens een vaste patroon en vaste tijden.
umbusko
Donateur
Berichten: 6036
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Flexnet

Bericht door umbusko »

Kriskras reizen kon eerder ook al. Maar er is wel degelijk een frequentie: op het station staat namelijk altijd een busje klaar, dat zonder reservering gebruikt kan worden en volgens dienstregeling vertrekt (2x/uur in Venlo en Sittard, 1x/uur in Venray). De route en de bijbehorende tijden zijn inderdaad slechts een richtlijn, afhankelijk van wie waar moet zijn. Daarom mijn verzoek om de pagina's te laten zoals ze zijn.
huibf
Donateur
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Het Flexnet

Bericht door huibf »

Maar waarom afwijken van de flexpagina's ?
Naar mijn weten rijden de andere vlinders (buiten Limburg) wel volgens een dienstreging (zoals vroeger de lijntaxies) dat dan niet precies de route wordt gereden is logisch.

Ik denk dat Arriva een 'route' en lijnnummer gebruikt voor hun flex system is dat ze gewoon naar voren komen in de reisplanners (hulde).
umbusko
Donateur
Berichten: 6036
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Flexnet

Bericht door umbusko »

Ik zie het verschil met de andere Vlinders niet? Zoals ik al probeerde uit te leggen, rijden ook de Vlinders in Limburg volgens een dienstregeling. Ze hebben vaste vertrektijden vanaf het station. Wat dat betreft is het toch echt meer een lijntaxi dan een flexnet.

De boekingsmodule doet wel alsof je op ieder willekeurig moment een rit kunt boeken, maar zo'n aanvraag zal dan toch ingepast moeten worden in de dienstregeling van het busje.
Dionysusnu
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Het Flexnet

Bericht door Dionysusnu »

Is er een manier om FlexCat toe te voegen zonder het als tekst op de pagina te krijgen? HalteTaxiRRReis bedient alle stations in Gelderland. Om die allemaal op te sommen voelt overbodig, maar zonder de FlexCat komt het flexnet niet bij de stationspagina's te staan.
iamthedutchdude
Berichten: 1827
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Het Flexnet

Bericht door iamthedutchdude »

Ik zou de sjabloon FlexTop kunnen aanpassen zodat je die stations in één tabel kan zetten, waarbij die tabel dan verborgen wordt. Al zou ik het (gezien de volledigheid) ook niet onlogisch vinden om de stations wel gewoon te noemen...
Dionysusnu
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Het Flexnet

Bericht door Dionysusnu »

Als je FlexTop verborgen maakt, dan zou ik dat bij FlexCat zelf doen; FlexTop zorgt alleen maar voor een mooi tabelletje, wat dan niet nodig is.
iamthedutchdude
Berichten: 1827
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Het Flexnet

Bericht door iamthedutchdude »

Zojuist even gekeken, maar dat kan ook inderdaad... Ik koos voor FlexTop aangezien je in dat sjabloon meer ruimte hebt om extra informatie toe te voegen (tweede parameter, waarin je dan dus zou kunnen aangeven waarom je voor het verbergen kiest). Daarnaast staat de informatie dan iets gestructureerder op zo'n pagina (dus niet de ene keer FlexCat los en de andere keer FlexCat als onderdeel van een structuur die voor een tabel zorgt), wat het ook voor andere gebruikers makkelijker maakt om te kunnen onderhouden.
Dionysusnu
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Het Flexnet

Bericht door Dionysusnu »

Ik heb in Sjabloon:Test4 een nieuw idee gezet: FlexPlaats, om alles binnen een plek als flex aan te vinken. Wat vind je daarvan? Op HaltetaxiRRReis Gelderland staat een voorbeeldje met Nijmegen.
umbusko
Donateur
Berichten: 6036
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Het Flexnet

Bericht door umbusko »

iamthedutchdude schreef: vr 18 jul 2025, 17:15 Al zou ik het (gezien de volledigheid) ook niet onlogisch vinden om de stations wel gewoon te noemen...
Ik snap de neiging van Dionysusnu om een ogenschijnlijk onzinnige opsomming op de pagina te vermijden. Anderzijds probeer ik altijd volgens het principe te werken dat als je naar een pagina linkt, je op die pagina ook altijd weer teruglinkt. Door alle pagina's op verborgen te zetten kun je nu bijvoorbeeld wel van Nijmegen naar HalteTaxiRRReis Gelderland, maar niet andersom. En voor plaatsen aan de rand van het gebied kan iemand zich afvragen: kan ik daar nou wel of niet heen? Niet iedereen kent de provinciegrenzen.

Ik vraag me overigens ook al langer af of het misschien meerwaarde heeft de categorieën zo uit te breiden dat stations ook per provincie (of in Duitsland: deelstaat) gecategoriseerd worden, in plaats van alleen per land. Ik vind het namelijk erg lastig om zeker te weten dat ik geen pagina mis, bij het bijwerken van dit soort flexnetten die in de hele provincie rijden of buitenlandse treinseries.

Je zou dan in dit geval ook eventueel voor een compromis kunnen kiezen, door geen opsomming op te nemen op de pagina van alle Gelderse stations, maar naar de categorie "stations in Gelderland" te verwijzen. Of, misschien nog beter: een automatische tabel die automatisch de stations in een bepaalde provincie kan weergeven. (En de haltes, en de busstations...) Wellicht een combinatie van zo'n tabel en het voorgestelde sjabloon FlexPlaats.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten