Concessie Waterbus

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22890
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef: vr 28 mar 2025, 09:03 Bleu amigo het bedrijf dat veerdienst Rozenburg-Maassluis failliet heeft verklaard omdat de onderhoudskosten te hoog waren waardoor Rozenburg en Maassluis hun verbinding met elkaar verloor.
Die veerdienst vaart toch nog gewoon? :|
Daniel schreef: vr 28 mar 2025, 10:27 Overigens hoort dat niet echt in dit topic thuis, want de waterbus wordt formeel al niet meer door Blue Amigo geëxploiteerd bij mijn weten.
Dat is nieuw voor mij. :o
Wie exploiteert die verbinding dan nu?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3870
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Tom024 »

Dat staat gewoon in dit topic.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40755
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

Niet in dit topic, wel op de wiki. Exploitant is nu Aqualiner.
Al sinds 2023 vanwege financiële problemen bij de financiering van de nieuwe waterbussen door Blue Amigo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22890
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Meltrain »

Ik raak een beetje in de war van alle namen :oops: :
  • Blue Amigo is een dochter van Aqualiner en Swets.
  • Aqualiner is een dochter van Aquabus.
  • Aquabus is een dochter van Arriva en Koninklijke Doeksen.
Volgens Wikipedia zijn trouwens Damen Shipyards en Purus Marine de eigenaren van Waterbus.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6614
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Concessie Waterbus

Bericht door dylanwild94 »

Meltrain schreef: vr 28 mar 2025, 15:49
dylanwild94 schreef: vr 28 mar 2025, 09:03 Bleu amigo het bedrijf dat veerdienst Rozenburg-Maassluis failliet heeft verklaard omdat de onderhoudskosten te hoog waren waardoor Rozenburg en Maassluis hun verbinding met elkaar verloor.
Die veerdienst vaart toch nog gewoon? :s
Klopt maar wordt niet meer uitgevoerd door blue amigo maar volgens mij nu door damen shipyard.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40755
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

Door Aqualiner, hij staat althans op hun website.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22890
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Meltrain »

Volgens onze Wiki is Aqualiner een dochter van Aquabus, maar klopt dat dan wel?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40755
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

Volgens Wikipedia ook, maar ik kan zo gauw niet vinden hoe het momenteel echt zit.
Aqualiner wordt namelijk ook gelinkt op de website van Swets Groep, maar die relatie kent Wikipedia weer niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9566
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door ArrivaBas »

De naam Blue Amigo lijkt sowieso niet meer te bestaan, want de autoveer Kop van 't Land - Werkendam wordt sinds dit jaar onder de naam Riveer gevaren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Station Luchtbal
Berichten: 155
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Station Luchtbal »

Riveer verzorgt verschillende veerdiensten op de Waal en Merwede:
Riveer vaart met een voet-fietveer naar Gorinchem, Sleeuwijk, Werkendam, Hardinxveld en Woudrichem. In het toeristische seizoen is er ook een veerverbinding naar Slot Loevestein en Fort Vuren. En Riveer heeft 3 autoveren: tussen Brakel-Herwijnen, Aalst-Veen en Dordrecht-Biesbosch.
https://www.riveer.nl/

Sinds vorig jaar ook met twee innovatieve elektrische veren.
Laatst gewijzigd door Station Luchtbal op za 29 mar 2025, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
TomSteyl
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Concessie Waterbus

Bericht door TomSteyl »

ArrivaBas schreef: za 29 mar 2025, 11:05 De naam Blue Amigo lijkt sowieso niet meer te bestaan, want de autoveer Kop van 't Land - Werkendam wordt sinds dit jaar onder de naam Riveer gevaren.
Die betreffende concessie is per 1 januari jl. overgenomen door Riveer idd, vroeger van de gemeente Gorinchem. Verder bestaat Blue Amigo nog wel.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
daan1801
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 mar 2025, 14:08

Re: Concessie Waterbus

Bericht door daan1801 »

Meltrain schreef: vr 28 mar 2025, 18:25 Ik raak een beetje in de war van alle namen :oops: :
  • Blue Amigo is een dochter van Aqualiner en Swets.
  • Aqualiner is een dochter van Aquabus.
  • Aquabus is een dochter van Arriva en Koninklijke Doeksen.
Volgens Wikipedia zijn trouwens Damen Shipyards en Purus Marine de eigenaren van Waterbus.
Aquabus is inderdaad een samenwerking tussen Arriva en Doeksen. Arriva voor het OV gedeelte, Doeksen voor het vaar aspect.

Blue Amigo is de nieuwe naam voor Swets aangezien zij binnen de markt nou niet de beste naam meer hadden.. niet dat ze dat nu nog wel hebben, maar goed..

Aqualiner is géén dochter van Aquabus maar een aparte naam voor een bedrijf dat onder andere veerdiensten tussen Almere en Huizen heeft uitgevoerd. Daarna is ook lijn 18/19 door Aqualiner uitgevoerd voordat deze zich bij Waterbus toegevoegd hebben. Onder de merknaam Aqualiner is ook de Waterbus in Antwerpen opgestart.

“Vroeger” werd Aqualiner gerund door Gerbrand Schutten en Maurice Swets. Vanwege diverse problemen zijn vanaf 2023 zoals genoemd Damen en Purus als aandeelhouders bij Aqualiner bijgekomen. Gerbrand Schutten en Blue Amigo/ (Maurice) Swets hebben dan juist hun aandelen weer verkocht.

Overigens klopt er ook vrij weinig van het vlootoverzicht van Waterbus in busposities;
Elektrische schepen zijn de Blue Venice, Blue Vienna en Blue Vigo.

Hybride schepen zijn de Blue Rotterdam, Blue Antwerp, Blue Hamburg, Blue Sydney, Blue London en Blue Paris.

De Blue Barcelona, Blue Singapore en Blue Willemstad zijn “gewone” dieselschepen, zusjes van de schepen in Antwerpen. Enkel met een ander interieur.

Daarnaast vaart uit de oude vloot van Aquabus nog een hoop mee; Witte de With, Piet Hein, Aqua Runner, Wantij, Devel, Alblas, Schie, Vlij, Merwedam en Aqua Cat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22890
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de aanvullingen. :pos:
Dan lijkt het me handig dat we op de Wiki een nieuwe pagina aanmaken voor Aqualiner en de "connectie" met Aquabus verwijderen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10263
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Milco »

Voer gerust de aanpassingen door zou ik zeggen en/of vul aan waar nodig :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40755
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

Ik zal de boel vanavond wel eens bijwerken, moest toch al aan de gang om de zomerdienstregeling voor die concessie te verwerken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40755
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Waterbus

Bericht door Daniel »

Hopelijk staat het nu een beetje helder op de wiki.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 415
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Waterbus

Bericht door OVinspecteur »

https://www.treinreiziger.nl/zuid-holl ... schrappen/

De twee lijnen die het meest afhankelijk zijn van mooi weer wil de provincie blijkbaar opheffen. Hopelijk gebruiken ze de vrijkomende capaciteit dan om lijn 22 van eens in de 20 minuten naar een kwartierdienst of hoger te verdichten. Binnen stedelijk gebied zou je fietsend of lopend niet meer na moeten hoeven denken hoe laat een volgende boot gaat. Dat zou zeker een groot verschil maken in het aantal gebruikers. En dan kun je de lijnen 20 en 22 ook ieder halfuur op elkaar laten aansluiten. Wel moet bus 10 dan mee in de frequentieverhoging.

De molens van Kinderdijk zou je ook kunnen bedienen met een extra halte bij Kloos in het noorden van Alblasserdam, in ieder geval voor wandelaars en fietsers. Volgens mij hebben ze daar ook al rekening mee gehouden in de nieuwbouwplannen, maar ik weet niet hoelang het nog duurt voordat dit mogelijk is.

Voor bezoekers van de trekpleisters in de Hollandse Biesbosch zou het wel vervelend zijn als daar helemaal geen openbaar vervoer meer komt. Gek genoeg staan er op de dichtstbijzijnde treinstations (Sliedrecht Baanhoek en Dordrecht Stadspolders) ook nog altijd geen OV-fietsen; dat geldt trouwens ook voor Dordrecht Zuid dat het dichtste bij het zuidelijke deel van de Hollandse Biesbosch ligt.
daan1801
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 30 mar 2025, 14:08

Re: Concessie Waterbus

Bericht door daan1801 »

Ik zou persoonlijk kijken of de afvaart van lijn 23 niet gecombineerd zou kunnen worden met een 4e afvaart per uur op lijn 22. Dus als lijn 22 van Hooikade via Zwijndrecht & Merwekade naar Papendrecht en dan vanaf daar door naar Sliedrecht. Vanuit daar door naar Hardinxveld en Gorinchem en dan heb je lijkt mij een succesvollere lijn dan momenteel met de 23. Enige ding is dat je dan wel gegarandeerd 2 schepen nodig hebt op lijn 23; het huidige rondje Merwekade - Sliedrecht is precies te doen in een uur tijd.

Lijn 21 laten vervallen in het hoogseizoen snap ik niet zo goed, want die zijn zeerzeker niet leeg. In het winterseizoen een goede aansluiting geven op de Driehoeksveer en niet direct varen met lijn 21 snap ik wel. Dan zijn er veel minder toeristen en de halte Rivium kan ook met lijn 20 bereikt worden. In de zomer moet lijn 21 naar mijn mening wel varen.

Blijft enorm jammer dat het momenteel zo slecht loopt bij de Waterbus. Voor corona was het stukken drukker. Een combi van corona en daarna de praktijken van Blue Amigo hebben het reizen met de Waterbus toen niet altijd even gemakkelijk gemaakt, waar enorm veel reizigers verloren zijn. In tegenstelling tot bus en trein zijn die blijkbaar slecht terug te winnen.
OVinspecteur
Berichten: 415
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Waterbus

Bericht door OVinspecteur »

Op het traject naar Sliedrecht en Gorinchem is de trein (i.c.m. de bus voor Papendrecht) veel sneller en je blijft daarmee voor klandizie afhankelijk van mooi weer. Verder zijn de lange routes over water blijkbaar erg duur en kunnen door netcongestie voorlopig geen laadpunten geplaatst worden op alle gewenste plekken.

Beter lijkt het me daarom om de bereikbaarheid van de Biesbosch centraal te stellen. OV-fietsen plaatsen bij stations en enkele nabij gelegen bushaltes zouden een no-brainer moeten zijn. Maar wellicht is een los pontje vanuit Sliedrecht ook nog een optie (en die kan dan vaker dan 1x per uur) en natuurlijk het doortrekken van de bus naar de Staart zoals voorheen gebeurde.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot], henk206, ITF en 8 gasten