Arriva wilde graag tussen Groningen en Zwoller rijden meen ik, dat zal toch niet echt een krent uit de pap zijn?Re.tep schreef: ↑za 19 jul 2025, 09:40En daar gaat het al fout. Dat zijn echt niet de Sprinter verbindingen waar geen cent op te verdienen valt. Dat zijn net die lijnen waar winst te maken is. De krenten in de pap. NS mag het overgebleven restant rijden, waar nooit een cent winst te maken is en vanuit subsidieland geen belangstelling voor is.
Het draait allemaal om de euro's uit subsidies van het rijk of de provincie. Zonder die hulp hadden de noordelijke nevenlijnen nooit zo kunnen worden als ze nu zijn.
Maar goed, we gaan het beleven. In Engeland zijn ze dit avontuur na alleen maar verliezers al weer langzaam aan het terugdraaien.
In Engeland ging het inderdaad niet lekker. In de randen van Nederland gaat het best oke, in Duitsland wellicht nog iets beter. Het Japanse model van infra en vervoer bij elkaar houden, en andermans treinen op je spoor toelaten, vind ik fascinerend...