Dus NS rijdt minder punctueel omdat het personeel niet weet waar te rijden en vooral te remmen. Dat alles uit de kast wordt gehaald om NS en haar personeel in een bepaald hoekje te duwen begint nu toch wel wat bizarre vormen aan te nemen.Wubbo schreef: ↑za 19 jul 2025, 21:08 Personeel dat precies weet hoe het traject waar die rijdt in elkaar zit zorgt ook voor een hogere punctualiteit. Het maakt nogal uit of je een treinserie 3x per week rijdt, en dus precies weet waar je moet remmen om op de goede plek langs het perron tot stilstand te komen, of dat je er 3x per maand komt en dat dus niet weet.
Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Re: Concessie Hoofdrailnet vanaf 2024
-
Volgens mij neem je het nu heel vijandig op, maar is het niet per se zo bedoeld. Maar jij vindt dus niet dat iemand die iets vaker doet er beter in is dan iemand die het minder vaak doet. Als jij eens per jaar een spel speelt, dan zul je toch aan het begin even moeten denken hoe het werkt (volgorde van zetten, spelverloop etc.). Als je elke dag het spel speelt, weet je heel goed hoe het moet en ontwikkel je een goede tactiek.
Dan is de machinist die niet zo vaak tussen Alkmaar en Hoorn rijdt niet per se slecht, maar hij weet het minder goed dan een machinist die elke dag met dit traject begint en eindigt.
Dan is de machinist die niet zo vaak tussen Alkmaar en Hoorn rijdt niet per se slecht, maar hij weet het minder goed dan een machinist die elke dag met dit traject begint en eindigt.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
- Donateur
Maar dat probleem valt natuurlijk ook binnen de organisatie (NS) op te lossen - een opsplitsing van de concessie is daarvoor niet nodig.
-
Onzin natuurlijk, je schrijft maar wat. De landelijk rijdende NS machinisten, en dat is maar een relatief beperkte groep, hebben dusdanig veel rijervaring, wegbekendheid en vakmanschap dat dit probleem helemaal niet speelt. Maat ja, één roept weer wat en de rest neemt het weer als waarheid aan......Heel_Holland_Spot schreef: ↑zo 20 jul 2025, 09:57Dan is de machinist die niet zo vaak tussen Alkmaar en Hoorn rijdt niet per se slecht, maar hij weet het minder goed dan een machinist die elke dag met dit traject begint en eindigt.

-
Prima dat we het niet met elkaar eens zijn, maar dan hoef je nog niet zo onaardig te doen.
Ik denk alsnog dat iemand die ergens veel vaker rijdt het traject door en door kent en iemand die er minder vaak rijdt zeker op een andere manier rijdt (nog steeds goed rijdt). Ik kan me dus op zich wel vinden in het punt van Wubbo.
Ik denk alsnog dat iemand die ergens veel vaker rijdt het traject door en door kent en iemand die er minder vaak rijdt zeker op een andere manier rijdt (nog steeds goed rijdt). Ik kan me dus op zich wel vinden in het punt van Wubbo.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
-
Er is helemaal geen probleem qua wegbekendheid en vakmanschap bij de NS machinisten op baanvakken wat verder van hun standplaats. Dat verzint iemand maar weer. Het vakmanschap en wegbekendheid wordt ook continue getest en bij gehouden. Dus er valt ook niets op te lossen.
-
Alsjeblieft RE.tep, ik zie over het algemeen op de bal gereageerd worden. Neem het niet te zwaar op 

-
- Oud-beheerder OVNL
Zucht. Op deze manier discussiëren is heel vermoeiend, Re.tep. Je hebt geen idee wie ik ben en wat ik doe, maar je weet wel dat wat ik zeg onzin is. Daarmee diskwalificeer je mij én jezelf in deze discussie.
Aangezien je toch niets van mij aanneemt stel ik voor dat je een keertje meekijkt bij een dienstregelingsplanner, er zitten er een paar hier. Die kunnen je dan exact vertellen hoe de te plannen halteeertijd en de te plannen rijtijdspeling in elkaar zit.
Aangezien je toch niets van mij aanneemt stel ik voor dat je een keertje meekijkt bij een dienstregelingsplanner, er zitten er een paar hier. Die kunnen je dan exact vertellen hoe de te plannen halteeertijd en de te plannen rijtijdspeling in elkaar zit.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Het gaat om bijvoorbeeld het uit je hoofd weten voor roltijden toch? Die staan inderdaad in routelint, maar op moment dat je het vaker doet, kan je daar nog beter op anticiperen...
-
Zou je mij dat verder kunnen uitleggen als leek?
-
Interresant, maar wat heeft dat met de wegbekendheid van machinisten te maken ? Rijden die machinisten "ver van huis" te vroeg, te laat en/of stoppen die op de verkeerde plekken langs het perron.
Zijn daar gegevens van bekend ?
Je geeft aan dat een machinist drie keer per week moeten rijden om alles te weten. Wat is de huidige norm, hoe vaak moet een machinist een traject rijden volgens NS en/of de toezichthouder ?
Overigens is Routelint helemaal niet verplicht........
-
Adem in, adem uit.
-
Zou je wellicht wat duiding kunnen geven over je achtergrond? Je brengt zaken nogal stellig en dat komt of omdat je interne info hebt of om een andere reden. Als het dat eerste is zou het in de discussies helpen begrip te krijgen voor je standpunt. Nu is dat vaak wat lastig.Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 13:33Interresant, maar wat heeft dat met de wegbekendheid van machinisten te maken ? Rijden die machinisten "ver van huis" te vroeg, te laat en/of stoppen die op de verkeerde plekken langs het perron.
Zijn daar gegevens van bekend ?
Je geeft aan dat een machinist drie keer per week moeten rijden om alles te weten. Wat is de huidige norm, hoe vaak moet een machinist een traject rijden volgens NS en/of de toezichthouder ?
Overigens is Routelint helemaal niet verplicht........
Gr BasG
-
ProRail hanteert in hun normen een extra procentpunt rijtijdspeling als er geen vaste groep machinisten is. Dat komt neer op dat machinisten die niet op een vaste lijn rijden op een uur kale rijtijd dus 36 seconden trager mogen zijn. Dus ja, er is verschil, maar met 36 seconden ga je niet heel veel winst boeken.
Laatst gewijzigd door Bemined op zo 20 jul 2025, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Dit filmpje is vier jaar oud en een uur lang, maar op de tablet kan je allerlei zaken zien om zo punctueel en energiezuinig te rijden, waarbij vakmanschap komt kijken om te bepalen wat je wanneer toepast en of je luistert naar het advies. Inmiddels is er een TimTim Pro, die zou nog beter zijn en iets andere interface hebben
-
Kijk, dat is een duidelijk en interresant gegeven. Hoe is dit te zien in de dienstregeling en hoe wordt de norm bepaald, wat is voor een NS machinist een vaste lijn ? Niet alleen rijden alle machinisten bij NS door elkaar heen, het verschilt ook nog per dag. De ene dag rijdt een machinist uit Nijmegen een trein, de volgende dag zijn collega uit Utrecht.Bemined schreef: ↑zo 20 jul 2025, 15:22 ProRail hanteert in hun normen een extra procentpunt rijtijdspeling als er geen vaste groep machinisten is. Dat komt neer op dat machinisten die niet op een vaste lijn rijden op een uur kale rijtijd dus 36 seconden trager mogen zijn. Dus ja, er is verschil, maar met 36 seconden ga je niet heel veel winst boeken.
-
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Een NS machinist rijdt dus nooit op een vaste lijn als ik het goed begrijp
-
- Oud-beheerder OVNL
Als je niet precies bekend bent met de situatie rij je over het algemeen wat defensiever. Als je vaker een bepaald traject rijdt weet je precies waar je moet gaan remmen in welke remstand om precies op de juiste plek langs het perron uit te komen. Dat maakt de spreiding in de uitvoering kleiner.
Die 3x per week/maand zijn natuurlijk maar een voorbeeld van mij. Er is geen harde grens te trekken, er is natuurlijk weinig verschil tussen of je iets 16x per maand of 17x per maand doet, maar wel of je iets 1x per dag of 1x per jaar doet. Dat geldt niet alleen voor treinen rijden, dat geldt voor alles. En daar kun je ook trends uit halen.
Bemined geeft verder al een goed antwoord.
Het zou echt enorm schelen als Routelint (of een variant daarvan) verplicht zou zijn voor alle vervoerders. Het geeft machinisten veel meer informatie over de treinen in de buurt, waardoor je veel beter kan anticiperen op wat er komen gaat en of je dus moet remmen, uitrollen of juist optrekken.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
NS treinen worden standaard gepland met een rijtijdspeling van 7 tot 8 procent. Soms is het meer, soms is het wat minder. Dat is afhankelijk van hoe dicht het baanvak bereden wordt en of de verdeler (prorail) daar dan akkoord is met een lagere rijtijdspeling.Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 15:29Kijk, dat is een duidelijk en interresant gegeven. Hoe is dit te zien in de dienstregeling en hoe wordt de norm bepaald, wat is voor een NS machinist een vaste lijn ? Niet alleen rijden alle machinisten bij NS door elkaar heen, het verschilt ook nog per dag. De ene dag rijdt een machinist uit Nijmegen een trein, de volgende dag zijn collega uit Utrecht.Bemined schreef: ↑zo 20 jul 2025, 15:22 ProRail hanteert in hun normen een extra procentpunt rijtijdspeling als er geen vaste groep machinisten is. Dat komt neer op dat machinisten die niet op een vaste lijn rijden op een uur kale rijtijd dus 36 seconden trager mogen zijn. Dus ja, er is verschil, maar met 36 seconden ga je niet heel veel winst boeken.
Zo heb je tussen Almelo en Deventer al snel 2 tot 2.5 minuten speling en tussen Zwolle en Groningen is dat zelfs zo'n 4 minuten, waarbij je tussen Zwolle en Meppel vaak al 1.5 minuten speling hebt. De 7000 van Deventer naar Apeldoorn heeft zelfs 13% rijtijdspeling waarvan het grootste deel tussen Apeldoorn Osseveld en Apeldoorn zit (meer dan 1 minuut speling zit daar).
De exacte hoeveelheid speling die in een rit gepland is kunnen alleen planners zien die in Donna (trein plansysteem van ProRail/NS) werken, en laten zich niet zien in de bronnen die de dienstregeling leveren. Je kunt het hooguit merken tijdens het rijden dat je bijvoorbeeld via je Routelint ineens een roladvies krijgt of je vertraging ineens wel heel snel inloopt.
Verder is die speling er onder andere zoals Wubbo aangeeft om verschillende rijstijlen op te kunnen vangen, maar ook om kleine vertragingen in te lopen iets waar je als reiziger ook baat bij hebt dat kleine vertragingen door deze speling ingehaald kunnen worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Maar cassie127, dat lijkt me dus iets heel anders dan Bemined aangeeft, dat er gekeken wordt naar een vaste groep, of geen vaste groep.
Of bedoeld hij een Arriva machinist welke de hele dag Zwolle<> Kampen rijdt, en een NS machinist uit Rotterdam welke de Sprinter Zwolle <>Leeuwarden rijdt ?
Of bedoeld hij een Arriva machinist welke de hele dag Zwolle<> Kampen rijdt, en een NS machinist uit Rotterdam welke de Sprinter Zwolle <>Leeuwarden rijdt ?
-
Arriva heeft een lagere rijtijdspeling. Ook de aangevraagde open toegang treinen tussen Zwolle en Groningen hadden minder rijtijdspeling ten opzichte van de NS treinen. Dit komt ook mede doordat het vertrekproces hier door de machinist gedaan wordt en je daarmee zo'n 6 tot 12 seconden bespaart per stop en omdat Arriva machinisten vaker over bepaalde trajecten rijden en hierdoor een hogere kennis van het baanvak hebben waarop ze rijden (zoals Wubbo ook al aangegeven heeft).
En dat machinisten op lijnen van bijvoorbeeld Arriva/Keolis een betere baanvak kennis hebben ervaar ik zelf in de praktijk ook, deze rijden vaak op het randje van wat de ATB toelaat, wat in een lint bijvoorbeeld goed te horen is aan de hoeveelheid bellen. Dat is een verschil wat je zeker op trajecten waar bijvoorbeeld NS rijdt ook goed kunt merken. En dat betekent niet dat dat overal het geval is, een machinist in Hengelo/Enschede zal het baanvak tussen Almelo en Enschede net zo goed kunnen dromen als een machinist van Keolis, maar dat geldt niet voor een Machinist uit bijvoorbeeld Rotterdam die (ik zeg maar wat) vijf keer per jaar over dit baanvak rijdt. Dan merk je echt een andere rijstijl.
En dat machinisten op lijnen van bijvoorbeeld Arriva/Keolis een betere baanvak kennis hebben ervaar ik zelf in de praktijk ook, deze rijden vaak op het randje van wat de ATB toelaat, wat in een lint bijvoorbeeld goed te horen is aan de hoeveelheid bellen. Dat is een verschil wat je zeker op trajecten waar bijvoorbeeld NS rijdt ook goed kunt merken. En dat betekent niet dat dat overal het geval is, een machinist in Hengelo/Enschede zal het baanvak tussen Almelo en Enschede net zo goed kunnen dromen als een machinist van Keolis, maar dat geldt niet voor een Machinist uit bijvoorbeeld Rotterdam die (ik zeg maar wat) vijf keer per jaar over dit baanvak rijdt. Dan merk je echt een andere rijstijl.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
-
Zit het vertrekproces dan niet in de halteertijd ipv de rijtijdspeling verwerkt?
-
Heel interresant. En is dat gebel nou juist positief of negatief.....?
Maar hoe hoort een machinist te rijden dan, zoals volgens jou de Arriva/Keolis machinist rijdt, op het randje van de ATB met allerlei bellen, of zoals de NS machinist rijdt zonder veel gebel in de cabine ?
Laatst gewijzigd door Re.tep op zo 20 jul 2025, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Beide, zowel minder halteertijd als minder speling omdat de onzekerheid kleiner is (machinist zal niet zo snel afgeleid worden door vragen van reizigers op vertrektijd).Dionysusnu schreef: ↑zo 20 jul 2025, 16:45 Zit het vertrekproces dan niet in de halteertijd ipv de rijtijdspeling verwerkt?
-
Dank je wel. Het is me duidelijkwebguy schreef: ↑zo 20 jul 2025, 15:23Dit filmpje is vier jaar oud en een uur lang, maar op de tablet kan je allerlei zaken zien om zo punctueel en energiezuinig te rijden, waarbij vakmanschap komt kijken om te bepalen wat je wanneer toepast en of je luistert naar het advies. Inmiddels is er een TimTim Pro, die zou nog beter zijn en iets andere interface hebben.