Over Limburgse omleidingen gesproken: Voor lijn 350 staat in de huidige dienstregeling, en op de nieuwe lijnennetkaart, aangegeven wat de wiki nu als omleiding meldt. Is het een idee om die om te zetten naar een volledige wijziging?Vanwege de rijtijdverlenging rijdt lijn 44 voor de komende periode niet naar Aachen Hauptbahnhof maar naar Aachen Bushof en Kaiserplatz.
Korte Wiki vragen
-
Re: Korte Wiki vragen
Dat laatste durf ik niet te zeggen. Het vervoerplan zegt alleen:
-
- Donateur
Tsja, die valt enigszins in dezelfde categorie, inclusief informatiepagina en (althans, nu nog) omroepbericht in de bus. Dus die laat ik dan het liefst ook zoals hij nu is.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Bij de ASEAG staat nog de normale dienstregeling vanaf 1 januari 2025 voor lijn 44 in het systeem. Staat ook alleen als omleiding vermeld: https://www.aseag.de/fahrplan/fahrplana ... chterich-1umbusko schreef: ↑za 19 jul 2025, 23:44 Net even naar de lijnennetkaarten gekeken: voor Sittard, Urmond en Richterich staat daar inderdaad de oude route in met blokjes tekst "let op: langdurige werkzaamheden, zie <...>", dus dat pleit dan inderdaad voor een weergave als omleiding. Alleen in Aachen is Kaiserplatz voor lijn 44 wel als eindpunt opgenomen. Ik weet ook niet of er plannen zijn dat volledig terug te draaien na de werkzaamheden in Richterich?
Ik zou omleidingen permanent verwerken gewoon per keer bekijken wat het meest logisch is. Vaak na 2 jaar of iets dan is het op een gegeven moment in mijn ogen permanent en als het zo in de dienstregeling en lijnennetkaart is opgenomen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik heb nog een andere vraag: hoe gaan we om met een buurtbus dat een flexnet is?
-
- Donateur
Dat hangt van de precieze situatie af, lijkt me. De Arriva Vlinder (flexnet met standaard een busje bij het station) heb ik bijvoorbeeld als belbus weergegeven met een routestrip, omdat dat de “ideale” route is zoals hij ook gecommuniceerd wordt (en gereden zou worden als iemand naar iedere halte moest). Om welke buurtbus gaat het precies?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Die van o.a. Rhede:
https://buergerbus-rhede.de/bedarfsorient-fahren.html
https://buergerbus-rhede.de/bedarfsorient-fahren.html
-
- Donateur
Dat is inderdaad wel echt een flexnet. Die zou ik dan net zo inrichten als andere flexnetten, maar wellicht het sjabloon zo aanpassen dat hij naast |flex=ja ook |type=buurtbus en een vereniging in de infobox kan krijgen?
-
Wellicht de Buurtbus als |formule neerzetten? |lijnsoort=Buurtbus kan ook, het sjabloon reageert al op |flex=ja, naar de lijnsoort wordt verder niet gekeken. Het vermelden van |lijnsoort=Flexnet lijkt mij sowieso ietwat dubbel.
(Voor beide opties hoeft het sjabloon niet aangepast te worden)
(Voor beide opties hoeft het sjabloon niet aangepast te worden)
-
- Donateur
De grens tussen lijnsoort "belbus" en lijnsoort "flexnet" vind ik sowieso al vrij vaag, en bij lijnen die maar deels als belbus rijden hanteren we ook al bijvoorbeeld "streekbus" als lijnsoort. Dus |lijnsoort=buurtbus klinkt zo gek nog niet. Het enige wat dan toegevoegd moet worden is een optie voor |vereniging=..., en de vraag is of we in de kop van de infobox "Flexnet" of "Buurtbuslijn" willen hebben staan?
Maar wellicht moeten we ook even opnieuw nadenken voor andere lijnen in deze categorie. Die Arriva Vlinder bijvoorbeeld heb ik met |type=belbus en |lijnsoort=belbus staan. Maar misschien is |lijnsoort=stadsbus wel beter, aangezien op het station altijd een busje staat? Het nadeel is dan wel weer dat je eigenlijk met groene bolletjes in de routestrip moet gaan werken. Of toch een flexnet? Ik weet het niet zo goed.
Maar wellicht moeten we ook even opnieuw nadenken voor andere lijnen in deze categorie. Die Arriva Vlinder bijvoorbeeld heb ik met |type=belbus en |lijnsoort=belbus staan. Maar misschien is |lijnsoort=stadsbus wel beter, aangezien op het station altijd een busje staat? Het nadeel is dan wel weer dat je eigenlijk met groene bolletjes in de routestrip moet gaan werken. Of toch een flexnet? Ik weet het niet zo goed.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
De vereniging werkt gewoon:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/B%C3%BCrgerbus_Rhede
-
Ik zou de kop op flexnet laten, dat is het belangrijkste van de twee.
Wat betreft de Arriva Vlinders vind ik het lastig. Eigenlijk speelt dat voor meer lijnen waarbij een groot deel (maar niet het hele traject) op aanvraag is. (Bijvoorbeeld ook Lijn 217 Wolvega Station - Steenwijk Station). Ik zou ze inderdaad een stads/streekbus als lijnsoort geven, met |type=belbus. Het kan iets verwarrender zijn in de LijnTabel waar dan niet Belbus staat, maar de formule staat er nog wel, en het zal niet vaak voorkomen dat een op aanvraag bediende halte een eigen pagina heeft.
Als iets een dienstregeling en/of frequentie heeft, zou ik het altijd een belbus noemen. Zo niet, én kan je kris-kras reizen, dan zou ik het een flexnet noemen. Als geen van beide van toepassing is, dan zou ik maatwerk toepassen, met een neiging naar belbus, al dan niet gesplitst in meerdere lijnen zoals de Opstappers.
Wat betreft de Arriva Vlinders vind ik het lastig. Eigenlijk speelt dat voor meer lijnen waarbij een groot deel (maar niet het hele traject) op aanvraag is. (Bijvoorbeeld ook Lijn 217 Wolvega Station - Steenwijk Station). Ik zou ze inderdaad een stads/streekbus als lijnsoort geven, met |type=belbus. Het kan iets verwarrender zijn in de LijnTabel waar dan niet Belbus staat, maar de formule staat er nog wel, en het zal niet vaak voorkomen dat een op aanvraag bediende halte een eigen pagina heeft.
Als iets een dienstregeling en/of frequentie heeft, zou ik het altijd een belbus noemen. Zo niet, én kan je kris-kras reizen, dan zou ik het een flexnet noemen. Als geen van beide van toepassing is, dan zou ik maatwerk toepassen, met een neiging naar belbus, al dan niet gesplitst in meerdere lijnen zoals de Opstappers.
-
- Donateur
Daar heb ik meteen een tegenvoorbeeld: het busstation Prins Bernhardstraat in Venray voor Lijn 881 Venray Station - Geijsteren Kerk.Dionysusnu schreef: ↑zo 20 jul 2025, 18:34 en het zal niet vaak voorkomen dat een op aanvraag bediende halte een eigen pagina heeft.

Volgens je redenering op het eind, zou je overigens de Vlinders wel degelijk onder belbus scharen. Ze hebben immers een dienstregeling en een frequentie. Dat de boekingsmodule doet alsof je ook buiten die dienstregeling kunt boeken, staat daar weer los van. Die dienstregeling moet toch min of meer aangehouden worden, als je op de beloofde tijden dat busje op het station wilt hebben.
Tenzij je dus vindt dat door dat aanwezig zijn van een wachtend busje op het station de lijnsoort stadsbus of streekbus beter is, maar dan denk ik wel dat alle bolletjes op de pagina groen moeten worden.
Ik zou die pagina laten zoals je hem nu gemaakt hebt, die ziet er goed uit.regenmaker schreef: ↑zo 20 jul 2025, 18:27 De vereniging werkt gewoon:

- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Aangepast.
-
Met flexnet en belbus bedoelde ik |type. De lijnsoort bij belbussen staat daar m.i. los van. Bij vlinders zou ik die laatste dus wel op stadsbus zetten. (Maar Venray misschien weer niet, want die heeft meer regionaal belbuskarakter..) De tekst en formule maakt verder duidelijk genoeg dat ze deels op aanvraag rijden. Om de haltes dan groen te maken lijkt mij overbodig, maar daar heb ik geen heel sterke mening over.
-
- Donateur
Daar kan ik op zich wel inkomen. Maar dan komt het er eigenlijk op neer dat we |lijnsoort=belbus willen uitfaseren? Immers krijgt stadsbus, streekbus of buurtbus voorrang. Of willen we die voor pure belbussen (vaste dienstregeling, vaste route, reserveren op iedere halte) wel nog hanteren?
Dan zouden de Vlinders |lijnsoort=stadsbus krijgen (Venray: |lijnsoort=streekbus), |type=belbus en de bolletjes gewoon normaal, omdat het |type dat op zich duidelijk maakt. Alleen bij lijnen die deels vast en deels als belbus rijden (daar schaar ik het wachten met een busje op 1 vaste halte niet onder), komen dan de groene bolletjes in het spel.
Dan zouden de Vlinders |lijnsoort=stadsbus krijgen (Venray: |lijnsoort=streekbus), |type=belbus en de bolletjes gewoon normaal, omdat het |type dat op zich duidelijk maakt. Alleen bij lijnen die deels vast en deels als belbus rijden (daar schaar ik het wachten met een busje op 1 vaste halte niet onder), komen dan de groene bolletjes in het spel.