Onderzoek naar de prijselasticiteit is natuurlijk waardevol voor NS. Maar het lijkt mij wel dat er verschillen zijn in groepen. Voor forenzen waarvan reiskosten helemaal worden vergoed ligt de prijselasticiteit waarschijnlijk heel anders dan je incidentele reiziger in het weekend die het zelf moet gaan betalen.MomoS schreef: ↑vr 18 jul 2025, 11:28Daar kun je best aan rekenen zolang je je beperkt tot de impact die dit op NS heeft. Je maakt de kaartjes (ook in de spits) 40% goedkoper - dat betekent dat abonnementen ook 40% goedkoper worden en/of dat veel meer mensen met losse kaartjes gaan reizen ipv een abonnement. Ik ga even van het eerste uit, dat is wat gemakkelijker voor m'n bierviltje.
Om bij een prijsverlaging van 40% dezelfde omzet met kaartverkoop te genereren als voorheen, zou je 100/(100-40) - 100 = 66,7% meer reizigers moeten vervoeren. Om méér geld te verdienen - wat volgens mij de bedoeling is, we proberen immers een alternatief te bedenken voor het duurder maken van de treinkaartjes - zou de stijging in het aantal reizigers nog hoger moeten zijn.
Het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) kwam in 2018 na onderzoek op een prijselasticiteit voor treinkaartjes van -0,45 uit (Bron: https://www.kimnet.nl/site/binaries/sit ... ervoer.pdf). Oftewel; als je alle treinkaartjes 40% goedkoper maakt, krijg je naar verwachting dus -40% * -0.45 = 18% extra reizigers. Het KiM geeft zelf toe dat die -0,45 wat onzekerheidsmarge heeft, maar 18% is wel erg veel minder dan 66,7%.
Dan heb je nog de effecten naast de kaartverkoop zelf. De winst van de retail op het station (Kiosk, en dergelijke) zal toenemen door de extra reizigers. Dat zal een slok op een borrel schelen.
Maar het is maar de vraag of je die extra reizigers allemaal kunt vervoeren zonder dat de kosten voor NS stijgen, dus zonder inzet van extra treinen, personeel, etc.. Ik denk het niet. Als NS wel extra kosten maakt, dan heb je dus nóg meer extra reizigers of verkochte kopjes koffie nodig voordat het financieel een goed idee is om iedereen korting te geven.
Iedereen altijd 40% korting heeft allerlei voordelen voor de Nederlandse maatschappij, maar zal niet leiden tot een rooskleurigere jaarrekening voor NS als er verder niets verandert.
Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
-
- Berichten: 8339
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Oprecht vervelend dat je dat zo ervaart. Maar helaas behoor ik niet tot de groep forumleden welke voor versnippering binnen het railvervoer is, en ben ook niet anti NS, laat staan haar personeel welke zich toch 24/7 inzetten voor de reiziger.
Daarnaast ben ik geïnteresseerd in spoorse materieel-, sein- en regelgeving, waarom bepaalde regels en protocollen zo zijn, en waarom zo iets zo wordt uitgevoerd. Hou me verre van complottheorieën en "het waarschijnlijk zo" of "ik denk maar wat". In de regel klopt het dus wel, wat ik schrijf.
Heb een redelijk uitgebreid netwerk binnen deze interesse kennisgebieden, al waar ik mijn informatie uit put. Bronnen geef ik in de regel nooit vrij, dan drogen ze op en dat zou jammer zijn.
En verder, het is maar hobbij, mijn berichten hoef je niet te lezen

-
- Berichten: 712
- Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Vertel me nou eens eerlijk waar ik een anti NS vibe presenteer. Ik vind zelfs dat ik heel constructief meedenk hoe het de NS beter zou kunnen gaan, zoals verkoop van overbodig vastgoed en gronden, het trekken van meer reizigers ipv minder. Ik benoem wel bijvoorbeeld de constatering dat als conducteurs zich niet laten zien dat het ook nog weinig meerwaarde heeft dat ze meerijden. Allemaal reden hoe NS er financieel gezonder op kan worden.
Je hebt het over complottheorieën en andere aannemes, maar daar heb ik niks mee te maken, ik snap ook niet waarom dit in deze discussie betrokken wordt.
Ik zal nooit van mezelf durven zeggen dat ik altijd gelijk heb, wat je min of meer nu wel doet. Jij hebt je specialisme en ik de mijne (ticketing), ik heb dus mijn kennis binnen de afdeling distributie (en ontwikkeling) geciteerd en dat moet voldoende zijn, precies zoals jezelf beaamt want dan drogen ze op.... Trek zoiets dan niet direct in twijfel en afdoen als kantinepraat.
Je hebt het over complottheorieën en andere aannemes, maar daar heb ik niks mee te maken, ik snap ook niet waarom dit in deze discussie betrokken wordt.
Ik zal nooit van mezelf durven zeggen dat ik altijd gelijk heb, wat je min of meer nu wel doet. Jij hebt je specialisme en ik de mijne (ticketing), ik heb dus mijn kennis binnen de afdeling distributie (en ontwikkeling) geciteerd en dat moet voldoende zijn, precies zoals jezelf beaamt want dan drogen ze op.... Trek zoiets dan niet direct in twijfel en afdoen als kantinepraat.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13811
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Wat betreft de prijs kunnen jullie trouwens ook allebei gelijk hebben: de prijs van het kaartje zelf is immers één ding, maar de prijs voor distributie is een hele andere. Een bak kaartjes aanvullen in de kaartautomaat in een buitenplaats als Soest lijkt misschien onbenullig, maar als je voor elke paar honderd kaartjes een medewerker twee uur moet laten werken (inclusief aanrijtijd) telt dat wel op. NS is eigenlijk best uniek in het feit dat élk station een kaartautomaat heeft, zulke apparaten zijn immers allesbehalve gratis en met de opkomst van de OV-chipkaart en later OV Pay is de noodzaak om zo'n automaat te gebruiken voor het leeuwendeel van de reizigers verdwenen.
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Dat was niet persoonlijk, zoals wel meer in mijn tekst. Sorry voor deze onduidelijkheid. Ik gaf de sfeer aan op dit forum zoals ik dat ervaar. En neem maar aan, ik niet alleen.Vertel me nou eens eerlijk waar ik een anti NS vibe presenteer
Het kan allemaal voor 6 cent per kaartje inclusief distributie wordt alhier aangegeven..Een bak kaartjes aanvullen in de kaartautomaat in een buitenplaats als Soest lijkt misschien onbenullig, maar als je voor elke paar honderd kaartjes een medewerker twee uur moet laten werken (inclusief aanrijtijd) telt dat wel op.
Zo'n medewerker doet dan bijvoorbeeld 16 stations, dan heeft hij/zij ongeveer 30 minuten per station. Autorijden (of gaat hij per trein ?) station in, naar de automaat, wat onderhoud doen, kaartjes erin, terug naar de auto, wat administratie en door. Dan zijn de 8 uurtjes wel gevuld, want ook nog twee keer pauze, wat toiletbezoek.
Personeelskosten, productie kosten kaartjes, auto, brandstof en verzekeringen, back office.
Ik krijg als buitenstaander op dit gebied de berekening niet rond........
-
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
- Locatie: Emmen (DR)
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Je moet er hierbij wel vanuit gaan dat die 16 stations dus zeker 16.000 kaartjes betekent (stapels van 1.000 zijn vrij standaard voor dit soort materiaal, soms zijn het zelfs stapels van 2.500). Daarnaast heb je echt geen half uur per station nodig: deur kaartautomaat open, stapel kaartjes erin en voeden aan de ticketprinter, gevolgd door het weer sluiten van de deur en het administratief verwerken hiervan. Mogelijk zal er gecombineerd worden met evt. noodzakelijk onderhoud, maar dan nog is die 30 minuten wel héééél ruim geschat. Daarnaast zal dit soort zaken toch zo veel mogelijk geclusterd worden (dus stations die dicht bij elkaar liggen) en niet noodzakelijkerwijs uitsluitend daar waar de kaartjes "bijna op" zijn, waardoor ook reistijd beperkt gehouden wordt (of het hele zootje wordt uitbesteed aan een partij die toch al regelmatig op de stations moet zijn en voor wie het dus uitsluitend 5 minuten extra werk is)... En als dat niet zo is, heeft NS daarmee ook direct een mogelijkheid voor extra bezuinigen
Als die 6 cent nu uitsluitend de interne distributie zou zijn, zou ik daar niet over vallen. Mij zou ook niets verbazen als dat is wat de contactpersoon van @TomSteyl bedoelde, zeker aangezien dat deel van het proces nu juist het vakgebied van die contactpersoon lijkt te zijn... Als de kaartjes zelf meegerekend moeten worden, klinkt mij die 6 cent echter wel te laag, gezien de specifieke eisen voor die kaartjes de kosten daarvoor goed opdrijven...


Als die 6 cent nu uitsluitend de interne distributie zou zijn, zou ik daar niet over vallen. Mij zou ook niets verbazen als dat is wat de contactpersoon van @TomSteyl bedoelde, zeker aangezien dat deel van het proces nu juist het vakgebied van die contactpersoon lijkt te zijn... Als de kaartjes zelf meegerekend moeten worden, klinkt mij die 6 cent echter wel te laag, gezien de specifieke eisen voor die kaartjes de kosten daarvoor goed opdrijven...
Oh, inderdaad, dat geciteerde bericht heb ik op de een of andere manier gisteren niet gevonden...

Is dit niet gewoon een concessie-eis en dus onderdeel van de mede door NS onderhandelde exploitatiesubsidie? Zo speciaal is de aanwezigheid van een kaartautomaat nu ook weer niet: de stations in Nederland zonder NS-automaat hebben er wel een van de lokale vervoerder staan...Z2N schreef: ↑za 19 jul 2025, 17:47 NS is eigenlijk best uniek in het feit dat élk station een kaartautomaat heeft, zulke apparaten zijn immers allesbehalve gratis en met de opkomst van de OV-chipkaart en later OV Pay is de noodzaak om zo'n automaat te gebruiken voor het leeuwendeel van de reizigers verdwenen.
Troost je met het feit dat het niet alleen de NS'ers zijn die zo behandeld worden, maar dat ook de mensen van Qbuzz ZHN, Ebusco, EBS, ... momenteel een dergelijke sfeer ervaren of dat recentelijk nog ervaren hebben. Dat praat het nog niet goed, maar helpt wellicht bij het relativeren...
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
In dat half uur vergeet je de grootste post, de reistijd naar het volgende station, auto ergens parkeren, weer naar auto lopen, rijden naar volgende station, auto ergens parkeren....Daarnaast heb je echt geen half uur per station nodig: deur kaartautomaat open, stapel kaartjes erin en voeden aan de ticketprinter, gevolgd door het weer sluiten van de deur en het administratief verwerken hiervan.
Je bent zo halfuurtje verder

-
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
De rol van conducteur is toch ook steeds meer richting service gegaan en minder richting controles?West schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:33Daar zal meten op de man voor moeten worden ingevoerd, dan zal je het aantal controles bij de minder fanatieke collega's wel omhoog krijgen vermoed ik. Helaas lijkt er ook bij de NS zelf weinig animo om dit erdoor te krijgen.Reiziger Delft schreef: ↑wo 16 jul 2025, 17:19 Gaan conducteurs nu voortaan ook na elke halte weer door de hele trein, om kaartjes te controleren? Ja, dit doen ze in veel landen om ons heen ook en zelfs bij Arriva (mobiele teams) wordt je vaker gecontroleerd dan bij NS. Dat zou een heleboel zwartrijders schelen, wat ook meer inkomsten oplevert.
Maar zelfs het servicerondje zit er niet eens meer in

Je wil minder kostenHeel_Holland_Spot schreef: ↑vr 18 jul 2025, 16:04Maar dan wil je dus minder reizigers? Zodat er minder personeel en materieel nodig is. Dit lijkt me niet helemaal de juiste insteek.

Eindhoven-Heerlen lijkt me een goede kandidaat om mee te beginnen, zeker in het weekendhuibf schreef: ↑do 17 jul 2025, 21:31
Duurdere treinkaartjes zal gegarandeerd leden tot minder reizigers en dus hogere kosten en dus zullen er ritten verdwijnen, natuurlijk eerst aan het begin en eind van de dag en dan de minst drukke ritten. Das is ook fout... wat ook dat leidt tot minder reizigers.

Qua arbeidsvoorwaarden heb ik vooral het idee dat de kantoorfuncties redelijk in lijn lopen met vergelijkbare functies in de (semi) publieke sector.TomSteyl schreef: ↑do 17 jul 2025, 07:22 Maar het levert ze wel veel geld op! Alle beetjes en veeltjes helpen.
Onpopulaire maatregelen zoals afschaffen van de conducteur op iedere trein, ontslaan van managementlagen, inzet van nog minder goede arbeidsvoorwaarden voor jong personeel, nog minder flexibele inzet enz enz enz is wel het effect als er niks anders gebeurd.
Ik denk dat het oudere personeel en vakbonden nu echt water bij de wijn moeten gaan doen, want dit gaat op den duur finaal mis.
Vanuit bedrijfseconomisch perspectief mee eens, maatschappelijk gezien als het veel autokilometers zou schelen naar drukke plekken is dat natuurlijk een ander verhaal.Re.tep schreef: ↑do 17 jul 2025, 09:36Prima natuurlijk, maar wat verdient de NS per gereisde kilometer aan jou reizen ? Heb je dat wel eens uitgerekend ?Commendatore schreef: ↑do 17 jul 2025, 00:38 Mijn hele reisgedrag binnen Nederland is gebaseerd op Dal Vrij eerste klasse. Ik zou er niet vrolijk van worden als dat zou verdwijnen.
Omdat tienduizenden reizigers met heel goedkope abonnementen de treinen in de daluren bevolken is het druk, maar winstgevend is het niet met meer materieelinzet, personeelsinzet en de hele logistiek erachter. Denk maar even terug aan het "bijna gratis Kruitvatkaartjes" tijdperk, de treinen zaten bizar vol met gelegenheidreizigers, maar het leverde financieel niets op.
Dus dan is een realistisch tarief per kilometer, een uitgedunde dienstregeling, kortere treinen en daardoor minder personeel (in de dure weekenden) misschien financieel gezien een veel betere optie voor een vervoerder.
Vraag ik me ook af rondom andere regelingen voor met name ouderen zoals de WMO.sirvinniei schreef: ↑vr 18 jul 2025, 10:04 Waarom 65+ überhaupt extra korting krijgen is mij een raadsel. Dat is zowat de rijkste demografische groep die er is.
-
- Donateur
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Ik heb mijn vraagtekens bij de verwachting hoeveel reizigers er extra zouden gaan reizen met standaard 40% korting.
Mijn kenniskring gaan niet met het ov omdat dat te duur is.
Als je dan vertelt over de verschillende kortingen die er zijn, dan overwegen ze het, maar dan nog is er de rompslomp van het moeten hebben van een chipkaart of gehannes met de samenreiskorting. (Die samenreiskorting procedure is waardeloos). Het gehannes met de groepsretour en de voorwaarden van het niet mogen reizen in de spits.
Schaf alle producten af, zodat reizen op bankpas (want Ja, dat vindt de huidige niet-ov gebruiker wel handig) dus goedkoper is en laat het 'uitrijden in de spits' weer toe.
Behoud de Jaarkaarten en JTK voor de veel gebruikers).
Die JDK maken ze ook een fout... Veel gebruikers hadden, ik gok 95%, anders niet gereisd. Zo simpel is is. Het is namelijk niet te beredeneren. Van dat idee moeten we vanaf.
Het is onmogelijk om te voorspellen wat dat doet omdat alles is gebaseerd op aannames. Tel daarbij de extra inkomsten op van de NS retail.
Mijn kenniskring gaan niet met het ov omdat dat te duur is.
Als je dan vertelt over de verschillende kortingen die er zijn, dan overwegen ze het, maar dan nog is er de rompslomp van het moeten hebben van een chipkaart of gehannes met de samenreiskorting. (Die samenreiskorting procedure is waardeloos). Het gehannes met de groepsretour en de voorwaarden van het niet mogen reizen in de spits.
Schaf alle producten af, zodat reizen op bankpas (want Ja, dat vindt de huidige niet-ov gebruiker wel handig) dus goedkoper is en laat het 'uitrijden in de spits' weer toe.
Behoud de Jaarkaarten en JTK voor de veel gebruikers).
Die JDK maken ze ook een fout... Veel gebruikers hadden, ik gok 95%, anders niet gereisd. Zo simpel is is. Het is namelijk niet te beredeneren. Van dat idee moeten we vanaf.
Het is onmogelijk om te voorspellen wat dat doet omdat alles is gebaseerd op aannames. Tel daarbij de extra inkomsten op van de NS retail.
-
- Donateur
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Zolang je nog producten moet afhalen, lees saldo en bus kortingen, moet je wel een automaat hebben. Steeds meer automaten bij supermarkten en in de bus verdwijnen. Sommige producten worden automatisch bij inchecken erop geplaatst, zo ook een restitutie bij uitcheck gemist.Z2N schreef: ↑za 19 jul 2025, 17:47 Wat betreft de prijs kunnen jullie trouwens ook allebei gelijk hebben: de prijs van het kaartje zelf is immers één ding, maar de prijs voor distributie is een hele andere. Een bak kaartjes aanvullen in de kaartautomaat in een buitenplaats als Soest lijkt misschien onbenullig, maar als je voor elke paar honderd kaartjes een medewerker twee uur moet laten werken (inclusief aanrijtijd) telt dat wel op. NS is eigenlijk best uniek in het feit dat élk station een kaartautomaat heeft, zulke apparaten zijn immers allesbehalve gratis en met de opkomst van de OV-chipkaart en later OV Pay is de noodzaak om zo'n automaat te gebruiken voor het leeuwendeel van de reizigers verdwenen.
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Dat zou zomaar, zonder brononderzoek, kunnen kloppen. Maar die 95 procent extra reizigers zorgde niet voor winst bij NS, maar voor een enorm miljoenenverlies. Dan hebben we het nog maar niet over de overlast, agressie en fraude van deze vaak in groepen reizende personen.
- Hainje
- Berichten: 13707
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
@huibf: weet je zeker dat de inkomsten uit retail nog naar NS vloeien? Staat me bij dat dit onder druk van de overheid afgestoten moest worden, want het was geen 'kerntaak'.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
-
- Donateur
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
- Locatie: Eindhoven
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
NS heeft hier ook geen brononderzoek gedaan, dat kan ik je op een briefje meegegeven. Ze maken een schatting en die schatting is net zoveel waard als mijn schatting van 95%. Ook de agressie of fraude valt in het niet bij het gebruik. Dus elke reiziger die 7.95 betaald is 7,95 mooi meegenomen. Die trein reed immers toch al.Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 10:56Dat zou zomaar, zonder brononderzoek, kunnen kloppen. Maar die 95 procent extra reizigers zorgde niet voor winst bij NS, maar voor een enorm miljoenenverlies. Dan hebben we het nog maar niet over de overlast, agressie en fraude van deze vaak in groepen reizende personen.
Nee, maar dat moeten ze dan terugdraaien. De kerntaak van NS is ook reizigers vervoeren, maar dat gebeurd dus klaarblijkelijk ook steeds minder.
Nog die 8& erbij en nog meer reizigers haken af.
Het enige wat de overheid kan doen is voor elke vervoerder de afdracht die de vervoerder moet betalen voor gebruik van het spoor afschaffen (of fors verminderen, dat zou wat schelen.
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Tsja, als jij vind dat bij controle een percentage van 1 op de 50 gefraudeerde kaartjes meevalt, dan heb je volkomen gelijk.Ook de agressie of fraude valt in het niet bij het gebruik
In een trein met pakweg 300 reizigers zitten dus gemiddeld alleen al 6 (!) reizigers met een frauduleus JDK ticket. Naast alle vergeten checkins, vergeten kaartjes, zoekgeraakte kaartjes, lege mobiels met E tickets en de bekende vergissingen en "ik weet het niet" verhalen. En dat mag de conducteur dan gaan oplossen tijdens de rit, liefst nog tussen twee stations.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13798
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
NS heeft hier zeker onderzoek naar gedaan. Ze doen heel veel analyses op basis van vervoerdata, en kunnen bijvoorbeeld reisgedrag bij evenementen heel goed jaar-op-jaar vergelijken, inclusief de gebruikte kaartsoorten.huibf schreef: ↑zo 20 jul 2025, 11:54NS heeft hier ook geen brononderzoek gedaan, dat kan ik je op een briefje meegegeven. Ze maken een schatting en die schatting is net zoveel waard als mijn schatting van 95%.Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 10:56Dat zou zomaar, zonder brononderzoek, kunnen kloppen. Maar die 95 procent extra reizigers zorgde niet voor winst bij NS, maar voor een enorm miljoenenverlies. Dan hebben we het nog maar niet over de overlast, agressie en fraude van deze vaak in groepen reizende personen.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 8550
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
waldo79 waardeert deze inhoudelijke bijdrage
-
- Berichten: 8339
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Volgens mij is de rol van NS wat meer opgeschoven naar huurder van winkelruimten op stations in plaats van zelf allerlei formules uitbaten.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 6099
- Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
- Locatie: Rhenen
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
^^ denk dat ze best nog wel wat exploitatiegelden uit eten en drinken ontvangen..
Met de trein gaan en telkens een half uur wachten op de volgende trein om één station verderop te komen, dát lijkt mij pas veel tijd vreten.
https://www.nsstations.nl/pijlers/explo ... t-station/(..)Wij verhuren de winkelcasco’s op de stations. Inmiddels zijn hier zo’n 250 ‘merken’ te vinden. Van grote ketens, tot kleine zelfstandigen en maatschappelijke ondernemers. Daarnaast exploiteren wij een gedeelte van deze winkels ook zelf. Dit zijn de Kiosk, StationsHuiskamer, Julia’s en AH to go. Wil je werken bij een van deze winkels? Kijk dan op www.werkenbijns.nl (..)
Daarvoor betaald de gebruiker toch de toeslag van € 1,00?iamthedutchdude schreef: ↑za 19 jul 2025, 22:57 (..)
Als die 6 cent nu uitsluitend de interne distributie zou zijn, zou ik daar niet over vallen. Mij zou ook niets verbazen als dat is wat de contactpersoon van @TomSteyl bedoelde, zeker aangezien dat deel van het proces nu juist het vakgebied van die contactpersoon lijkt te zijn... Als de kaartjes zelf meegerekend moeten worden, klinkt mij die 6 cent echter wel te laag, gezien de specifieke eisen voor die kaartjes de kosten daarvoor goed opdrijven...
(..)
Och, het mag niet maar bij veel stations is er wel een stukje stoep beschikbaar om even te parkeren , als je de OV bussen maar niet in de weg staat.Re.tep schreef:(..)In dat half uur vergeet je de grootste post, de reistijd naar het volgende station, auto ergens parkeren, weer naar auto lopen, rijden naar volgende station, auto ergens parkeren....Je bent zo halfuurtje verder (..)
Met de trein gaan en telkens een half uur wachten op de volgende trein om één station verderop te komen, dát lijkt mij pas veel tijd vreten.
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Ach, zo lang de werknemer de boete betaald en niet de werkgever, moet dit natuurlijk gewoon kunnen. De gemeentelijke BOA's zijn meestal niet zo coulant is mijn ervaringOch, het mag niet maar bij veel stations is er wel een stukje stoep beschikbaar om even te parkeren

-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Bas waardeert deze post.TomSteyl schreef: ↑za 19 jul 2025, 10:55 Ik hoef hier geen namen te noemen van betrouwbare mensen die wel degelijk insiders zijn. Ik heb me nu genoeg gemotiveerd waar de informatie vandaan komt en dat is geen kantinepraat.
Ik hoop dat je trouwens je toon eens veranderd, want je jaagt hier heel wat mensen de gordijnen in.
Gr BasG
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13798
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Ik zie regelmatig auto's van ProRail en spooraannemers rijden met iets van een ontheffing achter de voorruit, juist voor dit soort situaties. Ik kan me voorstellen dat NS die ook heeft/kan krijgen?Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 14:41Ach, zo lang de werknemer de boete betaald en niet de werkgever, moet dit natuurlijk gewoon kunnen. De gemeentelijke BOA's zijn meestal niet zo coulant is mijn ervaringOch, het mag niet maar bij veel stations is er wel een stukje stoep beschikbaar om even te parkeren![]()
Daarnaast is er natuurlijk nog het verschil tussen stoppen en parkeren. Als je in pak 'm beet Soest Zuid bezig bent met de kaartautomaat ben je met een paar minuten wel klaar.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Prima toch als het zo geregeld is.
Maar zomaar even neerzetten lijkt mij niet slim, vraag dat maar aan de aannemer welke twee huizen verderop bezig was
Maar zomaar even neerzetten lijkt mij niet slim, vraag dat maar aan de aannemer welke twee huizen verderop bezig was

-
- Berichten: 2255
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Daar klopt helemaal niks van: Dan zouden al die 300 reizigers een jongerendagkaart hebben. (!)Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 12:26Tsja, als jij vind dat bij controle een percentage van 1 op de 50 gefraudeerde kaartjes meevalt, dan heb je volkomen gelijk.Ook de agressie of fraude valt in het niet bij het gebruik
In een trein met pakweg 300 reizigers zitten dus gemiddeld alleen al 6 (!) reizigers met een frauduleus JDK ticket. Naast alle vergeten checkins, vergeten kaartjes, zoekgeraakte kaartjes, lege mobiels met E tickets en de bekende vergissingen en "ik weet het niet" verhalen. En dat mag de conducteur dan gaan oplossen tijdens de rit, liefst nog tussen twee stations.
-
- Berichten: 397
- Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Ik heb eerder aangegeven dat je berekening niet klopt.Re.tep schreef: ↑zo 20 jul 2025, 12:26Tsja, als jij vind dat bij controle een percentage van 1 op de 50 gefraudeerde kaartjes meevalt, dan heb je volkomen gelijk.Ook de agressie of fraude valt in het niet bij het gebruik
In een trein met pakweg 300 reizigers zitten dus gemiddeld alleen al 6 (!) reizigers met een frauduleus JDK ticket. Naast alle vergeten checkins, vergeten kaartjes, zoekgeraakte kaartjes, lege mobiels met E tickets en de bekende vergissingen en "ik weet het niet" verhalen. En dat mag de conducteur dan gaan oplossen tijdens de rit, liefst nog tussen twee stations.
Gr BasG
-
- Berichten: 252
- Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03
Re: Treinkaartjes NS 2026 rond 9% duurder
Wat klopt er dan niet ?