Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
webguy
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Vreemde implementatie om dat dan de hele week te doen, maar Ok.
bjorn keith
Contacteer:

Bericht door bjorn keith »

Ik ben voornemens om op 6 september IC/EC 186 te nemen van Budapest naar Kosice in Slowakije. Normaal vertrekt de trein om 10:25 van Budapest-Keleti, maar ik kan nog geen reservering maken voor de trein. Ik heb al de websites van diverse spoorwegmaatschappijen daarvoor geprobeerd. Oorzaak daarvoor lijken me de geplande werkzaamheden op Budapest Keleti van 25 augustus tot 20 september. Het station lijkt helemaal (?) dicht te gaan in die periode. Internationale treinen zouden van andere stations in Budapest vertrekken. Heeft iemand enig idee of ergens al meer bekend is? En zo niet; waar de trein die ik wil nemen logischerwijs kan gaan vertrekken? En vanaf wanneer de trein wel te reserveren gaat zijn?

Het gaat dus om de IC/EC 186 Hernád/Hornád (10:25 Budapest Keleti - 14:14 Kosice)

Veel dank alvast voor de hulp! Tot nu toe heb ik niet veel meer info gevonden dan dit flyertje met een qr-code naar een pagina waar niks op staat: https://kundeninformation-pv.oebb.at/da ... 082025.pdf
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
en-es

Bericht door en-es »

Ik vermoed dat er van een ander station in Boedapest vertrokken wordt. En dat nog niet vast staat hoe en wat. En kan er niet gereserveerd worden. Wel irritant maar het is niet anders.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Informatie over wijzigingen in de Hongaarse spoordienstregeling komen op deze pagina: https://www.mavcsoport.hu/mav-szemelysz ... /vaganyzar
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Op welke perron kan ik op Breda het beste staan met het oog op goederentreinen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Matt

Bericht door Matt »

Volgens mij komen die meestal door via spoor 3 en spoor 8, dus de buitenste perrons.
Bemined

Bericht door Bemined »

Goederentreinen van/naar Roosendaal gaan meestal via spoor 3 en 8, die van/naar Kijfhoek meestal via spoor 4 en 7 maar afwijkingen komen voor.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Heel_Holland_Spot schreef: vr 18 jul 2025, 19:08 Op welke perron kan ik op Breda het beste staan met het oog op goederentreinen?
Breda is geen fijn station om goederentreinen te fotograferen. Ik zou zelf naar Reeshof gaan en dan een stukje op de dijk lopen
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Stopt treinserie 2550 (Roosendaal - Puurs) altijd in Boom? Of alleen vanwege Tomorrowland? Volgens de Wiki stopt de trein er wel altijd (het lijkt me ook aannemelijk), maar volgens treinposities niet (deze benoemd heel specifiek "stopt ook in Boom"). Op Roosendaal werd gisteren omgeroepen dat de trein extra in Boom zou stoppen, terwijl dit volgens de Wiki dus normaal is.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
en-es

Bericht door en-es »

Als ik op de website van NMBS op diverse data kijk dan denk ik dat Boom een vaste stop is.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ja, de trein Roosendaal - Puurs stopt op alle tussengelegen stations en dus ook in Boom. Maar normaal gesproken zijn de stations tussen Antwerpen-Zuid en Puurs niet bekend bij NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Men mist een hoop buitenlandse stations in de reisinformatie.
ITF

Bericht door ITF »

Bij het reserveren van een zitplaats geeft de ÖBB aan dat het printen van deze reservering voor grens overschrijdende trajecten aangeraden wordt. Is dit verplicht om te doen? En wat zou er kunnen gebeuren als ik dit niet doe en wel plaats neem op mijn gereserveerde plaats in de RailJet?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
webguy
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door webguy »

waldo79 schreef: zo 20 jul 2025, 12:59 Men mist een hoop buitenlandse stations in de reisinformatie.

Dat is een actieve beleidsregel. Ze hebben het zichzelf erg moeilijk gemaakt waardoor alles over 10 schijven moet om een buitenlands station toe te voegen en dat oplossen heeft geen prioriteit. Overigens kunnen ze bij NS wel redactie spelen, de vierdaagse geeft een extra icoontje, F1 on Zandvoort etc. Die energie en functionaliteit zouden ze ook hierin kunnen stoppen maar doen ze niet
en-es

Bericht door en-es »

ITF schreef: zo 20 jul 2025, 13:19 Bij het reserveren van een zitplaats geeft de ÖBB aan dat het printen van deze reservering voor grens overschrijdende trajecten aangeraden wordt. Is dit verplicht om te doen? En wat zou er kunnen gebeuren als ik dit niet doe en wel plaats neem op mijn gereserveerde plaats in de RailJet?
Ik denk dat dit wel meevalt. Helemaal als reservering niet verplicht is.
Matt

Bericht door Matt »

Is dat ontbreken van buitenlandse stations in de reisinformatie ook de reden waarom de stationsomroep "Emmen" gebruikt in plaats van "Emmerich". Het klinkt altijd wel knullig als je hoort dat er geen treinen tussen Arnhem Centraal en Emmen rijden.
Matt

Bericht door Matt »

ITF schreef: zo 20 jul 2025, 13:19 Bij het reserveren van een zitplaats geeft de ÖBB aan dat het printen van deze reservering voor grens overschrijdende trajecten aangeraden wordt. Is dit verplicht om te doen? En wat zou er kunnen gebeuren als ik dit niet doe en wel plaats neem op mijn gereserveerde plaats in de RailJet?
Ik zou niet weten waarom je een zitplaatsreservering moet printen. Als ze ernaar vragen, dan kan je gewoon de PDF op je telefoon of in de NSI/ÖBB/DB app laten zien. Een zitplaatsreservering is immers geen ticket, maar alleen een bewijs dat jij deze plaats hebt gereserveerd.

De enige treinen waarbij ik wel altijd zou aanraden om een (zitplaats)reservering te printen dat zijn nachttreinen.
Jultar

Bericht door Jultar »

Matt schreef: zo 20 jul 2025, 14:01 Is dat ontbreken van buitenlandse stations in de reisinformatie ook de reden waarom de stationsomroep "Emmen" gebruikt in plaats van "Emmerich". Het klinkt altijd wel knullig als je hoort dat er geen treinen tussen Arnhem Centraal en Emmen rijden.
Nee, Emmerich is gewoon aanwezig. Dat is gewoon een foutje van de reisinformant die het verkeerde station heeft ingevuld/verkeerde afkorting heeft gebruikt.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Autocorrect doordat ze Emn vaker gebruiken dan Em?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127

Bericht door cassie127 »

Matt schreef: zo 20 jul 2025, 14:03
Ik zou niet weten waarom je een zitplaatsreservering moet printen. Als ze ernaar vragen, dan kan je gewoon de PDF op je telefoon of in de NSI/ÖBB/DB app laten zien. Een zitplaatsreservering is immers geen ticket, maar alleen een bewijs dat jij deze plaats hebt gereserveerd.

De enige treinen waarbij ik wel altijd zou aanraden om een (zitplaats)reservering te printen dat zijn nachttreinen.
Als je via ÖBB reserveringen maak in Italië is dit wel nodig. Dan krijg je over het algemeen op de ÖBB website ook alleen de optie om een PDF te maken of de reservering uit te printen via de kaartautomaat door een code van 12 tekens in te voeren
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Maar dan gaat het ook om verplichte reserveringen, toch? Voor niet verplichte reserveringen heeft het überhaupt geen zin om ze te printen, want daar is toch niemand in geïnteresseerd.
Plaats reactie