Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
MichOV
Berichten: 529
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

JurgenH schreef: wo 16 jul 2025, 09:17 Maar dat klinkt alsof er bewust te weinig Ebusco's zijn aangeschaft, EBS vooralsnog geen haast heeft met extra e-bussen en het verder eigenlijk wel prima vindt om door te rijden met de oude diesels.

Het lijkt me dat de concessieverlener hier ook wat van vindt?
Een concessieverlener of provincie heeft altijd wel iets waar ze wat van vinden daar zal ook niets aan veranderen. Maar er gaat niks mooiers boven het echte geluid van de motor van een bus/auto of vrachtwagen en de geur van diesel of benzine Jurgen. *bus* Het is maar net waarmee je bent opgegroeid. :mrgreen: Echter moet en zal tegenwoordig alles naar elektrisch gepushed worden tegenwoordig, ik snap het deels wel vanwege het milieu.. het is wat het is.

Maar om niet af te dwalen, het zou raar zijn als EBS doelbewust te weinig Ebusco's heeft aangeschaft. Ik neem aan dat dit niet zo is. :X
Philip
Berichten: 580
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

gkw1969 schreef: wo 16 jul 2025, 11:26 Dan zou EBS dus vrijwel geen rituitval hebben door voertuigtekort
Dat klopt inderdaad. De rituitval is 0,9% in maart, met de volgende toelichting:

De rituitval in 2025 ontwikkelt zich positief, maar de eerste maanden van het jaar zijn in alle ZeroEmissie/ZE-busconcessies een uitdaging gezien de lagere temperaturen.
De rituitval in Flevoland in januari laat een ongewoon hoog niveau zien vanwege problemen met de stroomvoorziening op de stalling bij Lelystad Airport die vrijwel een gehele dag tot hoge rituitval heeft geleid. De rituitval in Overijssel wordt vooral getekend door het feit dat - versterkt door de lage temperaturen- dat SoC (state of charge, het resterende % batterijlading) problemen zich hier concentreren. Er is in de regio rondom Zwolle geen mogelijkheid om onder een snelle pantograaf-lader bussen die met een te lage SoC rijden, snel bij te laden/uit te wisselen.
Bij nadere beschouwing blijkt de rituitval met name in Overijssel (maar mogelijk ook in andere concessiedelen) helaas negatiever gerapporteerd te worden dan de realisatie in de praktijk: op een aantal lijnen is/was sprake van omleidingen, bussen hebben daar wel gereden, maar op een afwijkende route en zijn ten onrechte als uitgevallen geregistreerd. EBS is doende dit met terugwerkende kracht aan te passen en zal vanzelfsprekend voor de opdrachtgever transparant inzichtelijk maken welke aanpassingen worden aangebracht.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 902
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door The Greyhound »

JurgenH schreef: di 15 jul 2025, 18:06 Maar -en wellicht stel ik een domme vraag- wat ik me nu afvraag: Hoe kan het dat er te weinig Ebuscos komen? Heeft EBS er te weinig besteld, of hadden ze niet voorzien dat er meer bussen nodig waren?

En is er überhaupt een plan om aanvullend extra elektrische bussen aan te schaffen? Gezien ik daar verder ook niets van kan vinden.
De bestelde Ebusco’s waren van de 13 meter variant. Door alle problemen bij Ebusco wordt die variant niet meer gebouwd en krijgt EBS nu 12 meter bussen die eigenlijk voor Qbuzz besteld waren. Dat scheelt toch weer zo’n 10% zitplaats capaciteit en nog wat staanplaatsen. Ik neem aan dat aan dat EBS deze te korte bussen voor een special price heeft kunnen kopen en dat er wellicht daardoor nog wat geld over is voor een paar extra elektrische bussen.
VIRM
Berichten: 8339
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door VIRM »

Heel_Holland_Spot schreef: wo 16 jul 2025, 12:49 Maar voor Zeeland en Haaglanden Streek hebben ze weer bij BYD besteld, omdat ze
Ik neem dus aan dat het prima gaat met de BYD-bussen... (A) -0- :lol:
Het is de laatste tijd (in de media) erg stil rondom de BYD'jes in Ijssel-Vecht ja. ;) Is geen nieuws goed nieuws, of zijn er achter de schermen nog steeds problemen?
Beul van de blindegeleidelijn
JurgenH
Berichten: 43
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door JurgenH »

MichOV schreef: wo 16 jul 2025, 13:13 Een concessieverlener of provincie heeft altijd wel iets waar ze wat van vinden daar zal ook niets aan veranderen. Maar er gaat niks mooiers boven het echte geluid van de motor van een bus/auto of vrachtwagen en de geur van diesel of benzine Jurgen. *bus* Het is maar net waarmee je bent opgegroeid. :mrgreen: Echter moet en zal tegenwoordig alles naar elektrisch gepushed worden tegenwoordig, ik snap het deels wel vanwege het milieu.. het is wat het is.

Maar om niet af te dwalen, het zou raar zijn als EBS doelbewust te weinig Ebusco's heeft aangeschaft. Ik neem aan dat dit niet zo is. :X
Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo vervelend vind en juist wel hou van het bijna geruisloze van de e-bussen, maar ik snap het (wellicht wat sentimentele) gevoel van "ouderwetse" diesels ook best. Het heeft toch ook wel wat.
Tegelijkertijd vind ik de Ebusco's die nu rondrijden in bijvoorbeeld Groningen/Drenthe wel echt vreselijke rammelbakken. De 2.2 als ik me niet vergis. Soms lijkt het wel of alles in en onder de bussen loshangt. Ik ben wel benieuwd hoe dat met de 3.0 is. De "oudere" Citaro's vind ik wat dat betreft wel echt onovertreffelijk.

Maargoed, terug ontopic: Ik geloof ook niet direct dat er doelbewust te weinig bussen zijn aangeschaft, EBS heeft/had genoeg logistieke problemen op te lossen wat dat betreft natuurlijk. Dat de levertijd ook zo gigantisch uit de hand zou lopen had ook niemand verwacht denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat EBS eerst deze bussen op de weg wil hebben, voordat er nog een vervolg ergens aan gegeven wordt. Maar EBS lijkt er ook weinig haast mee te hebben.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Stan_Bronstring
Berichten: 108
Lid geworden op: ma 05 sep 2022, 12:20
Locatie: Velserbroek

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Stan_Bronstring »

EBS had er wel heel weinig haast mee, die bussen zijn gewoon ruim 1,5 jaar te laat geleverd maar dat vinden ze blijkbaar wel prima. Qbuzz had in dat opzicht een stuk minder geduld, maar ook wel begrijpelijk na wat er met van Hool is gebeurd en de gevolgen die dat voor Qbuzz gehad heeft.
Frequent reiziger in Haarlem IJmond.
BuschauffeurTroy
Berichten: 110
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 20:17

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BuschauffeurTroy »

Ze kunnen ook niet anders. Je kan wel druk blijven uitoefenen, maar daar schiet je helemaal niks mee op. Ebusco aanklagen en afstraffen met boetes lost al helemaal niks op.

Ook kan je niet zomaar even ergens anders wat bussen bestellen. Nieuwe bussen zijn nooit op voorraad.
Laatst gewijzigd door Tom024 op vr 18 jul 2025, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Laatste post niet quoten aub
Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
BuschauffeurTroy
Berichten: 110
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 20:17

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BuschauffeurTroy »

JurgenH schreef:
MichOV schreef: wo 16 jul 2025, 13:13 Een concessieverlener of provincie heeft altijd wel iets waar ze wat van vinden daar zal ook niets aan veranderen. Maar er gaat niks mooiers boven het echte geluid van de motor van een bus/auto of vrachtwagen en de geur van diesel of benzine Jurgen. *bus* Het is maar net waarmee je bent opgegroeid. :mrgreen: Echter moet en zal tegenwoordig alles naar elektrisch gepushed worden tegenwoordig, ik snap het deels wel vanwege het milieu.. het is wat het is.

Maar om niet af te dwalen, het zou raar zijn als EBS doelbewust te weinig Ebusco's heeft aangeschaft. Ik neem aan dat dit niet zo is. :X
Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo vervelend vind en juist wel hou van het bijna geruisloze van de e-bussen, maar ik snap het (wellicht wat sentimentele) gevoel van "ouderwetse" diesels ook best. Het heeft toch ook wel wat.
Tegelijkertijd vind ik de Ebusco's die nu rondrijden in bijvoorbeeld Groningen/Drenthe wel echt vreselijke rammelbakken. De 2.2 als ik me niet vergis. Soms lijkt het wel of alles in en onder de bussen loshangt. Ik ben wel benieuwd hoe dat met de 3.0 is. De "oudere" Citaro's vind ik wat dat betreft wel echt onovertreffelijk.

Maargoed, terug ontopic: Ik geloof ook niet direct dat er doelbewust te weinig bussen zijn aangeschaft, EBS heeft/had genoeg logistieke problemen op te lossen wat dat betreft natuurlijk. Dat de levertijd ook zo gigantisch uit de hand zou lopen had ook niemand verwacht denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat EBS eerst deze bussen op de weg wil hebben, voordat er nog een vervolg ergens aan gegeven wordt. Maar EBS lijkt er ook weinig haast mee te hebben.
De VDL’s in ZaWa rammelen ook. De hele constructie piept en kraakt. Op sommige plekken schuurt het plastic langs elkaar waardoor er poeder deeltjes vrij komen.
Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
MichOV
Berichten: 529
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door MichOV »

Maar dat is toch ook wel een deel te wijten aan het goed onderhouden van het materieel(of het nou een citaro, vdl, iveco, byd of ebusco) is?

Soms schrik ik er bijvoorbeeld echt van hoe die bussen(MAN's en Hess trolley's) in Arnhem eruit zien, het ziet er regelmatig vooral van binnen echt smerig, onhygiënisch uit en wat er allemaal loshangt of vernield is.

Daarnaast zie je gewoon overduidelijk dat vaak met name pubers het weinig boeit hoe een bus eruit ziet van binnen als je soms ziet hoe men erbij ligt of met smerige schoenen op stoelen hangt of ligt en soms ook nog zelfs met al dat geklieder op stoelen dat ik soms denk bij mijzelf van waarom zou een vervoerder nieuwe bussen aanschaffen als het vaak grotendeels in no-time toch vernield wordt door het geklieder en weet ik veel wat men allemaal uitvreet met die stoelen e.d. dat is niks waard.

En ja ik snap heel goed dat een chauffeur tijdens het rijden niet overal op kan letten want zijn mainfocus is zijn weg te volgen met al het verkeer om zich heen kortom die kan daar weinig doen wat betreft het 'vernielzucht'.

Maar los van dat om verder het on-topic te houden, schommelt het vermoedelijk bij vervoerders aan als het gaat om goed onderhoud aan het materieel zal dat ongetwijfelt ook grotendeels komen door het gebrek aan personeel.
Laatst gewijzigd door MichOV op za 19 jul 2025, 17:16, 2 keer totaal gewijzigd.
BuschauffeurTroy
Berichten: 110
Lid geworden op: di 31 dec 2024, 20:17

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door BuschauffeurTroy »

Onderhoud is zeker cruciaal, zo blijft alles goed werken. Wanneer de boel slecht onderhouden wordt gaan systemen ook sneller kapot. Vandalisme is inderdaad een lastig dingetje. Wij kunnen er weinig mee. Handhaving is niet in de buurt en vaak gebeurt het tijdens de rit.
Buschauffeur voor EBS-OV Nederland, concessie Zaanstreek - Waterland; MeerPlus. (Standplaats: Purmerend)
flipje
Berichten: 1313
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door flipje »

Ebusco 2502 en 2507 zijn vandaag op dienst.
dennistd
Berichten: 5717
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door dennistd »

BuschauffeurTroy schreef: vr 18 jul 2025, 11:21
JurgenH schreef:
MichOV schreef: wo 16 jul 2025, 13:13 Een concessieverlener of provincie heeft altijd wel iets waar ze wat van vinden daar zal ook niets aan veranderen. Maar er gaat niks mooiers boven het echte geluid van de motor van een bus/auto of vrachtwagen en de geur van diesel of benzine Jurgen. *bus* Het is maar net waarmee je bent opgegroeid. :mrgreen: Echter moet en zal tegenwoordig alles naar elektrisch gepushed worden tegenwoordig, ik snap het deels wel vanwege het milieu.. het is wat het is.

Maar om niet af te dwalen, het zou raar zijn als EBS doelbewust te weinig Ebusco's heeft aangeschaft. Ik neem aan dat dit niet zo is. :X
Ik moet zeggen dat ik het zelf niet zo vervelend vind en juist wel hou van het bijna geruisloze van de e-bussen, maar ik snap het (wellicht wat sentimentele) gevoel van "ouderwetse" diesels ook best. Het heeft toch ook wel wat.
Tegelijkertijd vind ik de Ebusco's die nu rondrijden in bijvoorbeeld Groningen/Drenthe wel echt vreselijke rammelbakken. De 2.2 als ik me niet vergis. Soms lijkt het wel of alles in en onder de bussen loshangt. Ik ben wel benieuwd hoe dat met de 3.0 is. De "oudere" Citaro's vind ik wat dat betreft wel echt onovertreffelijk.

Maargoed, terug ontopic: Ik geloof ook niet direct dat er doelbewust te weinig bussen zijn aangeschaft, EBS heeft/had genoeg logistieke problemen op te lossen wat dat betreft natuurlijk. Dat de levertijd ook zo gigantisch uit de hand zou lopen had ook niemand verwacht denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat EBS eerst deze bussen op de weg wil hebben, voordat er nog een vervolg ergens aan gegeven wordt. Maar EBS lijkt er ook weinig haast mee te hebben.
De VDL’s in ZaWa rammelen ook. De hele constructie piept en kraakt. Op sommige plekken schuurt het plastic langs elkaar waardoor er poeder deeltjes vrij komen.
En dat laatste geldt ook voor de Volvo's in Twente. Blijkbaar heel normaal voor bussenbouwers dus.
Durashift
Berichten: 6099
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Durashift »

^^ Interieurmaterialen zullen wel minimale diktes hebben om iets aan gewicht te besparen? (omdat de batterijen het al extra zwaar maken..). Daarnaast valt het geluid van knisperend plastic misschien iets meer op doordat het geluid van een stampende dieselmotor ontbreekt?
MichOV schreef: vr 18 jul 2025, 12:33
(..)

Soms schrik ik er bijvoorbeeld echt van hoe die bussen(MAN's en Hess trolley's) in Arnhem eruit zien, het ziet er regelmatig vooral van binnen echt smerig, onhygiënisch uit en wat er allemaal loshangt of vernield is.

(..)
Die generatie bussen zijn op het einde van hun levensduur, kan mij wel voorstellen dat je daaraan een dikke 10+ jaren van gebruik kan aflezen. Niet verwonderlijk, denk ik.
Gartlin9
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Gartlin9 »

5 jaar geleden vond ik ze al betreurd slecht, zijn gewoon nooit goed onderhouden volgens mij
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9567
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door ArrivaBas »

flipje schreef: zo 20 jul 2025, 09:06 Ebusco 2502 en 2507 zijn vandaag op dienst.
Inmiddels zijn volgens Busposities ook de 2514 en 2516 uitgereden en op dienst aan te treffen rond Lelystad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Heel_Holland_Spot
Berichten: 418
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Is eigenlijk al bekend wat uiteindelijk (als de Ebusco's compleet zijn) de bedoeling wordt qua inzetverdeling? Er staat me iets bij dat een deel van de K9UE snelRRReis (omdat de Ebusco's nu 12 meter zijn) wordt en dat er dan wat 12 meters comfortRRReis werden (vanwege geen 13 meters op lijn 304).
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
CamilleKreemers
Berichten: 4590
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom mogen er geen 13m op de 304?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5873
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Lijn 45 »

Heel_Holland_Spot schreef: zo 20 jul 2025, 19:34 Er staat me iets bij dat een deel van de K9UE snelRRReis (omdat de Ebusco's nu 12 meter zijn) wordt
Ik las ergens dat de snelRRReis BYD's weer de normale RRReis huisstijl zouden krijgen omdat het niet lukt om ze op hun eigen lijnen te houden. :')
Heel_Holland_Spot
Berichten: 418
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Heel_Holland_Spot »

ovVeluwe schreef: wo 01 jan 2025, 18:50 De reden dat er zo weinig HOV bussen op lijn 304 rijden heeft niks met capaciteit te maken. De route door de dorpen is niet volledig geschikt voor een 13m bus, waardoor dat kan zorgen voor extra vertraging. Aan de andere kant rijden deze bussen wel weer fijner op de snelweg. Daarom heeft stalling Apeldoorn er voor gekozen om op de 304 standaard 12m bussen in te zetten en de overgebleven 13m bussen op de omlopen van lijn 210 en 201.
Het mag wel, maar het is minder prettig.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rikkel en 4 gasten