Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
gpvos
Berichten: 868
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Misschien heb ik geluk gehad, maar in Frankrijk en Duitsland heb ik nooit problemen met het tonen van Interrailreserveringen/-supplementen op mijn telefoon, ook voor nachttreinen. Voor Italië weet ik dat niet.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
mave94
Berichten: 483
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: Randstad

Re: Korte vragen

Bericht door mave94 »

Ik weet niet precies wat de regels hierover zijn. Het belangrijkste is in ieder geval dat de QR-code kan worden gescand.

Ik heb met nachttreinen regelmatig gehad dat de train manager liever een geprint ticket wilde, omdat ze die bij hun houden tijdens de reis. Maar goed, dat is meer in Centraal Europa, zoals Roemenië en Tsjechië/Slowakije.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40770
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De laatste keer dat ik voor Frankrijk een Interrail reservering maakte kreeg ik er notabene een losse QR code bij om op je telefoon te tonen. Dat was daar dan ook geen probleem, sterker nog, in de toenmalige Thalys vond de conducteur het al goed na alleen de reservering gescand tev hebben :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 6058
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Kan iemand mij helpen met een tariefvraag? Ik reis al zo lang met mijn Deutschlandticket, dat mijn trucs wat roestig zijn geworden...

Wat is de goedkoopste optie voor 2 samen reizende volwassenen op een doordeweekse dag om van Maastricht naar Köln Hbf te komen (bus naar Aachen, RE naar Köln) en ook weer terug? Ik denk op dit moment aan een Euregioticket (€22,90) en waarschijnlijk 2x (want ik denk dat er meer dan 6 uur tussen heen- en terugreis zal zitten) een EinfachWeiterTicket NRW (€8,20), dat maakt €39,30 pp. Maar wellicht zie ik iets handigers over het hoofd?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52247
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het EinfachWeiterTicket is alleen geldig als je een regionaal abonnement hebt, zie https://www.bahn.de/faq/wo-gilt-das-tic ... ticket-nrw

Het handigste is dan een VRS 24StundenTicket 5 Personen Preisstufe 4 van € 35,79 in de DB-app vanaf zone Düren (3600) in combinatie met het Euregioticket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 6058
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dank Suus, daar kan ik iets mee. De voorwaarden van dat EinfachWeiterTicket waren me inderdaad niet helemaal duidelijk van de AVV-website. :') Ik dacht dat het Euregioticket nog wel eens onder "verbundweites Kombi-Ticket des AVV, VRR, VRS oder Westfalen-Tarifs" geschaard zou kunnen worden, maar blijkbaar niet.

Verder schijn je ook in de Glimble-app te kunnen swipen voor de RE1 en RE9 tot aan Köln, alleen heb ik geen flauw idee wat dat dan moet kosten. :s Het zal wel duurder zijn, neem ik aan.
IIVQ
Berichten: 1975
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Historievraag: Ik was met een niet-Nederlander aan het discussieren over de geschiedenis van spoornetwerken, en hij vroeg wat het verschil was (in den beginne) tussen lokaalspoor en (interlokale) tramwegen*, en ik weet eigenlijk het verschil niet goed.

In de Achterhoek en Twente had je voornamelijk lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de GOLS, terwijl in Groningen en Friesland de NTM een groot netwerk had wat tramwegen waren.

Beiden hadden eigenlijk gelijke kenmerken: normaalspoor, soms in de berm van de weg, maximum snelheid 30 km/h (later 40), en veelal begonnen met stoomlocomotieven en veel interconnectie met het "grote" spoor voor goederenvervoer (en grotendeels ook door SS (GOLS) / HSM (NTM) geëxploiteerd).

Wat was, in het geval van normaalsporige lijnen, de reden om soms voor een tramweg en soms voor een lokaalspoorweg te kiezen?
(Volgens mij zijn er geen smalsporige lokaalspoorlijnen geweest, maar ik kan het verkeerd hebben).

* gemeentetrams waren juridisch echt iets anders dan interlokale tramwegen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6730
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Volgens mij was het bij een tramlijn dat het mogelijk is om op straatniveau in kan stappen. Bij een locaal spoorweg is er iets van een perron mogelijk.
gpvos
Berichten: 868
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

IIVQ schreef: ma 21 jul 2025, 19:15Historievraag: Ik was met een niet-Nederlander aan het discussieren over de geschiedenis van spoornetwerken, en hij vroeg wat het verschil was (in den beginne) tussen lokaalspoor en (interlokale) tramwegen*, en ik weet eigenlijk het verschil niet goed.
In dit recente thread zijn daar een paar dingen over gezegd. (Edit: ik zie net dat een van de meest inhoudsvolle bijdragen van jou was, dus laat maar...)
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
rvdborgt
Berichten: 485
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Korte vragen

Bericht door rvdborgt »

mave94 schreef: zo 20 jul 2025, 22:52
cassie127 schreef: zo 20 jul 2025, 16:19 Als je via ÖBB reserveringen maak in Italië is dit wel nodig. Dan krijg je over het algemeen op de ÖBB website ook alleen de optie om een PDF te maken of de reservering uit te printen via de kaartautomaat door een code van 12 tekens in te voeren
Dat klopt. Ik had het ook alleen over reserveringen van treinen in Duitsland en Oostenrijk. Als je echter een reservering maakt voor Italië of Frankrijk dan is dat ook meteen je ticket. Je moet hem dan altijd printen of in de officiële app laden als dat mogelijk is.
Optionele reserveringen hoef je nooit af te drukken. ÖBB-reserveringen voor Trenitalia-treinen heb ik ook nog nooit afgedrukt en het personeel vond dat prima.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13297
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Doesburg

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

IIVQ schreef: ma 21 jul 2025, 19:15 Historievraag: Ik was met een niet-Nederlander aan het discussieren over de geschiedenis van spoornetwerken, en hij vroeg wat het verschil was (in den beginne) tussen lokaalspoor en (interlokale) tramwegen*, en ik weet eigenlijk het verschil niet goed.

In de Achterhoek en Twente had je voornamelijk lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de GOLS, terwijl in Groningen en Friesland de NTM een groot netwerk had wat tramwegen waren.

Beiden hadden eigenlijk gelijke kenmerken: normaalspoor, soms in de berm van de weg, maximum snelheid 30 km/h (later 40), en veelal begonnen met stoomlocomotieven en veel interconnectie met het "grote" spoor voor goederenvervoer (en grotendeels ook door SS (GOLS) / HSM (NTM) geëxploiteerd).

Wat was, in het geval van normaalsporige lijnen, de reden om soms voor een tramweg en soms voor een lokaalspoorweg te kiezen?
(Volgens mij zijn er geen smalsporige lokaalspoorlijnen geweest, maar ik kan het verkeerd hebben).

* gemeentetrams waren juridisch echt iets anders dan interlokale tramwegen.
De stoomtrams liepen vaak ook echt dwars door de straten in de centra van de stadjes en dorpen en veelal op smalspoor, terwijl de lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de GOLS dat niet deden. De spoorlijn Winterswijk-Zevenaar van de GOLS bestaat nog steeds in redelijk originele toestand.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
ITF
Berichten: 1177
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Korte vragen

Bericht door ITF »

Zijn er fysieke fanshops van Wiener Linien in Wenen en van de DPP in Praag? Of is het alleen mogelijk om merchandise online te bestellen en af te halen bij een van de servicepunten in Wenen en Praag?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5916
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Van het Wiener Linien Transport Museum Remise weet ik dat ze een winkeltje hebben met wat fanchandise. Maar hoeveel daarvan hetzelfde is als het online assortiment durf ik niet te zeggen.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hainje en 4 gasten