Korte vragen
-
Re: Korte vragen
Misschien heb ik geluk gehad, maar in Frankrijk en Duitsland heb ik nooit problemen met het tonen van Interrailreserveringen/-supplementen op mijn telefoon, ook voor nachttreinen. Voor Italië weet ik dat niet.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Ik weet niet precies wat de regels hierover zijn. Het belangrijkste is in ieder geval dat de QR-code kan worden gescand.
Ik heb met nachttreinen regelmatig gehad dat de train manager liever een geprint ticket wilde, omdat ze die bij hun houden tijdens de reis. Maar goed, dat is meer in Centraal Europa, zoals Roemenië en Tsjechië/Slowakije.
Ik heb met nachttreinen regelmatig gehad dat de train manager liever een geprint ticket wilde, omdat ze die bij hun houden tijdens de reis. Maar goed, dat is meer in Centraal Europa, zoals Roemenië en Tsjechië/Slowakije.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
De laatste keer dat ik voor Frankrijk een Interrail reservering maakte kreeg ik er notabene een losse QR code bij om op je telefoon te tonen. Dat was daar dan ook geen probleem, sterker nog, in de toenmalige Thalys vond de conducteur het al goed na alleen de reservering gescand tev hebben 

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
Kan iemand mij helpen met een tariefvraag? Ik reis al zo lang met mijn Deutschlandticket, dat mijn trucs wat roestig zijn geworden...
Wat is de goedkoopste optie voor 2 samen reizende volwassenen op een doordeweekse dag om van Maastricht naar Köln Hbf te komen (bus naar Aachen, RE naar Köln) en ook weer terug? Ik denk op dit moment aan een Euregioticket (€22,90) en waarschijnlijk 2x (want ik denk dat er meer dan 6 uur tussen heen- en terugreis zal zitten) een EinfachWeiterTicket NRW (€8,20), dat maakt €39,30 pp. Maar wellicht zie ik iets handigers over het hoofd?
Wat is de goedkoopste optie voor 2 samen reizende volwassenen op een doordeweekse dag om van Maastricht naar Köln Hbf te komen (bus naar Aachen, RE naar Köln) en ook weer terug? Ik denk op dit moment aan een Euregioticket (€22,90) en waarschijnlijk 2x (want ik denk dat er meer dan 6 uur tussen heen- en terugreis zal zitten) een EinfachWeiterTicket NRW (€8,20), dat maakt €39,30 pp. Maar wellicht zie ik iets handigers over het hoofd?
- Suus
- Contacteer:
Het EinfachWeiterTicket is alleen geldig als je een regionaal abonnement hebt, zie https://www.bahn.de/faq/wo-gilt-das-tic ... ticket-nrw
Het handigste is dan een VRS 24StundenTicket 5 Personen Preisstufe 4 van € 35,79 in de DB-app vanaf zone Düren (3600) in combinatie met het Euregioticket.
Het handigste is dan een VRS 24StundenTicket 5 Personen Preisstufe 4 van € 35,79 in de DB-app vanaf zone Düren (3600) in combinatie met het Euregioticket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
Dank Suus, daar kan ik iets mee. De voorwaarden van dat EinfachWeiterTicket waren me inderdaad niet helemaal duidelijk van de AVV-website.
Ik dacht dat het Euregioticket nog wel eens onder "verbundweites Kombi-Ticket des AVV, VRR, VRS oder Westfalen-Tarifs" geschaard zou kunnen worden, maar blijkbaar niet.
Verder schijn je ook in de Glimble-app te kunnen swipen voor de RE1 en RE9 tot aan Köln, alleen heb ik geen flauw idee wat dat dan moet kosten.
Het zal wel duurder zijn, neem ik aan.

Verder schijn je ook in de Glimble-app te kunnen swipen voor de RE1 en RE9 tot aan Köln, alleen heb ik geen flauw idee wat dat dan moet kosten.

-
Historievraag: Ik was met een niet-Nederlander aan het discussieren over de geschiedenis van spoornetwerken, en hij vroeg wat het verschil was (in den beginne) tussen lokaalspoor en (interlokale) tramwegen*, en ik weet eigenlijk het verschil niet goed.
In de Achterhoek en Twente had je voornamelijk lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de GOLS, terwijl in Groningen en Friesland de NTM een groot netwerk had wat tramwegen waren.
Beiden hadden eigenlijk gelijke kenmerken: normaalspoor, soms in de berm van de weg, maximum snelheid 30 km/h (later 40), en veelal begonnen met stoomlocomotieven en veel interconnectie met het "grote" spoor voor goederenvervoer (en grotendeels ook door SS (GOLS) / HSM (NTM) geëxploiteerd).
Wat was, in het geval van normaalsporige lijnen, de reden om soms voor een tramweg en soms voor een lokaalspoorweg te kiezen?
(Volgens mij zijn er geen smalsporige lokaalspoorlijnen geweest, maar ik kan het verkeerd hebben).
* gemeentetrams waren juridisch echt iets anders dan interlokale tramwegen.
In de Achterhoek en Twente had je voornamelijk lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de GOLS, terwijl in Groningen en Friesland de NTM een groot netwerk had wat tramwegen waren.
Beiden hadden eigenlijk gelijke kenmerken: normaalspoor, soms in de berm van de weg, maximum snelheid 30 km/h (later 40), en veelal begonnen met stoomlocomotieven en veel interconnectie met het "grote" spoor voor goederenvervoer (en grotendeels ook door SS (GOLS) / HSM (NTM) geëxploiteerd).
Wat was, in het geval van normaalsporige lijnen, de reden om soms voor een tramweg en soms voor een lokaalspoorweg te kiezen?
(Volgens mij zijn er geen smalsporige lokaalspoorlijnen geweest, maar ik kan het verkeerd hebben).
-
- Donateur
Volgens mij was het bij een tramlijn dat het mogelijk is om op straatniveau in kan stappen. Bij een locaal spoorweg is er iets van een perron mogelijk.
-
In dit recente thread zijn daar een paar dingen over gezegd. (Edit: ik zie net dat een van de meest inhoudsvolle bijdragen van jou was, dus laat maar...)
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Optionele reserveringen hoef je nooit af te drukken. ÖBB-reserveringen voor Trenitalia-treinen heb ik ook nog nooit afgedrukt en het personeel vond dat prima.mave94 schreef: ↑zo 20 jul 2025, 22:52Dat klopt. Ik had het ook alleen over reserveringen van treinen in Duitsland en Oostenrijk. Als je echter een reservering maakt voor Italië of Frankrijk dan is dat ook meteen je ticket. Je moet hem dan altijd printen of in de officiële app laden als dat mogelijk is.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
De stoomtrams liepen vaak ook echt dwars door de straten in de centra van de stadjes en dorpen en veelal op smalspoor, terwijl de lokaalspoorwegen van bijvoorbeeld de GOLS dat niet deden. De spoorlijn Winterswijk-Zevenaar van de GOLS bestaat nog steeds in redelijk originele toestand.IIVQ schreef: ↑ma 21 jul 2025, 19:15 Historievraag: Ik was met een niet-Nederlander aan het discussieren over de geschiedenis van spoornetwerken, en hij vroeg wat het verschil was (in den beginne) tussen lokaalspoor en (interlokale) tramwegen*, en ik weet eigenlijk het verschil niet goed.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
Zijn er fysieke fanshops van Wiener Linien in Wenen en van de DPP in Praag? Of is het alleen mogelijk om merchandise online te bestellen en af te halen bij een van de servicepunten in Wenen en Praag?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
- Mikos
- Contacteer:
Van het Wiener Linien Transport Museum Remise weet ik dat ze een winkeltje hebben met wat fanchandise. Maar hoeveel daarvan hetzelfde is als het online assortiment durf ik niet te zeggen.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
-
Ik dacht dat de klantenservice verkoopkantoren op enkele grote OV knooppunten in Wenen ook merchandise verkoopt. Heb er in het verleden wel eens wat gekocht.
-
- Donateur
Voor merchandise van DPP kun je terecht bij de infocentra Můstek, Hradčanská, Nádraží Veleslavín en Anděl, hoewel het aanbod vrij beperkt is. (Met name bij Anděl is nauwelijks ruimte.) Als je zeker weet dat je iets wilt hebben, kun je het beter bestellen om het daar op te halen. De meeste producten belanden namelijk niet meer fysiek in de infocentra voordat je ze bestelt.
Iets soortgelijks geldt overigens voor merchandise van České dráhy. Zelfs op Praha hl.n. hebben ze nauwelijks opslagruimte en daardoor ook nauwelijks aanbod. Zelfs wat ze daar in de vitrines hebben staan bij de loketten, blijken ze dan niet te verkopen omdat dat het enige exemplaar is. Het nadeel daarvan is wel dat je niet eens een ČD-punt uit kunt kiezen om het op te halen, alleen van die pakketautomaten waar je het dan binnen 24 uur uit moet halen, wat vervelend kan zijn als je op reis bent.
Iets soortgelijks geldt overigens voor merchandise van České dráhy. Zelfs op Praha hl.n. hebben ze nauwelijks opslagruimte en daardoor ook nauwelijks aanbod. Zelfs wat ze daar in de vitrines hebben staan bij de loketten, blijken ze dan niet te verkopen omdat dat het enige exemplaar is. Het nadeel daarvan is wel dat je niet eens een ČD-punt uit kunt kiezen om het op te halen, alleen van die pakketautomaten waar je het dan binnen 24 uur uit moet halen, wat vervelend kan zijn als je op reis bent.
-
Helder, bedankt!
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.