Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Chrysa

Re: Concessie Oost-Brabant (2027-2039)

Bericht door Chrysa »

teun schreef: do 24 jul 2025, 11:27 Ik ken ook wel Nederlandse chauffeurs die de weg niet kennen van hun eigen route en het flauwste idee niet hebben of hun bus in de Breestraat stopt. :Y
:shock: :shock: :shock:
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Stefan schreef: do 24 jul 2025, 13:00 De collega’s uit het buitenland zijn stuk voor stuk toppers. Ze doen allemaal hun uiterste best en het is vast niet altijd makkelijk voor ze. Bij ons in Limburg horen ze er desondanks helemaal bij en zijn ze echt niks minder dan een Nederlandse collega.
Dat kan ik beamen. In Limburg ben je al buitenlander als je niet uit Limburg komt. Dus ik heb 3 jaar als buitenlander in Limburg gereden.
En altijd mijn best gedaan en positieve feedback gehad, zelfs in de gevallen waar ik Limburgs dialect sprekende passagiers niet kon verstaan en aan andere passagiers moest vragen om te vertalen naar het Nederlands :)
Het hielp wel dat ik niet alleen mijn routes kende maar ook per auto het hele gebied waar ik reed heb verkend zodat ik ook buiten de routes aardig wist wat waar te vinden was en welke lijnen daar kwamen.
erjeebee

Bericht door erjeebee »

Guilliamseleendert schreef: do 24 jul 2025, 12:44 Dit heeft voor mij weinig nut zie ik wel om zoiets aan te kaarten. Dat het grootste deel hier alleen bus nummer kent foto’s maakt of passagier is. Dus niet begrijpen hoe een chauffeur hier overdenkt.
Sjonge jonge, heerlijk ongenuanceerd en denigrerend.
Er hangen hier meer chauffeurs rond dan je denkt (ondergetekende is er een van) en de meeste mensen die geen chauffeur zijn kennen er wel een paar.
Dus verzoeke niet te doen alsof de rest of het forum stupide is en uzelf de wijsheid in pacht heeft.

Overigens hebben je bijdragen aan het forum niet duidelijk gemaakt "hoe een chauffeur hier over denkt"
Alleen maar vage verwijten.
SteveJobs biedt je de kans om dat duidelijk te maken met zijn vraag "Wat zouden ov bedrijven anders of beter moeten doen richting personeel in jouw ogen?"
Grijp die kans zou ik zeggen.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Laat ik even uit mijn ervaring als buschauffeur in Leiden e.o. spreken. Ik rij nu net iets meer dan een jaar vrolijk rond en ken de straatnamen waarover onze lijnen rijden en een aantal bekende landmarks prima uit m'n hoofd, maar ik ben ook geen atlas die iedere straatnaam in Leiden en ongeving kent en weet welke bus er stopt. Het helpt natuurlijk niet mee dat ik niet uit Leiden vandaan kom, maar gelukkig hebben ze Google Maps uitgevonden waardoor je mensen toch te hulp kan staan *bus*

En over het rijden op navigatie gesproken kan ik dat alleen maar toejuichen als tool voor het snel leren kennen van nieuwe lijnen. Ik had 100% verdwaald geraakt in het weekendje dat ik in de omgeving Assen reed _O- Wel zorgelijk vind ik het als mensen de lijnen hierdoor niet uit het hoofd gaan leren en constant op kaart gaan rijden. Als ik een route eenmaal ken vind ik de kaart vaak juist weer vervelend.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Ligt ook aan de vervoerders. Bij Keolis zit er een heel mooi routebegeleidingssysteem in de boordcomputer ingebouwd. Keolis zegt daarom: Je hebt toch een rijbewijs? Dus kan je overal rijden, gewoon die routebegeleiding aanzetten. Over het algemeen is dat dan ook prima te doen, je hebt alleen geen enkel richtingsgevoel. Pas als je een paar keer een lijn gereden hebt begin je de boel wel te kennen, maar je kan niet overal alle straatnamen en bushaltes kennen, inclusief allerlei winkels etc. in een concessiegebied zo groot als bijv. IJssel-Vecht. Dan moeten reizigers dat vooraf maar uitzoeken en op een papiertje afdrukken. Sommige reizigers vragen "Ik moet naar [straat, huisnummer]", verwachten ze dan ook echt dat je dat uit je hoofd weet :roll:
Laatst gewijzigd door Sorry_geen_dienst op vr 25 jul 2025, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Dat rijden op navigatie, zijn daar dan ook daadwerkelijk de buslijnen en -routes in verwerkt, dus navigeer. Op basis van de daadwerkelijke route die de bus moet volgen inclusief eventuele busbanen en routes die normaal verkeer niet mogen nemen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Michael
Contacteer:

Bericht door Michael »

Bij Arriva wel in ieder geval. Haltes worden er ook op aangegeven. En ook omleidingen worden erin gezet. Het zijn nu nog losse Garmin's maar ik heb begrepen dat de navigatie uiteindelijk in de Albatros komt te zitten.
Laatst gewijzigd door Michael op vr 25 jul 2025, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry_geen_dienst

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Bij Keolis ziet het er zo uit: https://www.keolisblauwnet.nl/getmedia/ ... ifcmmSQ%3d . Is inclusief busbanen etc.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Duidelijk! Dank!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Hainje

Bericht door Hainje »

JordiBrabant schreef: wo 23 jul 2025, 01:43 Je bent nog steeds altijd welkom in Breda wat mij betreft. *O*
Ja snap ik, zo'n kwaliteitschauffeur als ik willen ze overal wel hebben. :Y (A)
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
JordiBrabant

Bericht door JordiBrabant »

Waarom ben je dan nog niet gevraagd om in Breda bij te springen?
Hier had uw onderschrift kunnen staan.
Hainje

Bericht door Hainje »

Oh wel gevraagd hoor, maar had er niet zoveel zin in. Zeker omdat het maar voor een half jaartje was.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫

Blijf niet mokkend aan de kant staan, stel een daad en toon je moed. ~ Karel Glastra van Loon.
Vinny

Bericht door Vinny »

Als passagier hecht ik er wel waarde aan dat de chauffeur Nederlands spreekt en verstaat en ook op de hoogte is van de belangrijkste bestemmingen in het concessiegebied. Maar elk OV bedrijf heeft nu eenmaal te maken met een personeelsgebrek, dus je ontkomt niet aan het inhuren van buitenlandse chauffeurs die wellicht minder of niet Nederlands kunnen en de routes op hun navigatiescherm moeten rijden. Het lijkt me minder erg dan grootschalige rituitval. Wel zou ik toejuichen dat de chauffeurs dan zelf het initiatief nemen en hun kennis bijspijkeren. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Stefan

Bericht door Stefan »

JordiBrabant schreef: za 26 jul 2025, 15:18 Waarom ben je dan nog niet gevraagd om in Breda bij te springen?
Bij ons in Limburg werd het ook gevraagd, maar gauw ook weer afgeblazen.. jammer, had er wel zin in gehad -0-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie