Korte Wiki vragen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Korte Wiki vragen

Bericht door Daniel »

Milco schreef: za 26 jul 2025, 19:17 En dat kun je prima toevoegen met Snelbus als type te gebruiken en een regel toe te voegen op de pagina zelf.
Nee dat is een non-oplossing. Het probleem zit namelijk niet op de pagina zelf (daar blijkt het karakter van de lijn prima uit) maar in een onduidelijke route op de stations- en haltepagina's en daar veranderen jouw suggesties helemaal niets aan.
Bij lijn 101 kan er prima een plaats toegevoegd worden om het sneldienstkarakter eruit te halen.
Je mist het punt. We kunnen nooit alles in de routeparameter vermelden, dus er zullen altijd tussenbestemmingen op een lijn ontbreken. Daarom zegt het ontbreken van tussenbestemmingen helemaal niks over hoe de lijn rijdt, dus kan je beter opnemen hoe de lijn wel rijdt.
Zie ook de naam van de parameter: we noemen het niet voor niks een routeparameter en niet een "hier-kan-je-in-en-uitstappen-stappen-parameter".
Milco schreef: za 26 jul 2025, 19:00 Een reiziger die met lijn 217 gaat hoeft echt niet te weten dat er een stukje over de A28 wordt gereden; die is al blij om te weten dat lijn 217 een sneldienst is ten opzichte van lijn 17.
Juist wel, als je de lijn nu in het overzicht op de stationspagina ziet kan je slecht afleiden of hij nou nog op een beperkt aantal haltes van de 17 stopt en dan afslaat naar het bedrijventerrein (want dat is ook een mogelijke definitie van een sneldienst) of dat er een totaal andere route gevolgd wordt.
Als de reiziger het niet zou hoeven weten, waarom zet Syntus het dan wel op de lijnfilm (bij 280 dan, 217 zie ik niet zo vaak).
En waar maak je het onderscheid? Waar is het noemen van een N- of A-weg wel relevant en waar niet? Dan zou je dat per lijn indiviudieel moeten bekijken
Precies dat! Een algemene richtlijn werkt gewoon niet, de vervoerders bedenken vanzelf weer iets wat daar onmogelijk aan te koppelen valt :mrgreen:
regenmaker schreef: za 26 jul 2025, 19:26 en voor je het weet zit je op een glijdende schaal waarbij er weer een wildgroei aan lijnsoorten komt.
Een wildgroei aan lijnsoorten krijg je alleen als je het volledig vrij laat, niet als je in overleg een extra lijnsoort aan het al best beperkte lijstje toevoegt. Het soort lijnen waar het hier om gaat lijkt me toch vrij duidelijk te onderscheiden, is heel wat anders dan "Spitsbus" wat een heel breed begrip was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

iamthedutchdude schreef: za 26 jul 2025, 20:00
Milco schreef: za 26 jul 2025, 19:36 Ik geef toe dat lijn 85 lastig is, maar om er een zomerbus van te maken. Nu rijdt hij toevallig in de zomervakantie, maar straks wordt het de herfstvakantie. Hoe wil je 'm dan noemen? Dat we zomerbus als type gebruiken heeft als voordeel dat je er een gewone lijnsoort aan kunt hangen, zoals stadsbus of streekbus (zie lijn 84 tussen Haarlem en Zandvoort). Ik zou misschien nog eerder neigen naar het toevoegen van een nieuwe lijnsoort voor zulke "toeristenlijnen" (in eigen land), zoals ook de lijnen 800 en 801 in ZaWa zijn en de lijnen rond Renesse. Welke naam? Geen idee: toeristenlijn, attractielijn?
Ik wilde inderdaad al opperen om dit (zowel lijn 85 als 86) een toeristenlijn te noemen. Diezelfde naam zou bijvoorbeeld ook voor Lijn 247 (Walibi Express), de zomerbussen in NHN, de "stadsbussen" in Renesse, de lijnen 800 en 801 in ZaWa en soortgelijke lijnen gebruikt worden. De benaming sluit daarbij wat mij betreft beter aan bij het primaire doel van de lijnen, en daarnaast is het ook minder verbazend als deze lijnen buiten het toeristenseizoen niet (of veel minder) rijden. Hiermee ben je daarnaast het nadeel van de winter-, lente-, zomer- en herfstbus (of de kerstbus ;) ) kwijt.
Dit vind ik eigenlijk wel een goede oplossing: het zijn buslijnen die niet per se als streekbus te boek hoeven staan gezien de afwijkende frequenties of dag(del)en waarop gereden wordt zoals de Efteling-lijnen en de reeds genoemde voorbeelden. Op zich denk ik dat een lijnsoort als 'toeristenlijn' prima past, al twijfel ik wel of de naam passend is of dat we daarvoor iets anders moeten verzinnen, maar daar komen we wel uit lijkt mij. De lijnen zijn anders dan reguliere stads- en streeklijnen, hebben een eigen karakter maar zijn "op papier" (lees: volgens de richtlijnen) dat nu nog wel. Daar kunnen we - wat mij betreft - best iets in veranderen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Over het vermelden van snelwegen in de routestrip en routeparameter gesproken; neem lijn 250 in ZHN. Tussen Leiden en Lisse rijdt ie over de A44. Sassenheim staat wel op de routeparameter, maar wordt met slechts één enkele halte - nota bene een van de minst gebruikte aan de rand van de kern - bediend door deze lijn. Het heeft m.i. dus niet zo veel zin om Sassenheim te benoemen in de routeparameter. Zouden we dan niet eerder het sneldienstkarakter benadrukken door een routestrip en parameter te maken waar uit blijkt dat er gebruikgemaakt wordt van de A44? Ik meen te herinneren dat ik dit in den beginne had toegepast, maar dat vervolgens iedere verwijzing naar de A44 er vakkundig uit gesloopt werd. Daarnaast merk ik dat alle kritiek op het benoemen van A- en/of N-wegen bij één en dezelfde persoon vandaan lijkt te komen en niet bijster breed gedragen wordt.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Zelf ben ik inderdaad niet per se een voorstander van het opnemen van wegnummers in de routeparameter omdat je er simpelweg niet kan in- of uitstappen, in tegenstelling tot de plaatsen die daar wel worden genoemd. Wellicht kunnen we eens polsen wat jullie en andere gebruikers hiervan vinden? Eventueel zouden we het wel kunnen toestaan, maar dan zouden we bijvoorveeld de N/A-weg schuingedrukt in de routeparameter kunnen zetten zodat het afwijkend getoond wordt ten opzichte van de 'reguliere' plaatsen?

Met het noemen van wegnummers in de inleidende tekst heb ik geen moeite. We zouden zelfs kunnen nadenken om de wegnummers in de routestrip op te nemen (zoals we ook wel eens doen als een bus geen tussenliggende haltes bedient, zoals: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... ot_Kazerne, maar dan met een tekst als "rijdt via A44" o.i.d.). Dan heb je ook wellicht een beter beeld van tussen welke haltes er via de N- of A-weg wordt gereden.

Updates:
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Milco schreef: za 26 jul 2025, 22:54 Zelf ben ik inderdaad niet per se een voorstander van het opnemen van wegnummers in de routeparameter omdat je er simpelweg niet kan in- of uitstappen
Daarom het het dus ook een routeparameter. Die is bedoeld om aan te geven hoe de bus rijdt en niet om aan te geven waar je in- en uit kunt stappen, daar hebben we de routestrip voor.
Eventueel zouden we het wel kunnen toestaan, maar dan zouden we bijvoorveeld de N/A-weg schuingedrukt in de routeparameter kunnen zetten zodat het afwijkend getoond wordt ten opzichte van de 'reguliere' plaatsen?
Schuingedrukt vindt ik hier eerlijk gezegd niet zo veel toevoegen.
We zouden zelfs kunnen nadenken om de wegnummers in de routestrip op te nemen (zoals we ook wel eens doen als een bus geen tussenliggende haltes bedient, zoals: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... ot_Kazerne, maar dan met een tekst als "rijdt via A44" o.i.d.). Dan heb je ook wellicht een beter beeld van tussen welke haltes er via de N- of A-weg wordt gereden.
Lijn 10 is geen denderend voorbeeld (die komt niet over een A- of N-weg), maar voor lijnen die echt een stuk overslaan door via een snelweg te rijden zou het inderdaad wel zin kunnen hebben. Het zou voor mij echter geen prioriteit hebben want in de routestrip blijkt uit de bediende haltes vaak al wel hoe de bus rijdt, de verduidelijking is daarom meer relevant voor de routeparameter omdat daar minder routepunten in zitten waaruit af te leiden is hoe de bus rijdt.
(Als we het doen zou ik trouwens routestripicoontjes met snelwegnummers maken, zou dat op een of andere manier dynamisch kunnen zodat we niet evenveel icoontjes als er snelwegen zijn hoeven te maken?)

Edit: zou inderdaad automatisch moeten kunnen, Wikipedia heeft er een sjabloon voor. Dan zou het zelfs in de routeparameter moeten kunnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Schuingedrukt wordt al vaak gebruikt voor aanpassingen bij verstoringen, dus dat zou ik niet doen voor het wegnummer.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Lijn 10 was juist als voorbeeld hoe je zo'n tekst in de routestrip kan plaatsen. Andere tekst, idee is hetzelfde.

Hoe je zulke icoontjes maakt waag ik mij niet aan, maar eenieder staat het wat mij betreft vrij om eens te proberen en te kijken hoe dat staat. :)

Updates:
ThatPCDude
Donateur

Milco schreef: za 26 jul 2025, 22:54
Met het noemen van wegnummers in de inleidende tekst heb ik geen moeite. We zouden zelfs kunnen nadenken om de wegnummers in de routestrip op te nemen (zoals we ook wel eens doen als een bus geen tussenliggende haltes bedient, zoals: https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... ot_Kazerne, maar dan met een tekst als "rijdt via A44" o.i.d.). Dan heb je ook wellicht een beter beeld van tussen welke haltes er via de N- of A-weg wordt gereden.
Laat dat met "rijdt via A44" en de inleidende tekst nou exact hetgene zijn wat ik toendertijd met lijn 250 heb gedaan, wat jij vervolgens weer verwijderd hebt. Je spreekt jezelf een beetje tegen.

Edit: zie hier de eerste versie en bewerkingshistorie.

regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Maar het maakt in principe niets uit via welke snelweg hij rijdt en of hij via de snelweg rijdt, je laat immers tussengelegen plaatsen sowieso in de routeparameter zien en dus niet de plaatsen die langs de snelweg liggen.

Ik vind ook het hele concept stopt niet bij tussengelegen haltes in de routestrip nutteloos, want die haltes staan sowieso niet in de routestrip en dus stopt hij daar inderdaad niet. En je weet nog steeds niet welke haltes hij dan langskomt maar niet stopt.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ThatPCDude
Donateur

Het toevoegen van non-stop delen over *dezelfde* route vind ik ook minder nuttig dan lijnen waarbij er grote afstanden tussen haltes zijn. Zeker als er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden kan het het waard zijn om te zeggen dat hij over de A44 rijdt, zodat er geen verwarring ontstaat - bijvoorbeeld dat ie non-stop de "oude" route zou rijden.

Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

stopt niet bij tussengelegen haltes vind ik juist zeer nuttig om aan te geven waar lijnen als sneldienst rijden. Lang niet alle snelbussen slaan per se haltes over, en anders moet je om dat uit te zoeken zelf de lijnennetkaart erbij gaan pakken. De overgeslagen haltes blijken vaak uit de andere lijnen op het traject.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Die informatie is niet te vinden op de lijnpagina zelf. Je moet dan alsnog naar een andere lijn die toevallig dezelfde route aflegt zoeken (moet je maar net weten) of de lijnennetkaart erbij pakken. Ook kan het zijn dat een lijn een andere route rijdt in plaats van langs de tussengelegen haltes langsrijdt.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Er zijn in ieder geval in België dienstregelingen waar expliciet in de dienstregeling staat dat niet op tussengelegen haltes wordt gestopt, zoals lijn 6 Libramont - Bastogne. Er liggen meer haltes op de route, als je daar wil uitstappen moet je lijn 601 nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Maar dan lijkt het me goed om dat expliciet op de lijnpagina te vermelden in plaats van alleen: stopt niet op tussengelegen haltes.
Plaats reactie