OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40790
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Ik zat zelf in de voorste coupé en heb de omroep zelf gehoord bij eerdere stations, dus hij was daar in elk geval hoorbaar.

Op station Sassenheim kwam ik net een digitale vertrekstaat tegen volgens welke lijn 361 op zaterdag maar 1x/dag rijdt. Dat klopt ook niet helemaal.

@Re.tep: sowieso een NS medewerker en bij deze tot de nok gevulde SNG kon ik sleutelen uit de cabine wel begrijpen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Sorry_geen_dienst
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Sorry_geen_dienst »

De 2400 serie rijdt vandaag Rtd-Asd, alleen staat deze op Shl met 'niet instappen' op de CTA bakken en hij staat daardoor ook niet op de schermen met vertrektijden. Zal wel iemand een vinkje ergens verkeerd hebben gezet. Wel lekker rustig daardoor vanaf Shl naar Asd omdat niemand durft in te stappen.
sneltram
Berichten: 499
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door sneltram »

Nee, bewust gepland. Anders wordt ie te druk. Het is alleen een bepaald tijdsvak en maar 1 richting.
Sorry_geen_dienst
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 04 nov 2022, 12:49

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Sorry_geen_dienst »

Oké dankje. Trein is echter erg rustig... Rijdt ook met dubbele ICNG dus wordt gerekend op drukte. De ICD naar Amfs rijdt met losse stelletjes en is beduidend drukker.
Laatst gewijzigd door Sorry_geen_dienst op za 26 jul 2025, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re.tep
Berichten: 323
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Re.tep »

Daniel schreef: za 26 jul 2025, 14:51 @Re.tep: sowieso een NS medewerker en bij deze tot de nok gevulde SNG kon ik sleutelen uit de cabine wel begrijpen.
Gewoon niet toegestaan. Bij controle door NS of IL&T heeft het personeel, zo wel de conducteur als machinist, een flink arbeidsrechtelijk probleem.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5918
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Mikos »

Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.

In SNG zijn trouwens heel veel problemen met de omroep, zowel de automatische als de handmatige. Het kan best zijn dat het personeel wel netjes heeft omgeroepen, maar dat het niet door is gekomen. Dan heb ik uitgebreid omgeroepen en heeft niemand het meegekregen. Dan ben ik ook wel eens verbaasd...
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Re.tep
Berichten: 323
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Re.tep »

Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.
Ik was er niet bij, klopt.
Maar mag toch uit gaan wat er door anderen gesignaleerd wordt ?
Conducteur sluit vanuit de voorste cabine.
Conducteur zit in de voorste cabine.
Conducteur stapt uit de voorste cabine.

Dan denk ik, dat is niet toegestaan. Om bij een volle, zeer volle trein toch een vertrekprocedure te doen zijn gewoon (veilige) protocollen bedacht ?
BasGeluk
Berichten: 435
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door BasGeluk »

Dit zie ik zo vaak gebeuren. Ook bij een niet volle trein. De conducteur stapt na het sleutelen de cabine weer in. Voorts gaat de ILT (zonder &) niet over het arbeidsrecht.
Gr BasG
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10289
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Volgens mij mag er gewoon vanuit de cabine worden gesleuteld, ongeacht de drukte van de trein.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Dionysusnu
Berichten: 2338
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 17:52
Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.
Ik was er niet bij, klopt.
Maar mag toch uit gaan wat er door anderen gesignaleerd wordt ?
Conducteur sluit vanuit de voorste cabine.
Conducteur zit in de voorste cabine.
Conducteur stapt uit de voorste cabine.

Dan denk ik, dat is niet toegestaan. Om bij een volle, zeer volle trein toch een vertrekprocedure te doen zijn gewoon (veilige) protocollen bedacht ?
Wat als de dodeman defect was in dit stel? (Voor zover ik weet mag of zelfs moet de conducteur dan in de cabine aanwezig zijn)
Re.tep
Berichten: 323
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Re.tep »

Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 14:46 Een conducteur voorin de cabine is natuurlijk in principe tegen alle regels, als een trein rijdt. Daar zijn maar erg weinig uitzonderingen op.
Maar de dodeman was niet defect :N

De vertrekprocedure doet een conducteur vanuit de reizigersdeur volgens een vaste procedure.
Is het te druk op het balkon, dan kan de conducteur buitenom sleutelen, en als alle deuren dicht zijn instappen in de achterste of tussencabine, vanzelfsprekend gaat deze procedure samen met de machinist.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6621
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door dylanwild94 »

Mikos schreef: za 26 jul 2025, 15:57 Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40790
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Laten we maar weer terug naar de reisinfomissers gaan...
Daniel schreef: za 26 jul 2025, 14:51 Op station Sassenheim kwam ik net een digitale vertrekstaat tegen volgens welke lijn 361 op zaterdag maar 1x/dag rijdt. Dat klopt ook niet helemaal.
Hier een fototje erbij, zoek wat er wel klopt (dat gaat sneller dan alle fouten vinden :mrgreen: )
Afbeelding

(De voetnoot "rijdt niet verder dan Sassenheim Station" is op halte Sassenheim, Station ook nuttig trouwens :p )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JurgenH
Berichten: 56
Lid geworden op: di 20 mei 2025, 23:39

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door JurgenH »

BasGeluk schreef: za 26 jul 2025, 18:07 Dit zie ik zo vaak gebeuren. Ook bij een niet volle trein. De conducteur stapt na het sleutelen de cabine weer in. Voorts gaat de ILT (zonder &) niet over het arbeidsrecht.
Ik zie het ook vrij regelmatig gebeuren, op precies die manier inderdaad. Soms hoor ik hele gesprekken vanuit de machinistencabine.
Nooit geweten dat het niet was toegestaan, maar vond het altijd wel opmerkelijk.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
ICNG
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 23 mei 2025, 18:50

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ICNG »

Inderdaad nooit geweten dat dat niet is toegestaan, hoor ook af en toe de conducteur in de machinistencabine een gesprek voeren met de machinist dat dan niet over de trein gaat...

Waar kan ik dit het beste melden eigenlijk? Is wel handig om te weten voor de volgende keer dat ik het zie.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1319
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ThatPCDude »

Daniel schreef: za 26 jul 2025, 14:51 Op station Sassenheim kwam ik net een digitale vertrekstaat tegen volgens welke lijn 361 op zaterdag maar 1x/dag rijdt. Dat klopt ook niet helemaal.
Probleem is bekend bij infrabeheer, maar het lijkt te ontbreken aan motivatie/urgentie om het op te lossen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40790
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Raar. Juist met zo'n e-paper variant lijkt me zoiets juist makkelijk op afstand op te lossen. Veel handiger dan dat er speciaal iemand met een geprint vertrekstaatje naar Sassenheim moet rijden.

Of zit er ergens een logheid in de organisatie die die borden aanstuurt? Ik herinner me bijvoorbeeld uit de begintijd van de concessie ook nog wel een geval in Leiden waar ik tijdens het scrollen op zo'n bord opeens nog een vertrekstaat van Arriva te zien kreeg :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
mave94
Berichten: 505
Lid geworden op: ma 18 sep 2017, 00:06
Locatie: aan het raam

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door mave94 »

Dan moet er alsnog iemand zijn die dit technisch aanpast. Het is maar net waar de organisatie de prioriteiten legt. Ik heb bij NS International wel eens kleine verbeterpunten aangekaart, die dan weer niet urgent genoeg waren. :')
Selivio
Berichten: 577
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Selivio »

Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 19:56
Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 14:46 Een conducteur voorin de cabine is natuurlijk in principe tegen alle regels, als een trein rijdt. Daar zijn maar erg weinig uitzonderingen op.
Maar de dodeman was niet defect :N

De vertrekprocedure doet een conducteur vanuit de reizigersdeur volgens een vaste procedure.
Is het te druk op het balkon, dan kan de conducteur buitenom sleutelen, en als alle deuren dicht zijn instappen in de achterste of tussencabine, vanzelfsprekend gaat deze procedure samen met de machinist.
Ja, en jij doet alles volgens de regeltjes, rijdt nooit te hard etc. etc. etc.. Wellicht was er een legitieme reden dat deze conducteur in de bediende cabine zat, alleen daar heb jij geen weet van. Je hebt immers je (nogal zwart-witte) oordeel al klaar.
Best knap eigenlijk. Je bent volgens de statistieken nu net iets meer dan 2 maanden lid op het forum, en je zit nu al bij mij (en gezien de reacties bij meerdere hier) ongelofelijk in de irritatiezone... (sry mods, het moest even gezegd worden).
Grt. Stefan
cassie127
Berichten: 7381
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Volgens mij is dat inderdaad al meermaals (indirect) ter sprake gekomen vanuit meerdere leden over diverse nieuwe leden, maar ondanks dat aanspreken veranderd er (in mijn ogen) maar weinig in de manier en de toon waarop sommigen reageren.

Waarbij ik ook wel merk dat de manier waarop het nu gaat een sfeerbepalend effect geeft (in negatieve zin)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re.tep
Berichten: 323
Lid geworden op: do 22 mei 2025, 12:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Re.tep »

Maar in veelvoud schrijven dat de NS conducteur niet controleert, zich verstopt in de achterste cabine of lui in de eerste klasse ligt, kan zonder te bepalen wat de rede daar voor is, dan weer wel. En dat diezelfde conducteur veel te veel staakt en eigenlijk al schandalig verdient en zo nodig, omdat men dat hier volop adviseert, ook het rondje om de kerk moet gaan doen.

Waarom dit onderscheid en deze overdreven gevoeligheden over een conducteur welke de machinist aan het afleiden is.
Waarom maar blijven zoeken naar een excuus waarom de conducteur nou juist op de plek is waar hij niet mag zijn ivm de spoorwegveiligheid.
Ik kan het niet verzinnen, de machinist was niet onwel, en ja, de dodeman die deed het echt wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52262
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Vraagje? Is de gebruikersnaam Re.tep een anagram waarbij één letter nog ingevuld moet worden?

In dat geval denk ik dat de . een a is, en dat de oplossing van het anagram repeat is. Want dat doe je nu met je volledige bericht nog maar een paar posts geleden -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5132
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door TffpaA »

Niet allemaal op de nieuweling inhakken, jongens.

Is het een idee deze discussie te laten rusten of in een daarvoor geschikter topic te voeren, zodat het hier weer over waargenomen oepsjes in de reisinformatie kan gaan?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rikkel en 3 gasten