Want jij maakt nooit fouten of zoiets?
Ik heb nog op trajecten gereden zonder ATB, waar je inderdaad handmatig de ATB weer aan moest zetten bij het inschakelbord. Tegenwoordig komt dat (voor zover ik weet) niet meer voor, althans niet voor NS machinisten. Dat is dus geen handeling die bij machinisten in de vingers zit of logisch is. ATB staat bij al het andere materieel gewoon standaard in, daar hoef je niks voor te doen.
We zijn allemaal mensen, en mensen kunnen nu eenmaal blind zijn voor iets dat zich recht voor hun neus bevind. Ja, natuurlijk kan je zien dat de ATB nog blauw geschakeld is. Ja, natuurlijk kan je zien dat de snelschakelaar uit is.
Als je echter niet vaak op bepaalde materieelsoorten rijdt, dan heb je simpelweg niet de ervaring om dat soort dingen snel te zien of te horen.
Ik rij zelf ook misschien maar enkele keren per jaar op DDZ. Ik kan er nog behoorlijk mee overweg omdat ik in het verleden er vaak genoeg mee heb gereden (of soortgelijken als 1700, BDs), maar als er echt gecompliceerde storingen optreden, dan zal ik toch ook echt even met onze helpdesk (MBN) moeten bellen. Gewoon omdat ik die ervaring niet heb. En als die dan druk zijn omdat er ook andere machinisten met problemen zitten, dan duurt dat gewoon even.