Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef: za 26 jul 2025, 16:33 In Haarlem worden alle perronsporen (muv de kopsporen) ook gebruikt.
Wellicht zijn die kopsporen dan de plek waar aan gewerkt wordt? Daar vertrekken immers normaal de s15400 en s25400 vandaan.

De omroep in Leiden was niet heel behulpzaam, die noemde "een dienstregelingwijziging" als oorzaak van deze gewijzigde dienstregeling ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79

Bericht door waldo79 »

Defect aan een trein ontregelt het treinverkeer rond Venlo. Uit de digitale informatie wordt me niet duidelijk welke trein getroffen is. ICE 159 naar Frankfurt staat opgesloten op spoor 3.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Wubbo schreef: za 26 jul 2025, 16:33 Ik ben wel benieuwd waar die werkzaamheden zijn. Op Voorhout, Hillegom en Heemstede-Aerdenhout worden beide perronsporen gebruikt dus beide sporen zijn gewoon in dienst. In Haarlem worden alle perronsporen (muv de kopsporen) ook gebruikt. Op Amsterdam Centraal worden de treinen van/naar Haarlem gewoon afgewikkeld op spoor 1 en 2a.
Kijkend op sporenplan.nl zijn er twee logische opties: Bij zowel Haarlem Goederen als bij Lisse liggen er nog wissels en extra sporen. Wellicht zijn er daar onderhouds-/saneringswerkzaamheden waarbij beide richtingen over een enkel spoor worden afgehandeld.
Bemined

Bericht door Bemined »

Geen van beide lijkt van toepassing. De 6300 rijdt bij vertrek uit Haarlem wel een stukje linkerspoor zo te zien (via de sporen 121-MJ) maar dat lijkt om een conflict met de 28500 uit Zandvoort te voorkomen want het emplacement van Haarlem staat helaas niet bekend om gelijktijdigheid tussen rijbewegingen.
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

De 548 was koud vertrokken vanuit Utrecht toen we met een bruuske remming tot stilstand kwamen. De 2048 was inmiddels langszij gegaan en ook de volgende IC naar Den Haag was binnengekomen op spoor 9. Met +13 was de technische storing opgelost en aankomst in Gouda was met +15.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Vanmiddag de stationsfiets maar weer eens richting huis gebracht voor tijdens de vakantie. Nadat dat vorig jaar niet ging deed ik het dit jaar weer eens via de gebruikelijke methode: fietsend van Veenendaal-De Klomp naar Lunteren (past precies in de 35 minuten tussen de treinen) en daar dan met de trein richting Amersfoort.
Bij Hoevelaken stond ik al met fiets bij de deur klaar, toen ik de conducteur nog even snel op me af zag komen. Die dacht blijkbaar beet te hebben, maar ik had keurig een fietskaartje ;)
(En ja, uitstappen in Hoevelaken was de bedoeling want dat leek me wat efficiënter dan tot Amersfoort mee te reizen en vervolgens weer parallel aan het spoor terug naar huis te fietsen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Vanochtend moest de binnenkomende TAG-trein 8609 in Gouda gesplitst worden, waarbij het voorstel stel de 8612 ging worden en met +9 nog weg mocht ook, voor de 512. Daarom kreeg de 2012 ook +5 mee (en miste ik in Rotterdam de metro).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
JurgenH

Bericht door JurgenH »

Etienne schreef: zo 27 jul 2025, 19:14 De 548 was koud vertrokken vanuit Utrecht toen we met een bruuske remming tot stilstand kwamen. De 2048 was inmiddels langszij gegaan en ook de volgende IC naar Den Haag was binnengekomen op spoor 9. Met +13 was de technische storing opgelost en aankomst in Gouda was met +15.
Zo te zien een DDZ: Het valt me op dat met deze treinen (DDZ) het vrij regelmatig voorkomt dat de treinen vrijwel direct na vertrek stilvallen met een snelremming, en de trein vervolgens lastig weer op pad te krijgen is.
Ik heb het zelf wel een keer per week dat het gebeurd, en altijd met dit type.

Ik ben wel benieuwd naar waarom het specifiek met de DDZ zo vaak op die manier mis gaat.
Het mooiste uitzicht? Een lege vierzitter in de spits.
Jultar

Bericht door Jultar »

Ik heb dat als machinist werkelijk nog nooit gehad, maar wellicht is het dat de machinist vergeet om de ATB te activeren bij het in dienst nemen van de cabine. Dit is namelijk de enige trein waarbij je dat nog moet doen.
Ik heb het nooit geprobeerd, dus ik kan niet uit eigen ervaring praten, maar als ik mij niet vergis krijg je dan een snelremming zodra de trein een codewisseling detecteert van de ATB en het zou mij ook niet verbazen als de snelschakelaar uitgezet wordt, zoals dat ook bij de 1700 het geval was (en nu weer bij de ICNG, tot mijn frustratie, maar blijkbaar is dat vereist in België en Frankrijk bij een snelremming en heeft Alstom dus dat standaard bij hun treinen erin zitten).
Je schrikt je dus al rot van die snelremming, beseft je fout, zet de ATB weer in dienst en vergeet compleet die snelschakelaar :X
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Voor vertrek is er toch wel controle of de ATB überhaupt aan staat, dan ziet de machinist toch dat de verkeerde lamp brand ?
Dat de snelschakelaar uitvalt krijg je toch wel een duidelijke melding van ?
Als je met de ATB niet geactiveerd (is blauw) wegrijdt kan je alsnog de attentie knop indrukken, precies bij de codewisseling. Dan pakt ie de nieuwe code vanzelf op, dacht ik.
Jultar

Bericht door Jultar »

Want jij maakt nooit fouten of zoiets? :roll:

Ik heb nog op trajecten gereden zonder ATB, waar je inderdaad handmatig de ATB weer aan moest zetten bij het inschakelbord. Tegenwoordig komt dat (voor zover ik weet) niet meer voor, althans niet voor NS machinisten. Dat is dus geen handeling die bij machinisten in de vingers zit of logisch is. ATB staat bij al het andere materieel gewoon standaard in, daar hoef je niks voor te doen.
We zijn allemaal mensen, en mensen kunnen nu eenmaal blind zijn voor iets dat zich recht voor hun neus bevind. Ja, natuurlijk kan je zien dat de ATB nog blauw geschakeld is. Ja, natuurlijk kan je zien dat de snelschakelaar uit is.
Als je echter niet vaak op bepaalde materieelsoorten rijdt, dan heb je simpelweg niet de ervaring om dat soort dingen snel te zien of te horen.
Ik rij zelf ook misschien maar enkele keren per jaar op DDZ. Ik kan er nog behoorlijk mee overweg omdat ik in het verleden er vaak genoeg mee heb gereden (of soortgelijken als 1700, BDs), maar als er echt gecompliceerde storingen optreden, dan zal ik toch ook echt even met onze helpdesk (MBN) moeten bellen. Gewoon omdat ik die ervaring niet heb. En als die dan druk zijn omdat er ook andere machinisten met problemen zitten, dan duurt dat gewoon even.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Ik heb nog op trajecten gereden zonder ATB, waar je inderdaad handmatig de ATB weer aan moest zetten bij het inschakelbord
Ook als de ATB op Blauw (buiten dienst) staat, staat de ATB gewoon aan. Daarom grijpt deze juist ook in bij een codewisseling.
Je kan de ATB ook buiten gebruik zetten, met de SG schakelaar / KG-kraan, dan staat deze uit en doet niets meer.
Bemined

Bericht door Bemined »

Trein 19517 houdt al bijna 3 uur het noordelijke deel van de HSL bezet, op de omleidingsroute via Leiden werd net ook een defecte spoorbrug gemeld maar die storing leek van korte duur want het lijkt weer te rijden, wel staat er nog een treinenfile bij Leiden.
Jultar

Bericht door Jultar »

Re.tep schreef: ma 28 jul 2025, 09:59
Ik heb nog op trajecten gereden zonder ATB, waar je inderdaad handmatig de ATB weer aan moest zetten bij het inschakelbord
Ook als de ATB op Blauw (buiten dienst) staat, staat de ATB gewoon aan. Daarom grijpt deze juist ook in bij een codewisseling.
Je kan de ATB ook buiten gebruik zetten, met de SG schakelaar / KG-kraan, dan staat deze uit en doet niets meer.
Blijkbaar begrijp je, ondanks dat meerdere users je al hebben gewezen op je postgedrag, nog steeds niet dat dit soort berichten betweterig en irritant zijn. Kan je daarmee gewoon kappen?
Durashift

Bericht door Durashift »

Misschien een attentie bordje maken in de DDZ cabine dat machinisten attendeert op het inschakelen van de ATB bij het in dienst nemen van de trein?

Kan mij voorstellen dat zo'n afwijkende handeling (t.o.v. al het andere materieel) naar de achtergrond verdwijnt als het niet dagelijks nodig is.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Jultar schreef: ma 28 jul 2025, 11:11
Blijkbaar begrijp je, ondanks dat meerdere users je al hebben gewezen op je postgedrag, nog steeds niet dat dit soort berichten betweterig en irritant zijn. Kan je daarmee gewoon kappen?
Is het zo vervelend dat wat wordt uitgelegd ?
Je kan ook aangeven of het goed of fout is wat ik schrijf, een leermoment voor alle forumlezers.......
Jultar

Bericht door Jultar »

Durashift schreef: ma 28 jul 2025, 11:12 Misschien een attentie bordje maken in de DDZ cabine dat machinisten attendeert op het inschakelen van de ATB bij het in dienst nemen van de trein?

Kan mij voorstellen dat zo'n afwijkende handeling (t.o.v. al het andere materieel) naar de achtergrond verdwijnt als het niet dagelijks nodig is.
Ik durf niet te zeggen hoeveel dat toe zou voegen. Daarnaast gaat DDZ er over enkele jaren toch uit, dus zou het nut volgens mij behoorlijk beperkt zijn.
Re.tep

Bericht door Re.tep »

Het van Blauw naar Geel zetten van de ATB inclusief het controleren of de ATB wel in gebruik staat hoort gewoon tot de handelingen bij het in gebruik nemen van een DDZ cabine en het vakmanschap van de machinist. Al is het maar voor de veiligheid. Immers zonder ATB vertrekken is ook niet zo verstandig.
Je kan moeilijk voor alle standaard handelingen een bordje gaan maken, dan hangt de hele cabine vol _O_
West

Bericht door West »

Heb dit toevallig een tijdje terug gehad met een vertrekkende DDZ. Reden waarom het niet opviel dat de ATB nog buiten dienst stond was omdat het blauwe lampje BD niet brandde (ATB vaantje stond echter wel op nul). Nog even snel op de attentie knop drukken heeft in elk geval niet het beoogde effect want die snelremming krijg je dan alsnog :lol:
Jultar

Bericht door Jultar »

Re.tep schreef: ma 28 jul 2025, 11:25 Het van Blauw naar Geel zetten van de ATB inclusief het controleren of de ATB wel in gebruik staat hoort gewoon tot de handelingen bij het in gebruik nemen van een DDZ cabine en het vakmanschap van de machinist. Al is het maar voor de veiligheid. Immers zonder ATB vertrekken is ook niet zo verstandig.
Je kan moeilijk voor alle standaard handelingen een bordje gaan maken, dan hangt de hele cabine vol _O_
Oh, ik had net juist geleerd dat de ATB aan staat, maar blijkbaar staat die toch nu uit?

En was het niet Buiten Dienst of In Dienst in plaats van 'aan' of 'uit'? Want blijkbaar mag je 'aan' niet zeggen heb ik van iemand gehoord.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

West schreef: ma 28 jul 2025, 11:30 Heb dit toevallig een tijdje terug gehad met een vertrekkende DDZ. Reden waarom het niet opviel dat de ATB nog buiten dienst stond was omdat het blauwe lampje BD niet brandde (ATB vaantje stond echter wel op nul). Nog even snel op de attentie knop drukken heeft in elk geval niet het beoogde effect want die snelremming krijg je dan alsnog :lol:
Hoe kan de BD lamp niet branden als de ATB BD is? (uitgezonderd een defecte lamp natuurlijk) Juist dat de BD lamp brandt moet toch de indicatie zijn?
West

Bericht door West »

Het lampje was vermoedelijk defect, of het brandde zo zwak dat het in het zonlicht niet opviel.
Durashift

Bericht door Durashift »

Jultar schreef: ma 28 jul 2025, 11:18
Durashift schreef: ma 28 jul 2025, 11:12 Misschien een attentie bordje maken in de DDZ cabine dat machinisten attendeert op het inschakelen van de ATB bij het in dienst nemen van de trein?

Ik durf niet te zeggen hoeveel dat toe zou voegen. Daarnaast gaat DDZ er over enkele jaren toch uit, dus zou het nut volgens mij behoorlijk beperkt zijn.
Onder het mom baat het niet, dan schaadt het ook niet? Ja, okay, het zijn extra kosten (weer) voor de NS maar als het een gunstige invloed kan hebben op de punctualiteit en reizigerscomfort, waarom niet?

Als reizigers het stilvallen na vertrek 'massaal' gaan melden, wordt het misschien wel inzichtelijk dat dit toch 'laaghangend fruit is' dat maar beter nog even geplukt kan worden, denk?
Jultar

Bericht door Jultar »

De vraag is hoeveel impact het werkelijk heeft. Voor een investering moet er dus een opbrengst tegenover staan. Een trein die kortstondig stilvalt, maar daarna weer doorrijdt (en waarschijnlijk die 1 à 2 minuten vertraging er weer uit rijdt) zal niet hoog op die lijst staan, omdat de daadwerkelijke impact minimaal is.
Als er nu dagelijks meerdere treinen honderden vertragingsminuten zouden veroorzaken (eigen trein plus impact voor de andere treinen/reizigers), dan wordt het uiteraard een ander verhaal, maar daar is volgens mij geen sprake van. Het probleem is beperkt, en als het gebeurt, dan zullen de meeste treinen zo weer verder kunnen rijden.
Daarnaast dus ook de ouderdom van het materieel: heeft het voor die paar jaar nog nut?
Volgens mij is DDZ (samen met ICM) inmiddels op het lijstje beland met treintypes die eigenlijk alleen nog maar onderhouden worden en geen modificaties meer krijgen (tenzij het de veiligheid raakt) omdat eigenlijk elke investering er niet meer financieel uitgehaald wordt. Ook dat kan dus onderdeel van de overweging zijn.
Durashift

Bericht door Durashift »

^^ Ja, helder. Al die stapjes / kaders maken het wel een uitdaging om zo'n 'geheugensteuntje' van ideeënbus naar de cabine te krijgen. ;)
Plaats reactie