Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
atroffa010

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door atroffa010 »

Tramlijn 2 gaat eindelijk na de zomervakantie 8x/uur rijden doordeweeks *O*.
Helaas nog wel op zaterdag als enige tramlijn, maar 4x/uur :cry:

De tramlijnen 1, ( 7 :N ) en 11 gaan ook na de zomervakantie tijdens de ochtendspits en daluren 8x/uur rijden
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

dylanwild94 schreef: wo 30 jul 2025, 13:09 Het nieuwe nachtnet komt misschien wel op losse schroeven te staan aangezien de Fnv naar de rechter stapt omdat de RET denk CAO afspraken te kunnen omzeilen via de OR. :X
Bijzonder dat FNV (zonder bronvermelding) een bijna 18 jaar (!) oude foto van mb90 gebruikt. :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Das niet zo fraai, mag je ze op wijzen :N
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Meltrain schreef: wo 30 jul 2025, 16:18 Bijzonder dat FNV (zonder bronvermelding) een bijna 18 jaar (!) oude foto van mb90 gebruikt. :lol:
FNV heeft de foto vervangen. Ze kregen het technisch niet voor elkaar om de bronvermelding erbij te zetten.
Gr BasG
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Ligt het aan mij, of is het nu een Londense bus? :')
Die blauwe kleur, wat lijkt op een deur linksvoor, en rechts een informatiebordje wat mij erg doet denken aan TfL-stijl.
mave94

Bericht door mave94 »

Ik had het ook gezien, maar ik dacht het mij te hebben verbeeld. Vooral dat informatiebordje deed mij daar heel erg aan denken. Zoiets als dit: https://www.flickr.com/photos/rohanb9tl/24232797738
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Auto knalt tijdens achtervolging met hoge snelheid op stadsbus

Een achtervolging door Rotterdam-Zuid is vrijdagochtend op de Groene Kruisweg geëindigd in een crash. Een personenauto knalde met hoge snelheid op een stadsbus van de RET. Zowel de buschauffeur als de automobilist raakte gewond.

Volgens een 112-correspondent wilde de politie de auto controleren, maar ging het voertuig er direct vandoor. Niet veel later ging het mis op de kruising van de Groene Kruisweg en de Korperweg. De politie heeft nog niet kunnen bevestigen of het om een achtervolging ging.
De buschauffeur was even ervoor vertrokken vanaf de remise en hij had dus nog geen passagiers opgepikt. Vermoedelijk reed de RET-bus door groen licht, waarna op het kruispunt de blauwe auto er hard tegenaan knalde.

Lees meer
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Eindelijk een keer een nieuwsartikel waar correct gebruikgemaakt wordt van de term 'stadsbus' *O*
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Wederom een Golf R die brokken maakt in het verkeer. Opnieuw een type auto dat bekend staat om het asociale rijgedrag van diens bestuurders... :X

In ieder geval sterkte aan de buschauffeur en alle hulpverleners.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

ThatPCDude schreef: vr 01 aug 2025, 09:18 Eindelijk een keer een nieuwsartikel waar correct gebruikgemaakt wordt van de term 'stadsbus' *O*
Alleen dit is een Citea LLE die oorspronkelijk gebouwd is als streekbus. :mrgreen:
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
mave94

Bericht door mave94 »

Etienne schreef: vr 01 aug 2025, 08:21Een achtervolging door Rotterdam-Zuid is vrijdagochtend op de Groene Kruisweg geëindigd in een crash.
Etienne schreef: vr 01 aug 2025, 08:21De politie heeft nog niet kunnen bevestigen of het om een achtervolging ging.
Schrödinger's achtervolging _O-
CB-e-bike-ov

Bericht door CB-e-bike-ov »

Heb het gezien, we reden er langs op weg naar het Erasmus MC.
Wat mensen hier nog niet weten is dat ik in juni bij een ernstig bedrijfsongeval betrokken raake waarbij er een heftruck over mijn linkervoet heen reed en waardoor ik 2 tenen moet missen. Zodoende moet ik met enige regelmaat in het ziekenhuis wezen.

Hoop dat de chauffeur er weer snel bovenop komt. Ongevallen waar je zelf geen schuld aan heb zijn het ergste, ik kan er over meepraten en heb met de chauffeur te doen en hoop dat de veroorzaker de straf krijgt die hij verdient, met zijn auto heb ik geen medelijden, voor die 1139 vind ik het des te erger. De voorkant zit volledig in de puin, ik vrees het einde van deze bus.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
dylanwild94
Donateur

Extra sneu voor de chauffeur is dat hij nog 10 dagen moest werken voordat hij met pensioen ging. -0-
nvdw
Donateur

Bericht door nvdw »

Het zal een beste klap zijn geweest als je het voor elkaar krijgt een bus een paar meter 'op te schuiven'. Sneu hoor.

Wat schadeherstel betreft: ik heb nog wel gekkere schades hersteld zien worden, zolang de (verzekering van) de tegenpartij maar betaalt. Volgens mijn OIS (Onderbuik Informatie Systeem) zal het wel om een onder invloed van middelen verkerende slimmerik gaan die de auto gehuurd heeft bij een of andere witwasfirma, waarna een 'My Cousin Vinny'-achtige advocaat wel met een heel fantasieverhaal zal komen hoe het toch de schuld van de buschauffeur was zodat de betaling een gebed zonder eind wordt een schuldbewuste bestuurder gaan met een onfeilbaar moreel kompas, dus ik verwacht geen problemen.
Feed the childrens
atroffa010

Het definitieve vervoerplan 2026 staat online op de MRDH-website.

https://mrdh.nl/file-download/download/public/9644
dylanwild94
Donateur

Denk dat de belangrijkste dingen zijn.
Nieuwe lijn 172 van station Alexander naar delft
Lijn 174 ingekort tot Berkel westpolder
Route wijziging van lijn 77 via de coen moulijnweg,stadionweg,orjanjeboomstraat,rosestraat.
Route wijziging lijn 69 die via de butaanweg alleen nog maar het metrostation van pernis aan doet.
Route wijziging lijnen 71 en 72 over de Wolphaertsbocht ipv doklaan.
Route wijziging lijnen 4 en 6 die een rondje rijden via de nieuwe binnenweg,hemeraadsplein, mathernesselaan.
Lijn 146 gaat een R-net lijn worden en via de vlietlaan naar sporthal drievliet ipv over spinozastraat.
atroffa010

Er zijn nog meer wijzigingen t.o.v. het concept vervoerplan:

- Tramlijn 2 gaat tijdens de avonduren eindelijk 4x/uur rijden. In het weekend heel de dag 4x/uur. (Blijft helaas als enige tramlijn op zaterdagmiddag maar 4x/uur rijden :( )
In vervoerplan 2025 zou er zogenaamd ook op zaterdagmiddag op deze lijn 6x/uur gereden worden :N

- Buslijn 174 gaat na de halte Donkersingel langs metrostation Melanchthonweg rijden, om vervolgens daar weer om te keren en vanaf de halte Wilgenring weer zijn huidige route te vervolgen richting Station Noord. Halte Schiehoven vervalt hierdoor en richting Station Noord wordt de halte Meidoornsingel verplaatst. Frequentie gaat wel helaas alsnog naar 1x/uur.
- Buslijn 66 zou tijdens de middagspits 8x/uur rijden, maar vanwege de komst van 30 km/uur op de Lange Hilleweg blijft deze lijn 6x/uur rijden zoals nu ook het geval is.
- Buslijn 76 blijft ook vanwege 30 km/uur op de Dordtsestraatweg tijdens de daluren 4x/uur rijden.
Zo zijn er nog een aantal buslijnen (o.a. 38 naar Crooswijk & 42) die hierdoor minder gaan rijden dan er werd aangegeven in het concept vervoerplan.
- Halte Martinus Steynstraat van buslijn 77 lijkt vanaf volgend jaar hernoemd te worden naar de bijna nabijgelegen tramhalte Putsebocht. Halte Stadionweg wordt ook hernoemd naar Stadion Feyenoord en halte Korte Stadionweg naar Burgerhoutstraat.
dylanwild94
Donateur

Halte stadionweg is inmiddels al hernoemd naar stadion feyenoord.
atroffa010

In de OV-info app en RET website zie ik bij buslijn 75 echter nog wel Stadionweg staan. Maar de OV-info app lijkt ook al sinds 23 juli (waarvan ook de dienstregelingen sinds die datum nog worden getoond) niet meer bijgewerkt te zijn met de actuele gegevens.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Hier was het ontwerp-vervoerplan:
Spoiler: show
atroffa010 schreef: wo 12 mar 2025, 14:27
atroffa010 schreef: wo 12 mar 2025, 13:22 Vervoerplan 2026 staat online:

https://mrdh.nl/file-download/download/public/8718
Wijzigingen metro:
- Extra ritten tijdens de spits die voorheen reden op lijn A tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West & lijn D tussen Slinge en De Akkers keren niet meer terug
- Extra spitsritten tussen Rotterdam Centraal en Pijnacker Zuid worden gereden door lijn E i.p.v. lijn D
- De stranddienstregeling 2026 gaat voortaan na de meivakantie in i.p.v. vanaf Hemelvaart

Wijzigingen tram:
- De frequentie op lijn 2 wordt op zaterdag en zondagmiddag verlaagd van 6x/uur naar 4x/uur, ondanks de markt bij het Afrikaanderplein op zaterdag :N
- De frequentie op de lijnen 3 en 5 worden op zaterdagochtend verhoogd van 4x/uur naar 5x/uur
- De frequentie op de lijnen 1, 7 en 11 worden doordeweeks tijdens de ochtendspits en daluren verhoogd van 6x/uur naar 8x/uur. Voor lijn 7 vind ik dit echt totaal niet nodig.
- Lijnen 4 en 6, gaan vanaf oktober dit jaar vanwege langdurige werkzaamheden aan het Heemraadsplein een omleiding rijden. Richting Heemraadsplein is dit komend vanaf Eendrachtsplein via de huidige route en richting Molenlaan/Kleiweg wordt er via de Mathenesserlaan naar het Eendrachtsplein gereden. In de loop van 2026 tijdens fase 2 van deze werkzaamheden wordt er in beide richtingen via de Mathenesserlaan gereden. Vanaf dan wordt deze route definitief en verdwijnt de tram op de Nieuwe Binnenweg.
- Vanaf 13 oktober 2025 vervallen de tramhaltes bij metrostation Stadhuis en Pompenburg, omdat halte Weena te dichtbij tussen deze twee haltes ligt. Halte Stadhuis blijft wel bestaan tijdens omleidingen. Na de werkzaamheden bij het Hofplein verdwijnen hier ook de verkeerslichten, zodat de trams sneller door kunnen rijden.

Wijzigingen bus:
- Bus 174 wordt doordeweeks ingekort tot Berkel Westpolder. De frequentie wordt verlaagd van 2x/uur naar 1x/uur. Rijdt voortaan niet meer vanaf Station Noord, maar vanaf de Kleiweg, via SFG en Melanchthonweg om vervolgens weer vanaf de Donkersingel z'n huidige route te vervolgen. Halte Schiehoven wordt opgeheven
- Nieuwe lijn 175 tussen Station Alexander en Station Delft op werkdagen via de nieuwe A16. Neemt lijn 174 over tussen Berkel Westpolder en Station Delft. Frequentie 2x/uur.
- Mogelijk gaat buslijn 173 een gedeelte van de route van buslijn 174 door Bergschenhoek Centrum en Berkelseweg overnemen.
- De nieuwe route via Feijenoord die in vervoerplan 2025 werd behandeld op buslijn 77, is uitgesteld naar dienstregeling 2026. De route is iets aangepast. Hudige route tussen SS Rotterdam en Christiaan de Wetstraat blijft behouden. Vervolgens wordt er via de route van buslijn 66 tot halte Burgdorfferstraat gereden en vanaf daar wordt de route aangehouden zoals vervoerplan 2025. Op Katendrecht vervalt de halte Katendrechtse Hoofd en er komt een nieuwe halte Veerlaan,
- Lijn 67 krijgt zijn oude route weer terug via de Wielewaalstraat
- Lijn 71 en 72 gaan mogelijk via de Wolphaertsbocht rijden i.p.v. Doklaan
- Lijn 69 (grotendeels) buitenom Pernis dorp.
- Qua frequenties op de overige lijnen veranderd er volgens mij niets.
- BOB-bussen keren mogelijk in april terug
- Vervoerplan 2025 bussen gaat mogelijk op maandag 6 mei 2025 in. Waarschijnlijk zullen de freqentieverhogingen op een aantal lijnen zoals (32, 33, 38, 44 en 66) per die datum ingaan.
- Er komt een Airportshuttle in april (buslijn 533).
Wijzigingen tussen ontwerp en definitief:
  • Nieuwe lijn 175 krijgt lijnnr 172
  • Enkele haltes worden hernoemd in Berkel
  • Verlegging van de 174 naar Kleiweg is van de baan, deze blijft naar Station Noord rijden. Het vervallen van halte Schiehoven en het stukje via Melanchtonweg gaan wel door. Bij Melanchtonweg wordt op dezelfde manier gereden als 35
  • 69 gaat niet meer via Zwembad Pernis (was al onder voorbehoud aanpassing infra)
  • Lijn 77 krijgt een nieuwe vroege rit op zaterdag, en de laatste rit vanaf Zuidplein is alle dagen een uur later
  • Avondfrequentie op tram 2 gaat van 3 naar 4x/uur, wat voor een kleine verlaging van de piekfrequentie van lijn 3 en 5 in de spits zorgt
  • Enkele frequentieverlagingen vanwege nieuwe 30km/h-gebieden:
    • Lijn 83 rijdt niet meer in de vroege avond (18-20u), maar wel nog in de latere avond wanneer lijn 183 niet meer rijdt
    • Lijn 71 zou ook in de spits gaan rijden, maar gaat dat niet doen (dit staat nog wel eerder in het vervoerplan, waarschijnlijk een foutje)
    • Op de lijnen 38, 42, 61, 62, 66, 71 en 76 blijven de frequenties afgeschaald zoals ze nu zijn, in plaats van opschaling naar het oorspronkelijke niveau
  • Op de lijnen 140 en 142 wordt de opschaling van de spitsfrequentie alleen nog maar in de spitsrichting gedaan (dit staat alleen in de frequentietabel, de opschaling wordt in de tekst niet genoemd)
Chollo

Bericht door Chollo »

De halte HES wordt nu als Brainpark getoond bij Qbuzz. Hoelang dit als is weet ik niet, het viel me deze week voor het eerst op.
Let op: links uitstappen!
dylanwild94
Donateur

De vakantiedienstregeling voor de bus blijft gehandhaafd tot 28 september ivm aanhoudende chauffeurs te kort. -0-
Wel gaat lijn 668 vanaf 1 september weer rijden.

Tram en metro gaan vanaf 1 september wel gewoon de jaardienst rijden.
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Fijn dat ik met de bus van station Noord naar metro Melanchthonweg kan maar maar een keer per uur -0- en wat wordt dan het eindpunt van tram 4 en 6 in west?
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

dylanwild94 schreef: wo 06 aug 2025, 15:16 Lijn 146 gaat een R-net lijn worden en via de vlietlaan naar sporthal drievliet ipv over spinozastraat.
Dit zou toch pas eind 2026 worden? Is dat nu toch naar voren geschoven?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
04-08-2025 NIEUW --> 2 foto's uit Almere Stad
27-07-2025 NIEUW --> 379 foto's uit Noord-Duitsland, Padborg en Krusa in Denemarken en Szczecin in Polen!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Dat blijft voorlopig Heemraadsplein, totdat er ooit een eindpunt wordt aangelegd op het Eendrachtsplein (en w.m.b. mag dat nog wel 20 jaar duren).
De route tussen Eendrachtsplein en Heemraadsplein zal de komende jaren echter nog wel enkele keren wijzigen, waarbij er ofwel in beide richtingen via de Nieuwe Binnenweg ofwel in beide richtingen via de Mathenesserlaan ofwel heen via de Nieuwe Binnenweg en terug via de Mathenesserlaan wordt gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Plaats reactie