Paastrip Barcelona

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Paastrip Barcelona

Bericht door iljitsch »

Afgelopen paasweekeinde (vrijdag - maandag) ben ik naar Barcelona geweest. Mooie stad, deed me in veel opzichten aan San Francisco denken. Beide zijn belangrijke havensteden (Barcelona de grootste aan de middelandse zee), beide hebben veel toeristen cq toeristische trekpleisters en beide hebben ongemeen steile heuvels. En: veel verschillende typen openbaar vervoer. Wel mooi in Barcelona is dat je zowel met de twee soorten metro's als met de (moderne) tram en bus als de regiotrein (rodalies, elders in Spanje cercanias geheten) kan met hetzelfde kaartje, inclusief overstappen.

Overigens werd na het kopen van dagkaarten op het metrostation (kan niet (makkelijk, in elk geval) op het vliegveld) mijn portemonnee gestolen, maar gelukkig waren we met z'n vieren en anderen zag het gebeuren en ik wist m'n portemonnee terug te krijgen maar wel mooi 30 euro kwijt. En later zat er een vrouw aan m'n rugzak te prutsen. In m'n eentje had ik het eerste zeker niet gemerkt en het tweede waarschijnlijk wel als ze m'n cameralenzen onder m'n kleren vandaan had willen trekken...

Voor de busliefhebbers:

Afbeelding

Heb echter zelf de bus niet genomen. Meeste ging per metro. Een deel daarvan is zeer oud, wat aan sommige metrostations wel te zien is:

Afbeelding

Dit is lijn 1, bijna de oudste (lijn 3 is ouder) maar wel de enige van de lijnen die op breed spoor rijdt. En hier en daar zelfs op houten bielzen... (Spaanse treinen behalve de AVE rijden ook op breed spoor.) Ik geloof ook dat sommige lijnen rechts rijden en andere links.

Afbeelding

Dit is een ander station van lijn 1, waar er zowel zijperrons als een eilandperron zijn, zonder duidelijke reden, volgens mij is dit (Glóries) niet overdreven veel drukker dan andere stations ofzo. Van binnen ziet het er allemaal hedendaags genoeg uit:

Afbeelding

Met een erg goed systeem om aan te geven waar je bent en wat de volgende halte is, hoewel dit het wel lastig zal maken om materieel op andere lijnen in te zetten:

Afbeelding

Wat ik ook perfect vond is het per seconde aftellen tot wanneer de volgende metro verschijnt:

Afbeelding

Barcelona heeft twee metrobedrijven: TMB runt de meeste lijnen (onder andere de 1, 3, 5 en 6 die ik het meest gebruikte) en FGC een paar andere (welker stations niet op Google Maps staan, grrr.) Dit is lijn 7:

Afbeelding

Een groot nadeel van de Barcelonase metro is dat je in veel gevallen enorme einden moet lopen ondergronds, en niet alleen bij het overstappen, met veel trappen op en af. Dit is vrij typisch:

Afbeelding

Daarbij kwam nog eens dat ik vrijdagmorgen toen ik van huis ging m'n knie die de afgelopen tijd toch al niet helemaal optimaal was bezeerde, waardoor al die trappen echt een bezoeking waren. Langere trappen hebben vaak wel roltrappen naar boven maar niet naar beneden (wat zwaarder voor je knieën is) en liften zijn zeldzaam. Dat is in Madrid, zeker voor de moderne lijnen die ik meestal heb, wel anders: zowel roltrappen omhoog en omlaag als liften.

Van roltrappen gesproken: Barcelona is zo heuvelachtig dat je ze soms op straat tegenkomt, een wat typische vorm van openbaar vervoer:

Afbeelding

Een type openbaar vervoer dat je in Nederland ook niet tegenkomt is de "funicular": een spoorlijntje een heuvel of een berg op. Twee rijtuigen zijn met een kabel verbonden, waardoor ze elkaars tegengewicht zijn en met beperkte energie omhoog kunnen. Het (enkele) spoor loopt met een vaste helling omhoog/omlaag, waar de rijtuigen op gebouwd zijn:

Afbeelding

Afbeelding

In het midden van de lijn splitst het spoor zodat de twee rijtuigen elkaar kunnen passeren. Bij het begin van de funicular de berg Tibidabo op heeft ook de "tramvia blau" (blauwe tramweg) z'n eindpunt. Dit is een overblijfsel van het oude tramnetwerk van Barcelona dat 40 jaar geleden opgedoekt is.

Afbeelding

Op het eindpunt stapt de wattman of conducteur uit en trekt met het touw de sleepbeugel naar beneden en loopt dan naar de andere kant van de tram om 'm weer onder de bovenleiding te plaatsen:

Afbeelding

Het trammetje waar ik in zat (let op: wel 2,80 enkele reis en wachten op een plek) was erg mooi gerestaureerd, het zag er als nieuw uit:

Afbeelding

Afbeelding

Sinds een paar jaar heeft Barcelona ook moderne trams. Typisch genoeg zijn de drie ene lijnen (nog) niet met de drie andere verbonden, dat komt over enige tijd als er een tram over de belangrijke "diagonal" dwars door de stad gaat rijden.

Afbeelding

Afbeelding

Het belangrijkste treinstation van Barcelona is Sants, waar de AVE hogesnelheidstrein (en natuurlijk veel anderen) binnenkomen. Heb het niet van de buitenkant gezien, maar van binnen groot maar verder niet bijzonder:

Afbeelding

Het oude Estació de França van eind jaren '20 daarentegen is van buiten redelijk bescheiden:

Afbeelding

Van binnen is het nog fraaier:

Afbeelding

Afbeelding

Het is niet zo uitgestorven als het op de foto's lijkt, maar er zijn toch wel erg weinig mensen. Als je de perrons op wilt moet je je bagage laten scannen, misschien dat dat niet helpt... Overigens zijn alle andere (stoptrein-) stations ondergronds.

Een kilometer ofzo verderop is het Estació del Norte, maar dit is tegenwoordig een politiebureau of zoiets:

Afbeelding

Ernaast ligt een groot busstation maar gezien de regen en afspraken met reisgenoten niet aan toegekomen om daar foto's te maken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Ik ben zelf 3 jaargeleden met school in Barcelona geweest en toen maakten we dagelijks gebruik van metrolijn 3 om van ons hotel in het centrum te komen.
Paar kleine aanvullingen:
iljitsch schreef:de regiotrein (rodalies, elders in Spanje cercanias geheten)
Leuk hè, dat Catalaans? :wink:
iljitsch schreef:Met een erg goed systeem om aan te geven waar je bent en wat de volgende halte is, hoewel dit het wel lastig zal maken om materieel op andere lijnen in te zetten:
Afbeelding
Tja, materieel van lijn 1 kan ook een beetje moeilijk rijden op andere lijnen, niet waar? :P
Maar sowieso is in het buitenland metromaterieel vaak lijngebonden, zoals onder andere in London (behalve de C-Stock) en Roma.
iljitsch schreef:Barcelona heeft twee metrobedrijven: TMB runt de meeste lijnen (onder andere de 1, 3, 5 en 6 die ik het meest gebruikte) en FGC een paar andere (welker stations niet op Google Maps staan, grrr.) Dit is lijn 7:

Afbeelding
Niet helemaal: TMB heeft lijn 1 t/m 5, 9 en 11 en FGC heeft lijn 6 t/m 8, waarbij lijn 8 overigens smalspoor is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door Freek »

Waarbij de FGC officieel niet gezien wordt als metro maar als voorstadtreinen. Ze leggen vele kilometers buiten Barcelona af. Vanaf een bepaald punt is dan ook je dagticket van Barca niet meer geldig (weet even niet meer of er sprake is van zones). Als je naar Tibidabo (waar de blauwe tram en en de blauwe funicular rijden) wil zit je nog net binnen de grens. Zo te zien bij jij ok met FGC daar heen gegaan om vervolgens met de blauwe tram weer te dalen. In mijn herinnering is ook de afstand tussen haltes ook groter dan bij de metro. Overigens rijden er nog twee funicular's in Barcelona. Naast deze historische kun je met moderne versie ook nog de bergen in. Naast deze blauwe funicular rijdt er nog een funicular richting Tibidabo, deze is minder druk (niet wachten op plaatsje) zit bij de dagticket prijzen. Daarnaast rijdt er nog eentje de Montjuic op.

Die roltrappen bij Parc Guel zijn inderdaad bijzonder. Heb je ook nog een foto gemaakt de andere kant op? Dan zie je de weg eerst vrij steil naar beneden lopen om vervolgens net zo hard weer om hoog te gaan.

Naast de al genoemde vormen van vervoer heeft Barca ook nog kabelbanen. Met name handig om boven op de Montjuic te komen. Wel moet hier weer een los kaartje voor gekocht worden.

Heb je ook nog een ritje gemaakt met metrolijn 9? Deze is net een paar maanden open en kent een automatische besturing.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door Etienne »

Geen bussen op de foto gezet :?: In 2008 was ik ook in Barcelona (maar dan met school) en toen was ik er ook een week lang. Heb zat op foto gezet toen, hier een bus op de Avinguda Diagonal:

Afbeelding
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door iljitsch »

Pijnackerbus: ik heb wel een beetje m'n ogen open gehouden voor bussen maar als je ze niet gaat staan opwachten valt het lang niet mee om daar een goed plaatje van te schieten. Ik had ook nog wel een paar metroritjes voor busritjes willen verruilen maar we hadden wel een metrokaart en geen buskaart, en ook geen bushaltes op Google Maps, dan stap je toch al gauw weer de metro in. Dit zijn gewone stadsbussen die hun ding doen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit vanuit de verte een inkijkje in dat busstation waar ik het over had:

Afbeelding

En hier stappen de massa's toeristen uit om tijden in de rij te staan om de Sagrada Familia (die half-affe kerk met Alien-look van Gaudí) in te kunnen.

Afbeelding

Dit plaatje van zijperronnen en een eilandperron was nog weggevallen:

Afbeelding

En toen ik zondagmiddag onderweg was tussen het Estació de França en het Estació del Norte brak een onweer los terwijl ik langs het metrostation Arc de Triomf liep, dus daar maar geschuild en m'n Twitter bijgewerkt. Toen ik daar dus op de tegeltjes zat te zitten viel me op dat het metrostation veel weg had van een bouwkeet, met dezelfde tegeltjes binnen en buiten en een rolluik bij wijze van deur. Waarschijnlijk is dit een tijdelijk station, aan beide kanten liggen diepe bouwputen.

Afbeelding

Freek: nee, die foto niet gemaakt, maar het stuk wel gelopen want ik was in eerste instantie (natuurlijk) de verkeerde heuvel opgeklommen en moest toen weer stapje voor stapje met m'n pijnlijke knie naar beneden om alsnog de goede op te komen. Dat lijn 9 zonder bestuurder rijdt wist ik niet, anders was ik waarschijnlijk wel gaan kijken. (Maar mijn reisgenoten vonden al dat OV-gedoe toch al overdreven...) Ik ben bij de funicular naar Tibidabo gelopen (vermoeiend!) en later de blauwe tram genomen van z'n eindpunt bij de funicular tot halverwege de lijn om naar het wetenschapsmuseum te gaan. Toen verdergelopen naar het eindpunt van de blauwe tram (daar stond die bloemetjesbus) alwaar metro 7 ook z'n eindpunt heeft en daarmee verder gegaan richting de font màgica.

Meltrain: wel vaag dat FGC als regiotrein geldt, want hij stopt veel en je hebt ook al de Renfe rodalies.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door Freek »

metrostation Arc de Triomf liep, dus daar maar geschuild en m'n Twitter bijgewerkt. Toen ik daar dus op de tegeltjes zat te zitten viel me op dat het metrostation veel weg had van een bouwkeet, met dezelfde tegeltjes binnen en buiten en een rolluik bij wijze van deur. Waarschijnlijk is dit een tijdelijk station, aan beide kanten liggen diepe bouwputen.
Klopt, het 'echte' station wordt verbouwd. Vaag staat me daarvan bij dat deze ook o.a. werd uitgebouwd voor een nieuwe lijn. Maar dat kan ik mis hebben.
wel vaag dat FGC als regiotrein geldt, want hij stopt veel en je hebt ook al de Renfe rodalies
FGC staat voor: Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Het eerst woord heeft wel iets weg van cercanias. Lees overigens net in de Railway Gazette van december dat in half 2013 de eerst nieuwe CAFjes van Alstom moeten instromen om het oudste materieel van de FGC te vervangen. Overigens heeft de FGC meerdere lijnen, lijn 7 is inderdaad meer een metro-achtig voorkomen. Andere lijnen, zoals de s5 en s55, zijn al meer S-Bahn-achtig.

Offtopic:
naar het wetenschapsmuseum te gaan
Leuk museum inderdaad, met name de nog levende dieren in het 'oerwoud'.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door M57 »

iljitsch schreef:Het oude Estació de França van eind jaren '20 daarentegen is van buiten redelijk bescheiden. Het is niet zo uitgestorven als het op de foto's lijkt, maar er zijn toch wel erg weinig mensen.
Het station is te vergelijken met het Parijse Gare du Nord: er komen nu voornamelijk treinen uit het noorden van Spanje binnen. Aangezien Barcelona al vrij noordelijk ligt, valt dat aanbod behoorlijk tegen. Bovendien doen de startende Cercaniastreinen die daar beginnen langer over hun ritjes binnen de stad dan het stadsvervoer dat je in de omgeving van het station vindt. 's Avonds is er vaak wel drukte rondom een absolute aanrader qua nachttreinen: Elipsos Barcelona<->Zürich/Milano uitgevoerd met Talgomaterieel.

Overigens liggen naast het station een verdorde dierentuin en een heel wat beter onderhouden park.
Laatst gewijzigd door M57 op do 08 apr 2010, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door Suus »

Freek schreef:
wel vaag dat FGC als regiotrein geldt, want hij stopt veel en je hebt ook al de Renfe rodalies
FGC staat voor: Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Het eerst woord heeft wel iets weg van cercanias. Lees overigens net in de Railway Gazette van december dat in half 2013 de eerst nieuwe CAFjes van Alstom moeten instromen om het oudste materieel van de FGC te vervangen. Overigens heeft de FGC meerdere lijnen, lijn 7 is inderdaad meer een metro-achtig voorkomen. Andere lijnen, zoals de s5 en s55, zijn al meer S-Bahn-achtig.
CAF en Alstom zijn twee concurrerende producenten. Ze hebben dus voor Barcelona samengewerkt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door Freek »

Volgens het bericht komen er 24 class 113 treinen. Hoe de samenwerking exact zit staat niet in het bericht. Wel dacht ik dat Alstom en CAF vaker samen werken. Heeft de TMB ook niet Alstom/CAF metro's? Dacht ook dat ergens in Zuid-Amerika Alstom+CAF metro's gingen leveren.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door Daantje »

Die borden met lampjes om aan te geven wanneer de metro komt heb je ook in Brussel :) Moest ff goed kijken voor ik het doorhad maar dan is het wel handig :)

Roltrappen op straat doen me denken aan Monaco :) Daar heb je op straat soms ook liften.
knaai
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 07 mei 2010, 11:05
Locatie: Nijmegen

Re: Paastrip Barcelona

Bericht door knaai »

Erg leuk de foto's van Barcelona te zien. Bedankt voor het plaatsen.
Ik heb 12 jaar geleden een jaar in Barca gewoond en ook uren gesleten in de metro; meestal lijn 3 naar de universiteit.
Ik zie nu dat de metrostellen erg vernieuwd zijn. Toen reden ze op lijn 4 en 5 nog met antieke, luidruchtige treinstellen en was lijn 2 de enige met mooi materieel.
Ook geweldig te zien dat Barcelona een tram heeft aangeschaft voor de Diagonal; ziet er goed uit.
Zo te zien rijden de Ferrocarriles nog met dezelfde treintjes als toen.
Ik vind dat Barcelona met station Sants de zaken erg slim heeft geregeld. Een kleurloos station, maar alle lijnen zijn daar ondergronds en dat spaart een hoop kostbare ruimte.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten