400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Geplaatst op: dinsdag 25 mei 2010 19:00
Laatst bijgewerkt: dinsdag 25 mei 2010 19:01
Ongeveer 400.000 treinreizigers gebruiken de ov-chipkaart als vervoersbewijs. Dat heeft een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen dinsdag gezegd.
Sinds half april voert de NS campagne om treinreizigers te laten overstappen op het digitale vervoersbewijs. ,,Toen hadden 285.000 mensen reizen op saldo aangevraagd. Sinds de campagne loopt, gaat het hard.''
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 25 mei 2010 19:00
Laatst bijgewerkt: dinsdag 25 mei 2010 19:01
Ongeveer 400.000 treinreizigers gebruiken de ov-chipkaart als vervoersbewijs. Dat heeft een woordvoerster van de Nederlandse Spoorwegen dinsdag gezegd.
Sinds half april voert de NS campagne om treinreizigers te laten overstappen op het digitale vervoersbewijs. ,,Toen hadden 285.000 mensen reizen op saldo aangevraagd. Sinds de campagne loopt, gaat het hard.''
Lees verder
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Nu nog even leuke campagnes maken...
Die ene met die meisjes die in de trein huppelen en de jongen die achterblijft omdat hij geen chpkaart heeft.... brrrr....
Die ene met die meisjes die in de trein huppelen en de jongen die achterblijft omdat hij geen chpkaart heeft.... brrrr....
Beul van de blindegeleidelijn
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Dat meisje sprong bewust zonder vriend de trein in... In ieder stadje een ander schatje.VIRM schreef:Nu nog even leuke campagnes maken...
Die ene met die meisjes die in de trein huppelen en de jongen die achterblijft omdat hij geen chpkaart heeft.... brrrr....
Maar opzich vind ik dat het dan best hard gaat als er al zoveel mensen over zijn. Al mogen ze bij de reclame er misschien duidelijk bij vermelden dat het alleen in de treinen van NS kan, en niet bij de overige vervoeders. Ik heb steeds vaker dat mensen mij op Station Nmh vragen waar ze kunnen uit checken.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Mooie ontwikkeling :)
Graag zou ik zien dat trajectabonnementhouders en studenten ook mogen inchecken, maar vooralsnog is daarvoor nog geen datum vastgesteld. Hup, voortmaken, zou ik zeggen!
Graag zou ik zien dat trajectabonnementhouders en studenten ook mogen inchecken, maar vooralsnog is daarvoor nog geen datum vastgesteld. Hup, voortmaken, zou ik zeggen!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Beetje vaag bericht, waar komen die getallen vandaan? Die 400.000 treinreizigers, is dat per dag/week/maand/jaar, of hebben ze gewoon geteld hoeveel mensen 'reizen op saldo' hebben geactiveerd (wat natuurlijk niets zegt)?
Op een totaal van hoeveel treinreizigers?
Is dat dan veel? Het nieuwsbericht wekt de schijn van wel, maar zo'n getal zegt niks als je het nergens mee kan vergelijken.
Op een totaal van hoeveel treinreizigers?
Is dat dan veel? Het nieuwsbericht wekt de schijn van wel, maar zo'n getal zegt niks als je het nergens mee kan vergelijken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Ik begrijp uit het bericht dat 400.000 mensen reizen op saldo hebben aangevraagd. Eerste vraag is dan inderdaad hoeveel mensen in totaal dit zouden kunnen doen. Vervolg vraag is hoeveel mensen reizen op saldo daadwerkelijk hebben opgehaald, immers tussen aanvragen en ophalen zit een verschil. Vervolgens moet men nog de vraag stellen hoeveel mensen op saldo reizen.
Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen: ik heb ook reizen op saldo aangevraagd en opgehaald, echter nog geen gebruik van gemaakt. Wat zegt dit getal dus? Niets.
Als ik mezelf als voorbeeld mag nemen: ik heb ook reizen op saldo aangevraagd en opgehaald, echter nog geen gebruik van gemaakt. Wat zegt dit getal dus? Niets.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Ik merk zelf de laatste tijd dat 1 à 2% van alle reizigers op saldo reist.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Vreemd, want bij de NS ben je vaak wel goedkoper uit met de chipkaart: sowieso als je een enkele reis hebt maar ook als je onverwacht eerder uitstapt dan verwacht of niet / met ander vervoer teruggaat. Ik heb alleen op papier van/naar België gereisd sinds ik m'n chipkaart heb.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Voortmaken ja. Met het introduceren van een volledig flexibel, veilig en anoniem te gebruiken systeem. Oh wacht, dat hebben we al honderd jaarChauf21 schreef:Mooie ontwikkeling :)
Graag zou ik zien dat trajectabonnementhouders en studenten ook mogen inchecken, maar vooralsnog is daarvoor nog geen datum vastgesteld. Hup, voortmaken, zou ik zeggen!
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Niet vreemd dus want veel reizigers gaan dezelfde dag weer terug en de meesten stappen ook niet onverwacht eerder uit. Het is dus voor veel reizigers niks voordeliger. Zo vreselijk groot is het prijsverschil voor enkele reis verder ook weer niet, en dat verschil wordt ook nog eens steeds kleiner.iljitsch schreef:Vreemd, want bij de NS ben je vaak wel goedkoper uit met de chipkaart: sowieso als je een enkele reis hebt maar ook als je onverwacht eerder uitstapt dan verwacht of niet / met ander vervoer teruggaat.
Met een maandtraject verder reizen dan je vaste traject? Dat kan dus niet met die chipkaart.
Ook staan op veel stations die paaltjes heel onlogisch waardoor de kans groot is dat je vergeet uit te checken (voor mij een extra reden om dat ding maar niet te gebruiken). Je kan er ook geen kortje ritjes mee maken ook al heb je daar wel genoeg saldo voor.
Ik hou het voorlopig gewoon maar bij de oude vertrouwde papieren kaartjes. En met mij dus vele anderen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
1 a 2 procent van de reizigers is best veel, als je in ogenschouw neemt dat de abonnementhouders nog niet op de OV-chipkaart kunnen gaan reizen (dat scheelt je zo de helft van je reizigers, en dan denk ik dat ik laag schat). Dan kom je al snel op 5% van je incidentele reizigers.
Overigens valt het me op, ook in het overig openbaar vervoer, dat ook veel ouderen de weg naar de chipkaart weten te vinden. Da's positief omdat ouderen toch als een lastige groep werden gezien die niks van deze techniek begrijpen.
Overigens valt het me op, ook in het overig openbaar vervoer, dat ook veel ouderen de weg naar de chipkaart weten te vinden. Da's positief omdat ouderen toch als een lastige groep werden gezien die niks van deze techniek begrijpen.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Hoezo? :?reisthijs schreef:Je kan er ook geen kortje ritjes mee maken ook al heb je daar wel genoeg saldo voor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Dat heeft te maken met het torenhoge instaptarief €10,- (voor persoonlijke kaarten) of €20,- voor de anonieme kaarten
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Rondom Amsterdam en Rotterdam komt dat doordat ouderen een tijd lang gratis hebben mogen reizen met een OV-chipkaart. Ouderen zijn dol op gratis reizen en stapten dus massaal over op een persoonlijke chipkaart :)Wubbo schreef:Overigens valt het me op, ook in het overig openbaar vervoer, dat ook veel ouderen de weg naar de chipkaart weten te vinden. Da's positief omdat ouderen toch als een lastige groep werden gezien die niks van deze techniek begrijpen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Er zijn ook reële voordelen die voor ouderen misschien extra aantrekkelijk zijn. De eerste in mijn omgeving die vol vreugde overstapte op de chip was een vrouw met parkinson. De stempelautomaat was voor haar een hindernis, de kaartlezer is dat niet. Om nog maar te zwijgen over de antiskim gleuf van de NS kaartautomaat
Als je je niet zo zeker of veilig voelt in de openbare ruimte is het verminderen van het aantal handelingen met tas of beurs sowieso winst
De acties om kaarten tegen een lagere prijs te verkopen zijn trouwens bij alle Nederlanders [iedereen is dol op korting] een succes. Volgens mij loopt er nog een bij GVB.
Als je je niet zo zeker of veilig voelt in de openbare ruimte is het verminderen van het aantal handelingen met tas of beurs sowieso winst
In Amsterdam heeft het gratis reizen voor ouderen nauwelijks tot extra reizen geleid, dus ik denk dat dat niet opgaat. Het gratis verstrekken van de kaart zal misschien net dat steuntje zijn geweest om het te proberen.Bee schreef:Rondom Amsterdam en Rotterdam komt dat doordat ouderen een tijd lang gratis hebben mogen reizen met een OV-chipkaart. Ouderen zijn dol op gratis reizen en stapten dus massaal over op een persoonlijke chipkaart :)Wubbo schreef:Overigens valt het me op, ook in het overig openbaar vervoer, dat ook veel ouderen de weg naar de chipkaart weten te vinden. Da's positief omdat ouderen toch als een lastige groep werden gezien die niks van deze techniek begrijpen.
De acties om kaarten tegen een lagere prijs te verkopen zijn trouwens bij alle Nederlanders [iedereen is dol op korting] een succes. Volgens mij loopt er nog een bij GVB.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
En inderdaad, als je 80 en dus toch al bijna dood bent, wat boeit je persoonlijke reisgedrag en iedereen die er bij kan, je dan nog he?Bee schreef:Rondom Amsterdam en Rotterdam komt dat doordat ouderen een tijd lang gratis hebben mogen reizen met een OV-chipkaart. Ouderen zijn dol op gratis reizen en stapten dus massaal over op een persoonlijke chipkaart :)Wubbo schreef:Overigens valt het me op, ook in het overig openbaar vervoer, dat ook veel ouderen de weg naar de chipkaart weten te vinden. Da's positief omdat ouderen toch als een lastige groep werden gezien die niks van deze techniek begrijpen.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
De plaatsing van de paaltjes was voor mij in het begin ook even zoeken [hoewel ze beter te vinden zijn dan NS stempelautomaten], maar na een paar maanden en zo'n 20 stations weet ik intussen wel waar ze waarschijnlijk staan als ik op een nieuwe plek kom. Zonder iets fuchsiakleurigs een station uitkomen is best moeilijk De kans dat ik vergeet uit te checken schat ik intussen op 0, dat went echt snel.
Nog ff een reiservaring waarom ik het leuk vindt met [zoals sommigen het blijven noemen] "dat ding".
Tweede Pinksterdag had ik zin om te gaan wandelen in de duinen. Ik naar Sloterdijk, ingecheckt en de eerste trein richting Haarlem genomen. Bleek de stopper naar Uitgeest te zijn. Spaarnwoude zag er ook heel leuk uit, maar toch blijven zitten tot Santpoort Noord. Daar uitgecheckt. [Terzijde: als je daar zo'n papieren kaartje wil kopen kan dat niet op het perron richting Haarlem, inchecken kan wel]. Na een uurtje lopen besloten dat het eindpunt Zandvoort werd. Het is allemaal dubbeltjes werk, maar het voelt wel prettig.
Het minimumsaldo waarop je bij NS met een voordeelurenkaart kan inchecken is 6 euro. Dat lijkt me te overzien, er staat bij de meeste mensen meer statiegeld in de keuken.reisthijs schreef:Ook staan op veel stations die paaltjes heel onlogisch waardoor de kans groot is dat je vergeet uit te checken (voor mij een extra reden om dat ding maar niet te gebruiken). Je kan er ook geen kortje ritjes mee maken ook al heb je daar wel genoeg saldo voor.
Nog ff een reiservaring waarom ik het leuk vindt met [zoals sommigen het blijven noemen] "dat ding".
Tweede Pinksterdag had ik zin om te gaan wandelen in de duinen. Ik naar Sloterdijk, ingecheckt en de eerste trein richting Haarlem genomen. Bleek de stopper naar Uitgeest te zijn. Spaarnwoude zag er ook heel leuk uit, maar toch blijven zitten tot Santpoort Noord. Daar uitgecheckt. [Terzijde: als je daar zo'n papieren kaartje wil kopen kan dat niet op het perron richting Haarlem, inchecken kan wel]. Na een uurtje lopen besloten dat het eindpunt Zandvoort werd. Het is allemaal dubbeltjes werk, maar het voelt wel prettig.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Het gaat me er ook niet om dat dat zo vreselijk veel is, het is meer dat je met het maximale bedrag dat je bij de kaartautomaat op die pas kan zetten (30 euro) toch al vrij snel onder die 6 euro komt. Verder het vreemde verschil tussen de bus (waar je met alles boven de 0 euro kan inchecken) en de trein. Voor lange reizen kan ik me nog voorstellen dat er zo'n grens is maar de chipkaart is er ook voor de korte treinritjes. Dan is de 6-eurogrens ineens wel erg hoog (die overigens vrijwel nergens bekend is gemaakt!!! dit is zoiets waar je als reiziger zelf achter moet zien te komen, zo kom ik weer op een ander slecht punt van de OV-chipkaart: de slechte voorlichting/informatie naar de reiziger...)robert55 schreef:Het minimumsaldo waarop je bij NS met een voordeelurenkaart kan inchecken is 6 euro. Dat lijkt me te overzien, er staat bij de meeste mensen meer statiegeld in de keuken.
Het stomme is dus dat je met 5 euro saldo voor een kort stukje als Utrecht-Houten nog wél met de bus mee mag maar niet met de trein... :neg:
Saldo opladen op het perron kan ook niet... Inchecken op het perron kan ook op het ene station wel en op het andere station weer niet. Er lijkt niet echt één lijn te zitten in de plaatsing van die paaltjes.robert55 schreef:[Terzijde: als je daar zo'n papieren kaartje wil kopen kan dat niet op het perron richting Haarlem, inchecken kan wel]
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
T zal zo zijn, jij zegt het. Staat het ook ergens anders? Ik weet niet beter dan 20, of 10 voor voordeelurenkaarthouders.robert55 schreef:Het minimumsaldo waarop je bij NS met een voordeelurenkaart kan inchecken is 6 euro.
Er ontstaat een beeld van "Geef eerst je geld maar, dan kijken wij wel of we je daar een vervoerbewijs voor willen geven. Oh, in de gaten gehouden word je toch wel."
Serieus, welk redelijk doel dient die hele schijtkaart nou? Gemak? Nee. Veiligheid? Nee. Duidelijkheid? Nee. Privacy? Allesbehalve.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Die stempelautomaten staan tenminste nog een beetje op een logische plaats, gewoon over waar je een perron op kan. Ik begrijp echt niet waarom die chipkaartlezers niet gewoon op dezelfde plaats stonden dan hoefde je nooit te zoeken. Het feit dat jij een paar maanden en 20 stations nodig had om te ontdekken waar je die dingen kan verwachten geeft al aan dat de plaatsing niet echt logisch was. Ze zouden zo moeten staan dat je ze absoluut niet over het hoofd kan zien als je het station verlaat: dat is vaak niet het geval.robert55 schreef:De plaatsing van de paaltjes was voor mij in het begin ook even zoeken [hoewel ze beter te vinden zijn dan NS stempelautomaten], maar na een paar maanden en zo'n 20 stations weet ik intussen wel waar ze waarschijnlijk staan als ik op een nieuwe plek kom.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Laatst kreeg ik bij de NS-automaat zelfs de keuze om met 100 euro op te laden, dus ik zou nog even je feiten checken.reisthijs schreef:Het gaat me er ook niet om dat dat zo vreselijk veel is, het is meer dat je met het maximale bedrag dat je bij de kaartautomaat op die pas kan zetten (30 euro) toch al vrij snel onder die 6 euro komt.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Hierzo, puntje 3.Fles schreef:Staat het ook ergens anders? Ik weet niet beter dan 20, of 10 voor voordeelurenkaarthouders.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
Mja :) vanonder mijn blauwe pet klinkt dat als zeggen dat je 1000 euro hebt als je 1000 euro rood mag staan, maar vanonder jouw rode pet heb je inderdaad gelijk ;)Tochjo schreef:Hierzo, puntje 3.Fles schreef:Staat het ook ergens anders? Ik weet niet beter dan 20, of 10 voor voordeelurenkaarthouders.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
De eerste maanden van 2009 was het inderdaad niet mogelijk om meer dan dertig euro op de kaart te zetten. Later is het mogelijk geworden om er 150 euro op te laden.
Overigens was het algemene advies wat ik reizigers gaf tijdens mijn periode als gastheer bij de RET en GVB alleen grote bedragen op een ov-chipkaart te laden als je een persoonlijke kaart hebt, want die kan je bij verlies laten blokkeren, in tegenstelling tot een anonieme kaart, waarbij je het geld echt kwijt bent.
De mevrouw met 80 euro op haar anonieme kaart was in mijn optiek niet echt slim bezig, zeker niet toen ze ging vragen of ze wel genoeg saldo had voor een metroritje naar Gein
Overigens was het algemene advies wat ik reizigers gaf tijdens mijn periode als gastheer bij de RET en GVB alleen grote bedragen op een ov-chipkaart te laden als je een persoonlijke kaart hebt, want die kan je bij verlies laten blokkeren, in tegenstelling tot een anonieme kaart, waarbij je het geld echt kwijt bent.
De mevrouw met 80 euro op haar anonieme kaart was in mijn optiek niet echt slim bezig, zeker niet toen ze ging vragen of ze wel genoeg saldo had voor een metroritje naar Gein
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 400.000 treinreizigers maken gebruik van ov-chipkaart
En dat dan ook nog als een vooruitgang durven presenteren Het moet niet gekker worden PURE kapitaalvernietiging natuurlijk. Maar ja, "het systeem werkt nou eenmaal zo". WTF.Bee schreef:De eerste maanden van 2009 was het inderdaad niet mogelijk om meer dan dertig euro op de kaart te zetten. Later is het mogelijk geworden om er 150 euro op te laden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten