Nederland moet spoormarkt openstellen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Fles »

Nederland moet spoormarkt openstellen

Nederland moet buitenlandse partijen toelaten om in Nederland tussen twee stations passagiers te vervoeren met hun internationale treinen.
De Europese Commissie heeft Nederland hier donderdag over op de vingers getikt. Nederland krijgt nog twee maanden om alsnog aan deze Europese verplichting, die sinds 1 januari 2010 geldt, te voldoen.
bron en meer

Wat moet ik me hierbij voorstellen? OF we hebben nu nog helemaal geen buitenlandse vervoerders in NL, OF ehh je kan toch allang met de ICE of de IC Berlijn in- en uitstappen waar je wil? :?: Gaat dit over de Thalys dan of zo?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Caspar »

Ik geloof dat er in Bijvoorbeeld Duitsland plannen zijn van SNCF om met een Intercity tussen Hamburg en Berlijn te gaan rijden. Om deze trein dan internationaal te maken, is het beginpunt Strasbourg, maar rijdt dus verder op het Duitse net. Voor SNCF is het natuurlijk interessant om een verbinding tussen Frankfurt en Berlijn te rijden, en ook Berlijn- Hamburg zal dat wel zijn. Of er ook mensen vanuit Strasbourg naar Hamburg gaan via Berlijn vraag ik me af.

Dat lijkt een beetje op: NMBS gaat met IC's rijden tussen Maastricht en Amsterdam, die beginnen in Luik.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Fles »

Ja, dat verhaal speelt al een tijdje inderdaad. Maar dat zoiets ook in NL het geval zou zijn lijkt me raar. Ik kan me geen voorbeelden bedenken in ieder geval, of ik mis blijkbaar iets ergens :?:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:OF we hebben nu nog helemaal geen buitenlandse vervoerders in NL,
Dat is dus het geval. Bijna alle internationale treinen die over het hoofdspoorwegnet rijden worden op Nederlands grondgebied officieel door NS (of Ns Hispeed) gereden. Dus ook de ICE en Thalys.

De enige waar dat niet voor geldt zijn de nachttreinen, en die vervoeren dus uitsluitend reizigers die de grens over gaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Caspar »

Misschien kan het wel interessant zijn voor NMBS om tussen Amsterdam en Roosendaal met IC's te gaan rijden, die dan als IR naar Antwerpen gaan. Stel je koopt een mooi treinpad via Schiphol en stopt nog in Leiden, Den Haag HS, Rotterdam C en Dordrecht, heb je meteen een mooi snel alternatief voor de HSL. Daar trek je wel klanten mee denk ik zo, als de t2100 via Haarlem gaat rijden.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Reiziger Delft »

Ik vraag me alleen hoe dit gaat als er conflicten ontstaan. In de plannen voor hoogfrequent spoorvervoer is er helemaal geen ruimte voor extra internationale treinen van andere vervoerders in de Randstad. Als deze toch een trein willen laten rijden, moet NS dan ritten dan gaan schrappen en van het patroon af gaan wijken?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Caspar »

Dat lijkt me wel, daarom zal Prorail zich dan moeten aanpassen. Wat je zo tussen de regels doorleest, is dat iedere trein net zo veel recht heeft op een pad. Dus NS moet geen voorrang krijgen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Bart »

Ik vind dit een halfbakken oplossing. Óf je stelt de markt open voor alle vervoerders, óf je stelt de markt niet open.Op deze manier bepaalt de nabijheid van de grens of particuliere vervoerders er kunnen rijden.
Caspar schreef:Misschien kan het wel interessant zijn voor NMBS om tussen Amsterdam en Roosendaal met IC's te gaan rijden, die dan als IR naar Antwerpen gaan. Stel je koopt een mooi treinpad via Schiphol en stopt nog in Leiden, Den Haag HS, Rotterdam C en Dordrecht, heb je meteen een mooi snel alternatief voor de HSL. Daar trek je wel klanten mee denk ik zo, als de t2100 via Haarlem gaat rijden.
De NMBS heeft net zoveel belang bij de hsl als de NS, denk ik. Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Caspar »

Dan zou de subsidie moeten worden gegeven per treinpad, niet per bedrijf afzonderlijk :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Suus »

En wat is er verkeerd aan de huidige procedure van aanbesteden. Zit er iemand te wachten op vijf verschillende vervoerders op hetzelfde traject?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door reisthijs »

Bart schreef:De NMBS heeft net zoveel belang bij de hsl als de NS, denk ik.
Zeker niet, de NMBS wil eigenlijk helemaal geen Fyra en heeft de door de Nederlandse regering beloofde verbinding van Den Haag en Breda met Brussel ook heel lang tegengehouden. De Belgen zien liever een gewone IC dan dit onding.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Geert »

Bee schreef:En wat is er verkeerd aan de huidige procedure van aanbesteden. Zit er iemand te wachten op vijf verschillende vervoerders op hetzelfde traject?
Het HRN wordt anders voorlopig nog niet aanbesteed. We klagen hier met zijn allen altijd wel hard over landen als Frankrijk en Italie, maar hier zijn het ook alleen maar de kleine flutlijntjes die aanbesteed worden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Wubbo »

Bart schreef:Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.
NS krijgt geen subsidie voor het rijden op het hoofdrailnet, alleen voor de aanbestede of nog aan te besteden lijnen.
Overigens zijn er in de wet regels vastgelegd waaraan Prorail zich moet houden in haar capaciteitsverdeling. Ik heb ze zo niet scherp, maar het is in ieder geval zeker niet altijd NS die voorrang krijgt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Meltrain »

Als de Nederlandse overheid verplicht wordt om het Nederlandse spoorwegnet open te stellen voor internationale treinen van buitenlandse vervoerders, vind ik gewoon dat NS een niuwe trein Breda - Oostende en Breda - Dunkerque moet invoeren.
Kijken of de Fransen en Belgen zich dan ook aan deze regelgeving houden. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Vinny »

Bart schreef:Ik vind dit een halfbakken oplossing. Óf je stelt de markt open voor alle vervoerders, óf je stelt de markt niet open.Op deze manier bepaalt de nabijheid van de grens of particuliere vervoerders er kunnen rijden.
Caspar schreef:Misschien kan het wel interessant zijn voor NMBS om tussen Amsterdam en Roosendaal met IC's te gaan rijden, die dan als IR naar Antwerpen gaan. Stel je koopt een mooi treinpad via Schiphol en stopt nog in Leiden, Den Haag HS, Rotterdam C en Dordrecht, heb je meteen een mooi snel alternatief voor de HSL. Daar trek je wel klanten mee denk ik zo, als de t2100 via Haarlem gaat rijden.
De NMBS heeft net zoveel belang bij de hsl als de NS, denk ik. Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.
Dat is uiteindelijk de bedoeling van de Europese Comissie. Er zijn nog maar heel weinig landen waar deze zogenaamde ''Open-acces vervoerders'' zijn toegelaten. Ik zeg uit mijn hoofd Zweden, maar ik laat me graag corrigeren.

En inderdaad de kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder zullen hoger liggen. Maar je kunt wel weer van Amsterdam naar Emmerich. Dat is nu nog formeel onmogelijk :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Maar je kunt wel weer van Amsterdam naar Emmerich. Dat is nu nog formeel onmogelijk :|
Wat is de vervoersvraag op die verbinding? Toch zeker een reiziger of 15 per week?
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Bart »

Wubbo schreef:
Bart schreef:Bovendien krijgt de NS subsidie voor het rijden van de treinen, dus zullen kaartjes bij een volledig particuliere vervoerder alsnog een stuk duurder zijn.
NS krijgt geen subsidie voor het rijden op het hoofdrailnet, alleen voor de aanbestede of nog aan te besteden lijnen.
Overigens zijn er in de wet regels vastgelegd waaraan Prorail zich moet houden in haar capaciteitsverdeling. Ik heb ze zo niet scherp, maar het is in ieder geval zeker niet altijd NS die voorrang krijgt.
Dus het gehele hoofdrailnet is voor de NS rendabel zonder subsidie? Ik kan het me haast niet voorstellen.
Caspar schreef:Dat is uiteindelijk de bedoeling van de Europese Comissie. Er zijn nog maar heel weinig landen waar deze zogenaamde ''Open-acces vervoerders'' zijn toegelaten. Ik zeg uit mijn hoofd Zweden, maar ik laat me graag corrigeren.
Duitsland? Naar mijn weten rijdt Veolia daar bijvoorbeeld uit eigen portemonnee de Harz-Berlin-Express. Ook rijdt er een nachttrein Berlijn-Malmö. Verenigd Koninkrijk natuurlijk ook. Voor goederenvervoer is er al meer open-access geregeld, maar ook niet in België en Frankrijk.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Karl »

Veolia rijdt ook Leipzig-Berlin-Rostock één of twee keer per dag, tegen het halve DB-tarief.
Bart schreef:Dus het gehele hoofdrailnet is voor de NS rendabel zonder subsidie? Ik kan het me haast niet voorstellen.
Ik eigenlijk ook niet, klinkt meer als een Servex > hoofdrailnet verhaal.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Wubbo »

Hier staan de cijfers. Stationsexploitatie (ze noemen het knooppuntexploitatie, ook leuk) wordt apart genoemd. Het jaarverslag is ook te downloaden. Overigens denk ik dat als NS had gevonden dat ze subsidie nodig hadden gehad voor het hoofdrailnet ze echt wel aangeklopt hadden: extra geld is natuurlijk nooit weg ;-).
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Ruben »

Wat dient dit nu? Inter Europees verkeer? Op het Nederlandse net (zeker met HRN) past dit NIET. De nationale dienstregeling die een veel hogere vervoerswaarde heeft lijdt dan onder een internationaal onding naar de Alpen. Joehoe! Zeker als we het spoor beschouwen als een oplossing van het mobiliteitsvraagstuk wordt deze theorie met dit soort prutrichtlijnen aan het spit geregen door het Europese idealisme van marktwerking.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Ruben »

Het is trouwens een geluk bij een ongeluk dat we hier de waslijn hebben voorzien van 1,5Kv. Geen spoorvervoerder behalve NMBS (met zijn beperkingen) die daar veel materieel voor heeft.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door robert55 »

Bart schreef: Verenigd Koninkrijk natuurlijk ook. Voor goederenvervoer is er al meer open-access geregeld, maar ook niet in België en Frankrijk.
VK is veel minder open access reizigers dan je zou verwachten, ik geloof zelfs maar één verbinding. De rest is aanbesteding, voor een deel regionaal, maar ook de langeafstand.
In NL zou je denk ik Lovers Rail indertijd als open access kunnen zien.

Wat betreft het goederenvervoer is Nederland meestal een van de weinige lidstaten die niet op de vingers wordt getikt voor het niet naleven van de concurrentieregels. Overigens doet DB dochter ERS het in Franrijk -ondanks dat nog niet alle hindernissen weg zijn- niet slecht.

Nog niet genoemd bij het internationale personenvervoer: Trenitalia heeft zich teruggetrokken uit de verbindingen over de Brenner. DB en ÖBB doen dat nu samen.

Het verschil tussen goederen en personen is denk ik dat er in de goederen geen nationale kampioen is die beschermd kan worden, terwijl bij de personenkant de HSA heeft die overeind gehouden moet worden
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Bart »

robert55 schreef:VK is veel minder open access reizigers dan je zou verwachten, ik geloof zelfs maar één verbinding. De rest is aanbesteding, voor een deel regionaal, maar ook de langeafstand.
De situatie in het VK is net als in Duitsland. Het netwerk ligt grotendeels open voor alle vervoerders die dat willen. Daarbovenop besteedt de overheid nog vervoer aan.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door Wubbo »

NS-Reiziger schreef:Het is trouwens een geluk bij een ongeluk dat we hier de waslijn hebben voorzien van 1,5Kv. Geen spoorvervoerder behalve NMBS (met zijn beperkingen) die daar veel materieel voor heeft.
Klop aan bij een willekeurige locomotiefverhuurder en je krijgt een offerte voor de huur van BR189 of BR186ers (of diesellocs) die toegelaten zijn in Nederland hoor, geen probleem. Treinstellen zul je niet vinden, maar getrokken treinen rijden is vrij vlot geregeld.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland moet spoormarkt openstellen

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:Maar je kunt wel weer van Amsterdam naar Emmerich. Dat is nu nog formeel onmogelijk :|
Dat je nu niet van Amsterdam naar Emmerich kan heeft niets met de gesloten spoormarkt in Nederland te maken, dat is tenslotte geen binnenlandse reis?.
NS-Reiziger schreef:Wat dient dit nu? Inter Europees verkeer? Op het Nederlandse net (zeker met HRN) past dit NIET. De nationale dienstregeling die een veel hogere vervoerswaarde heeft lijdt dan onder een internationaal onding naar de Alpen.
Niet alle lijnen in Nederland zijn even druk er is vaak toch nog wel ergens ruimte tussendoor. Dus om nou meteen zo stellig te beweren dat er in Nederland helemaal geen plaats is voor nieuwe internationale treinen is een beetje overdreven.
Verder is het idee nu juist dat zulke treinen voortaan ook binnenlandse reizigers mogen vervoeren, dus niet alleen internationale reizigers hebben er dan voordeel bij, ook binnen Nederland kan je baat hebben bij een extra verbinding.

Ook wordt het voor buitenlandse vervoerdes aantrekkelijker om treinen van/naar Nederland te rijden. Niet meer alleen voor 'ondingen' naar de Alpen maar hopelijk juist ook meer op de minder lange verbindingen waar meer mensen wat aan hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten