Ach, ik zit het beroep chauffeur hier ook niet de hemel in te prijzen hoor. Het is echter wel een heel vrij beroep waarin je direct resultaat ziet van je werkzaamheden. En natuurlijk heeft het beroep mindere kanten, maar dat is bij ieder beroep zo. Ik vind het leuk om het part-time en op oproep te doen, maar veel meer dan dat is het niet.waldo79 schreef:^^Tja, maar maakt die "zware" opleiding het meteen tot een zwaardere baan. En ik weet ook wel dat je als chauffeur enigszins een dikke huid moet hebben in verband met agressie. Maar ook dat komt in meerdere functies voor... Neemt niet weg dat het een prachtig beroep is. Petje af :pos:
De meningen van de vaste chauffeurs kan ik me echter goed voorstellen en vanuit collegialiteitsoogpunt heb ik ook wel begrip voor de acties (zeker als er bedelbrieven worden verstuurd waarin enkel een girorekening met de begeleidende tekst "Help Connexxion! Maak nu uw bijdrage over" mist), maar het is niet te verkopen naar de reiziger om onverschillig met zo'n fragiel product om te gaan. Redenen voor mij om me onpartijdig op te stellen in de discussie; die twee dagen die ik normaal rijd, verschuif ik naar niet-stakingsdagen (alsnog rijden op de stakingsdagen mag ik hoogstwaarschijnlijk toch niet).
WSM schreef:Buschauffeur op de touringcar of bij de inhuur (zeg BAB-VIOS ofzo) vind ik vergelijkbaar. Wat verdient dat?
BAB-VIOS is een touringcarondernemer, maar rijdt planmatig ook enkele lijnritten voor (o.a.?) Connexxion en heeft ook enkele eigen bussen in Connexxion-huisstijl. Een gemiddelde reiziger zal geen verschil zien, de chauffeurs zitten bijvoorbeeld ook in Connexxion-kledij achter het stuur. Wel hebben de bussen een kleine opdruk 'BAB-VIOS Touringcars' op de zijruiten. Het is vergelijkbaar met Connexxion Tours of Van Oeveren -Misschien dat die namen je wat meer zeggen?- die ook regelmatig lijnritten voor Connexxion OV verzorgen; uiterlijk is er vrijwel geen verschil, dat is slechts een bureaucratische kwestie.waldo79 schreef:@WSM: BAB-VIOS?
De touringcarchauffeurs die de lijnritten rijden, kunnen tijdens de OV-ritten echter wel onder de CAO voor touringcarchauffeurs (=CAO besloten vervoer) vallen. Dat kan ook problemen met de rij- en rusttijdenregelgeving opleveren, maar voor zover ik kan beoordelen zit dat in de vaste uitbestede ritten wel goed.
Maargoed, om terug te komen op de vraag wat touringcarchauffeurs verdienen: dat schijnt iets minder te zijn dan een OV-chauffeur. De CAO-OV is hier te vinden: http://www.fnvov.nl/cao/cao.pdf de CAO besloten vervoer hier: http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/caopdf/10589.pdf. Loonschalen staan op pagina 100 resp. 41.