Pagina 5 van 42
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: wo 06 dec 2017, 21:55
door Pim-AllianceB95
Geel voor streek en rood voor stad zou natuurlijk helemaal mooi zijn (A)
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: wo 06 dec 2017, 23:57
door FRAM-9390
Mee eens. Eenduidigheid. Overigens vond ik de kleurencombinatie die de NZH in de laatste jaren o.a. op hun HAINJE-DUVEDEC's voerde de mooiste.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 13:45
door Frank93
De inschrijvers zijn Arriva, Connexxion en Qbuzz.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 14:08
door NajGeetsrev
Ik had an sich verwacht dat EBS en Keolis hier ook wel een gooi naar zouden doen. Maar misschien vinden ze het ook wel te riskant omdat het een echt op prijs per DRU gestuurde tender is.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 14:26
door Suus
De kracht van EBS blijkt tot op heden te zitten in kleinere concessies. Helaas zijn dat wel de concessies die met uitsterven zijn bedreigd.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 14:50
door regenmaker
Ik gok dat Keolis zijn pijlen richt op Haaglanden Streek (gezien de hints van de CEO te willen uitbreiden naar het westen) en natuurlijk moet het bedrijf zijn thuisgebied in Overijssel/Gelderland over een klein jaar verdedigen. Ze raken een groot stuk van hun gebied kwijt als ze de concessie IJssel-Vecht niet weten binnen te slepen. Hetzelfde geldt ook voor Qbuzz als ze GD verliezen.
Connexxion vind ik hier de meest opvallende inschrijver. Ik dacht dat het een tweestrijd zou gaan worden tussen Arriva en Qbuzz.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 15:27
door JP13357
Ik denk dat Arriva het gaat winnen, maar wel op een oneerlijke manier. Ik heb het vermoeden dat arriva weer dezelfde streek uithaalt als in Friesland. Dan rijdt een ZOF of een NZWF bus op de 189 of vanuit Surhuisterveen en andersom. Ja het zijn aangrenzende concessies/lijnen. Dat speelt nu heel erg in Friesland, kijk maar in het topic busvervoer in Fryslân. Ik heb ook geen zin in om op streek in een Citea LLE te zitten.
Ik denk dat connexxion interesse heeft gekregen in deze concessie doordat deze uitdrukkelijk inzet op elektrische bussen wordt getoond.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 15:35
door isadora
Nou ja, dan ga je zo'n hobbyclub toch gewoon eens uitsluiten van deelname.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 15:49
door Tony_OV_GD
Word een hele interessante. Qbuzz heeft natuurlijk de meest recente gebiedskennis en doet het wat ik zie en hoor gewoon goed in samenwerking met het OV Bureau. Ook is het zeer succesvolle Qlink natuurlijk in de huidige concessie ontwikkelt. Zie hun zeker weer goede kans maken.
CXX heeft misschien wel een soort gelijkbare "kwaliteitsconcessie" als AML in de wacht gesleept en heeft daar op grote schaal veel HOV werk(wat ook in deze concessie is) en natuurlijk het elektrische gebeuren.
Arriva is altijd een kanshebber zeker als het om de prijs gaat, het is inderdaad wel te hopen dat het dan op een eerlijke manier gaat en met de juiste bussen.
We gaan het meemaken!
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 16:10
door Lange_Dre
Ik hoop dat Connexxion er mee aan de haal gaat. Qbuzz word door steeds meer mensen uitgekotst hier. Nee dan liever Connexxion, heeft al veel succesvolle ervaring met elektrische bussen (Eindhoven en AML) waar Qbuzz nog steeds maaar wat doet met die Ebusco wat je nu niet echt een succes bus kunt noemen.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 16:21
door regenmaker
Ik hoop dat het niet Connexxion wordt, aangezien dat verschraling van het aanbod oplevert met name in landelijke gebieden. Laat Connexxion maar in het westen blijven. Ik ga voor Arriva, aangezien die Ebusco's van Qbuzz mij ook niet echt aantrekken.

Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 16:31
door Tony_OV_GD
Dat zal in deze concessie wel meevallen als ik het bestek zo lees. Als vervoerder ben je vooral uitvoerder in deze concessie. Het OV Bureau bepaalt en ontwikkelt zo'n beetje alles.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 16:35
door JP13357
HOV-GD 304,314 wordt toch uitgevoerd door Arriva Touring. Waarom zie ik afgelopen jaren en nu dan OV Fryslân snelliners soms op de 304 en de 314 die bestemt zijn voor ZOF gebied rijden. Ik ben bang als Arriva hun machtspositie verder misbruiken om zo goedkoop te rijden tegen de huisstijl regels in als ze deze concessie winnen. Bijv. de GD lijn 189 met een NZWF bus naar Drachten en dan door linken met de 13 en daarna 155 met dezelfde euro V bus met de eisen van 2013 van concessie NZWF en weer louche afspraken kan maken dat het mag wel met "grensoverschrijdende lijnen".
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 16:48
door Statler Rail
Opvallend dat EBS en Keolis niet hebben ingeschreven. Ik ben er vrij zeker van dat ze wel geinteresseerd waren, dus dat zij geen bod hebben gedaan, is een teken aan de wand.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 16:51
door regenmaker
Tja, als je alleen 'dom' lijntjes mag rijden en je niet opbrengstverantwoordelijk bent dan valt er natuurlijk ook wel wat voor te zeggen om je niet in te schrijven. De kracht van een aanbesteding zit hem wat mij betreft in het vervoersplan van de vervoerder.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 19:02
door busfanNL
JP13357 schreef:HOV-GD 304,314 wordt toch uitgevoerd door Arriva Touring. Waarom zie ik afgelopen jaren en nu dan OV Fryslân snelliners soms op de 304 en de 314 die bestemt zijn voor ZOF gebied rijden. Ik ben bang als Arriva hun machtspositie verder misbruiken om zo goedkoop te rijden tegen de huisstijl regels in als ze deze concessie winnen. Bijv. de GD lijn 189 met een NZWF bus naar Drachten en dan door linken met de 13 en daarna 155 met dezelfde euro V bus met de eisen van 2013 van concessie NZWF en weer louche afspraken kan maken dat het mag wel met "grensoverschrijdende lijnen".
Wat jij beschrijft is dezelfde ov autoriteit/zelfde provincie. Deze concessie is van OVBGD en heeft een verplichte geel grijze huisstijl. Ik neem aan dat het OV-Bureau handhaaft op de juiste bussen.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 19:51
door Meltrain
Statler Rail schreef:Opvallend dat EBS en Keolis niet hebben ingeschreven. Ik ben er vrij zeker van dat ze wel geinteresseerd waren, dus dat zij geen bod hebben gedaan, is een teken aan de wand.
Misschien hebben deze vervoerders nog te weinig bekendheid met elektrische bussen?
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 20:08
door flipje
regenmaker schreef:
Connexxion vind ik hier de meest opvallende inschrijver. .
Zo verrassend is het niet dat CXX mee doet. Een groot deel (zo'n beetje de helft) van het kleinschalig vervoer in GD is in handen van Connexxion Taxi Service (+dochter). Lees mooie bodem voor flex vervoer..
Ik denk dat CXX nog wel eens de verassende winnaar zou kunnen worden.
Ik hoop echter dat Qbuzz mag blijven rijden. Ik heb het afgelopen jaren juist als een van de meeste fijne vervoerders ervaren, een hele verbetering t.o.v. Arriva.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 20:12
door Daniel
flipje schreef:Zo verrassend is het niet dat CXX mee doet. Een groot deel (zo'n beetje de helft) van het kleinschalig vervoer in GD is handen van Connexxion Taxi Service (+dochter). Lees mooie bodem voor flex vervoer..
Dat kleinschalig vervoer valt echter onder een aparte concessie die al eerder aanbesteed is.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 20:13
door zone2000
Meltrain schreef:Statler Rail schreef:Opvallend dat EBS en Keolis niet hebben ingeschreven. Ik ben er vrij zeker van dat ze wel geinteresseerd waren, dus dat zij geen bod hebben gedaan, is een teken aan de wand.
Misschien hebben deze vervoerders nog te weinig bekendheid met elektrische bussen?
ja, maar dat hadden andere vervoerders in het verleden ook niet. bovendien zul je toch een keer die omslag moeten maken.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 20:45
door Etienne
Daniel schreef:
Dat kleinschalig vervoer valt echter onder een aparte concessie die al eerder aanbesteed is.
Maar, als ik het goed begrepen heb komen de OV-lijnen in de Publiek Vervoer-concessies in december 2019 weer terug naar de GD-concessie.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 21:15
door Nicketick
Lange_Dre schreef:Ik hoop dat Connexxion er mee aan de haal gaat. Qbuzz word door steeds meer mensen uitgekotst hier. Nee dan liever Connexxion, heeft al veel succesvolle ervaring met elektrische bussen (Eindhoven en AML) waar Qbuzz nog steeds maaar wat doet met die Ebusco wat je nu niet echt een succes bus kunt noemen.

Ik herken dat sentiment eigenlijk niet dat Qbuzz hier uitgekotst wordt. Qbuzz rijdt ondertussen in Groningen ook al weer een aantal maanden met hetzelfde materieel waar CXX mee rondrijdt in Eindhoven en AML, dus daar wordt ook genoeg ervaring opgedaan (inclusief opportunity charging, hoewel dat even wat opstarttijd nodig had).
EDIT: Stukje over Ebusco’s in spoiler gezet omdat het gebaseerd was op onjuiste aanname dat Qbuzz niet met Ebusco’s zou gaan rijden in DAV (ivm transparantie wil ik het wel laten staan).
- Spoiler: show
- Ik ga er ook niet vanuit dat Qbuzz met Ebusco’s heeft ingeschreven. Dat zal voor Qbuzz ook een behoorlijk hoofdpijndossier zijn/geweest zijn (hoewel ze nu volgens mij prima meedraaien in de dienstregeling, en het grootste deel van de problemen niet meer spelen. Ben zelf als passagier ondertussen aardig tevreden over die bussen, maar ze zijn niet te vergelijken met de Citaros.) en ik denk dat dat ook wel meespeelt. Ik verwacht ook geen elektrische Citaro’s (tenzij Mercedes er binnen een jaar behoorlijk wat meer range in propt en er een pantograaf op knalt) dus ik vermoed dat Qbuzz ook gewoon heeft ingeschreven met VDL bussen of iets anders.
Waar ik mij meer zorgen om maak qua materieel is het feit dat de Capacities van lijn 15 tot 2027 moeten blijven rijden, ongeacht vervoerder.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 21:17
door Daniel
Nicketick schreef:Ik ga er ook niet vanuit dat Qbuzz met Ebusco’s heeft ingeschreven. Dat zal voor Qbuzz ook een behoorlijk hoofdpijndossier zijn/geweest zijn
Zou dat niet te hard zeggen, ze hebben er in DAV ook mee ingeschreven.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 21:21
door Nicketick
Ik had nog gezocht in dat topic, dan moet ik niet goed gezocht hebben. Dan gaan mijn argumenten niet meer op in ieder geval.
Re: Aanbesteding Concessie GD-2020 van start
Geplaatst: ma 30 apr 2018, 21:25
door Milco
Ik hoop op Qbuzz. Zij kwamen hier immers als nieuw bedrijf in de concessie en hebben Qlink geïntroduceerd wat heel veel reizigers heeft opgeleverd. Arriva heeft al kennis uit eerdere concessies, maar als ik de twee bedrijven vergelijk heeft Qbuzz enorme stappen gezet in GD.