Pagina 5 van 6
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: do 25 apr 2024, 18:47
door fogeltje
[Off-topic]Dat is grotendeels in de Noordzee gekiepert, inclusief gasgranaten[/Off-topic]
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 12:22
door VIRM
Provincie trekt portemonnee voor aanpak oude spoorlijn Enschede-Gronau
Het verouderde spoor tussen Enschede en de Duitse grens wordt aangepakt, als het aan de provincie ligt. Ze wil één miljoen euro uittrekken voor een vooronderzoek dat ProRail gaat doen naar het kunnen elektrificeren van de verbinding. Tussen Enschede en Gronau rijden nu nog verouderde dieseltreinen; die moeten op termijn worden vervangen door snellere en schonere elektrische treinen.
Bron en meer:
RTV Oost
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 12:35
door ThatPCDude
""oude"" spoorlijn van net iets meer dan 20 jaar oud

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 12:35
door TreinenFreak
Om dan in Gronau te moeten overstappen op een dieseltrein?
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 12:57
door marvinkok
Ligt eraan waar je heen wil, Gronau-Munster komt ook onder de draad
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 13:01
door gkw1969
ThatPCDude schreef: ↑za 27 apr 2024, 12:35
""oude"" spoorlijn van net iets meer dan 20 jaar oud
De spoorlijn is wel wat ouder van 20 jaar, hij is 20 jaar geleden opnieuw in gebruik genomen voor personenvervoer. Voor 1983 reed er ook al een trein.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 13:40
door dennistd
Maar de heropening van de lijn kwam eigenlijk neer op een complete nieuwbouw. Alleen het tracé was er al.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 14:09
door verfmeer
Hopelijk leggen ze dan een 15kV bovenleiding aan. Tussen Enschede en Gronau ligt ook al Duitse beveiliging, dus met 15kV kan je dan met Duitse binnenlandse treinen naar Enschede rijden en ben je niet afhankelijk van een kleinere groep multicourante stellen.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 15:56
door ThatPCDude
dennistd schreef: ↑za 27 apr 2024, 13:40
Maar de heropening van de lijn kwam eigenlijk neer op een complete nieuwbouw. Alleen het tracé was er al.
Precies dit. De YouTube video over de reactivering heb ik vaak genoeg gezien

Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 17:09
door Bemined
verfmeer schreef: ↑za 27 apr 2024, 14:09
Hopelijk leggen ze dan een 15kV bovenleiding aan. Tussen Enschede en Gronau ligt ook al Duitse beveiliging, dus met 15kV kan je dan met Duitse binnenlandse treinen naar Enschede rijden en ben je niet afhankelijk van een kleinere groep multicourante stellen.
Men wil juist doorgaande treinen Zwolle - Münster, dus er zal een omschakelpunt naar 1500V moeten komen.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 17:16
door verfmeer
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Het lijkt me dat je de spanningsluis ook tussen spoor 4a en 4b in Enschede zou kunnen leggen. Dan heb je in ieder geval nog de optie om in het geval van materieelproblemen Gronau-Enschede te blijven bedienen.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 18:07
door marvinkok
En hoe ga je dan van 4a naar 4b komen en andersom? "Abgebügelt" binnen rollen? Nogal tricky zeker als je beetje langere trein hebt. Spanningsluis tussen Gronau en Glanerbrug is logischer dan.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 21:50
door JothamvW
Is de oplossing niet gewoon het weer in gebruik nemen van spoor 5 en die aansluiten op de rest van het spoor van/naar Nederland?
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 22:33
door Wubbo
Een spanningssluis vlakbij een punt waar je gepland stilstaat is sowieso vragen om problemen. De kans dat je er tot stilstand komt is relatief groot.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 22:49
door Bemined
Ook op een plek waar je ongepland stil kan komen te staan is niet handig. Gepland zou je het nog zo kunnen regelen dat je vanuit Duitsland altijd op 4a binnenkomt en vanuit Nederland op 4b, dan zou je de spanningssluis altijd bij aankomst passeren en aankomen met neergelaten stroomafnemer werkt beter dan vertrekken. Maar dan is het wachten tot het een keer niet zoals gepland gaat en je vlak voor de sluis stil komt te staan. En aangezien het plan sowieso is om de treinen door te koppelen heb je alsnog multicourante stellen nodig en kan de sluis net zo goed ergens verderop komen te liggen op een plek waar geen seinen in de buurt van de sluis staan.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: za 27 apr 2024, 22:58
door trolly
Je kan de waslijn boven die perronsporen toch ook omschakelbaar maken? Dan is lost een paar problemen op (en krijg je er ongetwijfeld een paar andere voor terug).
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 08:55
door marvinkok
Precies dat is waarom men er vanaf wil. Zie Emmerich, Bentheim....
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 09:13
door Nitein-Repart
Multicourant-treinstellen zijn nog altijd een stuk duurder dan monocourant-treinstellen en je moet voor binnenlandse treinverbindingen ook geen multicourant-treinstellen willen inzetten als dat niet nodig is. Voor Enschede-Gronau(-Münster) is electrificering met 15 kV AC dan ook de meest logische keuze inclusief het niet doorkoppelen van deze trein met de Sneltrein naar Zwolle. Voor de spoorlijnen in Overijssel, Gelderland en de Maaslijn is electrificering met 1,5 kV DC dan ook de meest logische keuze.
Voor Oldenzaal-Bad Bentheim is het dan wellicht wel logisch om een spanningssluis op de grens te bouwen en Bad Bentheim een volledig 15 kV AC-gebied te maken.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 10:18
door Z2N
De spanningsluis in Bad Bentheim is vooralsnog nodig voor het goederenverkeer.
En multicourant materieel is niet meer zoveel duurder dan monocourant materieel, wat verklaart waarom DB 90 Baureihe 408-treinstellen heeft gekocht die allemaal Nederland in kunnen. Als het inzetten van multicourant materieel bovendien zorgt voor een betere verbinding kan het het al snel waard zijn om multicourant materieel in te zetten.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 11:54
door Heel_Holland_Spot
Volgens mij heeft de DB vooral 90 multicourante stellen gekocht, omdat het makkelijker is in de inzet, wat ze inderdaad niet zouden doen als het veel duurder was geweest.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 19:39
door RTBS
Spanningschakelen kunnen ze voor Oldenzaal-Bad Bentheim beter op het station van Hengelo doen. De IC Berlijn staat er sowieso stil en het heeft het grote voordeel dat de RB61 geheel op Duitse wisselstroom kan rijden. Voor de bediening van Oldenzaal dient er dan wel een tweede Duitse trein tot aan Hengelo doorgetrokken worden om een half uurdienst te hebben. Die treinen zijn er echter genoeg vanuit Rheine en Bad Bentheim.
De ZHO kan dan in Hengelo eindigen, eventueel op een nieuw zakspoor aan de westkant waardoor deze naast de stoppers naar Enschede en Zwolle kan staan, scheelt de reizigers ook nog eens veel meters lopen/rennen.
Dus spoor 1 (goederen), 2 en 11 van Hengelo Duitse sporen maken. Een extra perron (spoor 4?) is ook erg wenselijk/noodzakelijk gezien de drukte. Bad Bentheim kan dan voor de ICB overgeslagen worden en dat is misschien nog wel de grootste winst.
Ik las onlangs in de media dat de verbinding Munster-Enschede (-Zwolle) een S-bahn Munsterland wordt vanaf 2027, namelijk de S4. Weet iemand er meer van?
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 20:33
door Wubbo
Hengelo omschakelbaar maken is een recept voor ellende, gezien de interactie met de treinen van/naar Enschede die je onder Nederlandse spanning wil houden. Dat is vragen om problemen.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 20:39
door Fris44
Voor de bediening van Oldenzaal dient er dan wel een tweede Duitse trein tot aan Hengelo doorgetrokken worden om een half uurdienst te hebben. Die treinen zijn er echter genoeg vanuit Rheine en Bad Bentheim.
Maar dan moet je wel eerst Eurobahn of Westfalenbahn zien over te halen om een trein vanuit Rheine een extra 50 kilometer te laten rijden, waar weer meer materieel en personeel voor nodig is. De enigste andere niet intercity in Bad Bentheim is de RB51 naar Neuenhaus, en dat zijn weer diesel LINTs, waar de provincie juist van af wil.
Ook lijkt het mij dat de provincie minder invloed heeft over de verbinding Hengelo-Oldenzaal, aangezien die lijnen niet onder de concessie vallen (lijkt mij), en ik weet niet of je dat wel wil als ik de verhalen over het Duitse spoor zo hoor en lees.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 21:01
door Z2N
Er zijn ook heel wat reizigers die over Hengelo heen reizen, die zadel je zo met een extra overstap op om eeen technische oplossing te creëren die feitelijk al bestaat aan de andere kant van de grens.
Re: Elektrificatie dieseltrajecten Overijssel
Geplaatst: zo 28 apr 2024, 21:16
door Gydo
Ik zou de trein Munster - Enschede in Nederland koppelen aan de IC23 17900-serie naar Zwolle.