Re: Concessie Fryslân (2024-2034)
Geplaatst: di 17 okt 2023, 21:04
Hopelijk maken ze de geplande verbeteringen ook waar...
https://www.qbuzz.nl/nieuws/ZS6a-BAAACI ... ie-fryslanHet provinciebestuur heeft concessie Fryslân gegund aan Qbuzz. Vanaf 15 december 2024 verzorgt Qbuzz er de komende tien jaar het busvervoer. Deze concessie bestaat uit de hele provincie Fryslân en de Waddeneilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog. Qbuzz krijgt met deze gunning de voorkeur boven andere inschrijvers Arriva en EBS.
Ho, ho, je vergeet de concessie airportshuttle Lelystad helemaal!Meltrain schreef: ↑di 17 okt 2023, 20:20 Twente was dan ook wel hun eerste gewonnen concessie sinds 2016 (op de Noordelijke Nevenlijnen na)!
Arriva heeft tussen neus en lippen laten weten het liefst in te schrijven op concessies waarin zowel bus- als treinvervoer zit. Het zou me niet verbazen als ze West-Brabant kwijtraken en Achterhoek-Rivierenland (blijft die naam zo?) wel winnen.
Ik lees kortere reistijden.
Zouden de korte ritten van de 315 (Groningen - Heerenveen) aan de de nieuwe sneldienst (wellicht Q-liner) Heerenveen - Sneek worden gekoppeld. Zou wel een meerwaarde geven (de 335 herleeft dan grotendeels).
Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
Valt op zich wel mee denk ik toch? Bussen zul je niet mogen mengen, dat mocht Arriva nu ook al niet tussen de twee Friese concessies.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Heb de dame van Qbuzz alleen horen zeggen dat het Sneek-Heerenveen (ongetwijfeld ook Joure) zou zijn, weet niet waar je Bolsward vandaan haalt?Roeland schreef: ↑do 19 okt 2023, 07:25Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Om de dorpen heen, tja de 47 is enkele jaren geleden juist door Balk gaan rijden en dat leverde meer reizigers op.Roeland schreef: ↑do 19 okt 2023, 07:25Er zijn best wat kortere rijtijden te realiseren, door buslijnen niet meer door dorpskernen te laten slingeren, maar ze aan de doorgaande weg te laten halteren. Bijv. in Balk of in Workum of in Augustinusga enz.
En de grote klapper is natuurlijk een Q-liner Heerenveen - Sneek - Bolsward, die grotendeels over de A7 rijdt (waar de huidige lijnbundel grotendeels langs de A7 rijdt).
En juist Qbuzz klaagde over het mengen van bussen in Friesland. Daarmee hebben ze alles wel op scherp gezet voor de toekomst, en of dat zo verstandig is weet ik niet.ZipperZapper schreef: ↑do 19 okt 2023, 11:35Valt op zich wel mee denk ik toch? Bussen zul je niet mogen mengen, dat mocht Arriva nu ook al niet tussen de twee Friese concessies.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Houdt je flexibeler inzetten van chauffeurs over, maar laat Qbuzz die nou net niet hebben in GD![]()
Misschien dan wat technische mensen die wat verder gaan rijden, maar is maar net de vraag hoe druk die normaal gesproken zijn.
En misschien moeten ze dan wel van uniform wissel tijdens een dienst.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Waarom zouden chauffeurs van uniform moeten wisselen?Zonnig schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:41En misschien moeten ze dan wel van uniform wissel tijdens een dienst.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Klopt ja materieel van de ene concessie werd ook in de andere concessie ingezet wat dus niet mocht. Daar is men van af gestapt nadat Qbuzz daarover had geklaagd.CamilleKreemers schreef: ↑do 19 okt 2023, 15:29Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.
Klopt, van materieel kan je wisselen echter als je van uniform moet wisselen omdat de opdrachtgever andere eisen stelt dan wordt het nog lastiger.CamilleKreemers schreef: ↑do 19 okt 2023, 15:29Was dat niet qua materieel? Ik meen me dat te herinneren.Michael schreef: ↑do 19 okt 2023, 14:03Zou wel heel slecht zijn van Qbuzz als ze dat zouden doen. Want dat deed Arriva een aantal jaren terug in beide Friese concessies en toen was het Qbuzz die daarover aan de bel trok dat dat niet mocht. Wat ZipperZapper al zegt zou je het qua chauffeursdiensten wel kunnen integreren zolang het materieel maar in de daarvoor bestemde concessies blijft. Want dat doet Arriva nu namelijk wel met de chauffeursdiensten.PHS schreef: ↑di 17 okt 2023, 18:07Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz best wat synergievoordelen kan behalen door integratie van Friesland met Groningen-Drenthe.regenmaker schreef: ↑di 17 okt 2023, 14:24 ten tweede of ze niet te goedkoop inschrijven op al die concessies.