Pagina 5 van 26
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 04:02
door MetroRET
Omdat die al naar Aachen rijdt.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 05:11
door CamilleKreemers
Ik verwacht meer klanten als de sneltrein naar Aachen blijft rijden.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 10:15
door Meltrain
Bemined schreef: ↑do 28 jul 2022, 22:10
Ohja, en de Arriva dienstregeling in Limburg wordt anders natuurlijk omdat de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf dan gebruikt kan worden voor een nieuwe opzet van de dienstregeling. De
32000 en
32500 worden omgewisseld (
32000 naar Kerkrade,
32500 keert in Heerlen) en er zijn 2 paden per uur naar Aken.
Aha, de situatie uit het NS- en Veolia-tijdperk keert dus terug?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 10:21
door waldo79
^^ Dat lijkt me wel.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 11:46
door Gamma
Bemined schreef: ↑do 28 jul 2022, 22:10
Ohja, en de Arriva dienstregeling in Limburg wordt anders natuurlijk omdat de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf dan gebruikt kan worden voor een nieuwe opzet van de dienstregeling. De
32000 en
32500 worden omgewisseld (
32000 naar Kerkrade,
32500 keert in Heerlen) en er zijn 2 paden per uur naar Aken.
Wat is hier eigen de logica van? Reizigersstromen of logistieke optimalisatie?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 12:49
door SuperGhost
MetroRET schreef: ↑vr 29 jul 2022, 04:02
Omdat die al naar Aachen rijdt.
Ah, ik dacht dat dat nog niet het geval was. Maar dan is het inderdaad logisch

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 14:25
door MetroRET
De trein uit Aachen heeft altijd al als sneltrein doorgereden naar
Mt.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 14:50
door SuperGhost
Dat is niet waar, de trein van/naar Aachen heeft heel lang maar tot Heerlen gereden.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 15:07
door Meltrain
Sinds begin 2019 is er een doorgaande trein Maastricht - Heerlen - Aachen.
(Tot en met 1992 was er een doorgaande trein Maastricht - Simpelveld - Aachen.

)
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 15:40
door waldo79
Euregiobahn heeft ook nog een trein Heerlen - Stolberg gereden, gevleugeld met een deel via Alsdorf. En nog een poosje een pendel Herzogenrath - Heerlen v.v.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 15:40
door MetroRET
SuperGhost schreef: ↑vr 29 jul 2022, 14:50
Dat is niet waar, de trein van/naar Aachen heeft heel lang maar tot Heerlen gereden.
Sinds Arriva deze trein doorgaand naar Maastricht rijdt, is dat gekoppeld aan de sneltrein die daar reed.

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 16:56
door Bemined
Gamma schreef: ↑vr 29 jul 2022, 11:46Wat is hier eigen de logica van? Reizigersstromen of logistieke optimalisatie?
Betere overstappen vermoed ik, nu rijdt de
32500 naar Kerkrade net weg als de
3900 binnenkomt, straks heb je vanaf de
3900 4 minuten overstap op de 32000 naar Kerkrade en 7 minuten op de 18900 naar Aken. Andersom is het wel krapper, vanuit Kerkrade een cross-platformoverstap van 1,5 minuut vanuit Kerkrade op de
3900, ik hoop dat deze in de praktijk wat ruimer uitvalt.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 19:49
door Gamma
Ook typisch, een asymmetrische dienstregeling dus.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 20:00
door MetroRET
Bemined schreef: ↑vr 29 jul 2022, 16:56
Gamma schreef: ↑vr 29 jul 2022, 11:46Wat is hier eigen de logica van? Reizigersstromen of logistieke optimalisatie?
Betere overstappen vermoed ik, nu rijdt de
32500 naar Kerkrade net weg als de
3900 binnenkomt, straks heb je vanaf de
3900 4 minuten overstap op de 32000 naar Kerkrade en 7 minuten op de 18900 naar Aken. Andersom is het wel krapper, vanuit Kerkrade een cross-platformoverstap van 1,5 minuut vanuit Kerkrade op de
3900, ik hoop dat deze in de praktijk wat ruimer uitvalt.
Waar zie je dit eigenlijk in terug ?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 20:15
door Bemined
Gamma schreef: ↑vr 29 jul 2022, 19:49
Ook typisch, een asymmetrische dienstregeling dus.
Valt wel mee, de 32000 rijdt van Kerkrade naar Heerlen 2 minuten uit patroon vanwege perronopvolging met de 18900 in Heerlen. Er vertrekken 6 treinen binnen 8 minuten vanaf Heerlen terwijl er maar 5 perronsporen zijn.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 20:18
door Milco
Ik gok dat je de
19800 bedoelt? De 18900 bestaat niet.

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: vr 29 jul 2022, 20:19
door Bemined
In dienstregeling 2023 wel

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 15:44
door PHS
NS gaat dienstregeling 2023 fors afschalen: tien procent minder treinen.
Persbericht NS.
De belangrijkste aanpassingen per 11 december:
- In de spits van vrijdag rijdt NS net zoals de rest van de dag op een aantal trajecten elk half uur Intercity’s waar dat nu elk kwartier is
-
Op het traject Arnhem-Utrecht-Schiphol-Rotterdam blijft NS 4 treinen per uur rijden (net zoals per 5 september)
-
Op het traject Eindhoven-Amsterdam rijdt NS weer maandag tot en met donderdag elke tien minuten een trein (in plaats van elk kwartier)
-
Op het traject HSL-Breda-Rotterdam rijdt NS 3 treinen per uur, in plaats van 5 treinen per uur
- In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is
- De avonddienstregeling start om 20.00 uur, in plaats van 22.00 uur
Dus reizigers mogen volgend jaar zo'n tien procent meer gaan betalen voor tien procent minder treinen

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 16:36
door henrivanderweijden
Dat is natuurlijk niet waar. Je betaalt meer, maar voor één trein , diegene waar je in zit.

Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 16:53
door Suus
NS pleit voor afschaffing van de BTW op treinkaartje, wat van de EU ook mag. NS heeft tot eind volgend jaar nog een gunstig energiecontract, wat veel scheelt, en kan daardoor waarschijnlijk de prijsstijging nog een jaartje dempen. Zou de regering inderdaad de BTW-maatregel nemen, dan denk ik dat de reiziger er met slechts een zeer kleine prijswijziging vanaf komt.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 17:02
door Dennenboom
Snap alleen niet waarom er voor vrijdag een ander scenario uit de kast wordt getrokken. Geen ETMET en lagere frequenties dan op maandag t/m donderdag. Zo rustig is die dag toch niet?
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 17:08
door Daniel
Vrijdagochtend is klassiek wel veruit de rustigste spits, maar vrijdagmiddag heb je juist weer meer dagjesmensen dus dan is het minder logisch.
Sowieso opvallend dat juist de weekenden en daluren hard getroffen worden, terwijl dat de uren zijn met veel recreatieve reizigers. Dat is juist de groep waar het herstel het hardst ging.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 17:13
door Dennenboom
Als dan in plaats van een enkel ICM drietje er DDZ wordt ingezet tussen bijvoorbeeld Rotterdam en Utrecht zou dat minder een probleem hoeven te zijn, maar ik ben bang dat.....
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 17:28
door VIRM
Ik snap best dat NS minder treinen laat rijden om de dienstregeling voorspelbaar te houden. Afgelopen weekend werd ik ook al geconforonteerd met twee treinen die door personeelstekort waren uitgevallen. Maar dan moeten ze goed nadenken over het verlengen van treinseries die op uitgedunde trajecten rijden.
Re: Dienstregeling 2023
Geplaatst: di 23 aug 2022, 17:40
door Daniel
Verlengen is relevant ja, maar op sommige trajecten zou het ook prettig zijn als er iets gebeurt aan net-niet aansluitingen die er nu zijn. De aansluitkwaliteit word natuurlijk ook als geheel belangrijker, anders wordt de GTBV zo duur.